Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Krooniset myöhästelijät: Miten teille VOI olla niin ylivoimaista pysyä aikataulussa?

Vierailija
27.09.2010 |

Muutama lähipiiriin kuuluva henkilö on alkanut ärsyttää aika lailla. Järkyttäviä myöhästelijöitä kaikki - ei mitään käsitystä ajanhallinnasta.

Ymmärtäisin satunnaiset 5-10 minuutin myöhästelyt, niitä varmasti sattuu kaikille joskus. Mutta nämä tyypit ovat säännönmukaisesti myöhässä puoli tuntia, tunninkin.

Miksi pitää luvata tulla tiettyyn aikaan, jos ei kuitenkaan aio olla silloin paikalla? Sanoisitte mieluummin, että tulette "johonkin aikaan iltapäivästä" tms, kun kerran sovitun ajan pitäminen on niin ylivoimaista.

Harmi kyllä olen vielä ollut niin optimistinen, etten ole alkanut ilmoittaa näille myöhästelijöille esim. kutsujen alkavan klo 17, jos ne oikeasti alkavat klo 18. Tähän täytyy varmaan mennä, jotta tyypit ovat paikalla silloin kun kuuluu.

Kommentit (192)

Vierailija
101/192 |
28.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

enemmän etuajassa tulevat.

Tosi kiva jos on jotain juhlia järjestämässä ja ensimmäiset vieraat tulevat viimeistään tunnin etujassa.

Appivahempien ennätys on saapua juhliin 2 tuntia etuajassa. Ei suinkaan auttamaan juhlajärjestelyissä, vaan arvostelemaan keskeneräisiä valmisteluita ja odottamaan henkilökohtaista viihdytystä.

Sitten ollaan naamat rutussa ja niiin loukkaantuneita kun järjestän vain juhlia, käyn suihkussa ja meikkaan enkä viihdytä vieraita >:(

Myöhästelijät ei niinkään haittaa.

Vierailija
102/192 |
28.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ÄLKÄÄ RUVETKO tekemään mitään muuta, jos teillä on esim. puoli tuntia aikaa. Pukekaa mieluummin itsenne ja lapsenne valmiiksi ja olkaa kerrankin 10 minuuttia etuajassa.

Ja toinen juttu: jos teidän pitää arvioida johonkin asiaan kuluva aika, niin olkaa realistisia. Jos esim. neuvolaan ajaa autolla 10 minuuttia, niin ei riitä, että alkaa pukea asta 10 vaille. Aikaa täytyy varata myös pukemiseen, autoon pakkautumiseen, autosta purkautumiseen ja riisumiseen!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/192 |
28.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ottaa päähän kun itse taas olen aina etuajassa,mutten voi asialle mitään,on aina ollut sellainen viime hetken sählääjä

Vierailija
104/192 |
28.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sulla kummat kriteerit määritellä ihmisen mukavuutta. No, kukin toki tyylillään. Ja kyllä luen itseni mukaviin, minulla on erittäin laaja ja läheinen ystäväpiiri niin Suomessa kuin täälläkin, joten enköhän aika mukava ole, vaikken sekuntikello kaulassa kuljekaan ;)

Sanoin, YKSI piirre. Koska mua ärsyttää myöhästelevät ihmiset. Vaikea löytää ainakaan siinä hetkessä mitään kovin lämmintä jälleennäkemisen tunnetta, kun on puoli tuntia odottanut turhaan, kun toinen ei ole "päässyt" ajoissa lähtemään. Kuten täälläkin moni myöhästelijä on kirjoittanut, ystäväsuhteetkin on kärsineet myöhästelynsä vuoksi.

