Älä synnytä Kättärillä, jos olet kipuherkkä!
Siellähän menin esikoisen synnyttämään ja kivunlievitys oli niin huonoa, että olin vielä eiliseen asti menemässä pelkosektioon.
Jorvissa käytiin edellinen kättärin kertomus lävitse ja ensinnäkin, Jorvisa annetaan epiduraali välittömästi, jätetään kanyyli, josta kätilö voi lisätä ja viimeisten tutkimusten mukaan sitä ei lopeteta ennen ponnistusvaihetta! Kättärillä rukoilin sitä ja menin totaaliseen paniikkiin lopussa, kun eivät sitä antaneet enää. Kuulemma vanhentunut käsitys, että haittaisi jotenkin ponnistusvaihetta. Se myös annettiin vasta tuntien päästä, kun huomattiin, että en vaan avaudu ilman.
En todella enää luomu-kättärillä synnyttäisi. On pelottavaa olla ihmisten armoilla ja itkeä ja rukoilla, että saa kipulääkettä, josta ei ole mitään haittaa vauvalle. Lähentelisiköhän jo hoitovirhettä...
Kommentit (35)
Meillä on neljä lsata, kaikki syntyneet Kättärillä. Koskaan ei ole ollut ongelmia saada kivunlievitystä. Minulle on joka kerran jätetty kanyyli, ihan niinkuin Jorvissakin.
Kaikki helsinkiläiset ystäväni ovat myös synnyttäneet Kättärillä, eikä kukaan ole törmännyt samaan ongelmaan kun ap.
En halunnut epiduraalia, mutta sitä kyllä kysyttiin heti synnyttämään tullessa. Kanyyli laitettiin ja jätettiin (pyysin itse ottamaan sen pois seuraavana päivänä vai sitä seuraavana, se kun jätettiin jotta voidaan laittaa minuun verta tarvittaessa menetetyn tilalle). Sain kohdunkaulanpuudutteen, joka kyllä haittasi ponnistusvaihetta. En tuntenut enää ponnistamisen tarvetta sen laiton jälkeen, mutta kipuja kyllä tunsin. Varmaan silti vähemmän.
Tosi hyvä kokemus kuitenkin tuo kättärin synnytys minulle oli. Ihana henkilökunta ja muutenkin viihtyisää. Tykkäsin jopa ruuasta.
kyllä mulle annettiin kaikki mahdolliset puudutteet ym. mitä pyysin kättärillä. Ei mitään huonoa sanottavaa haikaranpesästä.
Kätilö suorastaan tyrkytti epiduraalia, kun saavuin synnyttämään. Ihan kiva, ja otinkin se mielelläni.
odottelemaan epiduraalia Naikkarilla. Sain sen vasta kun olin 6 senttiä auki. Sen vaikutus kesti kaksi tuntia ja mitään lisäannoksia en saanut vaikka pyysin. Synnytys kesti sen jälkeen vielä kolme tuntia kun puudutuksen vaikutus loppui, enkä saanut kuin ilokaasua. Sanoivat syyksi, että olin sen verran jo avautumisvaiheen lopussa, että epiduraali voisi pitkittää synnytystä.
kun menin synnytyshuoneeseen, sanoin vaan, että mulle kaikki doupit, kiitos.
Ekaks mentiin ilokaasulla, sitten sain sanoa, kun kivut niin kovat, että epiduraali laitetaan. Laitettiin ja kanyyli jätettiin. Toinen setti oli kyllä myöhemmin vähän turha, koska en tosiaan tuntenut ponnistamisen tarvetta, pitkitti minusta synnytystä enkä tuntenut kunnolla supistuksia.
Mutta sain tosiaan 18 tunnin synnytyksen aikana haluamani kivunlievitykset. Välillä pärjäsin ilman (tai kuumavesipusseilla). Kehuivat ja kannustivat koko ajan, hienoa porukkaa.
Miljardit lapset ovat syntyneet tähän maailmaan ilman kemiallisia mömmöjä. Surkeaa, jos ei sen verran kroppaansa tunne, että sietäisi pientä kipua. Kandeisi jooata tai jotain, jos on noin arka että sekoaa synnytyspedissä.
Miljardit lapset ovat syntyneet tähän maailmaan ilman kemiallisia mömmöjä. Surkeaa, jos ei sen verran kroppaansa tunne, että sietäisi pientä kipua. Kandeisi jooata tai jotain, jos on noin arka että sekoaa synnytyspedissä.
Ja joo, miljardit naiset ovat synnyttäneet ilman kivunlievitystä, mutta se ei tarkoita sitä, etteivätkö he olisi sitä halunneet.
Muuten, harrastan joogaa, mutta silti otin kivunlievitystä.
Kertoisitko mikä on tämä ihmekonsti?
ja jos on niin millainen synnytys oli...
