*** Kesäkuun kullannuput 2011 Syys-Lokakuussa ***
Kommentit (283)
Onnea plussanneille! :) Toivottavasti vielä tulee monta uutta mukaan! :)
Onkos teillä millasia oireita? Mulla ei oo isommin oikein mitään ongelmaa, paitsi päänsärky. Alaselkä on myös välillä aika kipeänä. Turvotusta tietty, isommat housut piti jo kaivaa esiin.. Ei mitään ihmeempiä sinällään, mutta kokonaisolotila on vähän "raskas". Noh, pitää kai olla tyytyväinen silti, kun on niin paljon kuullut pahemmastakin. Ja niin, on kai siihen syynsä miksi tätä kutsutaan "raskaudeksi"! :)
Me ollaan kerrottu jo osalle kavereista, mutta ei vielä sukulaisille tai töissä, tietenkään. Niiden kavereiden osalta keille kerrottiin ajateltiin, että niille tulis sit kyllä puhuttua keskenmenostakin, jos niikseen käy, eli ihan hyvä vain että tietävät missä mennään. Monet ovat tienneet meidän vauvatoiveestakin jo pidempään, niin senkin puolesta oli sitten ihanaa päästä jakamaan hyvät uutiset! :)
triiu: Sullako on se eka neuvola sitten ihan kunnallisella tuolloin? Mietin itse että soittelisin neuvolaan vasta kun oon siellä alkuraskauden ultrassa yksityisellä käynyt, mutta meneeköhän se sitten liian myöhäiseksi..? Alkuraskauden ultra olis nyt viikolla 7+1. Mitä ootte mieltä, kannattaako jo soitella neuvolaankin?
Hitsit että aika matelee..! :)
Suski*76, tänään menossa rv 4+3
(ja plussaamisesta tasan viikko!)
Hei siskot,
minäkin hyppään jo tänne, vaikka tänä aamuna vasta tuli plussa. Varmaan pitä vielä varmistustessti tehdä lähipäivinä, mutta kyllä minulla on tosi vahvasti sellainen olo, että odotus on alkanut. Muutama teistä ehkä muistaa minut kuumeilupuolelta, minne ehdin vähän kirjoitella... Mutta tässä esittelyä kaikille:
Pikkukakkosta tässä odotellaan, lasketun ajan laskin hedelmöittymisen mukaan jonka ajankohdan tiedän aika tarkkaan ja tulokseksi tuli LA 7.6 eli sama kuin Suskilla. Ensimmäisellä yrityskerralla sai tämä lapsi alkunsa, niin kuin tuo esikoinenkin - tavallaan yllättävää kun minullakin on kierto vuosien varrella heitellyt välillä 2 kk - 2 vkoa, tosin enimmäkseen sentään jotain 26-32 päivää.
Perheeseeni kuuluvat tällä hetkellä minä (30 v.) ja avomieheni (28 v.) sekä helmikuussa 2009 syntynyt ihana tähtisilmätyttösemme. Helsingissä asumme, hoidan tyttöä kotona. Imetänkin vielä ja aion imettää raskauden ajankin jos pystyn ja on tarpeen, en haluaisi vieroittaa tyttöä itkulla ja huudolla ja sitä se on tähän asti ollut jos on yritetty. Olen siis ottanut selvää, että raskauden aikana voi imettää jos ei ole mitään erityisiä riskitekijöitä.
Ai niin, synnäri... Varmaan Kätilöopisto, joskin aion ottaa selvää myös kotisynnytysmahdollisuuksista. Esikoista odottaessakin se kiinnosti hiukan, mutten uskaltanut. Esikoisen syntymä meni niin hyvin, että uudestaan mietityttää se kotisynnytys. Vaan on siinä toki riskinsä ja katsotaan nyt miten raskaus menee. Hyvä paikka se Kättäri meille oli, olimme siellä Haikaranpesä-osastolla. Joku kyseli paikan plussia ja miinuksia, tässä tulee:
- Plussia: Haikaranpesän oma synnytysvalmennus ja mahdollisuus tehdä oma "synnytyssuunnitelma" kätilön kanssa etukäteen (siihen sai kirjata toiveita esim. kivunlievityksen suhteen, suosittelen todella!), enimmäkseen mukava ja ammattitaitoinen henkilökunta, synnytys meni tosi hyvin... ja hyvä ruoka :)
- Miinuksia: saatiin perhehuone vasta tokana yönä ja olin aika väsy kun olin synnytysyönkin valvonut, huonekaveri puhui jatkuvasti kännykkään ja joka toinen sana oli kirosana... hänellä oli hankala elämäntilanne että tavallaan ymmärsin, mutta siinä herkässä tilassa se tuntui vähän rankalta itselleni. Mutta joka paikassahan se sama juttu on, että kätilöitä ja huonekavereita ei voi valita, voi vain toivoa parasta ja sopeutua.
