"Reilupeli" -asunnon ostotarjouksesta
Hei,
mitä myyjä voi tehdä?
Olen tarjonnut asunnosta ja hieman yllättäen myyjä hyväksyi tarjouksen (pyyntiin nähden tosi alhainen tarjous.)
Nyt iski paniikki, en haluaisi muuttaa kyseiselle alueelle edes ilmaiseksi (jos vähän liioitellaan)
Ajattelinkin ilmoittaa että en ole enää kiinostunut / perutaan tms. Tarjous oli voimassa kun myyjä sen hyväksyi.
Kyllä tiedän, todella typerää ja raukkamaista. Mutta mieluummin typerä ja raukkamainen kuin että asuttaisiin vuosikaudet kyseisessä asunnossa Asunto kiva, mutta alue aika "ghetto".
Niin mitä myyjä voi tehdä, mitään ei ole allekirjoitettu, eikä mitään ole maksettu. Voiko tuosta vaatia jotain vahingonkorvauksia? Auttakaa AV-raati. Ja juu, olen kyllä tässä vähän huono ihminen, mutta tämä ei ole tapaistani. :)
Kommentit (61)
Tarjous sähköpostitse. _Mitään ei ole allekirjoitettu_ Mistä sopimussakko tulee / tulisi?
teitkö kirjallisen tarjouksen? Onko asunnolla välittäjää vai myykö myyjä itse?
Jos olette tarjonneet ja myyjä hyväksynyt, niin ei auta muu kuin maksaa sopimussakko.
Sähköpostitse tehtyä sopimusta/tarjousta voidaan ainakin joissain tilanteissa pitää kirjallisena (ts. yhtä sitova kuin allekirjoitettu paperi).
etkö tosiaan ymmärrä, että se sähköpostitsekin tehty tarjous on virallinen tarjous? Ei sitä tarvitse olla paperille kirjoitettu omin kätösin.
Ja voit joutua maksamaan, riippuu ihan siitä myyjästä/välittäjästä. Voit tietysti yrittää keskustella myyjän kanssa, ei välttämättä esitä mitään vaatimuksia, välittäjän kanssa voi olla vaikeampaa.
Siitä olenkin huolissani. Mutta en todellakaan ymmärrä mihin sopimussakot voisi perustua, sillä en ole tarjouksessa tarjonnut minkäänlaista käsirahaa tai sopimussakkoa?
Ymmärrän erittäin hyvin jos olisin vaikka mennyt hyväksymään jonkin sopimuksen, jossa on sopimussakko tms.
Siksi kannattaa aina miettiä mitä tarjoaa ja mistä. Ja kerran myyjä on hyväksynyt tarjouksen voimassaoloaikana niin kyllä olet syvällä suossa
Mutta olet tarjoutunut ostamaan asunnon. Taidat valitettavasti olla häviämässä tämän...
Mikä mahti maailmassa nyt pakottaa minut ostamaan ko. asunnon?
Mutta olet tarjoutunut ostamaan asunnon. Taidat valitettavasti olla häviämässä tämän...
joudut maksamaan siitä, ettet haluakaan ostaa asuntoa.
Muistelen, että saattaa olla jopa 5000euroa!
Älkää hyvät hyssykät tarjotko huvikseen mitään!
Koita ottaa myyjään yhteyttä ja sopia asiasta, jotta säästyt maksulta.
Vaikka itse olen sitä mieltä, että ansaitset ghettoalueella sijaitsevan kämpän tai sakkomaksun.
Onko olemassa jokin universaali sopimussakkoa? Ymmärrän sopimussakon, jos on hyväksynyt jonkin sopimuksen, jossa on sopimussakko?
Siksi kannattaa aina miettiä mitä tarjoaa ja mistä. Ja kerran myyjä on hyväksynyt tarjouksen voimassaoloaikana niin kyllä olet syvällä suossa
Netistä tuon etsin, olen nimittäin itsekin juuri myymässä asuntoamme.
Mutta tottapuhuen mieluummin maksan vaikka ton 5 tonnia.
joudut maksamaan siitä, ettet haluakaan ostaa asuntoa.
Muistelen, että saattaa olla jopa 5000euroa!
Älkää hyvät hyssykät tarjotko huvikseen mitään!
Koita ottaa myyjään yhteyttä ja sopia asiasta, jotta säästyt maksulta.
Vaikka itse olen sitä mieltä, että ansaitset ghettoalueella sijaitsevan kämpän tai sakkomaksun.
Ostotarjous on sitova ja se pitää tehdä kirjallisena. Välittäjä yleensä ottaa vastaan ostotarjouksen, jossa on ainakin tiedot myyjästä, ostajasta, kaupan kohteesta ja tarjotusta hinnasta. Jos asunnon omistaja hyväksyy ostotarjouksen ja ostaja jostain syystä peruukin asuntokaupan, hän joutuu maksamaan kuitenkin myyjälle käsirahan suuruisen summan. Tämä summa on yleensä pari prosenttia kauppasummasta, joten esimerkiksi 100000 euron asunnon ollessa kyseessä ostaja menettää 2000 euroa tai jopa enemmän.
