Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

**Lokakuunlahjat 2010 - laskettuaika lähestyy**

Kommentit (61)

21/61 |
28.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mie aattelin nyt käydä tervehtimässä täällä päin porukkaa.Arki on lähtenyt vihdoin rullaamaan normaalisti.

Tyttö pääsi osastolta sunnuntaina 19.9 ja nyt ollaanki sit kotona totuteltu tähän "ison perheen" arkeen.Alkuun meinas mulla mennä ihan yliväsymyksen puolellle ku vauva söi suunnilleen 1-2 tunnin välein,ja kun ei ime tissiä(osastolla ollessa tottui tuttipulloon koska ei jaksanut imeä tissiä,joten nyt joka päivä harjotellaan josko pikkuhiljaa imettäis pelkästään tissiä) vaan pitää lypsää pulloon,niin yötki meni ihan täysin siihen että kun olin saanut vauvan syötettyä ja tissit pumpattua tyhjäks maidosta ja aioin mennä nukkumaanniin vauva heräs jo seuraavalle syötölle,ja koko homma alkoi taas alusta.ONNEKSI nyt ollaan jo parina yönä nukuttu 4-5tunnin pätkiä ja muutenki vauvan rytmi on kääntynyt niin et päivällä vähän seurustellaaj ja valvotaan ja yöllä nukutaan.

Ristiäisiä ollaan jo mietitty pidettäväks enskuun puolen välin tienoille,saa sit pitkästä aikaa nähdä sukulaisia kun tulevat juhliin :)

hohhoi...nyt en muista mitä muuta piti kirjoittaa,mut onhan sitä tässäkin jo vähäks ajaks :)

onnea Ruusis pojasta :)

näppis & "irmeli" :D

Vierailija
22/61 |
29.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi!

Kahdenäiskä pääsi maanantaina kotiin ihanan pikku tyttelin kanssa! Tässäpä lyhyt tarina perjantaisesta synnytyksestä:

Eli klo 6.30 piti olla sairaalassa, kahdeksalta oli suunniteltu sektio. Valitettavasti lääkäri joutui leikkaamaan pystyviillolla, kun epäili, että entinen arpi on kovin täynnä kiinnikkeitä (kaksi sektiota siis takana). Leikkauksessa selvisi, että oli erittäin hyvä, että sektio tehtiin jo näin aikaisilla viikoilla (38+1), sillä vanha arpi ei olisi kestänyt yhtään ainoaa supistusta, oli repeämäisillään.

No, klo 8.19 syntyi tyttö, jolla painoa 3030g ja pituutta 47cm. Isi oli mukana leikkauksessa ja pääsi heti hoitamaan vauvaa. Tyttö voi alusta asti hyvin ja sain hänet jo heräämöön mukaan.

Maitoa alkoi tulemaan minulta heti ja imetys sujui ekasta päivästä alkaen. Leikkauspäivän iltana kävin jo jalkeilla ja seuraavasta aamusta alkaen tyttö oli koko ajan vierihoidossa kun pystyin jo itse huolehtimaan. Tyttö ja äiti voivat kaikin puolin niin hyvin, että kotiin päästiin jo kolmen yön jälkeen eli toissapäivänä.

Nyt ollaan arkeen totuttauduttu, eilen käytiin jo vaunulenkillä. Vauvan isä (josta siis erosin huhtikuussa) on ollut meillä nyt pari yötä ja on ihan tohkeissaan vauvasta ;-)

Erittäin tyytyväinen vauva on, nukkuu päivät mutta yöt ovat vähän katkonaisempia. Viime yönä taisin imettää kahden tunnin välein. Päivisin nukkuu neljä-viisikin tuntia putkeen. No, pitänee yrittää muuttaa tuota rytmiä tässä pikkuhiljaa.

Isosisko ja veli ovat ihan tohkeissaan, riitelevät siitä, kuka saa pitää vauvaa sylissään ja vaihtaa vaippoja.

Onnea kaikille muillekin synnyttäneille ja tsemppiä lopuille synnytykseen!

