Olen niin surullinen :( Nykykoululaisten materialistisuus ja sen avulla arvottaminen.
Todellakin surettaa! Meille tuli ero ja itselläni ei tällä hetkellä ole töitäkään. Rahaa ei siis juurikaan ole. Lapsillamme on silti aina siistit vaatteet päällä.
No nyt oli lapsen synttärit viime viikonloppuna. Täytti 9v. Synttärit pidettiin kotona (kuten monta kertaa ennenkin) ja ohjelmana mm. pullonpyöritystä. Jokuselta tytöltä tuli sitten kommenttia jo synttäreiden aikana että "onpa sul köyhät synttärit, oikeen köyhikset" ja "tyylsäää". Koulussa puinti oli jatkunut pahempana ja muut nämä "hienot" tytöt oli leveilleet ilkeästi omilla "Hannah Montana", "hohtokeilaus" yms. juhlillaan, jotka järjestettiin erikseen vuokratussa paikassa. Olivat nauraneet tytölleni ja tyttö on nyt saanut lempinimen "rääsyläinen". Tyttöni kertoi, että häntä on myös kiusattu nyt syksyllä vaatteistaan (jotka on ihan siitit, perusmarketti/HM/seppälä-linjaa). Samat tytöt asialla kuulemma. Näille "hienoille" tytöille on jo merkit hyvin tärkeitä, samoin olivat leveilleet kalliilla harrastuksillaan ja nauraneet minun tyttöni jumpalle. Etelänmatkojakin oli käyty läpi ja kyselty ivallisesti että mihis "rääsyläinen" on lähdössä syyslomalla.
Siis miten jo 9-vuotiaat pienet kolmasluokkalaiset osaa??? Tietysti aion asiaan puuttua, mutta ihmettelen ja olen todella surullinen! Miten nykymaailma voi olla näin pinnallinen ja julma?
Kommentit (84)
No kyllähän minä sen tiesinkin, että maailmanmeno siellä pääkaupunkiseudulla on aikas erilaista kuin täällä maaseudun peräkylillä. Meidän kyläkoulussa lapset käy verkkareissa.. Ei haittaa vaikka ovat parsitutkin (pojalla vähän joka housuissa reikä polvessa), kunhan vaan ei tartte vaikka farkkuja käyttää. Eikä näytä siltä, että tytöillä meno juurikaan hienompaa, täällä kun aikuisetkin voi kaikessa rauhassa kävellä kylällä verkkareissa ja feikkicrokseissa. Saavat lapset olla lapsia ja leikkiä ojanpohjissa ja metsissä niin kauan kuin siltä tuntuu. Poikani siis nyt kolmosella. Synttäreillä tuntuu olevan tärkeinä kunhan saavat riehua yhdessä ja on karkkia ja limsaa.
Tuo merkkivaatteilla hienostelu ei tosiaan liity suoraan koulutukseen ja varallisuuteen. Kyllä meillä arvostetaan koulunkäyntiä, täällä maalla melkein kaikki asuvat omakotitalossakin, mutta hienostelu ei ole mikään itseisarvo. Lapset haluavat pitää verkkareita koska ne ovat joustavat ja niillä on hyvä liikkua ja leikkiä. Mitähän nämä kaupunkien merkkivaatelapset sitten tekevät välitunneilla?
Me asumme Espoossa ja tyttäremme harrastuksessa on paljon erittäin varakkaidenkin perheiden lapsia. Nämä varallisuuserot eivät näy millään lailla, vanhemmat eivät tiedä toistensa ammatteja tms. eikä sellaisia asioita kysellä/kyylätä. Lapset ovat hyväkäytöksisiä (tyttöjen liikuntaharrastuksesta kyse), enkä ole koskaan edes kuullut yhtään vaatekeskustelua.
Mistä lapset edes oppivat nämä merkit, toisiltaanko?
Minä en ole omalle tyttärelleni puhunut merkeistä mitään, me ostamme hänelle vaatteita vaihdellen HenkkaMaukasta, Prismasta, Kampin lastenvaateliikkeistä, siis aivan kaikkialta. Aina vain jutellaan siitä, onko vaate kivannäköinen, ei merkistä mitään. Hinnasta puhutaan siinä mielessä, että onko joku liian kallis. Tosin myönnän välillä ostavani vähän turhankin kalliita lastenvaatteita, tosin teen myös kirpparilöytöjä.
Tyttöni ei puhu myöskään koulukavereiden kanssa mitään vaatekeskusteluja, en ole koskaan tällaisia kuullut leikkien lomassa....