Kallis päivähoito
Jösses, mutta kai se sit vaan elämä on...
Mä teen normisti työtä kotona, joten olen voinut hoitaa myös lapset kotona. elämä on ollut ihanaa.
Päätin kuitenkin alkaa opiskella. Ei tarvita päivähoitoa silti kuin 16 pv/kk kahdelle lapselle, joista toinen on esikoululainen. Mulla on edelleen tuloja työstäni ja tietenkin tienaava aviomies. Korkeimman maksuluokan mukaan menee maksut. Niinpä maksetaan pienemmästä sit 210 e/kk ja isommasta 102 e/kk päivähoitomaksua.
Lokakuussa ei tarvittaisi hoitoa laisinkaan. Vaikka muksut ois koko kuun poissa hoidosta, niin silti tarttis maksaa puolet päivähoitomaksusta. Sanon että ottaa kupoliin.
Käytettäisiin muuten yksityisen hoidon tukea, mutta ei löydetty noin vähille tunneille varmaa työntekijää. Täällä ei makseta mitään kuntalisiä yksityisen hoidon tukeen, silti olisi edullisempaa käyttää sitä.
Opinnot ei onneksi kestä kovin kauaa!!! voi mikä helpots palata arkeen ja eloon lasten kanssa kun rahaakin jää reilusti enemmän.
Kommentit (30)
ihmiset ovat tunkeneet itsensä jonnekin Britanniaan.
Suomi on ollut hyvinvointiyhteiskunta ja tällä ratsastettu. Heikoista ja köyhistä on tavattu pitämään huolta.
Mutta tehdään pahoinvointiyhteiskunta. Slummeja siellä täällä, rikollisuus rehottaa ja varakkaiden suojattava kotinsa muurein ja hälyyttimin. Lapset kiikutettava kouluun ja takaisin, ettei niitä kaapattaisi matkalla. Prismassa piipahtaessasi citymaasturi kadonnut parkkipaikalta ja hävinnyt jo maasta ennenkuin kerkeät poliisiasemalle. Poliisikin olisi lahjottavissa. Ihan sama.
vaan olen kärmeissäni siitä, että kunnallinen päivähoito on niin kallista. Se ei ole kustannustehokasta, mutta perheillä ei ole muutakaan mahdollisuutta järjestää lasten päivähoitoa.
ap.
Googlettelepa hieman esim. Keski-Euroopan maiden ph-systeemiä.. Puolet palkasta saattaa mennä hoitomaksuihin jos ja kun hoitopaikan sattuu saamaan. Siellä opiskelijaäiti ei edes pysty viemään lastaan ainakaan laadukkaaseen hoitoon.
Ja kuka estää sua järjestämästä päivähoitoa muulla tavoin niin kuin valitit - siitä vaan?
Alkaa oikeasti nyppimään moinen "kaikki on niin kallista ja mitään tukea ei tule" -meininki kun täällä kuitenkin homma toimii ja kaikilla on oikeus hoitopaikkaan minkä hinta sen todellisiin veronmaksajille koituviin kuluihin on todella pieni. Vaihtoehtona tosiaan on tuo Keski-Euroopan malli, jossa hoidosta joutuu tosiaan maksamaan.
Ns. kannustinloukut ovat toki eri asia.
Keski-Euroopan mallissa veroja maksetaan vähemmän, koska julkisin varoin ei tuoteta palveluja. Silloin se maksaa, joka palvelua tarvitsee.
Minä kritisoin sitä, että kunnallisessa päivähoidossa juuri hallinnon kustannusten osuus on paisunut kohtuuttomaksi. Jos järjestämme itse päivähoidon, maksamme kuitenkin verojen kautta myös tehottomasta julkisesta päivähoidosta.
ap.
Minusta hoitomaksuja voisi hyvin nostaakiin. Eivät vastaa lähellekään todellisia kustannuksia.
Myös terveydenhoidon kustannukset pitäisi veloittaa käyttäjiltä kokonaisuudessaan. Eihän ne tk- ja sairalaamaksutkaan vastaa lähellekään todellisia kustannuksia.
Muutetaan koko yhteiskunta semmoiseksi että jokainen maksaa vain oman osansa ja täyden maksun kaikista käyttämistään palveluista.
Tietullit vaan käyttöön, myös jalankulkijoille =)
Minusta hoitomaksuja voisi hyvin nostaakiin. Eivät vastaa lähellekään todellisia kustannuksia.
Myös terveydenhoidon kustannukset pitäisi veloittaa käyttäjiltä kokonaisuudessaan. Eihän ne tk- ja sairalaamaksutkaan vastaa lähellekään todellisia kustannuksia.
Muutetaan koko yhteiskunta semmoiseksi että jokainen maksaa vain oman osansa ja täyden maksun kaikista käyttämistään palveluista.