Kahdenäiskä, josta siis tuli nyt Kolmenäiskä ;-)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/61 |
30.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä edelleen odotellaan malttamattomana. Eilen tuli pari kipeämpää supparia, joiden innoittamana sain sitten sairaalakassin pakattua, ainakin puoliksi, koska suurinta osaa tavaroita tarvitsen vielä. Suklaatakin muistin ostaa tänään kaupasta, evääksi synnytykseen siis. Pitäähän joku energianlähde olla ;)

Eilen olin neuvolassa ja siellä kaikki ok. Tällä kertaa jopa sydänäänet kuuluivat normaalisti :)

Ens maanantaina ois laskettu aika. Sinne asti jaksan vielä odotella, mutta jos menee yliajalle, niin tulee kyllä piiiiiitkiä päiviä.

Tsemppiä kaikille viime metreille!

Kareen 39+3

24/61 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt on sitte suunnilleen kuukaus enään laskettuun aikaan, mahtavaa, muistan vielki kuinka olin keväällä pelkästään hämmästyny jo siitä että oon raskaana.:)

Tänään oli kuitenki neuvolalääkäri ja onneks vauva oli ihan oikein päin raivotarjonnassa, ekä enää poikittain kippurassa, ei tarvii stressaa et meinaako kääntyy ollenkaan.:) Ei ollu yhtään auki tai pehmee kohdun suu, epäkypsä, eli ei viel vissii hetkeen oo syntymäs :/:D

Painoarvio vauvelilla oli n.2010g, eli pikkunen sielt toivon mukaa kuoriutuuki :) Ja kaikki muutenki kunnossa näytti olevan, ei muutaku synnytystä ootellen.:)

Onkohan porukka synnyttämässä tai melko lähellä sitä ku tääl on pikkase nyt taas meininki hiljentyny, ois kiva kuulla jos on syntyny lisää lapsosii, lepposii loppu odotuksii kaikille :)

Nippu ja 36+1

25/61 |
07.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo mietin ihan samaa et mihin kaikki on kadonnu, olis kiva kuulla muidenki kuulumisii nyt näin loppuvaiheessa, ettei melkeen yksinää tääl tarttis monologei pidellä..:)

HelmiOlivia, meki tilattiin rattaisiin koppa mutta sitä ei näy enkä tiiä koska tulee, vois tulla kyllä sillai ennen ku vauva syntyy..runko ja kuomu saatii kyl melkee samantien mut koppaa ei näy eikä kuulu.

Oon kans miettiny imetysliivien hankintaa, mutta mistä sitä tietää et minkä kokoset kannattaa hankkia ? Sit mietin kans et haluisin vuokraa vaavisängyn 4kuukaudeks, ettei suoraan laita isoon pinnasänkyyn, onks niistä kokemuksii kellään? Et onko kannattavia ja käteviä?

Painoo on tullu nyt yhteensä noin 12kg, toivon ettei nyt kauheesti lisää tulis tän viimosen kuukauden aikana, että sais sitte sillai hyvin karistettuu ylimääräset kilot pois, mut turha kai se on viel stressaa sellasesta, sen näkee sitte ku on lapsi maailmassa.:) Muutenki kyllä tää aika käy pikkasen pitkäks, aika paljo odotteluu on, kaikkee pitäs tehä mut aika saamaton olo ollu ton vauvan huoneenki suhteen.

Nippu 36+4

Vierailija
26/61 |
07.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskettu aika oli ja meni (eilen) ja olo on aivan hyvä. Olen vaihtanut verhoja ja siivoillut, äsken tein vauvalle pienet villalapaset :)

Kävin tänään vielä neuvolassa, ja neuvolan täti meinasi, että kyllä se pian sieltä tulee, kun maha näyttää siltä kuin tipahtaisi juuri! Painoa on tullut koko raskausaikana 13kg ja vihdoin olen päässyt alipainoisesta normaalipainoiseksi! Mahtavaa! Toivottavasti kaikki kilot eivät lähde imetyksen myötä. Jokaisella meillä on näköjään vähän erilaiset ongelmat painon kanssa :D

Käynnistysajankin sain viikon päähän, mutta jospa vauveli päättäisi tulla ihan luonnollisesti jo aiemmin. Vaikka viikonloppuna, kun isikin on kotosalla :) Isi odottaa joka päivä, joko voitaisiin lähteä synnyttämään :)

Osaisiko kukaan muuten kuvailla, missä ja miltä tuntuvat kipeät supistukset? Tiedän kyllä, että sen huomaa kun synnytys alkaa, että kuulemma kipu on sen verran sietämätöntä... Mutta haluaisin tietää, minkätyylistä kipu on. Onko se yllättävää, tuikkaavaa vai kasvaako se vähitellen? Minulla on kyllä ollut supistuksissa kuukautiskipujen tyylisiä jomotuksia, ja välillä yhtäkkisiä kipuja (jotka taitavat tulla siitä, kun vauvan pää hiertää pissarakkoa).. mutta olen kovasti miettinyt, minkälaista "kunnon kipu" lopulta on.

