1-luokkalaisen opettaja aina myöhässä :((
Tod inhottava olo lapsen koulun aloituksen suhteen. Millaisen esimerkin antaa opettaja joka ei saavu ajoiss apaikalle?? lapset ajattelee kohta ettei heidänkään tarvitse mennä kouluun ajoissa..
Lapsi siis aloitti kohta 3-vkoa sitten 1-luokan ja opettaja ei ole herättänyt luottamusta oikeastaan yhtään:(
Tänäkin aamuna hän myöhästyi aamusta, niin käynyt joka ikinen aamu eli koko luokka seisoa tapittaa oven ulkopuolella kauniissa jonossa ja odottaa opettajaa. Tänään koulun alkamisaika on lukujärjestyksen mukaan 08.50 ja opettaja tuli juuri ja juuri 1min ennen klo09 avaamaan luokan oven.
Vastasi jotakin ympäripyöreää yhden lapsen ihmettelyihin asiasta siitä että lapset olleet etuajassa (sen lauseen lopetti alkuunsa kun älysi typeryytensä, ei lapset olleet etuajassa lainkaan)ja että jutteli vähän tuolla.
Muutenkin sellainen häsä ja kohellus eikä sano edes huomenta kun saapuu paikalle.
kokonaan toinen stoori on luokassa esiintyvä häiriköinti 1 oppilaan taholta, hän mm lyö toisia ja metelöi.
Esikoinen on 3-luokalla ja hänen opettajansa aivan toista maata, jaksaa hymyillä ja nauraa ja tervehtii ja on ajoissa ja toivottaa edelleen tervetulleeksi koulupäivää seuraamaan jnejne.
Ottaa kontaktia!
Aloita tässä sitten työ (joka ihan oma lukunsa mm epävarmuutensa vuoksi) ja syksyn ja talven aherrus, inhottava fiilis:((
Kommentit (73)
noista sinun puheluistasi sen verran, että opettajilla on selvät ohjeistukset hoitaa puhelin yms asioita välitunneilla (jos ei välkkavalvojana ole), aamuisin ENNEN oppituntien alkamisaikaa ja kyllä, myös ja varsinkin ns virka-ajan jälkeen jolloinka ehtii hyvin hoitamaan puhelun tai vaikka kaksi kun koulupäivä päättyy viim klo14 ainakin 1-luokkalaisilla. Noin minua ohjeistettiin eräässä koulussa kun työskentelin. Ap
sinä Ap ärsytät mua suunnattomasti. Olet juuri sellainen hankala äiti, joista opehuoneessa puhutaan. Viesteissäsi haukut kaikki ne, jotka eivät automaattisesti ole samaa mieltä. Ja todella, on kumma jos ei tilanteessa saa suutaan auki, vaan sitten selän takana pitää soittaa rehtorille.
Kukaan ei varmaan ole sitä mieltä, että joka-aamuinen 10 min. myöhästyminen on ok. Mutta en myöskään usko, että näin käy joka aamu.
Ja tosiaankin, sanonkin tästä lähtien soittavalle vanhemmalle, että en voi puhua enää, kun tunti alkaa, jatketaan tästä sitten 45 min. päästä - jos ehdin tulla välitunnille tai jos minulla ei ole valvontaa. samoin jätän välituntisotkut selvittämättä, koska en voi kerta kaikkiaaan myöhästyä tunniltani.
Ekaluokkalaisilla tuo vastuukysymys on tietysti iso asia, mutta muistakaapa tämä sitten, kun yritätte opettajan kanssa jotain asiaa hoitaa...
nro 37 ja 39
laitan tekstiviestin open kännykkään. Muuten hoidan yhteyden pidon reissuvihkon kautta.
eikö kaikissa kouluissa hoideta pääasiallisesti asiat jo netin kautta?
Ainakin meidän lasten koulussa on ns Wilma-järjestelmä käytössä eli vanhempien sähköpostiin tulee ilmoitus jos Wilmassa viestiä ja sinne sitten lukemaan se viesti kun ensin kirjauduttu järjestelmään sisään, lapsen ja perheen henk.kohtaisilla tunnuksilla. Sama toisinpäin, opettaja näkee koneeltansa jos jonkun oppilaan vanhemmat pistäneet hänelle wilmaan viestin.
Minä en ainakaan soittele aamuisin opettajainhuoneeseen, siellä on, mitä tuossakin koulussa työskentelystäni muistan, aika härdelli aamuisin kun suuri osa opettajista juo aamukaffetta ja kommunikoi keskenään ja lisäksi suurin osa saapuu paikallekin vasta n.10-15min ennen oppitunnin alkua, jos silloinkaan.
