♪TAMMENTERHOT keskiviikkona♪
Kommentit (22)
Hei!
Uutena näitä keskusteluja lueskelen.. Oliko sullakin edellinen tuulimuna? Mulla kaavinta tehtiin huhtikuun alussa, heti tärppäsi uudelleen. Lääkärikin vasta kuukauden päästä, et pitkä aika. Laskivat sen kk päästä kuulema olevan vasta viikolla 8, et jos tuo pitää paikkaansa, tosi alussa olen vielä. Yksiäkään menkkoja ei ollut välissä, joten määrittäminen aika vaikeaa...
Aurinko taas paistaa, mutta kyllä on sitten kylmä, meillä oli kuusi astetta pakkasta aamulla kun töihin lampsittiin..... *tärisee vieläkin*
Eilinen päivä meni niin juostessa että ei ehtinyt muuten istua kuin ruokapöytään, n. 10 minuutiksi.. Meillä on remontti kesken ja ens viikolla olisi juhlat ja ikkunat pesemättä ja rakennustarvikkeita joka paikka täynnä jne.... meinaan hulluksi tulla... Nyt onneksi tunnelin päässä näkyy valoa jo =)
Alkuraskauden ultrasta on ollut puhetta, mie kävin viime viikolla jo, tarkastamassa, että asukki on oikeassa paikassa. Se ei maksanut kuin 36 ¿ (siitä oli jo kelan osuus vähennetty). Sitten joku harmitteli, että on kadottanut kela kortinsa. Ei kelakorttia tarvitse jos hakee korvauksen kelalta, riittää kun täytää sen hakemuksen, täällä sai ainakin sieltä lääkäristä, valmiiksi esitäytettynä ja vie sen kelaan. Siinä on se aikaraja (muistaakseen puol vuotta) jona se pitää sitten kelaan viedä. Jouduin näin viimeksi tekee, kun unohdin lompakkoni kotiin.
Minäkin tuhlailin testejä oikein urakalla. Ja pistän vielä paremmaksi =) neljä testiä. Eka oli viikoilla 3+4 ja sitten melkeinpä voisi sanoa, että parin päivän välein =) Olin tilannut niitä aimo kopallisen netistä ja sama oli sitten käyttää... =) *hihittelee*
Täällä taitaa olla aika paljon keskenmenon kokeneita. Minua oikein ahdistaa nyt kun ei osaa nauttia tästä raskaudesta samoin kuin esikoisen. Silloin tuli plussa testiin (vuoden yrityksen jälkeen) ja sitten oltiin raskaana ja mielessäni ei oikeasti käynyt edes mahdollisuus, että kesken menisi. Mutta nyt tämä on kuudes raskaus esikoisen jälkeen, joista 4 mennyt kesken ja yksi kohdunulkoinen. Aina kun tulee sellainen iloinen tunne, niin takaraivo varoittaa, ettei kannata vielä juhlia... todella masentavaa...
Oma napa nyt: edelleen nivusiin vihloo ja juilii. Aamulla pisti oikein urakalla. Tänään on kyllä pakko soittaa neuvolaan ja kysyä onko tämä nyt ihan normaalia. Kyselinkin jo niistä kystista. Onko täällä sellaisia jolla olisi moisia ollut (en toivo toki moista). Kysymykseni oli, että koskeeko ne koko ajan vai onko kipu ailahtelevaa???
Nyt täytynee rueta päivän hommiin, jotta jotain saa taas aikaiseksi. Mökkiä pitää ainakin lämmittää, on nimittäin aikamoisen koleata.
-E- Rv5+5
Kirjoittelempa pitkästä aikaa itsekin jotain! Käyn kyllä ahkerasti lukemassa näitä pinoja, mutta harvoin saan aikaiseksi osallistua.