Sitä juuri, että et sä voi näiden kommenttien perusteella sanoa onko joku mukava vai ei (aiempaan kommenttiisi viitaten). Mullakin on paljon ystäviä eikä ainakaan myöhästelyni vuoksi niitä ole karsiutunut. Ja ajatella, mä olen NIIN mukava, etten myöskään itse ole myöhästelijöitä myöhästelyn vuoksi karsinut. :p

Vierailija
105/192 |
28.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sulla kummat kriteerit määritellä ihmisen mukavuutta. No, kukin toki tyylillään. Ja kyllä luen itseni mukaviin, minulla on erittäin laaja ja läheinen ystäväpiiri niin Suomessa kuin täälläkin, joten enköhän aika mukava ole, vaikken sekuntikello kaulassa kuljekaan ;)

Sanoin, YKSI piirre. Koska mua ärsyttää myöhästelevät ihmiset. Vaikea löytää ainakaan siinä hetkessä mitään kovin lämmintä jälleennäkemisen tunnetta, kun on puoli tuntia odottanut turhaan, kun toinen ei ole "päässyt" ajoissa lähtemään. Kuten täälläkin moni myöhästelijä on kirjoittanut, ystäväsuhteetkin on kärsineet myöhästelynsä vuoksi. Sitä juuri, että et sä voi näiden kommenttien perusteella sanoa onko joku mukava vai ei (aiempaan kommenttiisi viitaten). Mullakin on paljon ystäviä eikä ainakaan myöhästelyni vuoksi niitä ole karsiutunut. Ja ajatella, mä olen NIIN mukava, etten myöskään itse ole myöhästelijöitä myöhästelyn vuoksi karsinut. :p

Vierailija
106/192 |
28.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wouw, oletpa sitten täydellinen.

annos ironianlukutaitoa, ole hyvä. Aina välillä sitä unohtaa, ettei voi olettaa, että ihmisillä olisi sitä. =)

Vierailija
107/192 |
28.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ovat erilaisia, joku on aamuvirkku toinen taas kukkuu illat, jollain on hyvä muisti ja toisella onneton. Joku osaa suunnitella ajankäyttönsä ja hahmottaa eri toimintoihin kuluvan ajan ja toiselle se on haastavaa. Jos maailmassa ei olis niin kamala kiire aina jonnekin, ei tällaisellakaan olisi väliä. Lapsiperheessä on aivan ymmärrettävää, että tulee tilanteita, jolloin on vaan pakko muuttaa suunnitelmia ja aloittaa vaikka lapsen pukeminen alusta. Ja aikaa tuhraantuu enempi kuin luuli. Mnua ärsyttää ystäväni, jolla ei ole alaikäisiä lapsia kotona ja joka ei todellakaan ymmärrä, että minä , neljän lapsen äiti , voin olla myöhässä. Hänenhän ei tarvitse huolehtia kuin itsestään, helppo homma. Minä huolehdin monesta muustakin ja minun lähtemiseni kotoa ajoissa , voi kariutua siihen, ettei mieheni esim. tulekaan töistä ajoissa kotiin. Joudunkin tekemään ehkä montakin asiaa, ennen kuin pääsen edes kotiovesta ulos.

enkä ole ikinä myöhässä. Mutta olen huomannut että mun järjestelykyky on kyllä hyvä.

Vierailija
108/192 |
28.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen oppinut olemaan häpeämättä sitä kun en sille kerran mitään voi. Minua ei tarvitse odotella, siitä se ei ole kiinni. En vain enää suostu näiden sekunttiaikataululaisten pompoteltavaksi. Olen yksityisyrittäjä, joten sekuntin mukaan ei tarvitse edetä työelämässäkään. Päinvastoin, asiakkaat ovat aina kovin kiitollisia, etten pahastu mikäli he myöhästyvät jostain. Minulle katsokaan ei odottaminenkaan ole koskaan ollut ongelma. En koe että kukaan ryövää aikaani, osaan käyttää sen odotusajankin ihan hyödykseni.

myöhästely on toiminnanohjauksen häiriö, johon voi terapialla saada apua.

Toisia vituttaa myöhästely, toisia ei. Jos ei ole pakko sopia jotain eksaktia aikaa vaan vaikka aamupäivä, iltapäivä, ilta NOIN, niin soittakaa treffattavalle, mikä tilanne, onko valmis etc, ettei tarvi vittuuntua toisen myöhästymisistä.

