Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi nuoret perheet pyytävät vanhemmiltaan?

Vierailija
07.09.2010 |

Itse en ikimaailmassa olisi pyytänyt, en olisi kehdannut enkä olisi vanhemmiltani rahaa saanutkaan.

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sä et olis vanhemmiltasi saanut niin ei se tarkoita, etteikö meillä muilla olisi rakastavia ja lastensa ja lastenlastensa parhaaseen pyrkiviä vanhempia. Omat vanhempani ovat aina tehneet selväksi, että heiltä saa apua jos sitä tarvitaan ja välillä vaikkei tarvitsisikaan. TÄmä tietoisuus on auttanut minua ottamaan monia riskejä ja saamaan paljon aikaiseksi, olen voinut esimerkiksi opiskella, luoda uraa, rakentaa, tehdä lapsia. Tietoisuus siitä, että apua saa jos tarvitsee, on itse asiassa auttanut olemaan tarvitsematta sitä. Saman aion tehdä selväksi omille lapsilleni.

Vain avuton pyytää! Toki joskus jokaiselle tulee tilanne, jossa ei pärjää, mutta eikö olisi parempi opettaa keksimään itse selviytymiskeino sen sijaan että jatkuvasti ruikuttaa apua?

Ei avun pyytäminen ole heikkoutta. Mä en näe kärsimisessä mitään jaloa. Ja jos vanhemmat haluavat auttaa, niin miksi se on sinulta pois? Ei sun tarvitse auttaa omia lapsiasi, jos et niin halua.

Ei kinä opi selviämään tai edes yrittämään selviytymistä, kun vanhemmat on jatkuvasti apuna. Sitten on 50v iässä ihan ihmeissään, kun vanhemmat kuolleet eikä itse osaa mitään.

täytyisi siis pitää lapsi/lapset nälässä ja selittää että tämä on tätä elämänkoulua jolla oppii selviytymään? Just just....

olemaankaan, mutta kuten on jo todettu, voi tulla tilanne, jolloin on pakko pyytää vanhemmilta rahaa (lainaksi). Noiden aikaisempien vastausten perusteella pitäisi ilmeisesti pitää lapset nälässä, koska jos lainaa rahaa ruokaan, eivät lapsukaiset opi selvitymään elämästä... Ihanm kuin ne lapset edes tietäisivät, mistä raha tulee. Paitsi jos otetaan kolmivuotiaana jo mukaan budjetin suunnitteluun ja ilmoitetaan aina välillä, minkä verran rahaa on tileillä...

Vierailija
22/49 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

12 : minkä alan tohtori olet? Ajattelin vain, että itse rakennettavaan omakotitaloon menee aikaa noin 3 vuotta, kun _kaiken_tekee_ itse eli turhaako väittelit, jos et jouda töihin. Eli toisena tohtorina toteaisin, että ei olisi kannattanut tuhlata yhteiskunnan varoja, jos ei ole valmis maksamaan osaamisellaan tietoja ja taitoja takaisin.

numerolla 12, mutta täytyy nyt kyllä kysyä, että mitä tällä on tekemistä aiheen kanssa, ja miksi nro 12 mahtaa olla sinulle tilivelvollinen tästä asiasta? Ei voi muuta kuin nauraa..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minusta ole mitenkään outoa jos nuori perhe pyytää isovanhemmilta apua.

Itse olen vakiintunut sen verran vanhana, että olen ehtinyt saamaan elämäni ja talouteni vakaalle pohjalle, ettei perheeni ole tarvinnut isovanhempien apua. Ymmärrän kuitenkin oikein hyvin ettei kaikilla ole samanlainen tilanne.

Miksi ap ei voi ymmärtää?

Vierailija
24/49 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päin vastoin, vanhempien tuki ja turva ja apu on taannut minulle mahdollisuuden opetella selviytymään asioista, joista sinä et ehkä uskaltaisi edes uneksia.