Tietullit vaan käyttöön, myös jalankulkijoille =)
Silloin niiden jotka eivät käytä palveluita ei tarvitse niistä maksaa. Tulisi mietittyä, mihin rahansa laittaa.
eri vuoroissa miehen kanssa eikä tarvita päivähoitoa.
yksityisen hoidon tukeen, olisi kaikki hyvin? Tulisiko se kunnalle mielestäsi halvemmaksi jotenkin? Entä päivähoidon henkilökunta - he ryhtyisivät kaikki yksityisyrittäjiksi ja he puolestaan ottaisivat henkilökohtaisesti vastuulleen hoidon tason, vakuutusmaksut, sijaishoidon järjestelyt jne. Eli palattaisiin lopulta käytännössä siihen, että se saisi päivähoitajan, jolla siihen olisi varaa, ja lopuissa perheissä olisi nainen kotona hoitamassa lastaan. Tulisi tietty työllisyys hoidettua, mutta mistä sit saataisiin tekijöitä matalapalkkatöihin - näillä matalapalkka-aloilla kun ei olisi varaa maksaa yksityistä hoitajaa (edes tuettuna). Eikä voisi äidit esim. opiskella... SInun tapauksessasi ehkä on varaa maksaa hoito ja opiskelu, useimmilla ei olisi.
se maksaa joka pystyy. Yhteiskunnan oikeudenmukaisuuden määrittää se, miten hyvin se huolehtii niistä, joilla menee kaikkein huonoimmin. Jos palveluja ja jopa terveydenhoitoa saisi vain se, jolla on varaa maksaa siitä todellinen kustannus, meillä olisi suuri joukko ihmisiä, jotka eivät voisi käyttää palveluja. Tästä kärsisivät myös näiden huonotuloisten ja sairaiden lapset, joiden syrjäytyminen varmistettaisiin jo varhaislapsuudessa.
[i
Keski-Euroopan mallissa veroja maksetaan vähemmän, koska julkisin varoin ei tuoteta palveluja. Silloin se maksaa, joka palvelua tarvitsee.ap.
Paljonkos teille jää lapsilisien jälkeen itse maksettavaksi tuosta päivähoitomaksusta?
Ei se TEILLE ole kallista, kaukana siitä. Sehän on oikeastaan ilmaista, 50 € / kk / lapsi.
Yhteiskunnalle päivähoitojärjestelmä on ihan perkuleen kallis, se on selvä. Kuntien menoista 25 % menee päivähoitoon!! Siinä lienee ajattelemisen aihetta kerrakseen.
Ja Suomessa on muuten progressiivinen verotus eli enemmän ansaitseva maksaa enemmän yhteiskunnan palveluista jo nyt.
Jösses, mutta kai se sit vaan elämä on... Mä teen normisti työtä kotona, joten olen voinut hoitaa myös lapset kotona. elämä on ollut ihanaa. Päätin kuitenkin alkaa opiskella. Ei tarvita päivähoitoa silti kuin 16 pv/kk kahdelle lapselle, joista toinen on esikoululainen. Mulla on edelleen tuloja työstäni ja tietenkin tienaava aviomies. Korkeimman maksuluokan mukaan menee maksut. Niinpä maksetaan pienemmästä sit 210 e/kk ja isommasta 102 e/kk päivähoitomaksua. Lokakuussa ei tarvittaisi hoitoa laisinkaan. Vaikka muksut ois koko kuun poissa hoidosta, niin silti tarttis maksaa puolet päivähoitomaksusta. Sanon että ottaa kupoliin. Käytettäisiin muuten yksityisen hoidon tukea, mutta ei löydetty noin vähille tunneille varmaa työntekijää. Täällä ei makseta mitään kuntalisiä yksityisen hoidon tukeen, silti olisi edullisempaa käyttää sitä. Opinnot ei onneksi kestä kovin kauaa!!! voi mikä helpots palata arkeen ja eloon lasten kanssa kun rahaakin jää reilusti enemmän.
todellisia kustannuksia, miettineet koskaan: miksei makseta?
Jos maksettaisiin, ei monellakaan olisi yksinkertaisesti varaa käydä töissä. Ja kun suurin osa ädeistä hoitaisi kotona lapsiaan miten kävisi yhteiskunnan?
Se pysähtyisi koska työvoima ei yksinkertaisesti riittäisi kaikkiin töihin. Ei olisi varaa osataa asuntoja--> ei rakenneta. Ei varaa käydä ulkona syömässä--> ei ravintoloita. Ei varaa ostella autoja--> ei autoteollisuutta/myyntiä. Töttömiä (sinkkuja joilla ei lapsia, huom!) olisi melkoisesti enemmän kuin nyt.
Yhteiskunnalle on ihan oikeasti kannattavaa myydä päivähoitoa huomattavasti alemmalla hinnalla kuin todelliset kustannukset ovat.....
Googlettelepa hieman esim. Keski-Euroopan maiden ph-systeemiä.. Puolet palkasta saattaa mennä hoitomaksuihin jos ja kun hoitopaikan sattuu saamaan. Siellä opiskelijaäiti ei edes pysty viemään lastaan ainakaan laadukkaaseen hoitoon.
Ja kuka estää sua järjestämästä päivähoitoa muulla tavoin niin kuin valitit - siitä vaan?
Alkaa oikeasti nyppimään moinen "kaikki on niin kallista ja mitään tukea ei tule" -meininki kun täällä kuitenkin homma toimii ja kaikilla on oikeus hoitopaikkaan minkä hinta sen todellisiin veronmaksajille koituviin kuluihin on todella pieni. Vaihtoehtona tosiaan on tuo Keski-Euroopan malli, jossa hoidosta joutuu tosiaan maksamaan.
Ns. kannustinloukut ovat toki eri asia.