Ihanaa odotusta meille kaikille :)
- Metta
rv 4 + 3 (vau, tuntuipas hyvältä kirjoittaa kp sijaan rv, pitkästä aikaa ;)
Heh, sieltä se kunnon iltaturvotus taas hiipii! Muistan ekasta raskaudesta, että iltaturvotukset oli välillä ihan järkkyjä ja sit muutamien viikkojen päästä yks ilta tajusin, että mä pystyn vetään taas mahan sisään, kun turvotukset oli hellittänyt :) Ja sitten alkaakin kasvaa itse vauvamaha
Heh, sieltä se kunnon iltaturvotus taas hiipii! Muistan ekasta raskaudesta, että iltaturvotukset oli välillä ihan järkkyjä ja sit muutamien viikkojen päästä yks ilta tajusin, että mä pystyn vetään taas mahan sisään, kun turvotukset oli hellittänyt :) Ja sitten alkaakin kasvaa itse vauvamaha
Just sanoin miehelle, että eipä tätä raskautta hirveesti ehi miettiin, kun touhottaa tuon lapsen kanssa. Mies vaan sanoi, että kyllä me vielä ehitään sitäkin miettiin :) Sulosta!
Nyt jätskiä napaan, nam!
Joo ihanhan kunnallisella neuvolassa. Ensimmäistä odottaessa annetaan ilmeisesti ainakin meidän neuvolassa jonnekkin tuonne 7+ viikolle. Itse odotinkin aikaa vasta 8+ viikolle tai myöhemmin, mutta ihan kiva tosiaankin päästä jo noin aikasin. :)
Meillä kovasti kiirettä pukkaa kun on tytön 1v synttärit nyt viikonlopun aikana. :)
Oireita: Mulla on aika vähän nyt ollut oireita. Tai vähän on/off meiningillä. Eilen aamulla ekan kerran ihan oksetti. Lähinnä muuten aika lievää kuvotusta silloin tällöin. Ihan alussa oli rintojen vihlomista, mutta ne on kadonnut. Väsymys on oikeestaa ainut ihan kunnollinen. Etenkin iltapäivisin iskee niin kauhea väsymys, ettei tosikaan.
triiu ja tirppis 5+1
Annika84 : juu kiitos salasana vinkistä, en ymmärrä miten en huomannut sieltä sitä salasana kohtaa vaikka kävinkin katsomassa...=)
Mulle voisi laittaa lasten kohdalle sitten tyttö 11/06 ja poika 02/09 niin ei tarvitse muutella joka kk, hyvä huomio=)!
Onko teillä tilanteita joissa tuntuu et pitäs kertoa raskaudesta vaikka haluis vielä salata sen?
musta tuntuu et pitäs töissä kertoa jolleki kun on sellasia työtehtäviä joihin en voi osallistua mutta en oo vielä sanonu mitään kun en oo vielä kii jääny. pakko jossai vaihees jos tilanne tulee eteen nii varmaa kertoa, muuten yritän salata tän kyl.
sit viime raskauksis turhaa piti salata kauheeta pahoinvointia kaikilt sukulaisil, helpompi ois ollu monta kertaa kertoa totuus, mutku ei haluis vielä kertoa..
kaatta 5+2
Täällä on yksi tänä aamuna plussannut, joten tuntuu vähän uhkarohkealta heti hyökätä tänne :)
LA:ksi voi laittaa 11.6., lapsia on ennestään tyttö 12/07, synnäri todennäköisesti taas Kättäri ja siellä Haikaranpesä.