Hyvin sanottu. Olen täysin samaa mieltä. Ja mulla on tästä hyvä esimerkki: mä olen saanut aina vanhemmiltani tukea, ja saan edelleen tarvittaessa. Miehelläni taas on huonot välit vanhempiinsa, joten luonnollisesti heistä ei ole ollu tukijoiksi missään mielessä. Pienenkin vastoinkäymisen sattuessa mieheni on aina maailmanlopun tunnelmissa, mä taas aina sillä mielellä, että kyllä me tästä selvitään. Tää näkyy ihan päivittäisessä elämässä. Miehelläni on vaikeuksia nauttia elämästä, kun aina pitää odottaa seuraavaa katastrofia. Minulle maailma on turvallinen paikka, hänelle ei. Niin, ja mun lapsuudenperheessä on aina suhtauduttu omaisuuteen sillä tavalla, että raha on vain rahaa. Sitä voi antaa tarvitsevalle vailla sen kummempia filosofisia kysymyksiä.

on sama asia kuin ihan arkiset jutut kuten opiskelu, työnteko, talon rakantaminen, lasten hoitaminen jne.

Aika usein nämä "kyllä me tästä selvitään" -ihmiset ovat niitä, jotka laittavat muut selviämään puolestaan

Vierailija
25/49 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ikimaailmassa olisi pyytänyt, en olisi kehdannut enkä olisi vanhemmiltani rahaa saanutkaan.

Lapsillemme on ostettu kaikki vaunuista ja pinnasängyistä lähtien. Oma mummuni ostaa heille usein vaatteita jopa sadoilla euroilla. Lisäksi saamme apua huonekaluihin, remontointiin jne.

Kun apua tarjotaan, otamme vastaan. Ei minullakaan ylpeys antaisi periksi pyytää rahaa.

Olen onnellinen että meitä tuetaan, ja aion tukea omia lapsiani mahdollisuuksien mukaan.

Vierailija
26/49 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

12 : minkä alan tohtori olet? Ajattelin vain, että itse rakennettavaan omakotitaloon menee aikaa noin 3 vuotta, kun _kaiken_tekee_ itse eli turhaako väittelit, jos et jouda töihin. Eli toisena tohtorina toteaisin, että ei olisi kannattanut tuhlata yhteiskunnan varoja, jos ei ole valmis maksamaan osaamisellaan tietoja ja taitoja takaisin.

numerolla 12, mutta täytyy nyt kyllä kysyä, että mitä tällä on tekemistä aiheen kanssa, ja miksi nro 12 mahtaa olla sinulle tilivelvollinen tästä asiasta? Ei voi muuta kuin nauraa..

raksatyömaalla kolmea lasta hoitaen. Mielenkiintoista, että se onnistuu, kun tietää isovanhempien tarvittaessa auttavan. Harmi, että työnhakuun asti apu ei yllä.

Vierailija
27/49 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päin vastoin, vanhempien tuki ja turva ja apu on taannut minulle mahdollisuuden opetella selviytymään asioista, joista sinä et ehkä uskaltaisi edes uneksia.

Hyvin sanottu. Olen täysin samaa mieltä. Ja mulla on tästä hyvä esimerkki: mä olen saanut aina vanhemmiltani tukea, ja saan edelleen tarvittaessa. Miehelläni taas on huonot välit vanhempiinsa, joten luonnollisesti heistä ei ole ollu tukijoiksi missään mielessä. Pienenkin vastoinkäymisen sattuessa mieheni on aina maailmanlopun tunnelmissa, mä taas aina sillä mielellä, että kyllä me tästä selvitään. Tää näkyy ihan päivittäisessä elämässä. Miehelläni on vaikeuksia nauttia elämästä, kun aina pitää odottaa seuraavaa katastrofia. Minulle maailma on turvallinen paikka, hänelle ei. Niin, ja mun lapsuudenperheessä on aina suhtauduttu omaisuuteen sillä tavalla, että raha on vain rahaa. Sitä voi antaa tarvitsevalle vailla sen kummempia filosofisia kysymyksiä.

on sama asia kuin ihan arkiset jutut kuten opiskelu, työnteko, talon rakantaminen, lasten hoitaminen jne.