Minä ehdin jo hetken aikaa ajatella, ettei ihmeempää pahoinvointia tällä kertaa tullutkaan, mutta tuli kuitenkin... Ihan samanlaisena ja samaan aikaan kuin aiemmissakin raskauksissa... Nyt siis rv 7+1 kuukautiskierrosta laskettuna. Kuvottaa kamalasti kaikki ja tarkkaan saa miettiä mitä voi suuhunsa laittaa. Oksentanut en ole, muttei se kyllä hetkittäin kovin kaukana ole.. Koetan vähän väliä syödä jotain pientä hiukopalaa tässä töissä, ettei pahoinvointi yltyisi ihan hulluksi. Aiemmat kaksi raskautta selvisin oksentamatta, mutta paha olo oli kyllä aamusta iltaan.
Huonon olon lisäksi väsymys on valtaisa. Aamupäivät taistelen pahoinvoinnin kanssa ja lounaan jälkeen iskee sellainen väsymys, että tekisi mieli pistää pää työpöydälle ja ottaa torkut. ;)
Koetan ajatella tätä positiivisesti niin, koska tuntemukset ovat aivan samat kuin kahdessa onnistuneessa raskaudessa, joten voisi kuvitella kaiken olevan hyvin. ;) Ultra minulla on siis 7.6.
Maha kyllä pömpöttää niin kovasti, että vaikea alkaa olla peitellä töissä, kun haluaisin kertoa vasta ultran jälkeen. Melkoinen haaste aamuisin keksiä sellaista vaatetta, mikä peittää masun, kun normaalisti pukeudun aika tyköistuvasti.
Oikein hyviä vointeja kaikille meille!
Kuka hullu otti tänne taloon koiranpennun? aamukuudelta sai istua tuolla vikisevän pennun kanssa että muu talo saisi nukuttua, oi kyllä mä tuuletin sisimmässäni... Poika pissasi ekaa kertaa sänkyynsä yöllä ja sitä siivoilin, lisäksi pääsin sänkyyn vasta 24 aikoihin.
Raskaus on kyllä onneksi tähän asti aika huomaamaton, väsymys taitaa olla pahin oire!
siis töissä-- olen ehtinyt jo syödä kaksi mandariinia ja jogurttia--huomasin että kun aamulla nousen sängystä, niin eipä aikaakaan kun tulee kuvottava oli- vielä kun sängyn pohjalla makaan niin tekee mieli aamukahvia, mutta anna olla kun pääsen keittiiöön saakka ja käsi ojentautuu kahvipurkille, niin siihen se prk jää. ehkä pitäisi alkaa syömään jotain pientä ENNEN KUIN nousee sängystä ? oletteko kokeilleet ?
huomenna olisi ultra, toivottavasti näkyy positiivisia asioita- tai kuuluu, viikkoja vasta 6+4 huomenna...kyllähän tuulimunakin voi aiheuttaa pahoinvointia. mutta yöllä kyllä näin sellaisen unen että lääkäri sanoi mulle ultratessaan, että saatte tytön--ihan kuin se sukupuoli näkyisi 6. viikolla (!) heh heh.
nyt yritän jatkaa töitä--jostain kumman syystä nämä vauva-asiat kiinnostaisi nyt enemmän kuin muistioiden vääntäminen---
Hui, en tiedä uskallanko jo tänne ilmottautua, sillä tein eilen advence 10 testin kp 28/29 ja tulihan siihen haalean haalea haamu sallitun ajan puitteissa, eli en nyt vielä ole varma olenko raskaana vai en? kolmatta lasta olen siis kuumeillut ja toivottavasti se muuttuu odotukseksi.
Oireita ei oikeastaan ole ollut muuta kuin paleleminen , vaikka sisällä olisi 25 astetta lämmintä =) ja vihlontaa on jonkin verran. la tulisi tuohon 24.1.2007 kieppeille.
