Kallis päivähoito
Jösses, mutta kai se sit vaan elämä on...
Mä teen normisti työtä kotona, joten olen voinut hoitaa myös lapset kotona. elämä on ollut ihanaa.
Päätin kuitenkin alkaa opiskella. Ei tarvita päivähoitoa silti kuin 16 pv/kk kahdelle lapselle, joista toinen on esikoululainen. Mulla on edelleen tuloja työstäni ja tietenkin tienaava aviomies. Korkeimman maksuluokan mukaan menee maksut. Niinpä maksetaan pienemmästä sit 210 e/kk ja isommasta 102 e/kk päivähoitomaksua.
Lokakuussa ei tarvittaisi hoitoa laisinkaan. Vaikka muksut ois koko kuun poissa hoidosta, niin silti tarttis maksaa puolet päivähoitomaksusta. Sanon että ottaa kupoliin.
Käytettäisiin muuten yksityisen hoidon tukea, mutta ei löydetty noin vähille tunneille varmaa työntekijää. Täällä ei makseta mitään kuntalisiä yksityisen hoidon tukeen, silti olisi edullisempaa käyttää sitä.
Opinnot ei onneksi kestä kovin kauaa!!! voi mikä helpots palata arkeen ja eloon lasten kanssa kun rahaakin jää reilusti enemmän.
Kommentit (30)
Jos niin olisi, hoitomaksun hinta olisi lähemmäs tuhat euroa per lapsi!
Minusta hoitomaksuja voisi hyvin nostaakiin. Eivät vastaa lähellekään todellisia kustannuksia.
Jos niin olisi, hoitomaksun hinta olisi lähemmäs tuhat euroa per lapsi!
Kun mä pystynb oikein hyvin kotona tekemään sekä työni että hoitaa ne lapset. Mutta kun opiskelen niin en voi hoitaa lapsiani.
Ajatelkaa mikä säästö se on tälle yhteiskunnallekin että mä hoidan lapsemme itse! Täällä yksi päiväkotipaikka maksaa 1300 e/kk kunnalle. Kun mä hoidan lapset kotona, niin ennen eskaria kunta säästi 32 200 e joka kuukausi ja meidän perhekin säästi silloin 5500 e/v.
Päivähoito on kunnissa järjettömän kallista.
32 200 e VUODESSA (ei kuussa) ;)
ap.
päivähoidon toteutuksesta, koska kunnallisen päivähoidon kustannukset ovat karanneet käsistä. Jos vaikka kela maksaisi enemmän yksityisen hoidon tukea tai kaikkien kuntien olisi PAKKO maksaa sitä edes vähän, tulisi perheille enemmän mahdollisuuksia vaikuttaa omaan elämäänsä.
Nykyinen malli on jäykkä. Kunnallinen päivähoito ei pysty palvelemaan kaikkia perheita joustavasti.
Olisitko itse valmis ottamaan kaksi lasta hoitoosi 19,50e päiväpalkalla? (lastesi hoitomaksut jaettuna päivillä) Siihen hintaan tarjoaisit ruoat, askartelut, materiaalit ja muut virikkeet.
Kaikki on suhteellista. Sinä maksat, sinä saat..
koska työhön meno olisi tuonut kovin pienen taloudellisen hyödyn.
palkkaa saan nettona 1400e. Siitä pois päivähoitmaksu (2 lasta täydet maksut) n. 500e. Auton bensat ja kulut n. 200e. Tässä kohtaa palkastani jäisi käyttöön 700e. Mieluummin olen kotona kun teen 40 tunnin viikkoa 700e palkalla.
ei se poista sitä tosiasiaa, että juuri tuon tulorajan yläpuolella olevat maksavat nyt jo 500 euroa tuloistaan ja samaan aikaan joku 5000 tienaava maksaa saman. 3 vuotta sitten närästi kyllä helvetisti, kun 1500 euron nettotuloista meni 380 hoitoon (silloiset suurimmat maksut). Miehellä suurinpiirtein samat tulot. Sitten vielä työmatkakulut, joista ei saa kuin murto-osan takaisin.
Vain siksikö, että hän hankkinut parempipalkkaisen työpaikan tai vaikkapa jaksanut kouluttautua pitkään ja hankalasti?
Olisitko itse valmis ottamaan kaksi lasta hoitoosi 19,50e päiväpalkalla? (lastesi hoitomaksut jaettuna päivillä) Siihen hintaan tarjoaisit ruoat, askartelut, materiaalit ja muut virikkeet.
Kaikki on suhteellista. Sinä maksat, sinä saat..
Tarvitsemme päivähoitoa opiskeluajalle 16 pv/kk. Maksamme siitä 300 e/kk (19,50 e/pv) kunnallisessa päivähoidossa, mutta kunnalle päivähoidon järjestäminen maksaa 2600 e/kk.
Siinä ei ole järjen hiventäkään!
ap.
Ei tarvita päivähoitoa silti kuin 16 pv/kk kahdelle lapselle, joista toinen on esikoululainen.
