Mitä mieltä olet (rehellisesti!) lastemme nimistä?
Kukaan ei oikein koskaan ole kommentoinut, lähinnä "onnea kivasta nimestä" ristiäisten jälkeen, mutta muuten ei ole oikeastaan kommentteja tullut vaikka lapsilla harvinaiset nimet. Tämä palsta on totuuden torvi, jotan antaa tulla :)
Auni Onerva (5v1kk)
Altti Untamo (3v9kk)
Kaapro Valentin (2v5kk)
Elna Sanelma (3kk)
Sukunimi on perusjuntti nen-päätteinen.
Kommentit (108)
siis tilanteessa jossa ollaan naamatusten, niin mieluummin yritän sanoa jotain neutraalia tai positiiviseksi tulkittava akuin olen mykkänä tai sanon "kauheet". Ennemmin sanon valkoisen valheen kuin pahoitan toisen mielen tällaisessa asiassa...
En ollut uskoa silmiäni, siellähän oli meidän pojan kaimakin :)
Meillä on siis pikkuinen Kaapro myös. Olenkin arvellut, että se on osan mielestä kamalan kuuloinen, kun se on niin harvinainen. Nythän se tulikin varmistettua. :) Sen sijaan Kaapo kuulostaa monesta ihan hyvälle, kun se on tutumpi.
Minusta on vähän hölmöä ehdottaa muuttaa vaikka Altti Antiksi, siinähän menee koko idea suomalaisesta harvinaisesta nimestä. Antakaa te tavallisten nimien ystävät lapsillenne nimeksi Antti ja Elina (no joo, ap kyllä kysyi mielipiteitä, mutta minusta nimet ovat hyviä tuollaisina). Meidän Kaaprosta tuli Kaapro, koska se on pappani nimi, eikä ole minusta koskaan tuntunut väkisin väännetyltä tai keksityltä. Lisäksi se on todennäköisesti ollut almanakassa yhtä kauan kuin Kaapokin, että ei sen pitäisi sen enempää olla väkisin väännetty.
Ainoa asia, jota Kaapro-nimessä mietin on juuri tuo r-kirjain. Jos lapselle tulee r-vika, niin sitten on vähän vaikea tavata omaa nimeä "ei kaapo vaan kaapjo"
tuli vielä mieleen, että miksi jotkut ihmiset sanovat päin naamaa, että ihanat nimet, jos oikeesti ei tykkää?? Tosi outoa. Jos jonkun lapsen nimi olisi sellainen josta itse en pidä, en kommentoi sitä ollenkaan.
t. 103
Siis musta on ihan ok, että jos joku sanoo nimestä vaikka että aika persoonallinen/erikoinen/harvinainen/en ookkaan kuullu yms. tulkitsen tuon neutraaliksi, jos nyt nimeä ylipäätään pitää jotenkin kommentoida. Tietenkin, jos joku kysyy, että mitä mieltä olet, etkä oikeasti pidä, olet vähän pakotettu valehtelemaan ainakin vähän. Harvoin ihmiset kuitenkaan edes odottaa mitään kommenttia nimestään, ei minusta tarvitse kommentoida mitään, jos ei ole positiivista sanottavaa. Enhän muutenkaan kommentoi esim. lihavan ihmisen ulkonäköä tai rumasti pukeutuneen vaatteita ellei erikseen kysytä.
En mitenkään ihastunut muihin nimiin kuin Elna ja Onerva. Elnaan koska mummoni nimi on Elna ja ihan kaunis muutenkin. Onerva on maailman paras nimi, oma nimemi on tosin Onerva että siks. Tykkään Onerva nimestä koska sitä ei yleensä tule vastaan joka kulmassa kun esim Anna.Maria ja muut tavllisemmat. Ikää itselläni on 12 vuotta ja todella tyytyväinen nimeeni.
Kuvittelisin, että ihmiset helposti kuulevat väärin nuo nimet. Siis aunista Aune, Kaaprosta Kaapo, Elnasta Elina.
mutta näistä mikään ei mielestäni ollut kaunis.
En kuitenkaan ikinä kenellekään niin ääneen sanoisi, mutta tässä nyt kysyttiin rehellistä mielipidettä.
Ihmeenkin paljon Altteja ja Elnoja:)
miten kukaan kehtaa tulla tänne kertomaan lastensa nimet ja iät. :O
pörpöttimeltä. :) Mutta siis noin yleisesti ottaen tykkään.
Oikein kivat nimet! Meilläkin kaikilla neljällä lapsella vähän vastaavat, vanhat ja perinteiset nimet :) Vaihtelua hieman tähän nykytrendiin!
tykkaan kaikista Valentin n musta paras!
Eivät ole mun makuuni, turhan erikoisia.
Musta ihanan vanhanaikaisia, suomalaisia ja kuitenkin persoonallisia. Tän tyylisiä voisin iteki antaa lapsilleni aikanaan.