Tännekään ei ihmeitä kuulu, hieman on kuvottava olo. Tulee näköjään ainakin silloin kun on nälkä. Vaikka on toinen tulossa on munkin jotenkin vaikea sisäistää että olen raskaana. Luultavasti sitten kun on eka kerta neuvolassa tai viimeistään ultran jälkeen, uskoo asian todeksi :-)
Mäkin olen miettinyt tuota alkuraskauden ultraa, lähinnä siksi kun en ole varma millä viikoilla tässä ollaan. Vaihtoehtoja löytyy, jos ed. kuukautisten mukaan niin olisin viikolla 9+0, jos taas välissä tullut tuhruilu lasketaan olisin viikolla 6+3 ja jos menkat olis tulleet jotakuinkin laskettuun aikaan olisin viikolla 4+3. Ota nyt sitten selvää! Neuvolan tätikin oli vähän pihalla ja siksi sainkin ajan ensi viikolle että mietitään yhdessä tilannetta. Voiko sieltä saada lähetteen sinne ultraan? Lääkäriasemalla jossa meillä on työterveyshuolto se maksaa 85 euroa, saako siitä tosiaan Kelan korvauksen? Ei huvittaisi maksella ihan huvikseen. Onko muilla kokemusta kun ei ole pystynyt viikkoja määrittelemään kierron mukaan?
Mukavaa päivää ja hyviä vointeja kaikille.
[color=darkseagreen][b]Omppu[/b] mulla ei oo ollut tuulimunaa vaan kaksi keskenmenoa, yksi spontaani ja toinen keskeytynyt. Mutta pari kaveria on, joilla tuulimuna ilmennyt vasta np-ultrassa joskun rv 12+. Ei mitään siihen viittavaa sitä ennen. Mulle se 3 kk on kuitenkin pitkä aika, haluan saada varmuuden edes sikiön olemassaolosta sitä ennen.
[b]Emma04[/b] sullakin on näköjään useampi km takana. Minä olen myös huolissani koko ajan enkä osaa nauttia alkuraskaudesta. Olen jo kahtena peräkkäisenä yönä nähnyt unta että punainen vuoto alkaa. Toivottavasti jää pelkäksi painajaisuneksi.
Mutta en sen kummemmin halua nyt tässä maalailla piruja seinille ja pelotella niitä jotka ei ole km kokeneet. Uskotaan ja toivotaan että meillä kaikilla menee raskaus ihan hyvin ja saamme tammikuussa tuhiset ♥ nyytit ♥ syliimme!! Onneksi tulee kesä ja sitä mukaa ne viikotkin karttuvat ihan huomaamatta...[/color]
[color=darkorange]kesää odotellessa, Sinda rv 4+3[/color]
[color=red][size=4]✿[/color][color=deeppink][size=4]✿[/color][color=darkorchid][size=4]✿[/color][color=fuchsia][size=4]✿[/color][color=orchid][size=4]✿[/color][color=maroon][size=4]✿[/color][color=violet][size=4]✿[/color][color=pink][size=4]✿[/color][color=crimson][size=4]✿[/color][color=purple][size=4]✿[/color]
Mä olin viime raskaudessa n.8 vkolla ultrassa (neuvola tarjoaa lääkärikäyntien yhteydessä) ja siellä totesi mun olevan sittenkin max 6vko:lla. " Se sikiö taitaa piileskellä tuolla ruskuaispussin takana" Sitten ultraa siirrettiin 2vkolla eteenpäin ja sieltä kuului karu totuus, et ei siellä mitään ollutkaan... ja suoraan kaavintaan jne. Mutta nyt uus tärppi, toivottavasti paremmalla menestyksellä. Jännittää kyllä kovasti koko ajan! En vaan saa mielestä asiaa, et mitä jos tälläkin kerralla... äh, ei pitäis miettiä. Haalea viiva tuli viime torstaina, jotenkin tekis mieli testata uudelleen, et onhan se viiva vielä siellä... On tääkin. Miten sitä on ennenvanhaan iman testejä ja ultria pärjättykään!?? ;)
Tänään on jotenkin tosi takkuinen päivä. Soitin eilen 20. raskausviikolla olevalle ystävälleni, joka muisteli pitkät pätkät sitä kamalaa pahoinvointia, mikä hänellä jatkui pari kuukautta. Ei kuulemma ollut epäilystäkään raskaudesta! Itselläni ei juuri mitään oireita, ja suoraan sanoen v****aa, kun joka paikasta tungetaan sitä raskauspahoinvointia pääoireena esiin! Toki tiedän, että sitä on monella, mutta joidenkin lähteiden mukaan siitä kärsii kuitenkin vain noin puolet odottajista. Itse en selkeästi kuulu niihin pahoinvoiviin odottajiin..