Laskurin mukaan saan viikot 4+1. Ekan positiivisen testin tein 3 päivää sitten ja nyt uudelleen Clearblue digitestillä. SE näytti raskaana 3+ viikkoa (eli 5+ oikeasti). Mitäs minä nyt uskon..laskureita vai testiä? Onko muilla kokemusta tuosta CB testistä?
Toinen kyssäri, missä vaiheessa olette varanneet neuvolaan aikaa?
Montako ultraa Tampereella nykyään tarjotaan?
Paljon kysymyksiä..toivottavasti joku osaisi vastata.
Hei taasen,
kiva kun tulee lisää porukkaa. Begemot, samana päivänä minäkin tänne hyökkäsin kun tuli se plussa.
Kertomisesta... Toisaalta minulla on sellainen olo, että tekisi mieli kuuluttaa ilouutista vähän jokaiselle, mutta kuitenkin haluamme miehen kanssa oman rauhan tässä alkuraskaudesta, siis ei mummojen uteluita yms. On päätetty, ettei kertoilla ainakaan pariin kuukauteen kellekään ellei joku arvaa tai masu kasva kovin nopeasti. Eli pitää tulla tänne, että voi edes jossain avautua ;) Yksi kysymys on sitten tietysti se missä vaiheessa kerrotaan tytölle, joka on siis nyt 1 v 7 kk. Hyviä vinkkejä, kokemuksia tähän liittyen?
Oireista... Täältä löytyy jonkin verran väsymystä ja nälkä melkein koko ajan. Vähän on alavatsaa ja selkää vihlonut ja masu tuntuu pinkeältä pallolta. Ja tekee älyttömästi mieli hapankorppuja, joille en yleensä ole kovin perso. Täytyy koittaa huomenna päästä kauppaan niitä ostamaan :D
Neuvolaan ajattelin soitella jo ensi viikolla jotta saan sopivan ajan, ja ei täällä varmaan heti aikaa saa ainakaan toisen kierroksen odottaja.
Tulipa taas viestille pituutta. Nyt hyvää yötä...
- Metta
rv 4 + 4
uusi odottaja liittyisi mukaan. Apteekin testiin tuli haalea viiva kp 30 ja eilen kp 33 vahvistettu digitaalisella todeksi. Mulle voisi listaan lisätä LA 4.6, zharaa,3xtytöt -01,-03,-05 ja 1xpoika -08, synnäri JS, espoo, ikä 28v.
Eilen aamulla testailin uudelleen ja nyt tuli jo vahvempi viiva kuin tiistaina, kivaa :) Luulen, että vielä ensi viikolla täytyy saada noita tikkuja katsella. En kyllästy koskaan katselemaan noita kahta viivaa!
Oireita ei ole vielä oikein mitään. Ruokahalu on vähän kateissa eikä tee makeaa mieli. Paleltaa aika paljon. Joskus harvoin tulee hiukan huono olo. Eipä mulla kyllä esikoisestakaan ollut kummosia oireita...
Ajattelin, etten menisi alkuraskauden ultraan vaan odottaisin sinne np-ultraan n.rv 12 asti. Silloin jos kaikki on kunnossa niin aika varmasti meille vauva tulee. Toisaalta sinne on niiin pitkä aika, ettei malttaisi odottaa...
Kerrotaan kaikille varmaan vasta sen ekan ultran jälkeen. Tosin voi olla, että joudun paljastamaan ainakin muutamalle kaverille aikaisemmin ja varmaan siskolle. Ihmettelevät kuitenkin miksi en illallisella otakaan viiniä pihvin kanssa...
Ja tosta kättäristä oli puhe... Mehän ilmottauduttiin myöskin haikaranpesään ja siellä oli hyvät valmennukset ja oli kiva tutustua muutenkin etukäteen paikkaan ja tehdä se synnytyssuunnitelma mistä Mettakin puhui. Mutta enpäs sitten mahtunutkaan sinne synnyttämään vaan normiosastolle. Olin kyllä tyytyväinen siihen kokemukseen. Osastolle päästiin sitten haikaranpesään perhehuoneeseen ja minä viihdyin oikein hyvin siellä 3vrk. Eiköhän tuo riipu tosi paljon siitä kenet saa huonekaveriksi, kuka on kätilönä jne. Mulla kaikki kaverit ovat valinneet naistenklinikan, mutta siellä on ollut mielestäni jotenkin kolkompaa kun on vauvoja käynyt katsomassa. Mutta eiköhän ne loppujen lopuksi aika samanlaisia ole...
