Mitä ihmeen järkeä asua vuokralla???
Maksaa nyt tuhansia euroja vuodessa vuokranantajalle..ja senttiäkään ei jää itselle.
Jossain täytyy kumminkin asua ja siitä maksaa, miksi ei samalla maksaisi itselleen -> asunto on jossain vaiheessa oma ja maksettu. Vuokralla asuja vaan maksaa, ja maksaa, ja maksaa loppuelämänsä, eikä saa ikinä mitään omaksi.
Kommentit (72)
Entä jos ei saakaan aivohalvausta tai jää työttömäksi? Turha pelätä asioita joita ei ole vielä tapahtunut.
työttömäksi jääminenhän on todella harvinaista nykyään..
Pitkäaikaistyöttömäksi jääminen on aikamoista avuttomuutta. Sanoisinko melkein että sitä täytyy suorastaan haluta tai sitten on todella käsi hoitamaan asioitaan.
Periaatteessa kyllä, mutta nykyään ns. kunnolliset työt vähenevät, eikä kaikille riitä sellaista, josta työnantaja olisi valmis maksamaan niin paljon, että se riittäisi asuntolainan hoitoon. Ja rivityöntekijä ei oikein voi valita sitä, muuttaako työpaikka Kiinaan. Jos sen jälkeen sitten kouluttautuu uudelle alalle, voi hyvinkin olla rekrytoijien mielestä epäilyttävä, koska on jo niin vanha. Tai koska on joutunut aiemmin työttömäksi (vaikka kuinka ilman omaa syytään).
Elämä on huoletonta upouudessa, edullisessa vuokra-asunnossa. Toisin kuin ns. omistavalla luokalla, jotka seuraavat huolestuneina talouden käänteitä ja korkokehitystä ja tekevät töitä niska limassa.
Ei tarvitse huolehtia talouden käänteistä ja korkokehityksestä. Laina pitää mitoittaa niin, että se kestää kohtuullisia talouden muutoksia ja elämäntilanteiden muutoksia. Lisäksi talo on ostettu kodiksi, ei ole tarkoitus myydä tai saada siitä myyntivoittoa vielä pitkiin aikoihin, jos koskaan.
Toisekseen meillä on asuntolaina maksettu kun olemme 45 -vuotiaita. Sitten vasta voikin himmata työelämässä tosissaan kun asumiskulut laskevat pelkkään vastikkeeseen :-). Käykö näin vuokralla asujalle? Vuokrien hinnat kun yleensä tuppaavat vain nousemaan.
Ja onko sitten isokin asunto maksettu pk-seudulla paraatipaikalla 45-vuotiaana? Jos on, niin onnitteluni. Useampi suomalainen maksaa itsenä kipeäksi yli 50-vuotiaaksi, eikä aina edes riitä.
Minusta on omituista olla naimisissa pankin kanssa vaikkapa 20-30 -vuotta. Eihän siinä tiedä, riittääkö töitä, tuleeko kuolema tai kestääkö se liitto.
Itse muuttelen maailmalla töiden ja kokemusten perässä muutaman vuoden väliajoin ihan huvikseni. Tosin Suomessa odottaa sitten perintönä siskon kanssa jaettavaksi 2 omistusasuntoa (yksi Helsingin keskustassa) ja 2 kesämökkiä. Taidan kuitenkin myydä osuuteni, koska en todellakaan tarvitse omaa asuntoa ainakaan Suomesta.
Maksaa nyt tuhansia euroja vuodessa vuokranantajalle..ja senttiäkään ei jää itselle. Jossain täytyy kumminkin asua ja siitä maksaa, miksi ei samalla maksaisi itselleen -> asunto on jossain vaiheessa oma ja maksettu. Vuokralla asuja vaan maksaa, ja maksaa, ja maksaa loppuelämänsä, eikä saa ikinä mitään omaksi.
Omistusasunto maksaa tällä meidän alueella yli 300000. Ei meidän tuloilla oteta sellaista lainaa!
Katsos, ap, kaikilla ei ole rikasta perhettä ja sukua. Kaikki mitä mekin omistamme, on omalla työlä hankittu. Maksan mieluummin sellaista vuokraa, että jää rahaa muuhunkin, kun kituutan lainanlyhennyksillä joihin meillä ei ole varaa.
mutta useinkin on käynyt mielessä vuokralle siirtyminen. Espoossa asumme ja asumiskustannukset n.2000e/kk .Yhdellä palkalla elelemme.Kyllä tonnilla jo sais varmaan ihan mukavan kämpän!
Ja mekin olemme näitä, jotka eivät saa rahaa keneltäkään.Aivan älytöntä, kuinka paljon tuntuvat ihmiset saavan "perintöä" ja lahjoituksia, apua auton ostoon, lomamatkoja, ym. sukulaisilta.
ja sen jäkeen vielä pari vuotta. 30 vuotiaana oli talolaina maksettu ja nyt on päällä mökkilaina. Mä olen sitä mieltä, että nuorena opiskelijana on ihan hyvä olla vuokralla, mutta se että aikuisenakin asuu vuokralla on musta tosi outoa. Omassa "lähipiirissäni" vain tosi köyhät ja alkkikset ovat vuokralla, kaikilla muilla on omat asunnot.
joten yksi ja sama mulle.
