Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Omistusasumisen hehkuttajat!

Vierailija
11.09.2010 |

Oletteko koskaan laskeneet, kuinka paljon se luukku loppujen lopuksi tulee maksamaan, kun se rahoitetaan 15-20 vuoden asuntolainalla? Rautalangasta vääntäen: kuinka paljon maksatte korkoja pankille ottaen vielä huomioon, että korkotaso saattaa nousta matkan varrella.

Juuri tämän takia en tajua omistusasumisen hehkuttamista tai vastaavasti vuokra-asumisen mollaamista. Ei omistusasunnosta koskaan voi tietää, minkä "arvoinen" se lopulta on ja kun se on lainarahalla ostettu niin kyllä se rahallinen etu lopulta on aivan olematon.

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
11.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin vain sitä, että 20 vuoden päästä lainan maksaminen loppuu ja sittenkin talon voi halutessaan myydä. Omaa taloa viitsii kunnostaa ja tuunata mieleisekseen toisin kuin toisen omaa vuokra-asuntoa.

Lainaa on pakko ottaa ja maksaa siitä hyvästä korkoja, koska en olisi ikinä voinut tarjota käteistä 150 000.

Vierailija
2/29 |
11.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan oikeesti joku jaksaa taas alkaa vääntää samasta asiasta...

Ei elämässä ole takeita yhtään mistään. Ainoastaan kuolema on täysin varmaa, muuten ihan mitä vaan voi sattua.

Se asunto voi loppujen lopuksi olla 2 kertaa sen arvoinen, kuin siihen on korkoineen ja muine kustannuksineen maksettu. Tai sitten käsiin jää homeinen paska.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
11.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noi kokonaislaskelmat saa pankista lainaneuvottelujen yhteydessä, eri korkosekenaarioilla.

Vierailija
4/29 |
11.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt asunnon lainan ja yhtiövastikkeen yhteissumma kuulle on suunnilleen (no aavistuksen enemmän) kuin vuokra tai osaomistuskämpän kuukausimenot.

Siis kuussa maksan vain hiukan enemmän mutta sainpahan asunnon joka on sijainniltaan minulle mieluisassa paikassa! Lisäksi asunto on pohjaltaan ihana ja olen remontoinut sitä omaan tyyliini lavuaareja ja ovia myöten!

JA kun minusta tulee vanha teen niinkuin tätini, myyn asunnon, talletan rahat tilille ja elen hyvin, käytän yksityisiä terveyspalveluja ja liikun vaikka taksilla.

ja huom. en osaa sijoittaa vaikka olen siitäkin kiinnostunut, olkoon asunto sijoitukseni.

Vierailija
5/29 |
11.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta itse maksan 500e kuussa lainaani seuraavat 20 vuotta, mutta sitten tämä iso puutalo on minun!

Vuokraa maksaisin ehkä samanlaisesta 1200e kuukaudessa seuraavat 70 vuotta eikä mitään jäisi käteen.

Vierailija
6/29 |
11.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi omistusasuminen vie _aina_ voiton vuokralla asumisesta jossa kuukausittain maksetaan isokin summa jollekin vuokra-asuntoyhtiölle.

Vierailija
7/29 |
11.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan yksinkertaisesti kuukausittaisen maksun hintaa.

Asun 95m2 4h+k. Vastike+lainanlyhennys yhteensä noin 580e.

Paikkakunnallani vastaava vuokra-asunto maksaa VÄHINTÄÄN 800 e (halvimmissakin hissittömissä kerrostaloissa), useimmat 1200e tai rivareissa enemmänkin, ja minun+miehen tuloilla (pienitulosia mutta kokopvtyössä) ei saa asumistukea penniäkään.

Joten vaikka asunnon arvo olisi myydessä 0 euroa, voitan silti joka kuukausi ainakin 300e.

Asumisoikeusasuntojen hinnat ovat vielä huikeammat.

Palkkani ei yksinkertaisesti riitä vuokra-asumiseen, vaikka se hullulta kuulostaakin.

