Mua naurattaa kotiäidit, jotka sanovat, ettei työssäkäyvien äitien tarvitse
juuri siivota, koska kotia ei ole kukaan päivisin sotkemassa. Meidän leikki-ikäiset saavat mukavasti sotkua aikaan ihan sen viiden tunnin aikana, jotka viettävät iltaisin kotona. Pyykin määräkin on suunnilleen sama, olin sitten kotona tai töissä. Ja jopa samat sängyt pitää pedata.
hah hah hehhe.
Kommentit (38)
tykkään käydä töissä, mutta kotitöitä se ei tosiaan helpota kuin yhden ruuanlaiton verran.
Minua kauhistuttaa ajatus töihinmenosta että miten sitten jaksan kotirumban sen lisäksi...
Tai sitten vain meillä on niin, että kesälomalla ehtii sekä tehdä kaikki vuoden aikana kasaantuneet rästit että reissata että löhötä nurmikolla että käydä rantsussa lasten kanssa että siivota sen mitä tarvitsee...
kyllä tyssä käyvänä on helpompaa
joten hah hah hehhe itelles
-juuri työt aloittanut-
Vaikka mun lapset onkin edelleen kotona sotkemassa ympäri vuorokauden, niin töissäkäyvänä minusta on helpompaa tarttua niihin kotitöihin. Mä saan sentään päivän olla näkemättä sitä sotkua, ja kun palaan kotiin, siitäkin on syntynyt kiva yhteinen "leikki" mulle ja lapsille, kun otetaan kisaa siitä, kuka kerää eniten leluja, kenen pyykit löytyy korista alimmaisina ja kuka osaa huutaa niin kovaa, että kuuluu imurinkin pauhun yli. Voi, ei tällaiset kotityöleikit tulleet mulle edes mieleen kotiäitivuosina, kun halusin vain päästä mahdollisimman nopeasti eroon niistä kotihommista, että saisin hetkeksi heittäytyä sohvalle lukemaan hömppälehteä ja unohtaa oman tylsän elämäni.
ei myöskään tarvitse töissä ollessaan käyttää potalla, vaihdella vaippoja, ulkoiluttaa, siivota niin monia pissoja lattialta, siivota leluja pois ennen päiväunia eikä taapero ehdi repiä niin montaa kertaa roskista lattialle pelkän illan kuin koko päivän aikana. Työssäkäyvien ei tarvitse taistella päiväunille laiton kanssa eikä myöskään imettää. Ei tarvitse kerätä niin montaa kertaa lasten värikyniä lattialta eikä kurinpidollisia toimia tarvitse myöskään suorittaa yhtä paljoa.
Jos se kotona oleminen on niin helppoa, miksi monet äidit palaavat aikaisin töihin ainoastaan säilyttääkseen mielenterveytensä?
Oi miten ihana oli tulla siistiin kotiin aina työpäivän päätteeksi. Nyt taas kotiäitinä ja tuntuu, ettei koskaan ole siistiä. Mutta nautin nyt eri asioista. Nautin siitä, kun aamukahvia voi nauttia pitkään katellen hyväntuulista touhuilevaa taaperoa, nautin siitä kun ei tarvitse heti pukea päälle ja kiireellä joutua töihin päiväkodin kautta.
Nautin siitä, kun ei ole kiire nukkumaan, että jaksaa töissä, kotona voi ollakin välillä vähemmän tehokas. Vilkkaan taaperon kanssa siivouskin onnistuu, mutta työmäärä useimmiten vain tuplaantuu, kun vahtiminen vähenee. Välillä se huvittaa, välillä vi****aa, mutta elämäähän se vaan on.
Niin sitä vaan terävillä työssäkäyvän ihmisen aivoilla ei tule ajatelleeksi, että kotiäidin lapset ovat usein jopa 9 tuntia enemmän päivittäin kotona tekemässä sotkua ja ennenkaikkea muuta työtä äidilleen. Mutta niinhän sen kuuluukin olla; useimmat äidit ovat kotona _hoitamassa lapsiaan_, eivät pääasiassa siivoamassa. Siivous tapahtuu niinä hetkinä kun se onnistuu lasten tarpeiden täyttämisen ohessa.
työt nyt Elokuun alussa kuuden kotiäiti vuoden jälkeen.
Ja kyllä on kotihommia paljon vähemmän.
Lapset tosiaan sotkee sen päivän aikana paljon enemmän kuin iltaisin. Minä ainakin siivoilin leluja myös päivällä en vain illalla.
Ruokaa ei tarvitse tehdä kahdesti päivässä joten tiskiäkin tulee paljon vähemmän. Myöskään keittiötä ei tarvitse siivota niin usein.
Eikä tarvitse miettiä niin usein mitä tänään laittaisi ruuaksi, kun lapset syövät päiväruuan hoidossa.