Toki sieltä vastataan puhelimeen mutta tuo Wilma on se ensisijainen kommunikointikeino, ja reissuvuhko varsinkin 1-luokkalaisen kanssa.Ap
huomaa, että on maanantai:)
Olen itse yläkoulu opettaja ja tiedän hyvin sen tunteen, että välitunnilla on niin paljon hoidettavia asioita, että myöhästyy oppitunnilta, MUTTA se ei missään tapauksessa ole hyväksyttyä eli ehdottomasti pyydän AINA anteeksi myöhästymistä, kuten vaadin oppilailtakin, eikä tämä myöhästyminen todellakaan ole jokapäiväistä.
Toisekseen asia on mielestäni eri, kun on kyseessä alakoululaiset. Silloin monestakin syystä, on vielä tärkeämpää olla ajoissa. Ja vähän ihmetyttää, että aamulla opettaja jo on myöhässä. Silloin harvemmin on vielä sellaisia yllättäviä asioita, joiden takia myöhästysi, ellei nyt ole joku lumimyräkkä tms. Eli kyllä opella nyt on huono organisointia ja kenties piittamattomuuttakin kyseessä.
Eli ap, oli hyvä, että otit asian esiin rehtorin kanssa (vaikka itse olen sitä mieltä, että tietysti opettajankin kanssa voi ensin suoraan ongelmista puhua, mutta jos hänen käytöksensä muutenkin on ns. luotaansatyöntävää, niin sitten ymmärrän, ettei huvita) ja hyvä, että rehtori suhtautui asiaan oikealla tavalla. Opettajan JATKUVA myöhästely on TODELLAKIN syy valittaa. Eihän nyt missään ammatissa toistuva myöhästely voi tulla kysymykseen.
oleva "yhdyssanavirhe" johtuu siitä, että "yläkoulu"-sanan perästä jäi n-kirjain pois.
Tämä tiedoksi, ennen kuin joku alkaa avautua, etten voi oikeasti olla opettaja, kun en edes yhdyssanoja osaa:)
Toki opettaja päättää laajuuden, millä asia käsitellään, mutta asioita ei voi ilmoittaa jättävänsä opettamatta. Se on virkavirhe. Ja sen satun yhden suurehkon koulun rehtorina tietämään (en arvaamaan).
Monessa koulussa kello soi pari-kolme minuuttia ennen oppitunnin alkamista, joten oppilailla on hyvää aikaa löytää luokkaan ennen opettajaa. Oppitunnin kyllä olisi syytä alkaa ajallaan, koska vastuu lapsista ja tapahtumista käytävässä on sillä myöhässä olevalla opettajalla (ja rehtorilla joka ei valvo, että opettaja on tekemässä työtään). MItenkään en väheksy välitunteihin liittyviä muita tehtäviä, mutta oppitunnit ovat kuitenkin opettajan tärkein tehtävä ja palkanmaksun peruste.
kun lapsi on kuudennella, opettaja ollut myöhässä jopa 15min lähes jokaiselta tunnilta neljä vuotta. Oppimistavoitteista ollaan jäljessä useammassakin aineessa, josta opettaja totesi, ettei ehditä tiettyjä 5.luokan asioita käymään läpi, joten ne skipataan...
eli ainakin puoli tuntia ennen koulun alkua. Naapurin opiskelijatyttö on tehnyt siellä sijaisuuksia ja kertoi tuosta.
Toinen asia on, että koulun kello on muutaman minuutin jäljessä, jotta lapset ehtisivät kouluun ajoissa :)
vanhemmalle, että sinun pitää mennä, koska oppitunti alkaa vai meinaatko, että 20 oppilasta odottaa, koska sinä jauhat yhden oppilaan asioista puhelimessa.
Ja mikset usko, että joku opettaja voisi tosiaan myöhästyä aina 10 minuuttia? Ei minusta se ole mitenkään epäuskottavaa - kyllä meitä niin moneen junaan on.
noista sinun puheluistasi sen verran, että opettajilla on selvät ohjeistukset hoitaa puhelin yms asioita välitunneilla (jos ei välkkavalvojana ole), aamuisin ENNEN oppituntien alkamisaikaa ja kyllä, myös ja varsinkin ns virka-ajan jälkeen jolloinka ehtii hyvin hoitamaan puhelun tai vaikka kaksi kun koulupäivä päättyy viim klo14 ainakin 1-luokkalaisilla. Noin minua ohjeistettiin eräässä koulussa kun työskentelin. Ap
sinä Ap ärsytät mua suunnattomasti. Olet juuri sellainen hankala äiti, joista opehuoneessa puhutaan. Viesteissäsi haukut kaikki ne, jotka eivät automaattisesti ole samaa mieltä. Ja todella, on kumma jos ei tilanteessa saa suutaan auki, vaan sitten selän takana pitää soittaa rehtorille.
Kukaan ei varmaan ole sitä mieltä, että joka-aamuinen 10 min. myöhästyminen on ok. Mutta en myöskään usko, että näin käy joka aamu.