Eihän tuo oireettomuus muuten häiritsisi, mutta kun en aio mennä yksityiselle ultraan, ja lääkäriinkin on vielä kolmisen viikkoa aikaa. Jotenkin ne vahvat oireet tekisivät tästä odotuksesta vähän todellisemman. En toivo pahoinvointia, mutta vaikka rintojen aristusta. Sitä kyllä oli viikko sitten, mutta nyt sekin katosi. Jäljellä vain armoton väsymys, mielialojen vaihtelut ja turvotus. Olenkin tosi hehkeätä seuraa avopuolisolle, kun vaan valitan koko ajan :)
Mutta ehkä se tästä. Maanantaina kävin ekassa neuvolassa, ja terkkarin mukaan mitään erityistä syytä huoleen ei ole. Mulla on lääkäriaika varattuna rv10+6, jospa siellä saisi sydänäänet kuuluviin..
Kandi rv7+4
Jaaha, taas yksi päivä lähempänä ultraa, ai miten niin odotan
sitä kuin kuuta nousevaa?!
Sinda75: Ajattelen samalla lailla; tahdon mennä varmistamaan raskauden, koska aivan kauheaa olisi saada vasta joskus myöhemmin tietää jos kaikki ei olisikaan ok. Tahdon mieluummin tietää sen heti.
Lisäksi en ole varma raskauden kestosta ja sittenpähän senkin saa arvioitua sekä lasketun ajan. Olisin saanut ultra-ajan jo ensi viikolle, mutta varmuuden vuoksi otin vasta seuraavalle, silloin ainakin pitäisi
näkyä syke jos kaikki ok. Aika vaan nyt tuntuu matelevan;)
Kandivaihe: Omaa oloa helpottaa kuulla, ettei kaikilla muillakaan ole " järisyttäviä" oireita;) Täällä edelleen aika hiljaista oirerintamalla. Pitäisi kait vaan olla iloinen oireettomuudesta, mutta tällä hetkellä kun
täytyy vaan yrittää uskoa masussa olevan elämää, tuntuu siltä että kunnon oireet helpottaisivat tätä epävarmuutta..
Monttu: Samalla suunnalla vaikutetaan!
Mutta, jos nyt yrittäis ottaa päikkäreitä..
Tein testin tänään ja näytti plussaa.(viiva oli kyl aika haalea) Jos paikkansa pitää olisin rv4. Menkat pitäsis alkaa vasta tämän viikon lopulla ja siitä epävarmuus voiko jo näkyä. Vien ensi viikon ma terv.kesk. testin jos sit sais varmistuksen. Laskettu aika olis 26.1.07
Täällä mä flunssas makaan kolmatta päivää. Karsee yskä ja keuhkot kipeet. Kuume ei vaan oikeen nouse. Ei oo viittinyt mennä lääkäriin, mut huomenna ehkä pakko, ku pitäis pikkuhiljaa kai töissäkin käydä. Ikävää kun ei voi ottaa mitään läkeitä. Tosin mulla keuhkot varmaan reagoi myös röökinpolton lopettamiseen.