Vierailija
8/29 |
11.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ollut onnea korkotason suhteen. Olemme tehneet ylimääräisiä lyhennyksiä sillä rahalla mitä olemme mm korkomenoissa säästäneet (olimme ajatelleet, että realistinen korkotaso olisi ollut 5,5%, mutta näinhän ei ole ollut).

Asuntomme on maksettu kokonaan noin vuoden kuluttua eli vain kahdeksisen vuottahan tässä meni. Laina-aika oli alkuperäissuunnitelman mukaan kyllä 15 vuotta. Iso ero toteutuneeseen! Mitähän seuraavaksi? Ei ainakaan sijoiteta asumiseen enempää kuin on tarve.

Vierailija
9/29 |
11.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkoja (+ muita asumismenoja) okt:stamme maksamme kuussa huomattavasti vähemmän kuin aikanaan kolmiosta vuokraa. Sitä paisi omakotitaloja hyvältä paikalta on aika vähän vuokralla.

Vierailija
10/29 |
11.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ollaa miehen kanssa täysin kypsiä tähän jo. Yhtiövastike nousee jatkuvasti (tässä kuussa tuli liki satasen korotus sellaisten remppojen yms. takia, jotka eivät edes hyödytä suurinta osaa asukkaista) ja siinä sivussa pitäisi vielä rempatakin (meillä on edelleen vessaremppa kesken, mutta tuo oli aivan pakko tehdä). Seuraavaksi pitäisi vaihtaa keittiön ja makuuhuoneen kaapit (ovat alkuperäiset) ja ihan suoraan sanottuna vituttaa tämä rahanmeno. Ja tietenkin pitää maksaa vielä lainanlyhennykset.

Toki olisimme voineet ostaa alunperinkin aivan uuden tai rempatun asunnon, mutta halusimme pysyä tällä alueella, koska lapsiystävällisempää paikkaa tuskin löytyy.

Summarummarum, olemme päättäneet, että kun saamme tarvittavat remontit tehtyä, myymme koko roskan ja muutamme vuokralle tälle samalle alueelle. Jääpähän edes vähän rahaa käteen kuukaudessa eikä tarvitse joka hiton senttiä laskea.

Vierailija
11/29 |
11.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tän aloituksen on oltava provo. Ei kukaan voi ajatella noin tosissaan. Toivottavasti.

Vierailija
12/29 |
11.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

omistusasuminen on tällä hetkellä ja ollut menneisyydessä ehdottomasti edullisin asumismuoto. Ja mikään ei viittaa, ettei näin olisi tulevaisuudessakin. Tottakai talo voi ollakin purkukuntoinen, kun laina loppuu tai umpihomeessa, mutta nuo on poikkeuksia.

Me esimerkiksi maksamme lainaa 830 Euroa ja asumiskulut on 250 Euroa. Lainankoroista saamme vähennyksiä. Enpä usko, että täältä Tampereelta saisimme näin hyväkuntoista omakotitaloa alle tonnilla vuokralle ja siihen pitäisi maksaa päälle vielä asumiskuluja kuitenkin. Ja oletan kuitenkin, että talolla on arvoa edelleen, kun laina on maksettu.

Vierailija
13/29 |
11.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että näillä näkymin 43-vuotiaana minulla on velaton omakotitalo ja kesämökki. Tyhjästä olen aloittanut, ja ostamalla oman asunnon parikymppisenä olen päässyt siihen tilanteeseen, että kuuden vuoden päästä asumiskustannukseni naurettavat pari-kolmesataa euroa kuukaudessa. Mitään tarkempia laskelmia en kaipaa.

Millään keinolla minulle ei pysty perustelemaan, että vuokra-asunnossa asuminen olisi ollut parempi vaihtoehto.

Vierailija
14/29 |
11.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En siis ajatellut maksaa tätä kokonaan. Nyt makselen sellaisia summia kuin maksaisin saman vuokrana. Aikanani myyn ja otan mukaani rahana ne "asuntoneliöt", jotka olen jo maksanut. Vuokralla oleva ei saisi mitään moista mukaansa.