Mä saatan välillä myöhästyä lasten kanssa, jos ollaan menossa lapsettoman kaverin kanssa hänen autollaan johonkin ja hän tulee hakemaan meitä. Ollaan sovittu joku noin aika, ja sanon aina, että soita ennen kuin lähdet, jotta ehdimme ulos valmiiksi. Hän soittaa, kun on puolen minuutin päässä kotoamme, jolloin jatkan lasten pissatusta ja pukemista ja olemme aina muutaman minuutin myöhässä. Sori vaan.

Vierailija
109/192 |
28.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

myöhästely on toiminnanohjauksen häiriö, johon voi terapialla saada apua.

Toisia vituttaa myöhästely, toisia ei. Jos ei ole pakko sopia jotain eksaktia aikaa vaan vaikka aamupäivä, iltapäivä, ilta NOIN, niin soittakaa treffattavalle, mikä tilanne, onko valmis etc, ettei tarvi vittuuntua toisen myöhästymisistä.

Mä saatan välillä myöhästyä lasten kanssa, jos ollaan menossa lapsettoman kaverin kanssa hänen autollaan johonkin ja hän tulee hakemaan meitä. Ollaan sovittu joku noin aika, ja sanon aina, että soita ennen kuin lähdet, jotta ehdimme ulos valmiiksi. Hän soittaa, kun on puolen minuutin päässä kotoamme, jolloin jatkan lasten pissatusta ja pukemista ja olemme aina muutaman minuutin myöhässä. Sori vaan.

noin. Kysymys, jos olet sopinut ystäväsi kanssa ajan vaikka 15.30, milloin alat pissattamaan lapsia ja pukemaan heitä valmiiksi? 15.20 on jo auttamattoman myöhäistä, vinkki vinkki. Jos ystäväsi ajaa pihalle 15.20, odotelkoot koska tuli 10min etuajassa. Mutta jos itse tiedät että aika on 15.30 ja ystävällä on tapana olla pihalla täsmällisesti, miksi ei voi lasten lähtöpuuhia aloittaa aikanaan?

Vierailija
110/192 |
28.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole kyllä välinpitämättömyyttä, vaan usein lasten kanssa tulee kaikenlaista yllätystä matkaan... Meillä on neljä lasta ja joskus ollaan ajoissa ja joskus myöhässä. Nykyään useimmiten kyllä ihan ajoissa, mutta kyllä myöhästymisiäkin sattuu.

Kun pitäis lähtee, niin todella usein isot (11-v ja 10-v) eivät olekaan esim. pukeneet päälleen tai jotain muuta ja siinä kuluu aina muutama lisäminuutti. Kun ei voi koko aika olla yhden lapsen touhuja katsomassa. Tai sitten nuorimmainen tekee kakat housuun just sillä minuutilla, kun pitäis lähtee... Eipä siinä auta muu kun vaihtaa vaippa.

Onneksi meillä sovitaan aina sellainen noin aika ystävien kanssa. Ei ole mikään minuuttiaikataulu koskaan. Toki on paikkoja, missä tarttee olla ajallaan ja niissä aina olemme ajoissa. Leffasta tai teatterista emme ole koskaan myöhästyneet eikä menty leffaan edes mainosten aikana vasta.

Eli ei todellakaan ole mistään välinpitämättömyydestä kiinni vaan välillä tulee yllättäviä juttuja eteen. Mutta hyvä jos muilla ei tule koskaan mitään yllättävää vastaan!

Vierailija
111/192 |
28.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis sellaisille kuin tuo yksi joka laittaa kaiken valmiiksi, huomaa sitten että on aikaa ja hommat vie mukanaan. Laittakaa kello tai kännykkä soimaan sitten kun se homma pitää lopettaa ja esim. pukea ne ulkovaatteet. Jos ette osaa arvioida kaunako menee pukemiseen, niin ottakaa aikaa kun seuraavan kerran puette. Jos aikaa menee 10 min, niin laitatte kello soimaan 15 min ennen kuin pitää lähteä.