Lähde:asuntokauppaopas.com
joudut maksamaan siitä, ettet haluakaan ostaa asuntoa. Muistelen, että saattaa olla jopa 5000euroa! Älkää hyvät hyssykät tarjotko huvikseen mitään! Koita ottaa myyjään yhteyttä ja sopia asiasta, jotta säästyt maksulta. Vaikka itse olen sitä mieltä, että ansaitset ghettoalueella sijaitsevan kämpän tai sakkomaksun.
Ostotarjous on sitova ja se pitää tehdä kirjallisena. Välittäjä yleensä ottaa vastaan ostotarjouksen, jossa on ainakin tiedot myyjästä, ostajasta, kaupan kohteesta ja tarjotusta hinnasta. Jos asunnon omistaja hyväksyy ostotarjouksen ja ostaja jostain syystä peruukin asuntokaupan, hän joutuu maksamaan kuitenkin myyjälle käsirahan suuruisen summan. Tämä summa on yleensä pari prosenttia kauppasummasta, joten esimerkiksi 100000 euron asunnon ollessa kyseessä ostaja menettää 2000 euroa tai jopa enemmän.
Löysin tälläisen "Ensinnäkin kiinteistön ostotarjouksen voi perua ilman mitään sakkoja vaikkakin myyjä olisi hyväksynyt tarjouksesi. Kiinteistö kauppa on vasta sitova silloin kuin kaupanvahvistaja laittaa nimensä paperiin."
Pitääkö paikkansa? Mikä on kaupanvahvistaja?
Miksi sä ylipäätään seuraat asuntotarjontaa "paskalta alueelta", johon et edes halua muuttaa, saati menet ja tarjoat jotain niistä kämpistä??
Hä? Tarjoot sä niinku useenkin huvikseen jotain kämpistä mitkä ei sua oikeesti kiinnosta?
Meille on kaksi omistusasuntoa, sijoitus ja se missä asutaan. Kumpaakin etsittiin hetken aikaa ja oltiin tosi tarkkaan rajattu mitä haetaan. Ne mistä tarjottiin, niin päätettiin mitä ollaan valmiita maksamaan ja jos tarjous ois menny läpi niin ei olisi tosiaankaan kaduttanut. Onneksi ei tarvinnut monesta tarjota.
Sinunlaisia varten on kaikki sopimussakot yms. koska selkeesti oot vaan tahalleen spedeillyt... maksa kiltisti kulut tai osta. Turhaa työtä aihetat toimillasi ihmisille...
Kiinteistön kauppa tosiaan on sitova vasta kaupanvahvistuksen jälkeen, mutta oletan, että ap on nyt tekemässä kauppoja osakehuoneistosta? Se on aivan eri asia.
Tukka pois, linnaan ja asuntovelta ghettokämpästä vielä niskaan?
Löysin tälläisen "Ensinnäkin kiinteistön ostotarjouksen voi perua ilman mitään sakkoja vaikkakin myyjä olisi hyväksynyt tarjouksesi. Kiinteistö kauppa on vasta sitova silloin kuin kaupanvahvistaja laittaa nimensä paperiin."Pitääkö paikkansa? Mikä on kaupanvahvistaja?
Miksi sä ylipäätään seuraat asuntotarjontaa "paskalta alueelta", johon et edes halua muuttaa, saati menet ja tarjoat jotain niistä kämpistä?? Hä? Tarjoot sä niinku useenkin huvikseen jotain kämpistä mitkä ei sua oikeesti kiinnosta? Meille on kaksi omistusasuntoa, sijoitus ja se missä asutaan. Kumpaakin etsittiin hetken aikaa ja oltiin tosi tarkkaan rajattu mitä haetaan. Ne mistä tarjottiin, niin päätettiin mitä ollaan valmiita maksamaan ja jos tarjous ois menny läpi niin ei olisi tosiaankaan kaduttanut. Onneksi ei tarvinnut monesta tarjota. Sinunlaisia varten on kaikki sopimussakot yms. koska selkeesti oot vaan tahalleen spedeillyt... maksa kiltisti kulut tai osta. Turhaa työtä aihetat toimillasi ihmisille...
ja joudut maksamaan sopimussakkoa alalla yleisesti hyväksytyn käytännön mukaisesti.
Mutta mikä hemmetin sopimussakko, en ole mitään sopimussakkoa missään muotoa ehdottanut tai hyväksynyt?!
Miksi sä ylipäätään seuraat asuntotarjontaa "paskalta alueelta", johon et edes halua muuttaa, saati menet ja tarjoat jotain niistä kämpistä??
Hä? Tarjoot sä niinku useenkin huvikseen jotain kämpistä mitkä ei sua oikeesti kiinnosta?Meille on kaksi omistusasuntoa, sijoitus ja se missä asutaan. Kumpaakin etsittiin hetken aikaa ja oltiin tosi tarkkaan rajattu mitä haetaan. Ne mistä tarjottiin, niin päätettiin mitä ollaan valmiita maksamaan ja jos tarjous ois menny läpi niin ei olisi tosiaankaan kaduttanut. Onneksi ei tarvinnut monesta tarjota.
Sinunlaisia varten on kaikki sopimussakot yms. koska selkeesti oot vaan tahalleen spedeillyt... maksa kiltisti kulut tai osta. Turhaa työtä aihetat toimillasi ihmisille...
teitkö kirjallisen tarjouksen? Onko asunnolla välittäjää vai myykö myyjä itse?
Jos olette tarjonneet ja myyjä hyväksynyt, niin ei auta muu kuin maksaa sopimussakko.