Enkä tosiaan saanut kipulääkettä ihan alussa sitten millään - enkä lopussa enää ollenkaan. Ei ole kuvittelua ei.
-ap
Meillä on neljä lsata, kaikki syntyneet Kättärillä. Koskaan ei ole ollut ongelmia saada kivunlievitystä. Minulle on joka kerran jätetty kanyyli, ihan niinkuin Jorvissakin.
Kaikki helsinkiläiset ystäväni ovat myös synnyttäneet Kättärillä, eikä kukaan ole törmännyt samaan ongelmaan kun ap.
fakta, että synnytyskipu voi olla todella vakavaa (suosittelen googlaamaan). Ainoa ero on, että mitään muuta ei kipua kuin synnytyskipua ei kukaan edes oleta ihmisten kestävän ilman lääkitystä, jos sellaista on.
Ja on niitä, joilla synnytys ei tunnu missään, mikä ei muuta kokonaistilannetta.
ja jos on niin millainen synnytys oli...
synnytysikää. Voihan olla, että minä en edes olisi synnyttämässä lapsia tällä kropallani, joten sitä ei ole luotu kestämään synnytyskipua.
sitä epiduraalia. Oletko synnyttänyt useammin kuin yhdesti... tunsitko silloin ponnistamisen tarvetta? Minulle ei pistetty kohdunkaulapuudutusta, enkä siltikään tuntenut erityistä ponnistamisen tarvetta. Tarkoitan, että turhaan pistät heti puudutuksen syyksi. Luulen, että kohdunkaulapuudutus ei edes voi vaikuttaa ponnistamistarpeeseen mitenkään.
Muuten sitten: Oli muutava mukava työntekijä Haikaranpesässä, myönnän, mutta lennettiin ulos, kun bilirubiiniarvot nousivat ja voin kertoa, että tuli kyllä todella toisenluokan kansalaisen olo, kun siirrettiin sieltä alakertaan. Olisivat voineet selittää asiaa enemmän/yhtään. Joku 20v kätilö minulle kehui, että synnytin sentään alakautta ja kauhisteli, kuinka sinne tulee naisia sektioon, kun eivät viitsi alakautta synnyttää...
En halunnut epiduraalia, mutta sitä kyllä kysyttiin heti synnyttämään tullessa. Kanyyli laitettiin ja jätettiin (pyysin itse ottamaan sen pois seuraavana päivänä vai sitä seuraavana, se kun jätettiin jotta voidaan laittaa minuun verta tarvittaessa menetetyn tilalle). Sain kohdunkaulanpuudutteen, joka kyllä haittasi ponnistusvaihetta. En tuntenut enää ponnistamisen tarvetta sen laiton jälkeen, mutta kipuja kyllä tunsin. Varmaan silti vähemmän.
Tosi hyvä kokemus kuitenkin tuo kättärin synnytys minulle oli. Ihana henkilökunta ja muutenkin viihtyisää. Tykkäsin jopa ruuasta.
Olen kyllä synnyttänyt ihanan pojan ja ilman mitään kipulääkitystä. Menin sairaalaan vasta melkein kokonaan avautuneena. Kotona oli mukavampaa puuskutella tuskiaan.
Synnytyskipu on siedettävissä ihan omin konstein. Buranaa kun vedetään pienimpäänkin vaivaan, ei opita tuntemaan kehoaan. Tehkää jotakin ruumiillista ennen niitä synnytyksiänne, niin tiedätte kehonne mahdollisuudet.
kipu ja kipukokemus ovat erilaisia. Tämä on lääketieteellinen tosiasia, voisitko tutustua kirjallisuuteen.
Sama koskee muitakin sairauskipuja.
Olen kyllä synnyttänyt ihanan pojan ja ilman mitään kipulääkitystä. Menin sairaalaan vasta melkein kokonaan avautuneena. Kotona oli mukavampaa puuskutella tuskiaan.
Synnytyskipu on siedettävissä ihan omin konstein. Buranaa kun vedetään pienimpäänkin vaivaan, ei opita tuntemaan kehoaan. Tehkää jotakin ruumiillista ennen niitä synnytyksiänne, niin tiedätte kehonne mahdollisuudet.
kahdella ensimmäisellä kerralla hommat sujui todella hienosti ja minua kuunneltiin.
Kolmannella kerralla koin, ettei minua kuunneltu ja kipuani vähäteltiin. Eivät millään meinanneet antaa mitään kivunlievitystä.
Onneksi tämä kolmas kerta oli viimeinen.
noudatetaan, etenkin Jorvissa? Huolettaa, että ottavatko nyt varmasti huomioon. Esim. juuri tuo 'eivät meinanneet millään antaa'... en todellakaan halua tilanteeseen, jossa joku tuntematon kätilö päättää, miten kärsin.
ap
kaksi kertaa synnyttänyt siellä ja huono maku jäi. Epiduraalia ei meinannut saada millään.
Jorvi on paras!