Lääkäri vastaa hetken asiallisiin kysymyksiiin
Kommentit (38)
27 rv:lla normaalia? Maha ja rinnat on kasvanut melkoisesti, mutta muuten kroppa näyttää suht normaalilta... Neuvolassa vain kehotettiintarkkailemaan enemmän syömisiäni.. Alku paino oli siis 66Kg ja nyt painoa 75kg.. Pituutta on n. 165cm
sua inhota kun joudut olemaan niin läheisissä tekemisissä ihmisten kanssa? Kaikki ällöttävyydet, haavat, eritteet yms.
Toinen kyssäri: mikä on noloin juttu, minkä olet joutunut kohtaamaan työssäsi?
Antibiootit ei kai kay, koska imetan? Miten saan taman hoidettua?
tuntuu olevanjatkuvasti nuhassa? Nytkin nokka vuotanut jo elokuun alusta saakka enemmän ja vähemmän koko ajan. Keväällä oli sama juttu. Kerran soittelin kaupungin tervéysneuvontaan ja siellä sanottiin ettei kaipaa lääkäriä kun on normaalia tällainen...onko?
Eli tuo terveyskeskuspuoli ei ollut yhtään minun juttuni. Tein sitä pakolliset 9kk, en yhtään enempää. TK-työssä mt-potilaiden osuus on suuri, yleislääketieteestä ei voi kaikkea tietää, mikä minua kovasti ahdisti. Ja tosiaan monet potilaat "ällötti". Nyt toimin kuudetta vuotta yliopistosairaalassa, teen mm. Holter-nauhoituksia, sydämen ultraääntä, rasituskokeita ym. Mielenkiintoista eikä tarvitse liikaa olla potilaiden kanssa tekemisissä.
rv 29, kolmas lapsi. kohdunsuu 2,5 cm, pehmeä. olen ollut sairaslomalla n 3 vk, ja tänään saikku on katkolla. rasituksessa supistaa ja liitoskivut on kamalat. työ on jatkuvaa hypäämistä, välillä istun, välillä soitetaan ja pitää lähteä kävelemään, välillä seisomista. kotona ollessa olen pärjännyt hyvin, mutta töissä selviäminen pelottaa, ennen saikkuakin makasin illat sohvalla ja seurasin supistelua reporankana.
Jatkaisitko sairaslomaa?
Minua ei kiinnosta mikään ja menetän hermoni pienistä asioista. Onko minulla masennus?
Voiko allerginen astma, todettu 5 vuotta sitten, parantua itsekseen?
T: 35v. nainen
Olemme kaikki yksilöitä. Enemmän kuin vaa'an lukemiin tulisi kiinnittää huomiota omaan subjektiiviseen vointiin ja etenkin esim. hengenahdistukseen ym. oireisiin. Tietysti RR-lukemat ja virtsan proteiini tärkeitä mittareita, ei niinkään kilot.
Ne ei ole koskaan minua kiinnostaneet. Käsittääkseni allergiinen astma voi parantua. Mitä tulee kysymykseen taaperon nuhasta, niin en veisi lääkäriin, jos muuten voi hyvin. Jos lapsi ei ole hyvävointinen, laihtuu ja on kalpea, sitten tietenkin lääkäriin. Itse en veisi tk-lääkärille lasta koskaan vaan erikoisläkärille.
Teen minulle mieluista työtä. Kaikki lääkäritkään ei ole samasta muotista veistetty. Mukavaa päivänjatkoa!
30 vuoteen, mutta olisikohan minun hyvä syödä sellainen? Pelkään, että lihas- ja nivelsärkyjeni syy voisi olla piilevä bakteeritulehdus. Syy kipuiluun on jäänyt selviämättä tutkimuksista huolimatta. Valkosolut välillä hiukan koholla.
Voiko allerginen astma, todettu 5 vuotta sitten, parantua itsekseen? T: 35v. nainen
muuten parani astma ja verenpainelääkkeetkin sai jättää,ku lopetin tupakan polton.
jos tuo verenpaine viel nousee,saanko oma-alotteisesti aloittaa lääkityksen?entäs saanko uusittua ilman että joudun perustelemaa kyseiset reseptit jos vaivat palaavat?
mulla on tedettu emättimen laskeumaa ei juurikaan oireile kuin rasituksessa painon tunteena. voinko vielä tehdä lapsia?
Minulla siis osaamisalueena EKG, erilaiset mittaukset, UKG ym. Jätän allergologian ja gynen jutut jollekin pätevämmälle!
"lihomis"-sanaa. Itse en ainakaan "lihonut" raskauteni aikana grammaakaan, eikä suurin osa muistakaan hoikista ystävistäni.
kivastihan sä ootkin vastaillu,että kiitos vaan! :)
t.se astmasta parantunut.
Ei olis tarvinnu hehkuttaa, että lääkäri vastaa.
Minulla siis osaamisalueena EKG, erilaiset mittaukset, UKG ym. Jätän allergologian ja gynen jutut jollekin pätevämmälle!
Miten potilaana pitäisi suhtautua siihen, että lääkärin mielestä oireet ovat somaattisia ja käteen lykätään lähetettä psykiatrille?
Itselleni tulee sellainen olo, ettei lääkäri ota oireitani vakavasti, vaan luulee minun kuvittelevan kaiken tai olevan vain hankala ihminen.