Itse olen hajamielinen ja asioihini uppoutuva, mutta koska haluan olla ajoissa käytän tätä hyvin yksinkertaista konstia (+ tietty laitan esim. vaatteet+laukut valmiiksi jo hyvissä ajoin). Ja olen ajoissa, ellei mitään erityisen yllättävää satu.

Vierailija
112/192 |
28.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis sellaisille kuin tuo yksi joka laittaa kaiken valmiiksi, huomaa sitten että on aikaa ja hommat vie mukanaan. Laittakaa kello tai kännykkä soimaan sitten kun se homma pitää lopettaa ja esim. pukea ne ulkovaatteet. Jos ette osaa arvioida kaunako menee pukemiseen, niin ottakaa aikaa kun seuraavan kerran puette. Jos aikaa menee 10 min, niin laitatte kello soimaan 15 min ennen kuin pitää lähteä.

Itse olen hajamielinen ja asioihini uppoutuva, mutta koska haluan olla ajoissa käytän tätä hyvin yksinkertaista konstia (+ tietty laitan esim. vaatteet+laukut valmiiksi jo hyvissä ajoin). Ja olen ajoissa, ellei mitään erityisen yllättävää satu.

Minulla on myös taipumusta myöhästelyyn. Ei mihinkään puolen tunnin - tunnin mittaisiin mutta sellaisiin 10-15 minuuttisiin. Olen opettelemalla opetellut konsteja siihen etten myöhästyisi. Ihan jo siitä syystä, että tiedän kuinka paljon itseä ketuttaa odotella jotakuta. Minusta, myöhästelijästäkin, myöhästely on itsekästä.

A) laita etukäteen tavarat valmiiksi mitä tarvit. Eli mietit vaikka edellisenä iltana mitä aamulla tarvitset mukaan JA myös laitat ne valmiiksi etkä vain ajattele, että kyllä mää aamullakin ehdin.

B) lasten kanssa lähtiessä arvioi aina etukäteen realistisesti aika mikä tarvitaan valmisteluista siihen ennen kuin ollaan ovesta ulkona. JA sen jälkeen LISÄÄT siihen aikaan vähintään 15 minuuttia. Tällä katetaan ne yllätysmomentit mitä muksujen kanssa aina tulee.

C) Arvioi matka-aika ja lisää siihen vähintään 5-10 minsaa.

D) Laita kello soimaan mihin aikaan viimeistään pitää astua ovesta ulos. Ja noudatat sitä kellon soittoa etkä jää vielä lukemaan hesaria tai kampaamaan tukkaa.

Näillä konsteilla minä pärjään. Jos jossakin näistä fuskaan niin hups, heti myöhästyn.

Vierailija
113/192 |
29.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja niitä pidetää mukavina ja leppoisina ihmisiä ja niiden kulttuuria mielenkiintoisena. Kannattaisko nipojen suomalaistenkin vähän relata eikä olla niin tarkkoja ajan kanssa. Elämää tämä vaan on, ei kukaan siihen kuole jos ei juuri heti saa sovitusti kaikkea mitä haluaa vaan jotuukin vähän odottamaan. Pitää hioa omaa luonnetta, ettei pienistä hermostu, myöhästely harvemmin on tahallista.

Suomalainen yhteiskunta on rakentunut näin hyväksi pitkälti Sääntöjen ja aikataulujen noudattamisen takia. Töihin mennään siihen aikaan kun on määrätty ym. Jos mekin vaan pureskeltais pensaan lehtiä savimajan nurkalla ja notkein lantein laahauduttais paikasta A paikkaan B, siis jos sattuu hotsittamaan, niin samassa jamassa oltais kuin "rennot afrikkalaiset".

jo nyt kaikilla niillä aloilla joissa se vaan on mahdollista. Joten jo tästä voimme päätellä, että moni muukin kaipaa joustoa eikä tiukka aikataulussa eläminen ole enää mikään suosittu ja tavaoiteltava hyve.

Tiukkuus ja orjallisuus ei yleensäkään ole hyve. Ihmisen ei kuulu olla kellon orja vaan kello on apuväline.

