SYYSUNELMAT-OMA KUU :-)
Kommentit (104)
No nyt olis sitten neuvolan mukaan 40+0, omat laskut tosin on päivän perässä eli d-day olis vasta huomenna. No, tällä tuskin on mitään merkitystä :) Viime yönä onkin jomotellu jo aika mojovasti, ei mitään kauheen säännöllistä (1-2 krt/tunnissa) mutta aika kipeää jo tekee. Ja koko yön/aamun on lorahdellu toooosi vetistä valkkaria, tai siksi mä oon sen tulkinnu... Vaikee tosta on sanoa mitä oikeesti on. Ja uutena "oireena" on eilen alkanu alaselän jomotus, aluksi ajattelin että kipeytyi kun vähän rehkin, mutta se vaan jatkuu nyt yönkin jälkeen. No, pitää nyt kellotella näitä supistuksiksi mieltämiäni tunteita, ja seurailla muutenkin. Olis se aika juhlavaa synnyttää laskettuna päivänä, kun olen itse syntynyt just sillon. Taitaa olla vaan toiveajattelua kumminkin...
Mäkin tuossa pimahdin isännälle pari päivää sitten, se oli aivan pihalla kun syykin oli kieltämättä olematon, mutta antoi onneksi mennä toisesta korvasta pihalle. On kyllä aika hermot pinnassa, ei kestäis yhtään ylimääräistä lässytystä/hössötystä, kauhulla odotan koska tämä "joko nyt/eikö vieläkään" kyselyrumba alkaa... Voipi olla että tulee sanottua vähän kipakammin ku tarvis...
No, lähden tästä touhaamaan jotain, jos vaikka supistelut jatkuis... Hyvää alkanutta viikkoa kaikille!
Liinoo + pikkuinen 40+0
Täälläkin on koitettu kerätä ässiä plakkariin, vaikka mukula tuskin ihan vielä on tulossakaan. Tulipahan siivottua ja saunottiinkin. Kolmas ässä jäi keräämättä, kun simahdin illalla ihan totaalisesti leffaa katsoessa ;D
Harkkasupistuksia tuntuu päivittäin tulevan enemmän ja kestävätkin pidempään. En kuitenkaan miellä niitä vielä kipeiksi, nipistelevät ja jomttavat vaan. Vauva on vähän laiskistunut, tilanpuute ilmeisesti verottaa vähän liikkeitä.
Ihan epistä kun kaikilla muilla näyttäis olevan jo eräpäivät käsillä. Tällähetkellä oma 19pvää eräpäivään tuntuu ihan kohtuuttoman pitkältä ajalta. 'Onneksi' on tää diabetes, niin tietää ettei ainakaan kovin paljoa yli lasketun ajan tarvi ootella ;D
Ehhies 37+2
Meilläkin eilen isännän kanssa meuhkattiin. :) Mutta se unohtu kyllä nopsaa siinä, illalla sitä vikaa S:sää testailtiin, mutta eipä tuo alivuokralainen kovin muuttohalukkaalta tunnu. Nyt on kyllä ollu niin huono olo jatkuvasti, että todella haluaisin kaverin jo pihalle. Eilenkin tulin Siwasta kotiin illalla, niin meinas matka tyssätä, kun alkoi jalkovälin luihin vihlomaan niin rankasti ja sitten pamahti vielä astmakohtaus eikä ollut lääkkeitä mukana. Hirveellä puuskutuksella ja lenkkaamisella pääsin kuitenkin kotiin asti.
Mitenkäs paljon meitä syyskuisia nyt sitten on maailmaan tullut? Itse irtisanouduin fb:sta jo keväällä, joten olen ihan ulkona niistä kuvioista. :)
Onko täällä muuten ketään, joka ei ole naimisissa? Mitenkä teillä "aviottomilla" tarkoitus hoitaa isyyshommat yms.? Kun meidän tyyliä hoitaa tuntuu kaikki ihmettelevän, niin kiinnostaa tietää että ollaanko me todella niin harvinaisia... :P
No mutta, hormoninhuuruisia viimosia päiviä ja viikkoja, ja toivotaan meille kaikille kärsiville niitä lähtöjä! :)
terkutellen,
Harza+mukula 39+3
Onnea myös vielä täältä Etriinalle pikkuvauvasta!!