Ja tosiaankin, sanonkin tästä lähtien soittavalle vanhemmalle, että en voi puhua enää, kun tunti alkaa, jatketaan tästä sitten 45 min. päästä - jos ehdin tulla välitunnille tai jos minulla ei ole valvontaa. samoin jätän välituntisotkut selvittämättä, koska en voi kerta kaikkiaaan myöhästyä tunniltani.
Ekaluokkalaisilla tuo vastuukysymys on tietysti iso asia, mutta muistakaapa tämä sitten, kun yritätte opettajan kanssa jotain asiaa hoitaa...
nro 37 ja 39
laitan tekstiviestin open kännykkään. Muuten hoidan yhteyden pidon reissuvihkon kautta.
**Meillä ekanluokan ope ilmoitti, ettei sairastumista tarvitse ilmoittaa, vasta kun yli 3 päivää pois.
Hassua sikäli, kun yläkoululaisilla on wilma käytössä ja sinne pitää ilmoittaa heti. Onneksi se wilma kai tulee alakouluunkin nyt.
Lapseni on myös ekalla ja hänen koulussaan on luokan ovet auki. Kun kello soi sisälle, niin oppilaat menee sisälle ja riisuu naulakoilla ja menevät luokkinsa odottamaan opettajaa. Tuskinpa on opettajat joka tunnin alussa minuutilleen oikeaan aikaan aloittamassa tuntia. En tiedä, kun en ole ollut vahtimassa, mutta mitä nuo lapseni on kertoneet, niin kyllä se opettaja aamuisin tulee sen 5 min ainakin myöhässä, niin että kerkeävät hyvin riisua mennä paikoilleen.
Tuollainen jonotus systeemi on tosi tyhmä. Silloin pitää opettajan olla ajoissa tai jopa tulla ennen oppilaita siihen ovelle odottamaan, jotta pääsevät heti luokaan.
Oikeastiko saatatte lapset sisälle asti kouluun ja odotatte opettajan tuloa? Eikö se ole noloa lapsesta?
nro 37 ja 39
Ohhoh... Onpa täällä kansankynttilöitä paikalla. Eniten ällistyttää muuten tuo, että nykyisin tämä ope siis jaarittelee tunnin aikana jonkun ongelmalapsen? vanhemman kanssa eikä voi edes sitä sanoa? Siis jonkun lapsen äidin tai isän aika on niin pyhää että kokonainen koululuokka saa odottaa?? Normaaliälyinen äiti kun olen, ainakin itselleni voisi sanoa, mihin aikaan voidaan olla yhteydessä, jos on joku isompi asia selvitettävänä.
Enkä muutenkaan ymmärrä moista vihareaktiota Ap:tä kohtaan.
et kestä sitä että on ihmisiä joilla on vahvat ja selkeät mielipiteet ja arvot erinäisissä asioissa ja jotka myös "vaativat" asioita myös *hui* opettajilta.
Se ei liene kuitenkaan ole liikaa "vaadittu", että pettaja on ajoissa vastaanottamassa pikkukoululaisia ja jos ei ole niin "peräti" pahoittelisi asiaa. Tai että hän katsoisi vanhempia kohti ja tervehtisi jne mutta ehkäpä se ei kuulu sinun(kaan) käytöstapoihisi niin tottakai älähdät siitäkin.
Toisekseen, mikä halvattu olisi minun motivaationi täällä suurennella saati valehdella tässä asiassa?? valitettavasti hän on joka ikinen aamu ollut myöhässä, olisin kyllä tod mielelläni asiassa väärässä tai juksaisin mutta enpä harmikseni niin tee.
Ap
et kestä sitä että on ihmisiä joilla on vahvat ja selkeät mielipiteet ja arvot erinäisissä asioissa ja jotka myös "vaativat" asioita myös *hui* opettajilta.
Huomaa nyt kuitenkin, että itse et ole vaatinut mitään lapsesi opettajalta, vaan koulun rehtorilta.
Jos on vahvat ja selkeät mielipiteet, on myös pokkaa keskustella asiasta rakentavasti asianosaisten kanssa. Arveletko, että lapsesi koulutie helpottuu sillä, että arvostelet hänen opettajaansa tämän selän takana (vaikka syystäkin), sen sijaan että hoitaisit asian aikuismaisesti ja vastuullisesti, seisten mielipiteesi takana avoimesti ja antaen sille omat kasvosi? Mielipiteessäsihän ei pitäisi olla mitään hävettävää. Jokainen järkevä ihminen on siitä yhtä mieltä, että opettajan jokapäiväinen myöhästely ei ole hyväksi ekaluokkalaisille.
t. 47
eikö kaikissa kouluissa hoideta pääasiallisesti asiat jo netin kautta?