Ääneen sanoisin, että onpa kivat nimet. Ja saattaisin kysyäkin, mistä keksitte. Ja miettisin, miten rumat nimet oikein onkaan.
Elna menettelee, vaikken sitäkään laittaisi omalle lapselleni.
Tulee olo, että on väkisin haettu erikoisuutta omituisia nimiä keksimällä.
Tykkään kaikista noista ensimmäisistä, mutta en yhdestäkään noista toisista nimistä.
Mutta eihän niillä toisilla nimillä varmaan niin kovasti väliä olekkaan, harvemmin niitä käytetään.
Mielestäni etunimien valinta on erittäin onnistunut ja ovat juuri sen tyylisiä, joita voisin antaa omallekin lapselleni. Ei liian yleisiä, mutta ei kuitenkaan liian erikoisiakaan. Hyviä Suomalaisia nimiä jotka lausutaan samalla lailla kuin kirjoitetaan eikä kirjoitusasu ole epäselvä. (vertaa, jessica/jessika, niko/nico, luka/luca jne.)
Auni Onerva = Mummonimi, mutta menettelee jotenkin. En laittaisi lapselleni, mutta paras näistä nimistä.
Altti Untamo = Etunimi kuulostaa kirjoitusvirheeltä tai automerkiltä ja Untamo ei ole mieleeni toisena nimenä, koska siitä tulee mieleen yksinkertainen ihminen. Alueellamme "oletko sinä Untamo" tarkoittaa samaa kuin oletko vähän yksinkertainen.
Kaapro Valentin = Taas kirjoitusvirhenimi. En pidä kummastakaan.
Elna Sanelma (3kk) = Elnasta tulee mieleen Elnagh asuntoautot. Ihan OK nimi, mutta aika vanhahtava ei niin trendikkäässä mielessä. En ole ennen kuullut koko nimeä olevan käytössä.
Pääasia, että itse tykkäätte ja tuskin noista nimistä kukaan mitään sanoo ainakaan suoraan.
Eivät nyt vain satu miellyttämään minua, mutta siitä ei tarvitse välittää :)
En ymmärrä, miten niistä saa väkisin väännettyjä, koska kaikki nimet taitaa löytyä kalenterista... Olen tavannut Aunin, Altin ja Elnan, joten minun mielestäni ovat ainakin kauniita nimiä. Kaaproa en ole tavannut, joten siitä nimestä minulla ei ole mielikuvaa :)
Kivasti valittu perinteisiä suomalaisia nimiä, mutta ei kuitenkaan niitä kaikkein yleisimpiä variantteja, joita muut ovat edellä ehdotelleet. Eroaa edukseen nykyajan lempinimimäisistä nimistä (Jasu, Sasu yms.) sekä nimistä, joiden kirjoitusasua on raiskattu laittamalla k:n tilalle c. Nämä ovat todella kivoja esimerkkejä nimistä, jotka eivät ole yleisiä, mutta siitä huolimatta ovat täysin normaaleja nimiä, ilman mitään keinotekoista kikkailua.
ja av-mammat sen kuin kommentoi ihan tosissaan..ei kai kukaan laittaisi tosissaan lastensa koko nimiä ja ikää nettipalstalle, kun ne voidaan tunnistaa saman tien?!
Mutta nimistä muuten: kammottavia.
Tai toiset nimet ei oo yhtään mun makuun, mutta etunimet on tosi kivat. Itse tykkään vähän erikoisemmista nimistä, mutta suomen kieleen sopivista, eli oikein kivat nimet teidän lapsilla.
En vaan mitenkään voi käsittää, miten aikuiset ihmiset haukkuvat täällä palstalla lasten nimiä. Ymmärrän, että ap pyysi rehellistä mielipidettä ja sen tosiaan on saanut, mutta hei jotain rajaa! Ja sitten vielä joku laittoi, että lapsia varmasti kiusataan nimistä, koska muut lapset on niin julmia. Mistäköhän julmuuden mallin oppivat? En voi käsittää niin suvaitsemattomia vanhempia jotka ääneen kotona haukkuu esim lasten nimiä ja sieltä kotoahan se oppi niihin muksuihinkun tulee.
Se ei ole koskaan kiusatun lapsen syy, että hähtä kiusataan, oli nimi sitten mikä tahansa.
Tykkään kovasti.
Niillä vastaajilla, jotka ihmettelivät nimiä "väännetyiksi" ja "erikoisiksi" taitaa olla yleissivistyksessä jotain vikaa. Kolmen ensimmäisen lapsen etunimet ovat ihan tavallisessa suomalaisessa kalenterissa:
Auni 21.1.
Altti 24.4.
Kaapro 24.3.
Elnaa ei kalenterissa ole, mutta se on suhteellisen tuttu muuten ja minun korvissani ainakin harvinaisen selkeä.
Kyllä mä sanoisin, että paremmin mieleeni jäisi "Altti Nurminen" kuin "Antti Nurminen".
Hyvät valinnat!