Jossakin vaiheessa asunnon koko pienenee ja se on saman kokoinen kuin nuo "ostamani asuntoneliöt" ja olen sitten velaton. Ehkä sitten kun olemme miehen kanssa kaksin. Tai menen silloin vuokralle, ja pistän tämän näihin "asuntoneliöihin" säästämäni rahan palamaan maailmanympärysmatkoina tai vastaavana.

Mutta varma on, että tässä asutaan vain lasten kouluaika. Koulu on mainio, asunto iso, tilaa on, paljon portaita. Tuo viimeinen seikka ajaa meidät asumaan jonnekin muualle vanhetessamme.

Vierailija
15/29 |
11.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jos uskoo asiaan itse ja saa siitä lohdun, niin hyvä niin.

Vierailija
16/29 |
11.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on oman rauhan kaipuu. Asuin sinkkuaikoina monessakin vuokra-asunnossa ja työssäkäyvänä kyllästyin naapureiden ryyppäysmetelöintiin ja muuhun häiriöön. Rappukäytävää oli sotkettu verellä, hissin peili oli rikottu, tuulikaapin lasit oli kerran rikottu, yksi talo oli homeessa ja VVO:ta ei paljon napannu tehdä asialle mitään.. Tollasissa murjuissako vielä pitäis asua ja lapsia kasvattaa kun yölläkään ei saa hiljaisuutta?? Kerrostalosta nyt ei muutenkaan kannata edes ostaa asuntoa, putki- ja julkisivuremontit ym. megakalliita. Päädyin ostamaan asunnon rivitalosta, vastikkeet on pienemmät ja asuinrauhaa saa riittävästi.

Vierailija
17/29 |
11.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin mitä olisi vuokramenot vastaavasta asunnosta?

Mietipä uudelleen kuinka naurettava väite tuo on.

Vierailija
18/29 |
11.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka rakennettiin tarkalla budjetilla ja itse tehtiin paljon työtä. Muutettiin siihen Hoasilta. Talon rakennus maksoi 10v sitten 200 000, nykyinen arvo n. 500 000 (asutaan uudellamaalla).

Laina maksettiin pois 5 vuodessa.

Lisäksi meidän hyvin tehdyssä talossa on esim. lämmityskulut todella pienet ja ns vastike joka sisältää kiinteistöverot, vedet, sähköt, lämmön, vakuutukset jne alle 100 kuussa.

Vierailija
19/29 |
11.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai sen alle? Jäättekö vielä plussan puolelle vai meneekö pahasti miinukselle? Suuri laina ja sen vuoksi pitkä laina-aika on riski! Kertyykö teille muuta varallisuutta vai onko maksukykynne viety äärimmilleen? Lian iso laina, jos ja kun korot nousevat?

Vierailija
20/29 |
11.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ollaa miehen kanssa täysin kypsiä tähän jo. Yhtiövastike nousee jatkuvasti (tässä kuussa tuli liki satasen korotus sellaisten remppojen yms. takia, jotka eivät edes hyödytä suurinta osaa asukkaista) ja siinä sivussa pitäisi vielä rempatakin (meillä on edelleen vessaremppa kesken, mutta tuo oli aivan pakko tehdä). Seuraavaksi pitäisi vaihtaa keittiön ja makuuhuoneen kaapit (ovat alkuperäiset) ja ihan suoraan sanottuna vituttaa tämä rahanmeno. Ja tietenkin pitää maksaa vielä lainanlyhennykset. Toki olisimme voineet ostaa alunperinkin aivan uuden tai rempatun asunnon, mutta halusimme pysyä tällä alueella, koska lapsiystävällisempää paikkaa tuskin löytyy. Summarummarum, olemme päättäneet, että kun saamme tarvittavat remontit tehtyä, myymme koko roskan ja muutamme vuokralle tälle samalle alueelle. Jääpähän edes vähän rahaa käteen kuukaudessa eikä tarvitse joka hiton senttiä laskea.

maksamme vastiketta tällä hetkellä noin 340e ja lainaa 400e kuukaudessa (meillä on kolmio). Saisimme tältä alueelta samankokoisen asunnon vuokralle noin 500 eurolla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kaksi