Aika usein nämä "kyllä me tästä selvitään" -ihmiset ovat niitä, jotka laittavat muut selviämään puolestaan

En ole ollenkaan samaa mieltä kanssasi. Ja me ollaan kuitenkin selvitty tähän mennessä kaikesta.

Vierailija
28/49 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin vain, että itse rakennettavaan omakotitaloon menee aikaa noin 3 vuotta, kun _kaiken_tekee_ itse eli turhaako väittelit, jos et jouda töihin. Eli toisena tohtorina toteaisin, että ei olisi kannattanut tuhlata yhteiskunnan varoja, jos ei ole valmis maksamaan osaamisellaan tietoja ja taitoja takaisin.

ja olen ollut koko ajan. En siis ole tuhlannut koulutukseeni yhteiskunnan varoja. Tosin eka talo rakennettiin ennen väittelyäni, jatko-opintojen aikaan. Ja joo, rakentamiseen kului noin 3 vuotta, kun ne rakennettiin päivätyön ohella. Tosin on myönnettävä, että rakennuksella oli myös mieheni, joka kuuluu perheeseen. Toisen ja kolmannen talon kohdalla mies ei enää ollut päivätöissä muualla.

Vierailija
29/49 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

...enkä ole kotoa muutettuani koskaan pyytänyt vanhemmiltani rahaa. Toki joskus he sitä antavat pyytämättäkin, esim. synttärilahjaksi, mutta en siis itse todellakaan edes kehtaisi pyytää. En taida olla koskaan edes lainaksi pyytänyt.

Vierailija
30/49 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naura pois, harva tohtori tekee väitöskirjaansa raksatyömaalla kolmea lasta hoitaen. Mielenkiintoista, että se onnistuu, kun tietää isovanhempien tarvittaessa auttavan. Harmi, että työnhakuun asti apu ei yllä.

miksi nro 12 on sulle tilivelvollinen?

Vierailija
31/49 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyypillinen esimerkki kirjoittajasta, jonka argumentointikyvyt eivät riitä asialliseen keskusteluun, vaan pitää hyökätä toisia kirjoittajia kohtaan kummallisilla persoonaan kohdistuvilla väitteillä ilman mitään faktapohjaa.

t. maisteri vaan, ja työnhaussakin hyvin onnistunut ;-)

Naura pois, harva tohtori tekee väitöskirjaansa

raksatyömaalla kolmea lasta hoitaen. Mielenkiintoista, että se onnistuu, kun tietää isovanhempien tarvittaessa auttavan. Harmi, että työnhakuun asti apu ei yllä.

Vierailija
32/49 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

läheisiä kuuluu auttaa. Meitä autettiin nuorena perheenä ja me autamme vanhempiamme nyt, kun olemme siinä asemassa. Me saimme vanhoja lastenvaatteita sisaruksilta, kun odotimme ensimmäistämme, ja nyt annamme vaatteita heille, joilla on pieni vauva. Apu kiertää. :)

Miksi nykyään on ok ottaa vastaan yhteiskunnan tukea, muttei lähimmäisten? Eikö olisi luonnollisempaa auttaa ja ottaa apua omalta perheeltä?

Vierailija
33/49 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyypillinen esimerkki kirjoittajasta, jonka argumentointikyvyt eivät riitä asialliseen keskusteluun, vaan pitää hyökätä toisia kirjoittajia kohtaan kummallisilla persoonaan kohdistuvilla väitteillä ilman mitään faktapohjaa.

t. maisteri vaan, ja työnhaussakin hyvin onnistunut ;-)

Kun ei pysty enää sanomaan mitään varsinaisesta asiasta, pitää alkaa pätemään sillä, miten muka tuntee vastapuolen elämän. huoh...

Vierailija
34/49 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarina on ihan tosi, mutta voit sä sille nauraakin jos huvittaa. Ei se mua häiritse.