Iloa ja rauhallisuutta kaikille loppuodotukseen!

Iltavilli ja villikakara 40+1

27/61 |
07.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivon tosiaan ettei mee lasketunajan yli toi oottelu, muuten oon varmaan kokoajan odottamassa että joko nyt !! :)

Mäki oon pohtinu kauheesti et millasii ne supistukset on ku en tietääkseni oo tuntenu niitä, mitä nyt välillä sattuu ku mahaasukki koittaa puskee ittensä kyljestä läpi mutta itse supistuksii en oo tuntenu muuta ku mahan kovettumista muttei mitään kipua.. Onko se ihan sietämätöntä? Ja voiko ensimmäiset supistukset tulla vasta sillon ku pitää melkee lähtee synnyttään?

Nippu ja 36+4

Vierailija
28/61 |
07.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

päivää ennen laskettua. 3890g ja 52cm. Oikein tyytyväinen poika, joka ei turhia itke. Tänään kotiuduttiin.

Kareen ja poitsu 4pv

29/61 |
08.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnittelut Kareen:ille pojasta :)) Ja ihanaa et ootte kotiinki jo päässy eikä oo ilmeisesti mitään muutakaan ongelmaa ollu :) Vielä niin pieni 5päivää vanha, voi ! :)

No ehkä pitää vaa olla tyytyväinen ettei joudu koko raskauttaan kärsimään kovista supistuskivuista, se vaan tuntuu hölmöltä ku ite ei tiiä miltä ne tuntuu ja aika alkaa olee pikkuhiljaa edessäpäin. Veden meno vois olla ihan kiva sinäänsä nii tietää ainaki että koska se lähtö oikeesti on eikä tarvii miettii et tuleekohan näitä supistuksii nyt tarpeeks tiuhaan ja onks riittävän pitkiä, tuntuu hankalalta :p kai sen sitte tietää jotenkuten, ja voihan se mennä yliajellekki, mitä en kyllä toivo vaikka kaikkee pitäski vielä tehä :D

Nippu ja 36+5

30/61 |
08.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isot onnittelut Kareenille.

Mä olen kanssa ihan epävarma noista supistuksista. Eilen jo luulin, että lähtö tulee, mutta sitten laantuivat.

Eka käynnistyi vesien menolla ja supparit alkoi siitä sitten 28 tunnin päästä käynnistetysti.

Nyt mulla on ollu kipeitä supistuksia viikolta 35. Sellaisia kovia menkkakivun tyylisiä. Vatsa kovettuu ja on pakko pysähtyä huilimaan.

Eilen aamulla tuli sitten vielä kipeämpiä, en pystynyt oikein muuta kuin ähisemään sohvalla. Mutta menivät siis muutamassa tunnissa ohi ja illalla ei sitten mitään.

Supistuksetkin on yksilöllisiä, mutta mulla ainakin ne on niin kovia, että ei voi erehtyä. On pakko hytkyä, itkettää, huudattaa jne. Sitten kun ne kovenee, tihenee (ja vissiin kestää sen kaksi tuntia), niin on syytä lähteä. ja tietysti aikaisemmin, jos on sellainen olo, ettei pysty olemaan.

Meillä matkaa sairaalaan n. 1 min. kävellen. Jos jollain pidempi ;) niin ehkä sitten kannattaa lähteä aikaisemmin. Aina voi sairaalaan soittaa ja kysyä.

Mä meinasin alkaa etsimään rintapumppua ja jotain tuttipulloja, kasaan ehkä vauvansängyn (meillä sellainen riippumattomalli). Sitten ne rattaat pitäs tilata myös näin ajoissa :)

Mä tähtään nyt synnytystä sunnuntaiksi. 10.10.10 olis hauska päivämäärä.

Kiva lukea muiden kuulumisia, kirjoitellaan lisää, niin ei ehkä odottavan aikakaan tunnu niin pitkältä.

