Se olisi sitten työkyvyn arviointi edessä... kokemuksia?
Onko täällä ketään, joka olisi ollut TE-toimiston ja sosiaalityöntekijän lähetteellä työkyvyn arvioinnissa?
Mielenkiinnolla odotan, mitä tuleman pitää.
Miten kauan kyseiset tutkimukset/arvioinnit yleensä kestävät?
Kommentit (7)
Tuskin sen ihmeellisempi kuin työterveyden tekemä
Työkyvyn arvio.. arvioidaan vaan mihin työkykyä on jäljellä.
Riippuu varmaan vaivasta. Olin samalla kuntoutuskurssilla yhden ihmisen kanssa, jolle se tehtiin selän välilevyn pullistuman takia. Hänellä meni puolisen vuotta.
Olen pitkäaikaistyötön ja nyt TE-toimistossa miettivät, mitä minulle pitäisi tehdä; ohjata työkyvyttömyyseläkkeelle vai kuntouttaa työelämään. Työkyvyttömyyseläkkeelle ei taida päästä, ellei ensin ole todistetusti osoitettu, ettei töitä (minkäänlaisia) pysty tekemään.
AP
Itse olin Petrean työkyvyn arvioinnissa Turun Caribia hotellissa. Siis tuo oli sellainen eläkelaitoksen ja kelan teettämä juttu. Sai ilmaisen hotellihuoneen, (hotelli) ruoat, sekä oikeuden käyttää sitä kylpylääkin.
Tuo oli parin viikon rykäisy ja sielä käytiin aika paljonkin eri luennoilla ja erilaisissa yksityisissä keskusteluissa eri ammattilaisten kanssa. Lääkärintarkastus oli. Kaikesta tuosta tuli sitten yhteenveto-raportti joka kertoi mitä mieltä ovat työkyvystä.
Tuo oli kuitenkin ennen koronaa. En tiedä miten asiat nykyisin on.
Sen voin sanoa, että jos yrittää eläkettä puijata ittelleen niin aikamoinen haaste tuo vaihe kyllä on. Ei niitä ihan helpolla hämätä. Itseni ei tietysti tarvinnut hämätä mutta jäin vain ihmettelemään, kuka moisessa voisi onnistua jos olisi onnistuakseen. Se on aika ovelaa kun se on hajautettu usealle eri alan ammattilaiselle samassa paketissa.
Vierailija kirjoitti:
Olen pitkäaikaistyötön ja nyt TE-toimistossa miettivät, mitä minulle pitäisi tehdä; ohjata työkyvyttömyyseläkkeelle vai kuntouttaa työelämään. Työkyvyttömyyseläkkeelle ei taida päästä, ellei ensin ole todistetusti osoitettu, ettei töitä (minkäänlaisia) pysty tekemään.
AP
Näin se on. Mulla on todella haastava vamma oikeassa kädessä ja vaihtoehtoja äärimmäisen vähän. Kuitenkin olen nyt ammatillisessa kuntoutuksessa ja yritetään miettiä mitä työtä pystyisin tekemään. Eikä riitä se että pystyy vaikka runoja lausumaan vaan täytyy myös ajatella työllistymisen näkökulmasta.
Kyllä siihen muutama kuukausi vierähtää.