Vierailija
114/192 |
29.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on työpaikalla kokous, johon tulee kaksi ulkopuolista, kallista konsulttia. Aloittaisitte kokousta, mutta porukan sihteeri puuttuu. Sihteeri tarvitsee muutenkin kaiken sen tiedon, plus että hänet on määrätty kokouksen sihteeriksi eli se on hänen tehtävänsä, piste. Sihteeri tulee puoli tuntia myöhässä. Ei selittelyjä, ei mitään. Ja tätä tapahtuu säännöllisesti.

Haluatko sinä veronmaksajana maksaa siitä ajasta, kun sihteeri on "juuttunut ruuhkaan".

Kannattaisko nipojen suomalaistenkin vähän relata eikä olla niin tarkkoja ajan kanssa.

eikä edes työkaverina vaikka palaveri aloitettaisiin 15 min myöhemmin. Sinä aikana odotellessa, ehtii harrastaa small talkia yms. ja tunnelma on mukavan rento kun lopuöta päästään aloittamaan.

Vierailija
115/192 |
29.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

...siitä 15 minuutista (yhteensä 30 minuutista), jonka sihteeri puleeraa itseään.

Vierailija
116/192 |
29.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

...siitä 15 minuutista (yhteensä 30 minuutista), jonka sihteeri puleeraa itseään.

En ole tavannut vielä ainuttakaan sihteeriä, joka myöhästelisi kokouksista itsensä puleeraamisen tähden. Tosin sallisin sen 15 min tuossakin tapauksessa jos sihteeri olisi kovin hikinen edellisen palaverin tähden ja siksi tarvitsisi raikastumista ennen seuraavaa koitosta.

Vierailija
117/192 |
29.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

valitettavasti. Tokihan teemme kaikkemme ollaksemme ajoissa TODELLA tärkeissä paikoissa.

Tähän samaan ominaisuuteen liittyy myös se, että haalii tuhansia asioita tehtäväksi - ja myös onnistuu tekemään niitä. Se tekee ajanhallinnasta niin vaikeaa, että jokainen tapahtuma on omalla arvoasteikolla ja valitettavasti ei-niin-tärkeistä-joista-voi-myöhästyä tulee aina myöhästyttyä. Työpalaverit ja kaikki. Toisaalta, jos osaan tehdä hitaan ihmisen tunnin työn 10minuutissa, niin mikäs siinä...

Näin meillä. Ei siis meillä johdu siitä, ettemme osaisi ajanhallintaa, vaan elämämme on kaoottista, emme ikinä tiedä, mitä seuraavana päivänä tarkalleen tapahtuu, kun adjustaamme kalenteria 'as it goes'.

Vierailija
118/192 |
29.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on kutsuttu kylään/juhliin tms. SAA myöhästyä max. 15 min. Liian aikaisin ei saa mennä.

Treffit kadunkulmassa, paikalle mennään n. 5 min. etukäteen, myöhästyä SAA sen toiset 5 min.

Työpaikalle mennään ajoissa, erityisesti palavereista EI SAA myöhästyä ollenkaan.

Vierailija
119/192 |
29.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

täsmälleen oikeaan aikaan, ihmiset haahuilevat kaikenlaista aluksi, joten senkin ajan voi käyttää järkevästi ja mennä jo valmiiksi vähän myöhässä. Riippuu palaverista tietysti... asiakkaan tapaamisesta ei juuri kannata myöhästyä :)

Vierailija
120/192 |
29.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

täsmällisesti, kun on ilmoitettu summittainen aloitusaika 'noin klo viis'... monesti silloin vielä laitellaan paikkoja kuntoon.

Palavereista täysin eri mieltä, mutta riippuu myös duunista ja palaverin tärkeydestä. Osa on sellaisia 'jutellaan tästä myöhemmin' palavereita.

Kun on kutsuttu kylään/juhliin tms. SAA myöhästyä max. 15 min. Liian aikaisin ei saa mennä.

Treffit kadunkulmassa, paikalle mennään n. 5 min. etukäteen, myöhästyä SAA sen toiset 5 min.

Työpaikalle mennään ajoissa, erityisesti palavereista EI SAA myöhästyä ollenkaan.