Täällä elellään melkeen lasketun päivän aattoa eikä mitään synnytyksen suuntaankaan ole tuntunut. Neuvolassa tänään eikä sielläkään ihmeempää. Paino kylläkin noussut 700g viikossa, on alkanut suklaa maistumaan vähän liiankin hyvin, ihme tavaraa kun ennen en ole syönyt lainkaan. Sais tämä mukula nyt syntyä ni loppuis ehkä sekin pahe??
Meikäläinen ois kans kiinnostunu siitä FB-ryhmästä, on mennyt tämä meinaan ohi??
Onko jollakin kokemusta että voiko synnytys vaan yhtäkkiä sit alkaa vaikka mitään oiretta ei olekkaan ollut? Pissalla saa juosta kyllä iltaisin ja öisin niin taajaan että ihan uskamatonta.
Itse kävin ostaa pahvia ym. tarviketta ja ajattelin tehdä ristiäiskutsuja ajan kuluks..jättää vaan päivämäärän pois..Kiertelin kauppoja samalla mut ei vaan voi ostaa enempää vaatetta vauvalle ku kaapit pursuaa jo nyt ja varmaan niitä saa vielä lisää ku ihmisiä tulee kattomaan..
No eipä täällä muuta, taaplataan päivä kerrallaan eteenpäin ja koitetaan pysyä sovussa.
"Nautitaan" olosta
terkuin Hanna+ masuvauva 39+5
Eipä kuulu vauvaa täälläkään, tosin en nyt just toivois että syntyy kun meille iski nuha ja kurkkukipu koko perheeseen. Ei ois kiva puolikuntoisena mennä synnyttämään...
Meillä ei riitoja pääse syntymään tähän aikaa vuodesta kun mies on peltotöissä melkein ympäri vuorokauden =) Niinä parina tuntina kun se on kotona niin ei ehdi tulla erimielisyyksiä =) Onneksi mun vanhemmat tuli meille muutamaksi viikoksi, varsinkin sitten kun vauva on syntynyt niin saan levättyä kun hoitavat isompia lapsia. Moni toivoo että vauva syntyisi viikonloppuna, minä taas toivon että viikolla kun muuten se polikliininen synnytys ei ole mahdollinen...
Kiva että Etrinan vauva on alkanut jo nukkumaan pidempiä pätkiä! Itse odotan vähän pelolla että miten tämä vauva tulee nukkumaan, muistan liian hyvin miltä tuntuu herätä tunnin välein syöttämään ja jos ei voi päivälläkään nukkua... No sen näkee kohta, ja äkkiä se aika kumminkin menee ohi vaikkei silloin tosiaankaan siltä tunnu.
Jaksamisia kaikille!
-henrietta ja masuvauva rv. 39+1
Ehhies, myös minulla on vielä pari viikkoa laskettuun aikaan, joten ei pitäis vielä hätäillä... :) Kieltämättä kyllä täälläkin jo yritetään saada supistuksia tulemaan kunnolla. :)
Seksiä ei kyllä kiinnosta harrastaa yhtään! Onneksi mieskään ei siihen painosta millään tavalla. Molemmar odotetaan, että saadaan toi vatsa pois tieltä, niin onnistuu sitten nekin hommat paremmin. :) Tietenkin sitten kun oon toipunut synnytyksestä.
Mä oon myös yllätyksekseni ollut tosi kiukkuinen. Koko raskausajan oon ollut aika tasainen luonteeltani, mutta nyt on kyllä tunteet pinnassa! Eilen sain aivan kamalat raivarit pienestä asiasta ja sit itketti pitkään sen jälkeen. Toivottavasti ukko-kulta kestää :)
t. Tipu 37+6
Mennyt minultakin vallan ohitse tuo fb. Tukevasti voidaan ja olo kun norsulla. =)
Laskettuun aikaan vielä se 10 päivää ja nyt jo tympii tuo ihmisten utelu esim. maitokaupassa.