Joo, täälläkään ei pahemmin oireita ole. Alumpana oli enemmän, tsin nythän mittarissa huimat 6+4 ehkä...
Yöllä olin tosi kipe' ja luulin et keskenmeno tulee, mut olinkin nukkunut tajuttomana mahallaan ja sattui selkään niin vietävästi ja kamala vessahätäkin oli, joten kun liikuin vessaan asti ni olo helpottui ja mielikin rauhoittui...
ootteko te kukaan sairastaneet raskauden aikana? Jotenkin tää on aika pelotavaakin kun tuntuu et e ylös jaksa nousta. Liittyisköhän tähän viel pahentavana tekijänä toi alkuraskauden väsymys? Sit meinaan oli reippaasti jo ennen flunssaa.. ja sit pelkään et joudun syödä kuurin jos on joku keuhkotauti....
Mä olin esikoista odottaessa alkuraskaudessa tosi kipee. Muistan syöneeni lääkkeitäkin kaksi käsin, kun en tajunnut että meille on vauva tulossa. Ihmettelin vain miten ihmeessä voi lihaksia näin kolottaa ja olla valtava väsymys, eikä edes kahvi maistu. Olin silloin juuri viikolla 6+. Onneksi sitten tajusin siitä kahvista, että voisinkohan olla raskaana ja kaivoin kalenterin esiin. Lääkäri myöhemmin rauhoitteli mua niistä syömistäni lääkkeistäkin, ettei ne ollut vauvalle vaaraksi kun kerroin merkit ja määrät.
Loistavaa kun jätit tupakan pois. Onhan niistä tupakoinnin haitoista selkeitä näyttöjä, joten mitä sitä ei tekisi vauvansa eteen. Ja nythän pitää pitää itsestäkin tavallista parempaa huolta.
t. Aronia 5+
Tein eilen testin(herkimpiä), johon tuli haaleistakin haalein toinen viiva, melkein vain viivanpaikka ja tänään uusintatesti näytti jo selvempää tulosta. Kp on 28 ja oviksesta vasta 11pvää. Oireita on jo aika paljon, mutta selvin merkki oli hajuherkkyys ja se saikin epäilemään vahvasti raskauden puolesta. Tulossa olisi kolmas lapsi ja tärppäsi uskomattomasti ensimmäisestä yrityskierrosta. Ajattelin vielä tehdä yhden testin lauantaina, josko silloin näyttäisi vahvaa plussaa. Tuntuu vaan niin uskomattomalta:) Laskettu aika olisi 27.1-07 ja nyt rv vasta 3+4...saa nyt nähdä, vahvistuuko se plussa ja meneekö muutenkin kaikki hyvin.
Maistuuks teillä kellään suussa tosi omituiselle??? Mulla ihan sama maku suussa, kuin aikanaan kokeillessani erittäin vähähiilihydraattista ruokavaliota.. Rauta, metalli, mikä lie.. Mut kuitenkaan ei juomalla häviä ja jano kova.
Omppu, rv 4 tai 5
Nyt ne sitten iski minuunkin... oireet nimittäin. Yöllä kävin halaamassa vessanpyttyä oikein kunnolla. Vahvistui entisestään tunne että tyttöä ootellaan.
Kandi: mulla on ollu poika-raskaudet täysin oireettomat ja tytöstä olen oksennellu ja ollu ihottuman peitossa. Ei siis huolta oireettomuudesta. Vaikka onhan se väsymyskin aika vahva oire.
Mulla on verenpaine huikean alhaalla, siis tuo alapaine; 118/53. Onko jollain kokemuksia?.... onko siitä jotain haittaa? Pistää vaan huippaamaan aika herkästi, eikä ole hyvä yhtälö tämän pahoinvoinnin kanssa =(
Jaa... katras kutsuu... kuulemisiin!
