Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Neuvoja!! Lapsi 10v osti 12+ pelin

Vierailija
23.09.2010 |

Eli lapsi oli käynyt itse ostamassa pelin jossa ikäraja 12+ (sisältää väkivaltaa), oli ehtinyt avata muovit.

Voinko palauttaa pelin ja vaatia rahat takaisin?

Ja lapsi on todella pienen kokoinen, enemmän 8v kuin 12v, joten siitä ei kiinni että olisi luultu vanhemmaksi kuin on.

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
24.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tuolle 6 veelle on annettu poikkeus et 12+ peliä saa pelata kun kyseessä on spiderman. Ja muutenkin musta tuntuu et kaikki lasten pelit ovat 7+ esim wii pelikonsoli.. Ymmärrätkö ite pelistä mitään?

tarkkoja ollaan ikärajojen kaa mut poikkeuksia voi tehdä, joissain. Ja onhan moni teeveen sarjakin kielletty 15 / 13 vuotiailta..

Vierailija
2/41 |
24.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on suositus se ikäraja, ja joskus se tulee yhdestä ainoasta kohtauksesta, johon törmä harvoin. Arkijärkeä ei ole kielletty.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
24.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikärajoista on syytä toki olla tarkka, mutta jouston varaa joskus on. Esim. meillä lauletaan SingStareja 6-vuotiaan kanssa, vaikka joissakin ikäsuositus on 12+.

Suositus johtunee joidenkin biisien sanoituksista, joita meillä lapsi taas ei ymmärrä, kun ei englantia niin paljoa osaa ;-)

Mikä peli on siis kyseessä?

Vierailija
4/41 |
24.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

k12 pelit eivät todellakaan sisällä väkivaltaa. . . K15 ja K18 on vähän eri asia.

Taidat pikkuisen ylireagoida... käytä omia aivojasi. Oletko sitä mieltä että sinä päivänä kun lapsesi täyttää 12 v niin saa vasta pelata K12 pelejä.... yleensä tuo k12 on sitä vaternma että peli on liian vaikea pienelle

Vierailija
5/41 |
24.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tuolle 6 veelle on annettu poikkeus et 12+ peliä saa pelata kun kyseessä on spiderman. Ja muutenkin musta tuntuu et kaikki lasten pelit ovat 7+ esim wii pelikonsoli.. Ymmärrätkö ite pelistä mitään? tarkkoja ollaan ikärajojen kaa mut poikkeuksia voi tehdä, joissain. Ja onhan moni teeveen sarjakin kielletty 15 / 13 vuotiailta..

Joku on vetänyt ne rajat ja minä ainakin noudatan niitä.

Vierailija
6/41 |
24.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

yleensä tuo k12 on sitä vaternma että peli on liian vaikea pienelle

Ikäsuositus ei ole riippuvainen pelin vaikeustasosta millään tavalla.

Ja k12 pelit voivat sisältää väkivaltaa.

http://www.pegi.info/fi/index/id/201/

Vierailija
7/41 |
24.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin pelaa ihan tuosta vaan k16 pelejä.

Ihme touhua.

Vierailija
8/41 |
24.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsi ilmeisesti kehittyy yhdessä yössä. . 11.5 v ei saa pelata K12 pelejä, mutta tasan 12 v voi (syntymäpäivän aamuna on yhtäkkiä täysin kypsä)

Ja sama lapsi saa katsoa piirrettyjä joissa hakataan ja ammutaan ja lyödään kirveellä jne

TEKOPYHÄÄ

Vierailija
9/41 |
24.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuitenkin teidän lapset kattoo esim salkkareita (ja emmerdaleskin on välillä tosi pahoja kohtia sekä kauniis ja rohkeis..) Milläs estätte et ne ei ikinä kuule/ näe kyseistä aiheesta mitään? Eristätte ulkomaailmasta täysin. Eipä muuta mahdollisuutta ole..

Olette varmaan kuitenkin ollu leffas lapsen kaa johon ikäraja on jotain ja vanhemman kaa pääsee pienempi..

vähän nyt jotain rajaa taas tähän täydellisyyteen.

Vierailija
10/41 |
24.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 10-vuotias poika, eikä tosiaankaan saisi yksinään ostaa pelejä, koska ne ovat a) kalliita ja b) ikärajallisia. Yleensä mietitään peliostokset yhdessä ja tarvittaessa joustetaan ikärajasta, esim. SingStareissa on "jenkkityylinen" kiroilusuojaus ikärajan muodossa, mikä ei meillä ole ongelma. Olemme yhdessä miettineet ja ottaneet selvää, mihin mikäkin ikäraja perustuu. Lisäksi uutta peliä ei korkata ilman että me vanhemmat olemme paikalla.

Niin ja itse olen kauhuleffaharrastaja, mies peliekspertti, eli tietoa ja kokemusta meillä piisaa. Siksi olemmekin tarkkoja siitä, millaista materiaalia lapsi näkee ja AINA keskustellaan nähdystä ja kuullusta.

Vierailija
11/41 |
24.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä 10 v pelaa yhdessä isänsä kanssa joitain 16+ -pelejä. Kyllähän niissä taistellaan, mutta en ole enää jaksanut panna kampoihin "poikien" yhteiselle harrastukselle. Ja yksi odottamaton hyvä puoli asiassa on: tuntuu että poika on niiden myötä oppinut jotenkin paremmin erottamaan toisistaan toden ja mielikuvituksen (riippuu tietysti varmaan iänmukaisesta kehityksetäkin), eikä hän enää juuri pelkää pimeää ja mielikuvitusjuttuja, kun peleissä on niin paljon taistellut niitä vastaan... Lisäksi "pientenkin" tasohyppelyissä, esim. Hugo, voi olla tosi paljon väkivaltaa, joka on vain verhottu leikkiin.