Siivousvälineitä kävin ostamassa ja kassa päivitteli että herranen aika vieläkö jaksat siivotakkin...
Tuosta kolmesta ässästä mahtaako niistä mitään apua oikeasti olla?
Mä luulen vahvasti et lapsi syntyy kun aika on siihen kypsä.
Pitkää pinnaa mammat!
t. Witch
Oli kiva lukea Etrinan vauvakuulumisia, jaksuja vaan vauva-arkeen.
Neuvolassa tänään taas alapaine sadan pinnassa. =P Mutta koska kotona ollaan ihan kohtuu paineis niin ei kuulemma hätää. Nyt oli sf-mitta tipahtanut sentil alaspäin. Opiskelijan mukaan pää on ihan lantiossa ja siltä se tuntuukin, toisinaan tuntuis kun se olis jo jalkovälis.
witch: Eipö sillä kolmella ässällä oikeasti ole suoraan merkitystä synnytyksen käynnistymiseen. AInoa mihin siivous, sauna ja seksi tehoavat loppuvaihessa, on kohdunkaulan kypsyyteen. Lapset todellakin syntyvät sit kun aika on. Ja toisaalta onneksi sitä ei edes tiedetä mikä synnytyksen käynnistää. Taitaisi moni lapsi tulla maailmaan liian aikaisin.=D
Nyt viemään tyttöä jumpalle ja siksi aikaa itse kävelylle.
meikku ja taimi edelleen 40+1
Mies pyysi anteeksi ja sanoi, että yrittää vaan ajatella mun jaksamista. Joten se siitä nyt sitten :)
Siivosin keittiön kunnolla ja pyykkäsin ja kaikkea. Koirakin tuli laitettua kuntoon :)
Esikoinen nukkui 4h päikkyjä tänään. en tiedä miten se on niin väsynyt. Ei vaikuta kipeältä kuitenkaan.
Ilmeisesti limatulppaa alkoi irtoamaan. Pepussakin tuntuu juilimista, muttei kuitenkaan supisteluja. Josko tämä kuitenkin tulisi täältä ennen sektiopäivää! Vuoron perään uskon, että tulee ja sitten taas heitän toivoni metsään. Tänään on uskon vuoro.
Kati perusti meille syyskuisille naamakirjaan taannoin suljetun ryhmän, missä voidaan kuulumisia vaihdella. Ryhmä ei löydy mistään hausta vaan pistätte Katille s-postia, niin pistää kutsun tuleen. Kaivoin ed. ketjusta yhen viestin jossa yhteystiedot:
"jos joku haluaa mukaan fb ryhmään, ottakaahan yhteyttä sähköpostilla niin pistän kutsun tulemaan:) jos menee muutama pv niin älkää huolestuko heti laitan kun koneella käyn. kati.perttula@phnet.fi"
Muutamiin päiviiin ei ole Katista mitään kuulunut, joten mahtaisko olla nyyttiänsä hakemassa? :) Varmasti ilmoittelee, kun koneen ääreen palailee...
Täälläkin on kyllä kaikki ässät, shoppailusta lähtien koitettu... Ilman mitään vastinetta. Ilmeisesti ainoo mistä on jotain näyttöä, on loppumetreillä sperman kypsyttävä vaikutus... Esikoisen aikaan söin tuoretta ananasta ja koitin jopa laksatiivejä. Parin pvän kuluttua oli tyttö syntynyt, mutta yliajalla jo kun oltiin niin uskon kyllä että aika oli vaan kypsä, eikä mun käynnistysyrityksillä ollut sen kanssa mitään tekemistä :D
Eilen kun oltiin nukkumaan menossa katteli mies mun vatsaa ja kysäisi et "kuinka suureksi se oikein voi venyä?" Ei ole enää kuulemma sellainen pyöreä vauvamaha, vaan kuin järjettömän kokoinen ohjus tossa edessä... Niinpä, siltä se tuntuukin! Oikein ei enää tissit ja maha mahdu päällekkäin, vaikka vatsa tuntuu tipahtaneen osittain jo polviin. Odotan jo niin että tuo kyljessä oleva ilm. hermopinne helpottais, kun se tekee osaltaan nukkumisesta inhottavaa.