Täälläkin oltu lähes oireettomia koko ajan, kunnes sitten tällä viikolla alkoi aivan totaalinen väsymys. Eilenkin illalla nukkumassa jo 19.30 ja mies hoiteli muksut sänkyihin. Eilen oli kans pakko käydä ultrassa katsomassa, onko joku todella asustamassa sisälläni ja kyllä siellä yksi elävä sikiö sykkeen kanssa oli eli viikot eilen 7+1, joten la 010107. Oli se vaan niin helpottava tunne kaikkien kokemusten jälkeen(kuudes raskaus). Päivällä siirtyi taaksepäin, mut saapa nähdä muuttuuko vielä matkan varrella. Neuvola on varattu 7.6 (10+2). Nyt vaan toivotaan, et jatkossakin menisi kaikki hyvin. Hyvää vointia vaan kaikille!
Ei ole täälläkään edellenkään mitään oireita. Tuntuu oikeastaan hassulle, kun teidän muiden oireet kuulostavat niin hurjilta ja itsellä ei ole mitään. Ai niin, onhan mullakin oireita - hyvin nukuttaa. Eilen ja tänään on nukuttu pitkät päikkärit ja uni on paljon syvempää kuin ennen raskautta.
Minä olen ajatellut, etten mene kuin vasta np-ultraan. Ihanaahan se alkuraskaudenultrassa käydä olisi, mutta jos kuitenkin malttaisin odottaa sinne np:hen asti. Neuvolaan otan yhteyttä varmaan ensi viikolla.
Kirjallisuusaiheesta: lainasin Jari Tervon Kallellaan. Ehdin vasta lukea ensimmäisen sivun, joten en osaa vielä sanoa siitä mitään. Ajattelin nyt urakoida ja raskausaikana lukea mahdollisimman paljon, kun vauva syntyy, en kuitenkaan jaksa lukea moneen kuukauteen yhtään mitään. Nyt täytyy siis ikäänkuin varastoon lukea.
Nyt iltahommiin!
Taneli ja pikkukirppu 5+5
[color=sienna]Koleaa keskiviikkoaamua!
Ainakin Oulun korkeudella on melko kylmää, eilen puhalsi tosi kylmä tuulikin kaiken lisäksi.
Eilen joku kyseli alkuraskauden ultrasta. Minä olen menossa viikolla 7+, haluan ehdottomasti nähdä onko siellä ketään " kotona" . Tiedän että vaikka syke näkyisikin, km voi silti vielä tapahtua, tosin mahdollisuus on enää vain prosentin luokkaa. En kuitenkaan halua silitellä massuani jonkun tuulimunan takia 12. viikolle asti, jo tieto siitä että sikiö on saanut alkunsa saa minulle rauhallisemman mielen. Huonot aiemmat kokemukset saa vain niin varpailleen...
Neuvolaa en ole vielä varannut, viimeksikään en sitä halunnut varata ennen ultraa ja niinhän siinä kävi että sitten ei tarvinnutkaan. Ajattelin nyt kuitenkin soitella kesälomien vuoksi jo ennen ultraa, että saa sen ajan kuitenkin kohtuullisen ajan päähän. Haluan mennä vasta noin 10+ viikolla että voidaan kuunnella sydänääniä (vaikka ei ne välttämättä silloin kuulu, mutta kuitenkin....)
Joka aamu herätessä tuntuu ihan utopistiselle ajatukselle että on raskaana, kun ei tunnu yhtään erikoiselta. Täytyy vain ajatella että mulla on hyvä tuuri, kun ei ole kovin pahoja oireita. No, kyllähän ne toisaalta tästä vielä ehtii alkamaan.... Rinnat luultavasti alkaa aristamaan viikon-parin päästä, ainakin viimeksi kävi niin.
Mukavaa keskiviikkoa kaikille Tammenterhoille![/color]
[color=maroon][size=4]☺[/color] [color=indianred][size=2]Sinda rv 4+3[/color]