Voimia,

Sande

ps. Ai niin. Esikoiselta (1,5 v) valuu räkä nenästä ja pitelee korvaansa ja sanoo auauauau. Pitäkää peukkuja, ettei me nyt sairastuta.

31/61 |
08.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivuliasiin menkkakipuihin on totuttu, mut siitä nyt tosin on aikaa ku ei oo menkkojakaan hetkeen ollu, että onhan siihen sitte taas totuttelemista.

Oon miettiny et jos lähtö sairaalaan tulee nii mitä oikeen teen, soitanko taksin vai lähenkö busseilla kulkemaan..Autoa meillä ei ole ja ei kyllä auttais kauheesti koska meistä vaan mulla on ajokortti.:D Että kai sinne sairaalaan sitte jotenki päin pääsee..

Mietin kans itekki et ois hauska roi 10.10.10, olispahan ainaki kaikkien helppo muistaa koska lapsi on syntyny.:D

Nippu 36+5

Vierailija
32/61 |
08.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin mietin, että mistähän sen sit tietää, että ne oikeat supistukset ovat alkaneet. Mulla tuli supistuksia jo heinäkuusta asti, mut tosiaan kyllä sen eron sit huomaa... Mulla alkoi lauantaina klo 23 tulee sellaisia supistuksia, etten pystynyt enää istumaan tai seisomaan. Supistukset olivat myös paljon pitempiä, kuin aiemmat ja sattuivat niin, että tuli vedet silmiin. Siinä vaiheessa ajattelin, että synnytys taitaa alkaa, mutta miehelle en vielä sanonut mitään, ettei innostu turhaan. Pakkasin sit sairaalakassin valmiiks ja menin sänkyyn klo 24. En kuitenkaan saanut nukuttua, kun suppistuksia tuli 15 min välein. Klo 1 supistuksia alkoi tulla tiheämmin (n. 7 min. välein) ja sanoin miehelle, että taitaa tulla lähtö synnärille. Mies vei lapset mummolaan. Klo 2 supisteli 5 min välein ja olin ihan tuskissani. Klo 3 menimme sairaalaan ja klo 7.09 poika syntyi. Sain spinaalipuudutuksen enkä tuntenut kipua juuri lainkaan. Kerrankin nopea ja "helppo" synnytys.

Synnytyksen aikana oli taas ongelmia sydänäänten kanssa. Sama kuin neuvolasssa, koneet rekisteröivät välillä mun sydänääniä. Pojalla todettiin sydämen lisälyöntejä, jotka sekoittivat koneet. Poika oli 2pv tarkkailussa, mutta sydämestä ei onneksi löytynyt mitään vikaa. Nyt olemme onnellisesti kotona ja voimme hyvin :)

Tsemppiä kaikille synnytykseen! On tuo palkinto siitä sitten kerrassan suurenmoinen.

Kareen ja poika 5pv

33/61 |
08.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallaan ku ensimmäinen synnytys edessä nii ei osaa pelkää niitä kipuja niin paljoo ku ei tiedä millasii ne oikeesti loppujen lopuks on, vaikka onki kuullu vaikka minkälaista versioo siitä, tavallaan jännittää mutta päiväpäivältä. Muutki on saanu vauvat puskettuu ulos nii ei mun vauva toden näkösesti mun sisäänkään voi jäädä :)

Must tuntuu et itekki alan pakkaa sairaalakassii valmiiks vasta sitte ku tajuun et nyt se on menoa, voishan sitä varautuu pikkasen aikasemminki mutta tuntuu ettei se nyt vielä voi olla ajankohtasta.:)

Siel sairaalassa varmaan kuunnellu tosiaan varmaan sun ja vauvan sydänääniä sekasin jos on tullu ylimääräsii lyöntejä ja parin päivän tarkkailussa ei oo huomattu mitään poikkeevaa, mutta hyvä tosiaanki niin :) Kumpa itekki sais pien käärön ja pääsis sen kanssa oikeeseen arkeen. :)

Nippu ja 36+5

Vierailija
34/61 |
08.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille sanottiin synnytysvalmennuksessa, että jos tarvitsee kyytiä sairaalaan, kannattaa soittaa ambulanssi. Taksin tilaaminen on paljon kalliimpaa ja kuulemma kuskit eivät tykkää, jos joutuvat siivoilemaan autoa jostain syystä (ja tuleehan siitäkin perässä laskua). Että ambulanssi on nopeampi ja edullisempi. Kuulemma.