Ennen aloitin aamun keittiössä, lisäksi päivällinen, ja välipala. Nykyään on vain iltaruoka ja iltapala. Huomattavasti vähemmän hommaa jo keittiössä.
Niin ja imuroida ei tarvitse enää joka päivä kun hiekkaa ei kantaudu niin paljoa sisälle. Lapset kun eivät sitä päivän aikan tänne kanna. Eivätkä kerkeä murustella keittiössäkään.
Niin ja töiden jälkeen saa tulla siisitiin kotiin.
koska on varaa palkata siivooja! Tulee taas perjantaina puunaamaan paikat, jess :D
Kotona ollessa lapsilla oli tapana kerätä lelut useita kertoja päivässä mm. ennen ulos menoa. Ehdin hoitaa kodin ja lapset päivän aikana. Nyt tullaan kotiin 16 aikaan, jos ruokaa ei ole valmiina alan ensimmäiseksi kokkaan ja siivoamaan aamupalan jälkiä. Jos muistan, laitan pyykkikoneen pyörimään mahdollisimman pian, jotta ehtii pyöriä ennnen harrastuksia. Lapset ehtivät sotkea huoneensa ennen ruokaa. Sit kiireellä harrastuksiin ja ilta menee paikkoja järjestäessä. Vapaa iltoina onkin pakko siivota, koska muuten siivoamiselle ei jää aikaa. Illasta pari tuntia omaa aikaa, nukkuun ja sama rumba uudestaan..
koska on varaa palkata siivooja! Tulee taas perjantaina puunaamaan paikat, jess :D
Meillä on pari siivooja pyörähtänyt ja hutiloiden siivoavat paikat, aina unohtu jotain.. Ennemmin siivoan itse, jotta tiedän paikkojen varmasti olevan puhtaita.
Olen nyt kotona kuopuksen äitiyslomalla ja on kyllä ihanaa LOMAA. Meillä on neljä lasta, mutta näin lomaillessa on helppo vähän siivoilla, laittaa ruokaa ja leikkiä lasten kanssa lokoilun lomassa. Kyllä on siis helppoa... töihin meno ihan hirvittää.
Olen nyt kotona kuopuksen äitiyslomalla ja on kyllä ihanaa LOMAA. Meillä on neljä lasta, mutta näin lomaillessa on helppo vähän siivoilla, laittaa ruokaa ja leikkiä lasten kanssa lokoilun lomassa. Kyllä on siis helppoa... töihin meno ihan hirvittää.
tai jos joidenkin työ on sitten niin helppoa verrattuna kotiäitiyteen, toisilla taas vaaditaan duunissa 150% 7-17 ja kotityöt sen päälle, kaikki on suhteellista
isot lapset + vauva voi olla aika leppoisaa aikaa kotiäidille, ainakin jos vauva on helppo.
Kotona ollessa lapsilla oli tapana kerätä lelut useita kertoja päivässä mm. ennen ulos menoa.
Mitä järkeä on kerätä lelut useita kertoja päivässä? Riittää, kun ne kerää illalla.
Ehdin hoitaa kodin ja lapset päivän aikana. Nyt tullaan kotiin 16 aikaan, jos ruokaa ei ole valmiina alan ensimmäiseksi kokkaan ja siivoamaan aamupalan jälkiä.
Kokkaaminen 15-30 min max. Aamupalan jälkien siivous 5 minuuttia ja samalla kattaa jo päivällisen.
Jos muistan, laitan pyykkikoneen pyörimään mahdollisimman pian, jotta ehtii pyöriä ennnen harrastuksia.
Pyykkikoneen täyttö ja käynnistys, 5 minuuttia jos lajittelee pyykit, 2 minuuttia jos ei lajittele. Koneen voi tyhjentää kuivausrumpuun (3 min) pyykkikoneen lopetettua tai myöhemmin illalla. Miksi sen pitäisi ehtiä lopettaa ennen lasten harrastuksia. Tai omia harrastuksia?
Lapset ehtivät sotkea huoneensa ennen ruokaa. Sit kiireellä harrastuksiin ja ilta menee paikkoja järjestäessä.
Sängyn raivaaminen pehmoleluista, 2 min. Lelut lelulaatikkoon, 3 min. Pölyjä ei tarvitse pyyhkiä.
Vapaa iltoina onkin pakko siivota, koska muuten siivoamiselle ei jää aikaa. Illasta pari tuntia omaa aikaa, nukkuun ja sama rumba uudestaan..
Siivoaminen ja järjestely on maailman turhinta työtä. Se ei lopu koskaan. Kunnon hiekankeruumatto eteisessä säästää verrattomasti vaivaa. Lapset kerätkööt omat lelunsa iltaisin.
Nyt pesette kädet ja tulette tänne syömään iltapuuronne, joka iikka. Pirjo, Satu, Tiinakin sieltä. Mutinat seis ja sitten nukkumaan. Hyvää yötä piltit nalle silmät sulkeeeeee....... zzzzz
a.p.