Eipä täällä taas siis kummoistakaan, valitettavaa kyllä aina löytyy :D
Palaillaan
Mamma & muru 40+1
aamusta heti oli alavatsassa kipuja ja edelleen jotain limaa vuotaa. saas nähdä nyt sitten alkaako jotain tapahtuun. Mies saa huomenna mennä omalla autolla töihin, jotta pääsee tarpeen vaatiessa kotiin nopeasti.
Muutama yö on mennyt hyvin ja akut on saatu ladattua. Ruokakin on maistunut erinomaisesti nyt pari päivää. Liekö elimistö keräilis voimia "koitokseen". Onko kellään ollut tuommoisia kokemuksia?
Esikoisesta en kuollaksenikaan muista millaista se oli.
noffetus 38+5
Eilen kävin neuvolassa. Paineet oli vähän noussut: 133/67, eli saattaa jotain enteillä. Vauvan pää oli hyvin kiinnittynyt ja siitä huolimatta sf-mitta sellaset 37 senttiä. :) Että luultavasti ihan hyvän kokonen vauva sieltä on tulossa. Kätilöopiskelija oli harjottelussa ja teki laskennallisella kaavalla painoarvion: 3930 g. Se kuulostaa kyllä aika vähältä siihen nähden, että 2 viikkoa sitten arvioi synnärikätilö 3800 g.
Samoin kuin noffetuksella menkkajomotusta selässä ollut, nyt jo viikon verran.. ja limaneritys on jotain ihan mieletöntä... Samoin on pari viimesintä yötä nukuttanut tosi hyvin. Ei oo kun kerran tarvinnu käydä vessassa! Ruokakin on maistunut, mutta vauva on selkä oikealle ja potkii mahalaukkua, että liikaa ei oo viittiny syödä. Tulee muuten niin paha olo, kun vauva pari kertaa antaa ruoille kyytiä... Tiiä sitten enteileekö muo merkit jotain vai ei. Sen tietää parin päivän sisään :)
Miehellä oli tänään taas pakollinen luento, mutta seuraavan viikon ajan saa syntyä millon lystää :) Toivottavasti syntyis pian! Vaikka toisaalta on jo sellanen toivonsa menettäny olo, että ei se kuitenkaa synny ennen ku vasta 42+1 tms..
Voimia kaikille loppuun! Ja kärsivällisyyttä! :) Ja sanotaanko näin, että voimaannuttavia synnytyskokemuksia!
Leeti rv 40+3
noffetus, Leeti ja muutkin: Mä nukuin viime yönä kanssa kuin pieni possu ne välit, kun en vessassa käynyt. Limatulppa on ilmeisesti alkanut irtoileen. Ja menkkamaista selkä- ja alamahakipua on ollut. RUoka on maistunut aamun pahoinvointien jälkeen hyvin ja olen huomannut, että makeakin on alkanut maistua... Se ei ole hyvä juttu.
Mulla on myös sf-mitta nyt 37cm. SIlti lääkärin arvio oli 4vko sitten, että koko ei ylittäisi esikoista (synt.paino 3690g ja pituus 50.5cm) ELLEI mene kovasti yliaikaiseksi. Mutta siltikään ei neljään kiloon pitäisi päästä, koska sokereissa ei ole ongelmaa. Mulla saattaa kyllä tuota sf-mittaa korottaa toi oma vararavinto tuossa vatsalla. Oli sitä esikoisenkin aikaan samallalailla, mutta silloin mulla oli neuvolantätinä kätilö ja se otti aina paljon napakammin sen mitan. Nykyinen ottaa silleen "löyhästi".