Vierailija
12/41 |
24.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli lapsi oli käynyt itse ostamassa pelin jossa ikäraja 12+ (sisältää väkivaltaa), oli ehtinyt avata muovit. Voinko palauttaa pelin ja vaatia rahat takaisin? Ja lapsi on todella pienen kokoinen, enemmän 8v kuin 12v, joten siitä ei kiinni että olisi luultu vanhemmaksi kuin on.

Me saatiin just PS3 SPORTS-peli, ja se on K 12, koska sisältää väkivaltaa. Se merkintä tulee siitä, kun yksi valittavista urheilulajeista on gladiaattoritaistelu, eli miekan ja kilven kanssa taistellaan.

Mä en ole tuosta ikärajasta niin välittänyt, koska tuossa pelissä se väkivalta ei ole mitenkään itsetarkoituksellista, eikä sitä ole tehty sellaiseksi, että veri roiskuu jne. Eikä meidän pojat edes niin välitä tuosta taistelusta, pelaavat mieluummin frisbeegolfia ja rantalentistä. Ja ikää jannuilla 5 ja 7

Että ehkä sitä voisi oikeasti katsoa, ja omalla aivolla ajatella, mikä sopii ja mikä ei?

Vierailija
13/41 |
24.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minkä tekijöidenperusteella ikäraja on lätkästy.

Mutta tosiaan, kaikki muut kuin K18 ovat vain suosituksia. Eli en ehkä itse viitsisi mennä kauppaan naputtamaan. Sen sijaan jos toteaisin ettei peli ole sopiva lapselle niin ikärajasta riippumatta laittaisin sen hyllylle odottamaan aikoja tulevia.

Vierailija
14/41 |
24.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 10-vuotias poika, eikä tosiaankaan saisi yksinään ostaa pelejä, koska ne ovat a) kalliita ja b) ikärajallisia. Yleensä mietitään peliostokset yhdessä ja tarvittaessa joustetaan ikärajasta, esim. SingStareissa on "jenkkityylinen" kiroilusuojaus ikärajan muodossa, mikä ei meillä ole ongelma. Olemme yhdessä miettineet ja ottaneet selvää, mihin mikäkin ikäraja perustuu. Lisäksi uutta peliä ei korkata ilman että me vanhemmat olemme paikalla. Niin ja itse olen kauhuleffaharrastaja, mies peliekspertti, eli tietoa ja kokemusta meillä piisaa. Siksi olemmekin tarkkoja siitä, millaista materiaalia lapsi näkee ja AINA keskustellaan nähdystä ja kuullusta.

Tosi kumma kun "peliexpertti" ei tajua että tuo K12 on vain suositus. ja on toisaan mitä ihmeellisimmissä peleissä kuten esim SingStarissa.

Ja tosiaan niissä K7 peleissäkin on väkivaltaa, joka on laitettu leikin muotoon. se vasta vaarallista on kun joku tapetaan ja se yhtäkkiä nousee ylös kuin ei mitään. . . lapsi oppii että vaikka tekisi mitä, niin ei kuole

Vierailija
15/41 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei helvetti.. 

Kyllä älykäs 10 v lapsi saisi pelata jopa k18 pelejä, jos hän vaan ymmärtää että ei saa tehdä mitään pahaa muille esim:Call of duty... suurin osa niistä on k18 ja itse antaisin lapseni ehkä pelata sellaisia noin 10-12 vuotiaana ellei hän olisi adhd.. se on sitten eri asia. peleissä missä näkyy verta ei ole yhtään pahempia kun itselleen tapahtuneet tapaturmat / haavat missä on verta esim: Minulle 3-4 aukesi silmä kulma hesburgerissa ja minun käteni oli aivan veressä ja naamakin oli ihan punainen (varmaan) joten raaoissa peleissä ei tavllaan olie mitään pahaa..

Vierailija
16/41 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten muutkin ovat sanoneet, järjen käyttö on sallittua ja jopa toivottavaa. 

Meillä 7v. pelaa The Simsia jossa ikäraja 12v. Tuskin poika tuosta pelistä mitään traumoja saa...

Vierailija
17/41 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

en kyllä itekkää antais 4 vuotiaan pelaa k12 pelaä vaikeuden vuoksi :D

Vierailija
18/41 |
30.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä pelejä ostaa isän lisäksi 14-vuotias tyttö, nuoremmat sisarukset (11 ja 5v)  pelaavat vain tietokoneella nettipelejä. likalle on pelien ostamiseen pari ehtoa: 1)jos on alle 10 euroa tai käytetty, saa maksaa itse, isä sponssaa vasta yli 20€ pelejä 2) ostakoot minkä pelin haluaa, tunnen kyllä oman tyttöni ja luotan siihen, ettei osta sotapelejä (on kyllä sanonut inhoavansa väkivaltaisia pelejä, tulee niistä kuulemma jälkeenpäin huono olo) tai oman ikänsä yläpuolella olevia pelejä 3) pelejä saa ostaa, kunhan ei roiku xboxin kimpussa koko päivää ja tulee läksyt tehtyä ja kokeisiin luettua, jos wilmasta löytyy tälläinen merkintä, että ei ole hommia tehty niin otan kyllä pelit pois

Vierailija
19/41 |
30.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vittu mitä syöpää nää teiän kommentit.

Vierailija
20/41 |
30.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain kaikki maholliset syövät ku luin nää kommentit :( sad

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme viisi