Krooniset myöhästelijät: Miten teille VOI olla niin ylivoimaista pysyä aikataulussa?
Muutama lähipiiriin kuuluva henkilö on alkanut ärsyttää aika lailla. Järkyttäviä myöhästelijöitä kaikki - ei mitään käsitystä ajanhallinnasta.
Ymmärtäisin satunnaiset 5-10 minuutin myöhästelyt, niitä varmasti sattuu kaikille joskus. Mutta nämä tyypit ovat säännönmukaisesti myöhässä puoli tuntia, tunninkin.
Miksi pitää luvata tulla tiettyyn aikaan, jos ei kuitenkaan aio olla silloin paikalla? Sanoisitte mieluummin, että tulette "johonkin aikaan iltapäivästä" tms, kun kerran sovitun ajan pitäminen on niin ylivoimaista.
Harmi kyllä olen vielä ollut niin optimistinen, etten ole alkanut ilmoittaa näille myöhästelijöille esim. kutsujen alkavan klo 17, jos ne oikeasti alkavat klo 18. Tähän täytyy varmaan mennä, jotta tyypit ovat paikalla silloin kun kuuluu.
Kommentit (192)
se on parhaansa tekemistä, ettei voi mennä ajoissa paikalle, ettei itse joudu vain sekuntiakaan odottamaan?
sekunnista, vaan puolesta tunnista. Eli valittajien mielestä heidän 5 minuuttiaan on arvokkaampaa kuin toisen puoli tuntia. Ja sillä perusteella sitten se toinen on itsekäs, mutta itse ei. Näköjään.
Sitä en tiedä, miksi esim. minun on oltava joko puoli tuntia etuajassa tai muutama minuutti myöhässä, mutta käytännössä se on niin.
Ja edelleenkään en tajua, miten se muutaman minuutin odottelu voi olla niin valtava asia, että siitä pitää vuosikausia kitistä ties missä. Oma aika on NIIN tärkeää, mutta toisella ei tosiaan ole mitään merkitystä. Toisen pitää sitä ja tätä ja tuota, jotta MINÄ en joutuisi odottamaan yhtään. En ihmettelisi, jos joku sellaisten kanssa alkaisi ihan kiusallaan jättää stressaamatta ja siten tulisi vielä vähän myöhemmin. Kun ei mikään kuitenkaan riitä.
Eikä tarvitse nyt tuosta alkaa huudella, että itsekästä. Kyse oli nyt tuosta muutamasta minuutista huutamisesta.
Lisäksi haluaisin vielä todeta, että suurin osa ihmisistä ei heittäydy marttyyreiksi, vaan ymmärtää hyvin, miksi joku arvostaa oman 30 minuuttiaan hitusen korkeammalle kuin toisen 5 minuuttia.
se on parhaansa tekemistä, ettei voi mennä ajoissa paikalle, ettei itse joudu vain sekuntiakaan odottamaan?
sekunnista, vaan puolesta tunnista. Eli valittajien mielestä heidän 5 minuuttiaan on arvokkaampaa kuin toisen puoli tuntia. Ja sillä perusteella sitten se toinen on itsekäs, mutta itse ei. Näköjään. Sitä en tiedä, miksi esim. minun on oltava joko puoli tuntia etuajassa tai muutama minuutti myöhässä, mutta käytännössä se on niin. Ja edelleenkään en tajua, miten se muutaman minuutin odottelu voi olla niin valtava asia, että siitä pitää vuosikausia kitistä ties missä. Oma aika on NIIN tärkeää, mutta toisella ei tosiaan ole mitään merkitystä. Toisen pitää sitä ja tätä ja tuota, jotta MINÄ en joutuisi odottamaan yhtään. En ihmettelisi, jos joku sellaisten kanssa alkaisi ihan kiusallaan jättää stressaamatta ja siten tulisi vielä vähän myöhemmin. Kun ei mikään kuitenkaan riitä. Eikä tarvitse nyt tuosta alkaa huudella, että itsekästä. Kyse oli nyt tuosta muutamasta minuutista huutamisesta. Lisäksi haluaisin vielä todeta, että suurin osa ihmisistä ei heittäydy marttyyreiksi, vaan ymmärtää hyvin, miksi joku arvostaa oman 30 minuuttiaan hitusen korkeammalle kuin toisen 5 minuuttia.
Jos voit olla puoli tuntia etuajassa niin voit aivan hyvin olla myös minuutilleen oikeassa ajassa. Eihän siihen tarvita kuin se että lähtee oikeaan aikaan ja senhän jokainen osaa. Jos et osaa lähteä oikeaan aikaan niin mitä tapahtuu? Vaivut 25 minuuttia kestävään koomaan jotta et vain vahingossakaan ole ajoissa?