Ainakin meidän lasten koulussa on ns Wilma-järjestelmä käytössä eli vanhempien sähköpostiin tulee ilmoitus jos Wilmassa viestiä ja sinne sitten lukemaan se viesti kun ensin kirjauduttu järjestelmään sisään, lapsen ja perheen henk.kohtaisilla tunnuksilla. Sama toisinpäin, opettaja näkee koneeltansa jos jonkun oppilaan vanhemmat pistäneet hänelle wilmaan viestin.
Minä en ainakaan soittele aamuisin opettajainhuoneeseen, siellä on, mitä tuossakin koulussa työskentelystäni muistan, aika härdelli aamuisin kun suuri osa opettajista juo aamukaffetta ja kommunikoi keskenään ja lisäksi suurin osa saapuu paikallekin vasta n.10-15min ennen oppitunnin alkua, jos silloinkaan.
Toki sieltä vastataan puhelimeen mutta tuo Wilma on se ensisijainen kommunikointikeino, ja reissuvuhko varsinkin 1-luokkalaisen kanssa.Ap
mutta sinä kuitenkin viet opettajalta tuntia aamuisin tunkemalla sisälle ja informoimalla häntä lapsen asioista. Ei, en vaan käsitä tätä, että kolmen viikon jälkeen joka aamu seisot siinä oven takana, kunnes opettaja tulee. Miksi ihmeessä???
olet huolissas jos jotain tapahtuu sina aikana kun opettaja on myohassa. Opettaja kun on vastuussa oppilaistaan 850 alkaen kun kello soi.
Toiseksi, todella huonoa esimerkkia pienille koulutien aloittaville ekaluokkalaisille etta opettaja on joka aamu myohassa eika edes tervehdi oppilaitaan.
En tajua sitakaan, etta taalla paheksutaan vanhempia jotka saattavat ekaluokkalaiset kouluun ekojen viikkojen ajan.
Onneks asun ulkomailla, saan rauhassa saattaa tokaluokkalaisen Joka Paiva kouluun. Meilla opettaja muuten todellakin odottaa kellonsoittoa siella luokassa ja ottaa porukan sisaan heti kun tunti alkaa. Ja halaa viela jokaisen paivan paatteeks. Hui kauhistus!! Etta tallasta menoa!
Vanhempi ei ole opettajan esimies, kylla minusta tallaiset asiat tulisi kasitella esimiehen toimesta.
Missa duunissa on ok myohastya aina? Tuskin lapsilla on liukuva aikataulu eli paiva paattyy kun kello soi eika 10 minuuttia jaljessa.
Hyvin hoidettu AP.
Hei,
Kirjoitan todella, todella myöhään tähän asiaan vastausta, koska itse "painiskelen" saman asian kanssa oman lapseni kanssa. Tosin oma lapseni on 3. luokalla.
Olet oikealla asialla eli opettaja ei saa myöhästellä. Se on ennen muuta vastuuasia. Hän vastaa, jos ja kun jotain sattuu luokassa tai ko. oppilaille sillä aikaa kun on hänen vastuuaikansa. Siksi on olemassa oppitunnit ja välituntisin vastuuta jaetaan tietenkin opettajien kesken jne..
Toinen tärkeä asia on, että ope on esimerkki.
Kirjoitat kuin minun suullani. Täällä ihan sama tilanne. Olen itse luokanope ja tiedän valitettavasti, että asiaa on tutkittukin eli kiusaamiset yms. alkavat tuolla tavalla eli lapset saavat olla eli siis JOUTUVAT olemaan keskenään. HUOM. Koulunkäyntiavustajalla EI ole juridista vastuuta!
Ota yhteys 1. Luokanopettajaan itseensä asiasta, JOS ei tehoa sitten 2. Rehtoriin Jos ei tehoa (reksi usein selittelee alaistensa touhuja! :(( ) 3. Sivistystoimen päällikköön/ johtajaan ja jos ei ala pelittää niin suoraan sivistystoimen osastoon läänissä. Ehdotan näin radikaaleja toimenpiteitä siksi, että lapsilla pitää olla turvallista koulussa. Aina puhe ei auta ja silloin on pakko toimia lasten parhaaksi.
Voimia sinne.
Edes tuohon myöhästelyasiaan, onko se tosiaan ok ja purnaan turhasta??
ap
...pikkukoululaisia kohtaan. En hyväksy myöhästelyä muutenkaan, mutta tuo on jo aika patologista.
Voisit laittaa rehtorille sähköpostia ja kysyä asiaa. Todennäköisesti hän ei tiedä koko jutusta. Jos hän on ammattitaitoinen, hän varmasti osaa hoitaa asian niin, ettei siitä koidu sinulle hankaluuksia.
Sanoin: "Jokapäiväinen ja perusteeton myöhästely on toki asia, johon kannattaa puuttua."
Ymmärsitkö lukemasi?