Kiva lukea noita mietteitä ja kokemuksia supistuksia, antaa jotenkin uskoa siihen, että kyllä siitä varmasti selviää. Sillä välillä varsinkin iltaisin iskee pieni pelko ja epätoivo siitä, että jos en kestäkään ensimmäistäkään supistuskipua. Lohtuna on kuitenkin se, että se on luonnollista kipua ja siinä on jokin lopputulos :)

Se 10.10.10 ois kyllä aika mojova päivä synnyttää! Saas nähdä miten mulla menee, kun kaksossisko synnytti alkuvuodesta raskausviikolla 40+3 (että meneeköhän mitenkään suvussa)...

Iltavilli ja 40+2

35/61 |
08.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

HelmiOlivia: Vai GBS-kantaja, en oo kuullu tollasesta, mutta googletin, aika huonosti tosin löyty tietoo.. Mistä sen voi siis saada? Ja mistä sen huomaa jos se on?

Ai ambulanssi, kuinkahan nopee ne noutaa sitte, luulis et niil on kiireisempiiki keikkoja? Ja onks tietoo et paljo se about maksaa?

Iltavilli: Sullahan on ihan kortilla toi synnyttäminen, aika jännää, eiköhän se pian tupsahda maailmaan.:) Supsituksista on hengissä tietääkseni selvitty nii eiköhän se perinne tuu jatkumaanki vaikka jännittää et kestääkö sitä kipua, vaikka turha se on etukäteen kituutella et millasta se tuska on.

Nippu ja 36+5

37/61 |
08.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika ihme ettei tollasesta mitään puhuta ku kerta 10-30% raskaanolevista sitä voi kantaa. No mutta jos se ei tarkota sitä et sitä infektioo saa, nii sehän olis hyvä, antibiottia ajoissa.:) Toivotaan tosiaanki parasta

Vierailija
38/61 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivaa, kun tuli lunta!

Nippu, jep, eiköhän tässä pian jo synnytellä, ei ole montaa päivää armonaikaa:)

Tänä aamuna neuvolantäti meinasi, että vauvan pää on jo niin valmiina, että vaikka lapsivedet menisi niin voi omalla autolla lähteä sairaalaan (ei tosin itse ajella), eikä tarvitse makuullaan odotella pään laskeutumista. Eli ei kai tarvitse miettiä tilaisiko taksin vai ambulanssin vai poliisin :)

Neuvolantäti tuumasi kohdunpohjan korkeutta mittaillessa, että häpyluihin on alkanut tulla jo väliä, eli sielläkin on jo kovasti paikat valmiina vauvan tuloon. Nyt olen alkanut jo kunnolla odotella kipua supistuksiin, niin tietäisi että pääsee synnyttämään. Voi olla, että mieli muuttuu kun kunnon kivut iskevät :)

Voi kun tietäisikin, milloin lähtö tulee. Jotenkin hassua, kun ei uskalla yksin lähteä enää kauas lenkille tai alottaa isoja leipomuksia tai edes pistää pyykkiä koneeseen :) Kun ei koskaan tiedä, milloin homma jää kesken. Hysteeristä ensimmäisen lapsen odotusta! ;)

Nauttikaahan te muutkin, jotka olette selvinneet lasketun ajan tietämille, nyt saa touhuilla kaikenlaista eikä tarvitse pelätä synnytyksen ennenaikaisuutta!

Iltavilli 40+6

Vierailija
39/61 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja oli muuten viimeinen äitiysneuvolakäynti tuo tämänaamuinen. Olipas omituista lähteä sieltä, kun ei annettu seuraavaa aikaa enää ollenkaan! Että: "...jaahas, sitten olis seuraavana synnyttämään meno..."

:)

Vierailija
40/61 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

me siis mentiin sairaalaan ambulanssilla. olin ollut pari päivää aikaisemmin neuvolassa ja siellä sanottiin ettei vauvan pää ollut kiinnittynyt. ja kun yöllä meni vedet, ei vaihtoehtoja ollut.

tänään tuli lasku siitä autokyydistä. summa 9,25€ eli eipä paljoa.