sekunnista, vaan puolesta tunnista. Eli valittajien mielestä heidän 5 minuuttiaan on arvokkaampaa kuin toisen puoli tuntia. Ja sillä perusteella sitten se toinen on itsekäs, mutta itse ei. Näköjään. Sitä en tiedä, miksi esim. minun on oltava joko puoli tuntia etuajassa tai muutama minuutti myöhässä, mutta käytännössä se on niin. Ja edelleenkään en tajua, miten se muutaman minuutin odottelu voi olla niin valtava asia, että siitä pitää vuosikausia kitistä ties missä. Oma aika on NIIN tärkeää, mutta toisella ei tosiaan ole mitään merkitystä. Toisen pitää sitä ja tätä ja tuota, jotta MINÄ en joutuisi odottamaan yhtään. En ihmettelisi, jos joku sellaisten kanssa alkaisi ihan kiusallaan jättää stressaamatta ja siten tulisi vielä vähän myöhemmin. Kun ei mikään kuitenkaan riitä. Eikä tarvitse nyt tuosta alkaa huudella, että itsekästä. Kyse oli nyt tuosta muutamasta minuutista huutamisesta. Lisäksi haluaisin vielä todeta, että suurin osa ihmisistä ei heittäydy marttyyreiksi, vaan ymmärtää hyvin, miksi joku arvostaa oman 30 minuuttiaan hitusen korkeammalle kuin toisen 5 minuuttia.
niin on kyse puolesta tunnista? Eikö sinun elämässäsi ole muita vaihtoehtoja, kuin olla puoli tuntia etuajassa tai 5 minuuttia myöhässä? Kestääkö kaikki tekeminen elämässäsi puoli tuntia? Tässä puhutaan nyt siitä, että ihminen on joko etuajassa, täsmälleen ajoissa tai myöhässä. Ei siitä, että ollaan joko puoli tuntia etuajassa tai viisi minuuttia myöhässä.
Eikö kukaan ole vielä vastannut mitä tapahtuu siinä välissä? Joko on etuajassa tai myöhässä, mutta siinä välissä ei voi lähteä ettei vain olisi oikeaan aikaan.
että juuri kun on lähdössä tapahtuu jotakin odottamatonta. Lapsi oksentaa, ripuloi, haluaa vessaan istunnolle jne. tai itselle sattuu jotakin.
Mulle esim. kävi yhteen aikaan joka kerta niin, että kun olin lähdössä ja kaikki olivat valmiina, vauva puklasi vaatteilleni. Siinä piti sitten äkkiä miettiä uudet vaatteet ja lähtö viivästyi ainakin 15 min.
Yksikin vastaaja kirjoitti että sohvan verhoilu ja pyykkien viikkaaminen ovat hänelle tärkeämpiä kuin ystävä joten ystävä voi odottaa kun hänellä on muita asioita eikä viitsi ilmoittaakaan kun hänestä on ihan sama joutuuko toinen odottamaan vai ei.
Mielenkiintoisia selityksiä myöhästelijöiltä :)
Hyvä keskustelu, vaikka vanha onkin. Minusta ihminen kertoo käyttäytymisellään toisia kohtaan itsestään, arvoistaan ja prioriteeteistaan. Siihen kuuluu täsmällisyyden lisäksi tapa ja äänensävy keskustellessa, toisen huomioiminen omissa valinnoissa ja paljon muuta. Oma napa ei ole ainoa napa.
Minä olen hajamielinen ihminen ja en pysty nopeaan starttiin sitten millään. Hajamielisyyden lisäksi minua on paiskattu yökyöpelin unenlahjoilla ja sehän tarkoittaa sitä että "aamun" ensimmäiset tunnit ovat tervanjuontia.
Vanha ketju, mutta yksi entinen myöhästelijä kertoi mielenkiintoisen jutun.
Ensinnäkin, kotona häntä ei oltu opetettu olemaan ajoissa. Kotona ajateltiin jotenkin niin, että kun on sovittu tapaaminen ystävien kansaa, on selvää, että tavataan, ja tapaamisaika on ohjeellinen. Että jos tavataan kello 12, niin tavataan siinä main tai sen jälkeen. Tavataan joka tapauksessa, vaikka oltaisiin tunti myöhässä.
Kampaajallekin voi mennä vaikka puoli tuntia myöhässä (en kylläkään ymmärrä, miten se onnistuu.)
Kun hänelle joku oli siitä sanonut, hän oli ensin ihmetelkyt, miksi tämä on joillekin ongelma. Tietysti hän tulee paikalle, kun on niin sovittu, mutta ei kai aika voi olla ongelma?
Vasta sitten kun joku oli kunnolla räjähtänyt ja selittänyt, että viet muiden aikaa, koska he odottavat sinua ja aika kuluu silloin hukkaan, hän oli oivaltanut, miksi olisi hyvä olla ajoissa.
Minä olin juuri tuollainen paljonmyöhästelijä. Osansa oli sillä tietysti, että kävelin joka paikkaan, enkä aina jaksanut tohottaa täyttä vauhtia, vaan lompsin menemään. Suurin syy oli kuitenkin se, että olin masentunut, pahasti - ja vaatteidenkin päälle pukeminen vei aikaa. Minua ei yksinkertaisesti huvittanut lähteä ja piti aina itseään komentaa liikkeelle. Nyttemmin olen toipunut ja aina etuajassa tai ajoissa, mutta silloin oli hyvä, kun kaverit olivat kärsivällisiä ja jaksoivat kuitenkin kysyä minua aina spontaanisti mukaan, vaikka tiesivät, että tulen myöhässä.
Jos ei tarkoituksella myöhästy niin miten sitten? Jos lähtee ajoissa, mutta ei liian aikaisin niin on oikeaan aikaan perillä, eihän siinä sen kummempaa ole. MITEN ihmeessä voi saada itsensä joko myöhästymään tai erittäin paljon etuaikaan?