"Reilupeli" -asunnon ostotarjouksesta
Hei,
mitä myyjä voi tehdä?
Olen tarjonnut asunnosta ja hieman yllättäen myyjä hyväksyi tarjouksen (pyyntiin nähden tosi alhainen tarjous.)
Nyt iski paniikki, en haluaisi muuttaa kyseiselle alueelle edes ilmaiseksi (jos vähän liioitellaan)
Ajattelinkin ilmoittaa että en ole enää kiinostunut / perutaan tms. Tarjous oli voimassa kun myyjä sen hyväksyi.
Kyllä tiedän, todella typerää ja raukkamaista. Mutta mieluummin typerä ja raukkamainen kuin että asuttaisiin vuosikaudet kyseisessä asunnossa Asunto kiva, mutta alue aika "ghetto".
Niin mitä myyjä voi tehdä, mitään ei ole allekirjoitettu, eikä mitään ole maksettu. Voiko tuosta vaatia jotain vahingonkorvauksia? Auttakaa AV-raati. Ja juu, olen kyllä tässä vähän huono ihminen, mutta tämä ei ole tapaistani. :)
Kommentit (61)
Jos tarjous on annettu kirjallisena (sähköpostikin on kirjallinen) ei sitä voi perua, jos myyjä vastaa sovitussa ajassa. Tarjoushan tehdään esim. vuorokauden ajaksi esim. 'tarjoan osakkeesta 100 000e, tarjous on voimassa vuorokauden'.
Meille tehtiin tällaisia tarjouksia, itse uudesta tarjottiin samalla tavalla sähköpostilla ja sakkosumma kiinteistössä oli 10 000e.
Käsiraha tai sakko vaihtaa omistajaa vasta hyväksytyn tarjouksen jälkeen.
Jos tarjous on annettu kirjallisena (sähköpostikin on kirjallinen) ei sitä voi perua, jos myyjä vastaa sovitussa ajassa. Tarjoushan tehdään esim. vuorokauden ajaksi esim. 'tarjoan osakkeesta 100 000e, tarjous on voimassa vuorokauden'.
Meille tehtiin tällaisia tarjouksia, itse uudesta tarjottiin samalla tavalla sähköpostilla ja sakkosumma kiinteistössä oli 10 000e.
Paitsi että kiinteistökaupan voi perua ilman mitään syytä ja ilman minkäänlaista sakkoa siihen asti, kunnes kauppa on virallisesti vahvistettu kaupanvahvistajalla.
asunnosta jota ei halua... ???
Yleensähän tarjous on sitova. Jos on mustaa valkoisella. Sähköpostikin sellainen lienee, kun ne viestit voi sieltä tulostaa pihalle.
Mitään reilupeli-kauppatyyppiä ei ole olemassakaan, joten olet siis tehnyt perinteisen ostotarjouksen.
Jos ja kun ette ole sopineet mitään sopimussakkoa tai käteisrahaa, on kiistanalaista, joudutko maksamaan korvauksia. Voi olla, että joudut, mutta se etenisi sitten kyllä oikeuden kautta eli voi olla, että myyjä ei viitsi alkaa käräjöidä - tarvittaisiin siis oikeuden päätös siitä, miten vahingonkorvaus määrittyy.
Joten nyt vaan heti ilmoitat myyjälle tulleesi toisiin ajatuksiin. Ja kiistät tiukasti suostuvasi vahingonkorvauksiin, koska niitä ei ole teidän välillänne määriteltävissä. Jos myyjä haluaa korvauksia, haastakoot oikeuteen.
Tietysti siinä ON se riski, että myyjä tosiaan haastaa sinut oikeuteen, koska silloin tulee maksettavaksi korvaus (joka oikeus sinulle varmaankin määrää) JA oikeudenkäyntikulut, mutta itse ainakin pelaisin röyhkeästi hasardia.
PS: ja hemmetti vie: seuraavalla kerralla ajattelet aivoillasi, etkä peräsuolellasi sitä ostotarjouksen tekoa!
Paitsi että kiinteistökaupan voi perua ilman mitään syytä ja ilman minkäänlaista sakkoa siihen asti, kunnes kauppa on virallisesti vahvistettu kaupanvahvistajalla.
Mutta mistä sitä penaltyä tulee jos ei ole sovittu mistään sanktioista?
asunnosta jota ei halua... ???