Halpa vuokra, kiva kämppä ja mukava sijainti piisaavat.
Asun aivan ihanalla asuinalueella vuokralla..jos täältä mielii ostaa oman asunnon niin saa olla kyllä aika varakas :)).Olen onnekas että sain täältä asunnon ja maksan mieluusti vuokran siitä hyvästä että meillä on ihana koti ihanalla paikalla :).Olen omistanut aiemmin omakotitalon,eikä mun elämä mitenkään ole huonompi nyt, vaikka vuokralla asunkin ;).
vuokra on tosi edullinen. ja sijainti hyvä, koulu suht lähellä.
mutta ollaan omistettu asuntojakin. Ja kyllä siinä saa olla aina vararahasto, jos jotain menee rikki. ja unohtamatta veroja: kiiteistövero ja jos olisi vuokratontti niin siitäkin menisi maksu.
omakotitalossa on vielä lisäksi kaikki muut maksut: vesi- sähkö -jätevesi- jätemaksut. taloyhtiöissä monet näistä tietysti on sisälletty yhtiövastikkeeseen. joka tietysti on lainan lisäksi... joten nyt maksan vuokran ja sähkön, tosi edullista!
lyhennän siis asuntolainaa ja maksan vastiketta. Aiemmin maksoin kutakuinkin saman verran vuokraa. Tuskinpa tätä kaksiota ehdin kokonaan maksaa kun pitää jo siirtyä isompaan, mutta mielestäni tämä on ollut ihan hyvä veto, koska 3 vuoden aikana asuntoni arvo on noussut 30 tuhatta euroa (osa selittyy tietenkin tekemilläni remonteilla).
Jos taloustilanne vaikuttaisi huonolle ja asuntojen arvojen ennustettaisi vähentyvän, sinnittelisin tässä niin kauan että arvo kääntyy taas nousuun.
Tietenkin mulla on turvana vakituinen virka ja "varma" perintö lähitulevaisuudessa... ymmärrän kyllä, että kaikilla ei ole näin hyvin. Itsekään en olisi 15 vuotta sitten voinut haaveilla asuntolainan otosta, kun jouduin tyytymään pätkätöihin.
Maksan ihan varmasti enemmän vuokraa tällä hetkellä kun mitä menisi lainan lyhennyksiin... vaan eipä meille lainaa ole myönetty. Eikä ole ketään kuka sen takaisi.
Tälläistä se on pienituloisilla, minä hoitovapaalla ja mies pienipalkkaisessa työssä.
toimesta, ei tarvitse pelätä työttymyyttä eikä sairauksia. Kotimme on hyvällä paikalla ja tällä alueella asunnot maksaa todella paljon. Kulkuyhteydet on hyvät, koulut ja kaupat lähellä. Lapsella on pihalla kavereita, toisin kuin monilla omakotitaloasuja ystävällämme.
Kun lapsi on pieni tämä järjestely sopii meille hyvin, rahaa jää muuhunkin kuin asumiseen.
Elämä on huoletonta upouudessa, edullisessa vuokra-asunnossa. Toisin kuin ns. omistavalla luokalla, jotka seuraavat huolestuneina talouden käänteitä ja korkokehitystä ja tekevät töitä niska limassa.
Ei tarvitse huolehtia talouden käänteistä ja korkokehityksestä. Laina pitää mitoittaa niin, että se kestää kohtuullisia talouden muutoksia ja elämäntilanteiden muutoksia. Lisäksi talo on ostettu kodiksi, ei ole tarkoitus myydä tai saada siitä myyntivoittoa vielä pitkiin aikoihin, jos koskaan.
Toisekseen meillä on asuntolaina maksettu kun olemme 45 -vuotiaita. Sitten vasta voikin himmata työelämässä tosissaan kun asumiskulut laskevat pelkkään vastikkeeseen :-). Käykö näin vuokralla asujalle? Vuokrien hinnat kun yleensä tuppaavat vain nousemaan.
olette ilmeisesti sitä todellista omistavaa luokkaa. Sinulta meni nyt se pointtini ohi: emme ole perijäsukua, joten mikäli ostamme nykyistä vastaavan asunnon samalta alueelta, sitoudumme noin 35+ vuoden lainaan ja vieläpä melko isolla kuukausilyhennyksellä. Jos taas mitoitamme lainan varallisuuttamme ja tulojamme vastaavaksi, muutamme betonikuutioon Pohjois- tai Itä-Helsinkiin. Ei kiitos.
Me emme siis olisi 45-vuotiaina velkavapaita, mukavan asunnon omistajia, vaan omistaisimme juuri eläkkeelle lähtiessämme 65-vuotiaina 70-luvun elementtiasunnon lähiöstä.
