Miten saada ison talon siivous ja tavaransäilytys HALLINTAAN?
Olemme asuneet täällä jo pari vuotta, mutta edelleen olen pihalla, mitä on missäkin ja miten meidän kannattaisi järjestää tavaramme. Jos pitäisi äkkiä vaikka löytää jokin tietty teippirulla, niin enpä löytäisi.
Sinänsä meillä on ihan siistiä, mutta emme ole löytäneet siivoukselle ja tavaroiden säilytykselle logiikkaa! Rompetta on heitelty sinne tänne kaapeissa. Säilytystilat ovat minusta aika huonot: paljon pieniä kaappeja ja lokeroita, mutta ei missään isoa tilaa esim. isoille säilytyslaatikoille.
Miten ihmeessä tämän saa hallintaan?
Kommentit (4)
ja tavarat sinne missä niitä tarvitaan esim. meillä "askaretelu/piirrustustavara laatikossa (laatikko kaapissa) teippirulla lapsille ja toinen teippirulla työhuoneen pöydän laatikossa. Ja maalarin- ja pakkausteippi kellarin varstossa laatikossa "sekalaisen" sähkö yms. tarvikkeiden joukossa.
Mutta monta ihmistä ja jumalattoman paljon tavaraa.
Hyviä säilytysratkaisuja:
Malmin lipasto.
Olen huomannut, että lasten harrastustavarat, kantoreppu, vaunun lisäosat, kuravaatteet jne. säilyy todella hyvin Ikean malmin lipastossa (hintaa tällä n.58e/kpl) Meillä näitä lipastoja on kaksi eteisessä ja yksi olohuoneessa, jossa säilytetään dvd:eitä. Hylly näyttää siistiltä ja huomaamattoman valkoiselta (muitakin värejä tietty on) vaikka sisällä ois täysi kaaos. Tärkeintä, että joka vetolaatikossa on ne tietyt tavarat esim. kuravaatteet ylimmässä, tytön harrastusvermeet keskimmäisessä, pojan alimmaisessa, vaunutarvikkeet seuraavan malmin ylimmässä laatikossa jne.
Meillä oli ennen järjetön kaaos eteisessä, kun kaikki lapset harrastaa. Nyt lasten on helppo heittää tavarat vaan suoraan vetolaatikkoon.
Astiakaappi
Kärsin vuosia siitä, kun keittiö oli täynnä astioita joita emme päivittäin käytä ja lahjoista joita emme todennäköisesti ikinä käytä. Ne vei paljon kaappitilaa ja olen todella huono säilömään mitään yläkaappeihin. Sitten näitä tarjoiluastioita, kukkavaaseja jne. ei ikinä löytyny, kun niille olisi tarvetta. Lopulta hankittiin ruokailuhuoneeseen kunnollinen astiakaappi. Astiakaapissa kaikki tuollainen on kauniisti näytillä (ylhäällä lasiovet) ja pöytäliinat, servetit, kynttilät jne. saa alhaalla oleviin vetolaatikoihin. Kylläpä tämä ratkaisu vapautti keittiön tilaa!
Kukkalaatikot
Lasten huoneissa meillä on lelut järjestelty tavallisiin parvekekukkalaatikoihin. Laatikoiden pohjaan olen liimannut huopapalat ja näitä laatikoita pidetään sängyn alla. Ne on juuri sopivan kokosia, että yhteen saa nuket, toiseen sotaukot, kolmanteen pikkuautot, neljänteen kotieläimet jne. Ratkaisu on myös edullinen. Lapset osaa itse järjestellä lelujaan ja ne on helppo vetää sängyn alta esiin leikkiä varteen ja työntää sitten takaisin sängyn alle. Normaalin sängyn alle sopii parhaiten pitkä parvekekukkalaatikko (meillä on tummanvihreät laatikot).
Kuvitus ja merkkaaminen.
Olen nähnyt vaivaa ja lasten vaatekaapeissa on kuvitettu mitä vaatteitä on milläkin hyllyllä: housut, t-paidat, pitkähihaiset, pikkarit, sukat, rooliasut... Lapsilla on oma pyykkikori ja viikkaan vaatteet heidän koreihinsa. Kun kori alkaa olla yli puolen välin, niin komennan laittamaan vaatteet omaan kaappiin. Lapset osaa lajitella pyykin kuvien avulla. Miehen kaapissa olen kirjoittanut hyllyihin missä on mitäkin... ;P
Myöskin keittiönkaappien oven sisäpuolella lukee mitä miltäkin hyllyltä löytyy. Sotkua tulee vähemmän, kun kukaan ei myllerrä kaikkia kaappeja etsiessään kaakaojauhetta.
Vaatteiden ja tavaroiden päivitys.
Tämä ruljanssi toistuu joka vuosi. Jokainen perheenjäsen saa banaanilaatikon johon tarpeeton heitetään. Käyn sitten nämä tavarat läpi: osan myyn, osan heitän roskiin, osan säästän itselleni muistoksi..
Eli ei auta kuin delegoida tehtäviä muille. Myöskin kannattaa katsoa kotia sillä silmällä, että mihin nurkkiin tavarat kertyy: jos eteisen nurkassa iso kenkäkasa, niin siihen pitää keksiä säilytysratkaisu. Jos olkkarin pöydällä on vino pino lehtiä ja pikkusälää, niin siihen pitää keksiä säilytysratkaisu. Eli vilkaise kotia mihin tavaraa kertyy eniten. Ja näihin nurkkiin hommaat ainakin jotakin, joka piilottaa/järjestelee sotkun.
Samaan tarkoitukseen tarvittavat asiat ovat siinä huoneessa missä niitä yleisimmin tarvitaan. Teipit esim. ovat rakennustarvikkeita sekä askartelutarvikkeita sisältävässä kaapistossa.
Ompelutarvikkeet omalla paikallaan huoneessa, missä ommellaan. Kirjoja tosin on monessa huoneessa, mutta ammattikirjallisuus työhuoneessa, lapsen kirjat lapsen huoneessa ja muut kirjastohuoneessa.
Siivousta ei oikein saakaan hallintaan, pitää tehdä jotain pientä joka päivä, imuroida yms. kerran viikossa sen mitä jaksaa ja sitten joskus (kerran pari vuodessa) siivota kunnolla koko kämppä. Ei nyt ihan ideaalia, mutta ei jaksa enempääkään.