Yleensähän tarjous on sitova. Jos on mustaa valkoisella. Sähköpostikin sellainen lienee, kun ne viestit voi sieltä tulostaa pihalle.
Soi piti kirjoittaa että käsiraha oli 10 000e.
Tämä on rehtiä puhetta!
Mietin seuraavan kerran. Läksyt on opittu. Olen kiltti jatkossa jne. :D
Mutta ainoa vaihtoehto on kyllä toi hasardiosasto. Kyseistä asuntoa ei minua saa ostamaan kirveelläkään.
Tai lukiko se jossain paperissa jonka allekirjoitit. Ymmärrän toki että sellaisessa tilanteessa tulee penaltyä. AP
Tai lukiko se jossain paperissa jonka allekirjoitit. Ymmärrän toki että sellaisessa tilanteessa tulee penaltyä. AP
Pointti vaan on, että KOSKA teillä ei ole tarjouksessa mitään käsirahaa määritettynä eikä myöskään sopimussakkoa, sen korvauksen määrittäminen on vaikeampaa ja tapahtuu tod.näk. oikeudessa.
-se hasardi-kirjoittaja-
Sen määrittää oikeus, mikäli sinne asti päädytään. Nyt vain "lusikka kauniiseen käteen" ja ilmoitat asiasta asap ja sitten toivot että myyjä jättää asian siihen.
Ap, siis sopimusrikkohan tuo sinunkin tekosi on ihan samalla lailla.
Pointti vaan on, että KOSKA teillä ei ole tarjouksessa mitään käsirahaa määritettynä eikä myöskään sopimussakkoa, sen korvauksen määrittäminen on vaikeampaa ja tapahtuu tod.näk. oikeudessa.-se hasardi-kirjoittaja-
eli suostuiko myyjä kaupasta vetäytymiseen korvauksetta? Voihan olla että miettii asiaa ilmoituksesi jälkeen ja palaa asiaan myöhemmin virallisen haasteen kera. Mutta varmaan jotain osviittaa antoi jo hänen suhteutumisensa ilmoitukseesi.
Itse ehdottomasti soittaisin ja olisin aika nöyränä. Sähköpostilla tuosta ilmoittaminen on aika tylyä ja voi suututtaa myyjää vielä enemmän.
Jos on sähköpostilla tehty tarjous niin sitä ei nyt sitä mitkään sopimussakot. Tuo on aika yleinen ja epävarma tapa tehdä kauppaa, jolla kusettajavälittäjä yrittää painostaa ostotarjouksen tehnyttö jos käy niin kuin nyt että tarjouksen tekijä vetää tarjouksen pois. Jos et ole allekirjoittanut ostotarjouspaperia jossa selvästi kerrotaan sopimussakko niin sinua ei sido mitkään sakot. Sen sijaan myyjä voi kyllä vaatia sinulta erinäisiä asioita, mutta ne menevät sitten käräjien kautta ja harva myyjä siihen lähtee.
Huoneistokeskus:
"Asunto-osakkeen kaupassa sovelletaan oikeustoimilain säännöksiä sopimuksen syntymisestä: sopimus syntyy, kun tarjouksentekijä on saanut vastapuolelta hyväksyvän vastauksen."
Aika huonolta näyttää nyt sinun venkoilumahdollisuudet, katso itse mitä olet ostotarjoukseesi kirjannut.
Yleensä se on niin, että kun olet tehnyt ostotarjouksen ja myyjä on sen hyväksynyt tarjouksen voimassaoloaikana (kuten olet tehnyt), sinä olet velvollinen ostamaan ja myyjä myymään.
Usein tarjouspohjissa on jo valmiina venkoiluehdot, eli kaupasta vetäytyminen puolin tai toisin onnistuu maksamalla vaikka 3 % kauppasummasta. Tietty jos molemmat haluaa vetäytyä niin silloin voi sovitella maksuttomuudesta.
Niin tai näin, hyväksytty tarjous on velvoittava.
Myyjä on oikeutettu vahingonkorvaukseen ja asiasta riitelemällä teet keikasta itsellesi kalliimman. Todennäköisesti myös oikeus soveltaa vakiokorvausta, mutta lisäksi tulee kulut maksettaviksi.
Ja vahingonkorvausvastuu perustuu asuntokauppalain 3. luvun kolmanteen pykälään.