Vointeja kaikille! =)
meikku ja taimi 40+2
Kipeä olo jatkuu, nenä vuotaa ja kurkku on kipeä =( Menis nyt äkkiä ohi niin sais alkaa taas toivomaan että vauva syntyisi. Viime yö meni ihan mahdottomaksi kun nenä on niin tukossa ja poskionteloita särkee makuulla =(.
Hannalle piti vastata että kyllä se synnytys voi alkaa ihan ilman mitään ennakkovaroituksia, ainakin mulla molemmat synnytykset alkaneet ihan yhtäkkiä kunnon supistuksilla, ei edes mitään limaa ole tullut ennen kuin limatulppa on irronnut mut siinä vaiheessa supistuksetkin on olleet jo voimakkaita. En halua masentaa mutta siitä suklaansyömisestä tuli mieleen että mulla on aina imetysaikana maistunut makea tosi hyvin, paremmin kuin odoutusaikana vaikka nytkin kyllä maistuu =)
Esikoinen oli tänään ekaa kertaa yksin seurakunnan päiväkerhossa, jäi sinne itkemään kun mummi lähti =( Mutta onneksi oli rauhoittunut heti ja loppuaika oli mennyt hyvin! Tuntuu haikealta että poika on jo niin iso että voi jäädä yksin kerhoon...
-henrietta ja masuvauva rv. 39+2
On nää kyllä melekosia valitus tekstejä tässä loppuraskaudessa, että anteeks vaan tämäkin :D Voi kun saiskin nukkua ees yhen yön kunnolla, mutta ei.. Viimekin yönä varmaan 2h nukuin. Ei väsyttäny ensinnäkään yhtään ja pissillä piti ravata varmaan 6x ja syömässä kerran. Tai sit jos sattuu hyvin nukahtamaan ni kohta pitää nousta jo jalottelemaan/istumaan kun koskee niin vietävästi nivusiin ja lonkkiin. Se on kyllä ihan järkyttävä tunne! Sama tunne tulee jos on esim. liian pitkään pystyssä, niinkun äsken ruokaa tekiessä. Lopussa piti jo juoksun kanssa kiiruhtaa sohvalle kun koski niin kovasti :/
Vauva myllää masussa kun mikäkin ikiliikkuja, ei kyllä tunnu enää kovin hyvältä kun alkaa olemaan jo aikamoinen puntti :D Mut hyvä että liikkuu...Mieskin oikein säikähtää välillä, on se sen verran yliluonnollisen näköstä :D
Joku puhu kestovaipoista..Me meinattiin kokeilla, valmiina on kaikki, ilmasiks oikeestaan sain kaikki tarvikkeet ni voihan sitä kokeilla. Jos ei oo mun juttu ni sitte ei..en mitään paniikkia meinannu ottaa :)
*Maaria* & Jake 38+5
Eilisestä lähtien supistellut ja oksettava olo. Kutinaa jaloissa ja käsissä.Sille ei kuulemma neuvolaterkan mukaan näin loppuvaiheessa tehdä mitään. Rr koholla ja maitomaista vuotoa ollut eilisestä. Liekö limatulppa? Koskaan en ole sitä huomannut muissa raskauksissa.Vauvan pää kiinnittynyt...eli ei tässä voi muuta kun harrastaa ankaraa itsetutkiskelua ja ODOTTAA! Mies yövuorossa...
Pitipä itteään kiusata ja pestä käsipelillä yksi matto. Ja kyllähän muutama aika mojova supistus sieltä mahanpohjasta kumpusi.