Vierailija
35/49 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyypillinen esimerkki kirjoittajasta, jonka argumentointikyvyt eivät riitä asialliseen keskusteluun, vaan pitää hyökätä toisia kirjoittajia kohtaan kummallisilla persoonaan kohdistuvilla väitteillä ilman mitään faktapohjaa. t. maisteri vaan, ja työnhaussakin hyvin onnistunut ;-)

ja pohtia, missä kohtaa tohtori toi esille persoonaan liittyviä väitteitä. Lue uudestaan, piirrä vaikka kaavio ja kerro sitten.

Harva tohtori rakentaa taloja yksinään lastenhoidon ja pienen maatilan ohessa. Mielenkiintoista, jos joku niin tekee, mutta miksi ihmeessä? Tosin eipä tuo näytä kykenevän vastaamaan.

Vierailija
36/49 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tee mieli ruotia sitä, miten joku minulle tuntematon ihminen on rakentanut taloja ja väitellyt tohtoriksi samaan aikaan - se ei kuulu mulle. Jos on näin tehnyt, niin sitten on. Se ei ole mielestäni olennaisinta antia tässä keskustelussa, mutta näköjään taas henkilökohtaisuudet tulivat pääasialliseksi sisällöksi tässäkin keskustelussa.

Vierailija
37/49 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emme ole heiltä pyytäneet. He jostakin syystä haluavat antaa. Ehkäpä he välittämävät lapsistaan ja lapsen lapsistaan? Ehkä heillä on varaa? Ehkä he ajattelevat, että näin siirtävät hieman omaisuuttaan enne kuin omaisuus muuttu perinnöksi ja siitä lähtee iso siivu veroa?

Nuorina vanhempina olemme erittäin kiitollisia kaikesa avusta jonka saamme. Julma maailma pyörii rahan avulla. Ja kaikki "ilmainen"raha tarkoittaa enemmän aikaa lastemme kanssa.

Ei sunkaan ole meidän vika jos sinulla ei näin onnekasta tilanneta ole ollut?

Vierailija
38/49 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ilkeillähän sinä vain haluat. Miksi toisten ihmisten valinnat muuten niin kovasti kiinnostavat, kaikki ihmiset eivät ole samanlaisia eikä onneksi niin tarvitsekaan olla. Vapaassa maassa kun elämme.

Maisterin kannattaisi argumentoida tarkemmin

Tyypillinen esimerkki kirjoittajasta, jonka argumentointikyvyt eivät riitä asialliseen keskusteluun, vaan pitää hyökätä toisia kirjoittajia kohtaan kummallisilla persoonaan kohdistuvilla väitteillä ilman mitään faktapohjaa. t. maisteri vaan, ja työnhaussakin hyvin onnistunut ;-)

ja pohtia, missä kohtaa tohtori toi esille persoonaan liittyviä väitteitä. Lue uudestaan, piirrä vaikka kaavio ja kerro sitten.

Harva tohtori rakentaa taloja yksinään lastenhoidon ja pienen maatilan ohessa. Mielenkiintoista, jos joku niin tekee, mutta miksi ihmeessä? Tosin eipä tuo näytä kykenevän vastaamaan.

Vierailija
39/49 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat tottuneet kotona saamaan kaiken, 70-luvullahan yleistyi nämä 1-2 lapsiset perheet, eli aina on ollut rahaa ja tavaraa. Luulevat, että sama meno voi jatkua, vaikka muuttaneet pois kotoa ja saaneet lapsia.

Harva nuori perhe auttaa omia vanhempiaan. Itsekkyys kukoistaa.

Vierailija
40/49 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis onko se jotenkin kiellettyä? Miksi en saisi rakentaa taloja lastenhoidon ohessa vaikka olenkin tohtori? Se maatila on kyllä hankittu vasta talojen rakennuksen jälkeen. Me nyt lähinnä päätettiin tehdä näin kun kerran tilaisuus oli. En käsitä, miksi se sen suurempaa perustelua vaatisi?

t 12/28