Olisitko itse valmis ottamaan kaksi lasta hoitoosi 19,50e päiväpalkalla? (lastesi hoitomaksut jaettuna päivillä) Siihen hintaan tarjoaisit ruoat, askartelut, materiaalit ja muut virikkeet. Kaikki on suhteellista. Sinä maksat, sinä saat..
Tarvitsemme päivähoitoa opiskeluajalle 16 pv/kk. Maksamme siitä 300 e/kk (19,50 e/pv) kunnallisessa päivähoidossa, mutta kunnalle päivähoidon järjestäminen maksaa 2600 e/kk. Siinä ei ole järjen hiventäkään! ap.
Mitä ihmettä valitat, jos joudut maksamaan 300 euroa palvelusta mikä palveluntuottajalle maksaa 2600e???
Ja edelleenkin, hoidapa kaksi lasta ruokineen, virikkeineen päivineen 300e:lla. Vieläkö tuntuisi isolta rahalta?
Vain siksikö, että hän hankkinut parempipalkkaisen työpaikan tai vaikkapa jaksanut kouluttautua pitkään ja hankalasti?
ole sinusta kuitenkaan tehnyt fiksumpaa.
Katsos kun kaikista ei ihan yksilöllisten ominaisuuksiensa takia ole lääkäreiksi ja asianajajiksi? Tiesitkö, että on erilaisia oppimishäiriöitä, neuropsykologisia ongelmia ja kognitiivisia eroja yksilöiden välillä?
Se teissä korkeastikoulutetuissa on mätää ja pahasti, että TE halveksitte köyhiä ja matalasti koulutettuja ihmisiä. Vaikka hekin tekevät oman arvokkaan työnsä.
vaan olen kärmeissäni siitä, että kunnallinen päivähoito on niin kallista. Se ei ole kustannustehokasta, mutta perheillä ei ole muutakaan mahdollisuutta järjestää lasten päivähoitoa.
Asutaan tosi pienessä kunnassa, jossa veroäyrin hinta hipoo pilviä. Kunnan kannattaisi satsata yksityisen hoidon tukeen, mutta sitä se ei tee. Edes kotihoidontukeen ei täällä saa kuntalisää. Se ottaa nyt koville.
ap.
Asumme englannissa ja taalla paivahoito maksaa aikalailla.. Riippuu paikasta, mutta tonnin luokkaa kuussa.. Etta suhteellista tuokin.
aina saman maksuprosentin mukaan. Mitä enemmän tienaa, sitä enemmän on varaa maksaa. Vasta sitten kun päivähoitomaksu olisi suurempi kuin siitä aiheutuvat kulut, sitä ei enää saisi korkeammalle nostaa.
Auttaisi korjaamaan näitä vääristymiä.
Ehkä mun ei olisi kannattanut alkaa opiskella nyt kun lapset ovat vielä päivähoitoiässä :)
ap
ole sinusta kuitenkaan tehnyt fiksumpaa.Katsos kun kaikista ei ihan yksilöllisten ominaisuuksiensa takia ole lääkäreiksi ja asianajajiksi? Tiesitkö, että on erilaisia oppimishäiriöitä, neuropsykologisia ongelmia ja kognitiivisia eroja yksilöiden välillä?
Se teissä korkeastikoulutetuissa on mätää ja pahasti, että TE halveksitte köyhiä ja matalasti koulutettuja ihmisiä. Vaikka hekin tekevät oman arvokkaan työnsä.
No mutta asiaan: Juu, en lähe töihin. Meillä menis muistaakseni lasten hoitoon 560€ (täydet maksut + koululaisen iltapäivähoito). Jos palaisin vanhaan työhöni, mulle jäisi tästä lystistä käteen kuukaudesta riippuen 600-700€. No kiva. Nyt mä saan tukia + ansiosidonnaista yhteensä tonnin verran... Teen pari iltaa viikossa töitä kylläkin, mutta enemmän harrastuspohjalta, jos niin voi sanoa. Tästä jää käteen noin 200-300€ rahaa, jonka "saan pitää" (eli ei vähemmän ansiosidonnaista) Ja sit melkein kannatti tehdä töitä?
Aika harva varmaan ipanoita hoitoon laitaskaan, jos siitä jouduttaisiin maksamaan sen verran mitä se oikeasti maksaa... Mut jokuhan se tässäkin systeemissä mun mielestä mättää.
Päivähoidon kustannuksista sen verran, että kustannuksiahan voi laskea monella tavalla. Kysyn vain, paljonko noihin ilmoitettuihin "todellisiin" kustannuksiin on vyörytetty hallintokuluja ja millä perusteella jaettu. Esim. hallintohenkilöstön palkat, tietojärjestelmäkustannukset yms. on tietenkin jaettu mukaa päivähoidon kustannuksiin, mutta millä perusteella.
Julkishallinnossa on hallinnon ja kiinteistöhallinnon (rakennusten ja koneiden poistot, kiinteistöhuolto yms. ovat tietenkin kustannuksessa mukana) puolella erittäin paljon tehottomuutta ja välistävetäjiä.
Hoitajien palkoista sosiaalikustannuksineen kustannusta ei synny kuin noin 400 euroa/lapsi. Olen vain asiaa miettinyt.
sun lasten hoidosta!