Muutoin olo on aika kohtuullinen. Kovin hyvin en nuku, kun mikään asento ei tunnu hyvältä. Oon aina ollu mahallaan nukkuvaa tyyppiä, mut nyt kun se ei onnistu, ni ei meinaa nukkumisesta tulla mitään. Syödä voisin kokoajan ja lakritsia menisi tolkuttomasti :D
P.S. Mieheni mielestä tämä keskustelupalsta on vähintäänkin outo ja sadistinen, kun toivotellaan toisillemme kivuliaita supistuksia ;D
Tänää oon käyny tunnin sauvakävelylenkillä, imuroinu ja pessy lattiat ym. mutta ei supistele. Oltii viime viikolla mieheni kanssa kahestaa lapin norjassa ja ruotsissa. Sillo alko ekan kerran supistelee, ku tuli istuttua autossa viikon aikana yli 3000km. Mut heti loppu kaikki merkit lähenevästä synnytyksestä ku pääs kotii... No on mulla vielä laskettuun päivään (30.9.) aikaa, mut meinaa tulla päivät pitkiks ku mies töissä ja ite kotona...
Täälläki on tunteet ollu aika herkässä koko aja, millo itkee ja suuttuu mistäki aivan olemattomasta asiasta miehelle. On tää raskausaika kovaa miehilleki :)
Mä oon kans kaksi yötä nukkunut tosi hyvin! Muutamia kivuliaita suppareita sadellut, mutta oon vaan jatkanut unia. Tänään aamulla heräsin menkkakipuihin ja veren/limanvuotoon. Vitsi mikä fiilis. Enhän mä enää unta saanut kun olin niin fiiliksissä! Jotain tapahtuu!!!! Nyt sitten odottelen et supistuksia alkais tulemaan ihan kunnolla. Miehen lähetin töihin ja esikoisen kerhoon ja poitsun kanssa ajattelin alkaa siivouspuuhiin.
Kolmeko 40+2
Ja kiitos onnitteluista, toivottavasti saadaan pian lukea lisää vauvauutisia. Onko teillä facebookissa jokin ryhmä vai mikä? Oli pitkä paussi tuossa välillä kirjoittamisien välillä, joten olen ihan pihalla tuon suhteen.
Täällä on vauvan kanssa sujunut ihan hyvin. Isosiskot olivat viikonlopun yöt mummolassa, joten saimme miehen kanssa rauhassa tutustua uuteen tulokkaaseen ja levätä. Minulla nousi loppuviikosta lämpö ja rinnat olivat pirun arat. Lähes itkua väänsin, mutta onneksi tuo meni reilussa vuorokaudessa olitse ja olo parani. Todennäköisesti liittyi maidonnousuun ja nyt ei ole rinnatkaan enää tuntuneet niin pinkeiltä miltä ne pari päivää sitten tuntui.
Vauvakin nukkuu pikku hiljaa vähän pitempiä pätkiä kerralla. Alkuun kun tuntui alle tunnin välein käyvän rinnalla. Nytkin jäi vielä nukkumaan meidän sänkyyn kun annoin vähän maitoa. Seurustelemaankin on ruvennut enemmän ja hymynpoikasia ollaan saatu muutama osaksemme. Isosiskot ovat innokkaasti auttamassa, mutta keskimmäisen tahto on selkeästi kasvanut. Samoin pottailu on mennyt hällä vähän takapakkia (oli jo lähes kuiva, eli meni itse nätisti potalle hädän koittaessa). Onneksi mies on kotona vielä kolme viikkoa ja hoitaa vanhemmat sisarukset.
Mietinkin, että miten ihmeessä pääsen viemään esikoisen aikaisin kerhoon kun nytkin on kerhoaamuina kova kiirus. Ja kun vauva vielä tykkää asustella tossa rinnalla. Täytyy aamutoimiin varata aikaa ainakin tunti enemmän ja sit saadaankin nousta jo kuuden jälkeen. Huh huh...
Ääh, mutta ihme jorinaa taas täältä :).
Joku muuten jossain mainitsi, että tulinen ruoka auttaisi saamaan synnytyksen käyntiin. En moiseen oikein usko, mutta itse tosiaan söin tulista ruokaa lauantaina ja tenava oli maailmassa maanantai aamuyöstä, joten... ehkä sillä oli jotain perää :). Kokeiltaa ihmeessä! :D
Etrina ja Pirpana 1vk