Jotenkin tuntuu, että monet ajattelevat asunnon omistamisen olevan se ainoa ja paras sijoitus omaan vanhuuteen. Minä ihan totta asun mieluummin edullisesti hyvällä alueella, hyvässä kodissa ja sijoitan ylijäävät varat vaikkapa sitten osakkeisiin, kuin kituutan asuntovelkaisena jossain kompromissikodissa.
Toisinsanoen: asun vuokralla, koska en halua tinkiä a) asumisen laadusta b) elämänlaadusta.
Me olemme siinä suhteessa todella onnekkaita, että olemme sattuneet saamaan todella hyvän kodin todella hyvältä alueelta, todella edulliseen vuokrahintaan. Ja tästä kodista ei hevillä tule lähtöä ainakaan vuokranantajan toimesta.
"Itse muuttelen maailmalla töiden ja kokemusten perässä muutaman vuoden väliajoin ihan huvikseni. Tosin Suomessa odottaa sitten perintönä siskon kanssa jaettavaksi 2 omistusasuntoa (yksi Helsingin keskustassa) ja 2 kesämökkiä. Taidan kuitenkin myydä osuuteni, koska en todellakaan tarvitse omaa asuntoa ainakaan Suomesta."
Ehkä vanhempasi myyvät omaisuutensa ja käyttävät rahat ennen kuin ne sinulle tulevat...
jatkaa vielä, yleinen harhaluulo muuten on, ettei vuokralla olevat koskaan säästä! Vaikka asuu vuokralla, ei se tarkoita että elää kädestä suuhun, vaan samalla voi säästää. Me säästämme joka kuukausi tietyn summan (+bonukset joita saamme töistä) ja laitamme kerran pari vuodessa säästynet rahat osakkeisiin/rahastoihin, eli säästöjä on varmasti mukavasti kertynyt eläikään mennessä ellei mitään suurempaa tapahdu ennen sitä.
Tulee "tuplaten" säästöjä. Eli maksamme omaa asuntoa ja sijoitamme, sulla jää vain ne sijoituksesi kouraaan kun meillä on niiden lisäksi omistusasunto.
Ei ole varaa ostaa alueelta, missä haluaa asua. Me esim. asuimme aikoinamme kaupungin asunnossa ihanalla paikalla keskustan kupeessa. Ei iki päivänä olisi ollut varaa ostaa sieltä perheasuntoa. Asumiskustannukset olisivat kolminkertaistuneet.
Päädyimme sitten asumaan ihan ok paikkaan, joka on sitten Espoon perukoilla:( eli selkeä huononnus edelliseen paikkaan. Me nyt teimme tämän ratkaisun, mutta ymmärrän hyvin heitä, jotka eivät tee.
Koska sossu maksaa vuokran. Tällä alueella vastavat asunnot maksaa 250 000e vaikka onkin pieni.
Missäköhän te kaikki asutte kun pienetkin asunnot maksaa 250-300 000 euroa. Aika kummallista. Mun mielestä järki käteen joka asiassa. Sitten ei auta valittaa että ei ole rahaa jos ei ole viitsinyt opiskella kunnollista ammattia vaan kaiken maailman muut asiat kuten lasten tekeminen heti kun täyttää 18 on muka paljon tärkeämpää. Samoin se, että pitääkö sitten tehdä niin monta mukulaa ettei ne mahdu 100 neliötä pienempään asuntoon mikä sitten onkin jo kallis. Itellä on ainakin ensimmäinen laina maksettu tuossa kolmenkympin hujakoilla ja siitä on sitte paljon pehmeempi pudotus seuraavan isomman asunnon ostoon. Ja nää sossupelleilyt. Nii-in. Olen vain iloinen siitä, että ihmiset väärinkäyttää tätä yhteiskunnan järjestelmää koska sitten se toivottavasti lopetetaan nopeammin ;)
Ja jossain pitää asua, joten asutaan vuokralla sen lisäksi että omistetaan tuo lainarahalla ostettu ylläripaketti.
on turha haaveilla satojentuhansien eurojen asuntolainasta.
Ei mitään toiveita saada edes 150.000€ asuntolainaa.
Tässä mun näkemys, miksi kannattaa asua vuokralla:
http://akamelba.blogspot.com/2010/01/oma-aso-vai-vuokra.html
Mainittakoon vielä, että usein isojen asuntojen vuokrat on alhaisia. Kannattaa siis ennemmin asua itse vaikka 1300 euron vuokraalla 300t asunnossa ja samaan aikaan omistaa vaikka 6 kpl 50t asuntoja ja nostaa niistä vuokraa vaikka 6x350e. Vaikka siis olisi itsellä kasassa jo tuo 300t ja voisi asua ihan vain yhtiövastikkeen + remonttikulujen hinnalla omassa.
Sanoisinko melkein että sitä täytyy suorastaan haluta tai sitten on todella käsi hoitamaan asioitaan.