Nyt lähdetään tytön kanssa käymään mummia ja pappaa moikkaamassa.
Hyvää vointia kaikille toivottelee
Tippe rv 4+4
Esikoista odottaessa ajattelin, etten kyllä rupea hörhöilemään ja sekoa kaikkiin mahdollisiin mammapalstoihin ja tonnin vaunujen ostamisiin, vaan pidän mahdollisimman matalan profiilin. Että kyllä se lapsi sieltä joka tapauksessa tulee.
Nyt, kun tiedän, että on viimeinen lapsi tulossa, niin ajattelin ottaa kaiken ilon irti raskaudestakin :) Ja tuntuu kyllä tosi hauskalta lukea kaikkien teidän kohtalotovereiden ajatuksia ja tuntemuksia! Jee! :D
Minulla on oireista ollut rinnat arkana jo ainakin viikon. Olin myös loppuviikon sairauslomalla epämääräisen huonovointisuuden takia, mutta se tuntuu jääneen viikonlopun aikana pois.
Voiko olla raskausoire jo tässä vaiheessa (rv 4+5 kai tänään), että pitää käydä jatkuvasti pissalla? Vai olenko muuten vain outo? Mulla on kyllä taipumusta virtsatieinfektioihinkin, mutta ei tämä siltä tunnu.
Me on jo kerrottu kahdelle lähimmälle tyttökaverilleni, koska he ovat tienneet vauvahaaveistammekin koko ajan. Myös kaksivuotias esikoinen kuuli jo, että äitin masussa kasvaa vauvan siemen, ja jos kaikki menee hyvin, niin kesällä esikoinen voi saada pikkusiskon tai -veljen. Tänään pitää varmaan kertoa minun äidilleni. Pyydän, ettei hän heti kailottaisi sitä koko suvulle, mutta saa nähdä...
Mökö: Tampereella tarjotaan 2 ultraa, noin 12 vkon paikkeilla np-ultra ja noin 20 vkolla rakenneultra.
Begemot: Ihan alkuraskaudessa lisääntynyt pissahätä on yleistä, kun verenkierto vilkastuu. Loppuraskaudessa vaiva saatta tulla uudestaan, kun vauva alkaa jo painaa rakkoa.
Ja niinhän mä menin möläyttään mun siskolle ja sen avokille, että vauva on tulossa. Ei vaan pokka enää pitänyt, kun istuttiin eilen saman pöydän ääressä syömässä ja se sano, että mä näin unta, että teille tulee tyttö. Mulla alko heti puna nouseen kasvoille ja sithän se jo tiesi, että raskaanahan sitä ollaan.. :)
Huomenna soittelen neuvolaan aikaan.
Vivid 4+4
Sivusto on muuttunut siitä kun viimeksi täällä pyörin - neljättä odottelen, kolme isompaa ovat jo koululaisia. Raskaus ei ole varsinaisesti suunniteltu, mutta toisaalta ei katastrofikaan.
Plussasin tiistaiaamuna, LA näyttäisi osuvan koulun kevätjuhliin eli 4.6. (täytyy toivoa että menisi ainakin päivällä yli) ja nyt menossa siis RV 5+1. Oireita ei sen kummempia ole, pissalla saa käydä jatkuvasti, ja hetkittäin tuntuu pientä kuvotuksen tunnetta, mutta rinnat ovat ennallaan ja väsymyksestä ei tietoakaan, pikemminkin tavallista tarmokkaampi olo.
Hyvää alkavaa viikkoa kaikille!
Kivaa kun tulee uutta porukkaa joukkoon! :)
Itselläni on menossa tänään rv 4+5, ja olotila on melkoisen turvonnut. Pahoinvointia on vaihtelevasti, perjantaina jouduin olemaan töistä poissa koko viikon kestäneen päänsäryn seurauksena tulleen migreenin ja kovan huimauksen vuoksi (näköhäiriöt estivät autolla ajamisen ja työnteon tietokoneella). Nyt on olo vähän parempi ja huomenna pitäisi taas mennä töihin. Kovin paljoa ei houkuttelisi mennä - mulla olisi ollut se tilanne, että mikäli en olisi nyt tullut raskaaksi olisin vaihtanut työpaikkaa mahd. pikaisesti, nyt se ei luonnollisestikaan ole oikein hyvä vaihtoehto.
Mietin, että pitänee soitella sittenkin sinne neuvolaan nyt jo, ihan tuon huimauksen ja päänsäryn vuoksi, että jos katsottaisiin verenpaineet yms. veriarvot että ovat varmasti kunnossa kun näin aikaisessa vaiheessa jo pyörrytti niin hurjasti. Sikäli ihanaa kun mieskin on (tietoisena mun työpaikan kuvioista) sitä mieltä, että aivan sama miten paljon "joudun" saikulla olemaan, että voisi olla jopa vain hyvä asia jos saikkua määrättäisiin ettei mun tarvitsisi mennä sinne ja stressata itseäni suotta asioilla, joilla nyt ei sitten loppupeleissä ole kuitenkaan aivan hirmuisen paljon merkitystä. Noh, eipä ne lekurit sitä saikkua nyt ihan pikkusyiden takia kuitenkaan kirjoita, enkä itse halua silti koko raskausaikaa olla saikulla (ellei siihen ole oikeasti tarvetta). Stressaa vain kovasti, kun ihan vielä ei viitsi töissä raskaudesta kertoa - vaikka mieli tekisikin hirmuisesti...
Tervetuloa kaikille uusille ja onnittelut! :)
Aivan kamala yö takana. Tytölle tulee ilmeisesti hampaita, kun ei yhtään saanut nukuttua yöllä. Taisi olla yksi raskaimmista öistä tässä kuluneen vuoden aikana. Lisäksi itseäni vaivasi kauheat selkä- ja lonkkasäryt.. Mistälie nekin tulivat? Viime raskaudessa koin samanlaisia viimesellä kolmanneksella. :/
Pahoinvointia ei ole ollut nyt sen kummemmin ja välillä tuntuukin kummalta kun ei ole mitään oireita ja väkisinkin miettii että onkohan tuolla masussa pientä asukasta lainkaan. Mutta kaippa siellä on. :) Täällä olisi tänään 5+3 ja tasan kahden viikon päästä olisikin sitten ensimmäinen neuvola. Kovasti harkitsen vielä alkuraskaudenultraan menemistä. Saisi vähän tietoa missä mennään jne.
triiu ja tirppis 5+3
suski*76: Mulla myös aurallista migreenia johon en ennen osaannut yhdistää syytä mikä sen laukaisee, mutta seurattua pitkään olen huomannut väsymyksen syyksi. Ja kilpirauhaslääkityksen jälkeen luulen niiden vähentyneen(ehkä siihen kuuluvan väsymyksen vuoksi tuli usein) Tosi inhottava ja olen jo miettinyt milloin hyökkää taas päälle kun raskausaikoina niitä on tullut ennenkin. Ensimmäiset kerrat noita säikähti että mitä mulle tapahtuu kun ei ollut yhtään tietoa tuosta.
Ankkis: Jos omissa laskelmissa LA suhteen pysytään, niin olemme samoilla päivillä. Jospa lasten koulun kevätjuhliin kuitenkin kerkeisi. Mulla LA muuttunut ultrassa joka kerta. Paitsi nuorin siirtyi vain päivällä ja syntyi päivälleen :)
Vivid: paranemisia teille ja se on kyllä uskomaton tunne minkä noi plussatestit aina aiheuttaa :D!
Sain varattua ensimmäisen neuvola-ajan tänään samalla kun oli tytön 1v neuvola.
18.10 eli sitä odotellessa. :) Jännä kun ei kunnolla muista mitään niistä ensimmäisistä neuvolakäynneistä.
Kertomisesta: Mun on myös kauhean vaikea olla kertomatta. Äidilleni sitten meninkin jo kertomaan. :D Muille yritetään pitää salassa sinne ekaan ultraan.
triiu + tirppis 5+0