HUHTIHURMURIT elo-syyskuun vaihde
Kommentit (86)
Nyt se iski minuunkin! Nimittäin malttamattomuus! Kuin ihmeessä tässä pysyy nahoissaan ekaan neuvolaan asti?! Meillä se on 20.9 ja siihenhän on älyttömän kauan. Ultrataanko mut sillon vai saanko vielä uuden ajan siihen? Minä olin niin innoissani puhelimessa silloin, etten millään muista mitä ne mulle sano. :) Omien laskujen mukaan viikkoja silloin 8+3.
Toinen "huoli" on se kun meillä on huomenna hautajaisiin meno ja miten ihmeessä muistan kaiken mitä ei sais syödä??? Pikkasen alkaa sukulaiset ihmettelemään jos jää salaatitkin syömättä jos siinä on herne-maissi-paprikaa tai fetaa yms. Minä olen muutenkin niin huono valehtelemaan, että jos joku kysyy, ootko raskaana? niin siinäpä se sitten olikin. Meidän suku ei osaa pitää suutaan kiinni, vaikka kuinka vannottais.
Ja tästä tulikin mieleen, että saanko syödä leipäjuustoa?
Joku jo aiemmin kirjoitti, että ramppaa täällä koko ajan :) Samoin minä! Niin harva tietää vasta meidän odotuksesta, joten on ihanaa, että täällä saa kirjoittaa ja lukea kaikesta :)
Mimmu: mun kolmessa odotuksessa pahaolo on alkanut aina rv7 tultua täyteen. Tässä odotuksessa en ollu merkannu edellisiä menkkoja ylös, ja tiesin tehdä testin, kun rinnat oli ollu viikon ihan superkipeät. Tässä vaiheessa oli jo jotain 5+4 ehkä. Ei mitään muuta oiretta.
Mua oksettaa paitojen ja takkien kaulukset! Kuljin edellisen odotuksen koko alkuraskauden, talven, takin kaulus auki kun se oksetti. Jopa kaulakoru oksettaa. Olo on kurja mut kertaakaan en oo oksentanut. Pahoinvointiin mulla auttaa Läkeröl Dentsien imeskely. Inhoan niitä, koska ne tuo pahanolon edellisistä odotuksista niin selkeästi mieleen, mutta niin vain eilen menin ja ostin. Toimii hetken!
Mielialat vaihtelee! Eilen taas otti päähän kaikki ja tuli ihan pakokauhu, että me ollaan hulluja, kun aloitetaan tämä kaikki taas alusta. Vielä kun mies ei ole tästä ylläristä kovin otettu. No, eiköhän tämä tästä...
Verta ei ole tullut enää sentään.
Aalto 8+1.
Ps. laskettu mulla 7.4. mutta ultrassa varsin siirtyy... Tällä mennään nyt.
Täällä useampikin murehtii noista mitä saa syödä ja mitä ei. Mulle sanottiin neuvolassa, että kaikkee saa syödä, paitsi ulkomaisia juustoja, jotka eivät ole pastöroidusta maidosta tehty. Suomessa kaikki maitotuotteet pastöroidaan, joten kotimaista fetaa, tuorejuustoja ym voi syödä ihan huoletta.
Toinen vältettävä ruoka on tyhjiöpakattu kala kuten graavilohi. Tätä pitää välttää listeriariskin vuoksi. Itse tuoreesta kalasta tehtyä graavilohta voi syödä.
Muuten tietysti pitää pesta vihannekset huolella, niin olen tehnyt aina ennenkin.
Oon itse menossa häihin huomenna, joten siksi mietin kanssa näitä juttuja, siellä kun ei voi tietää, miten esim kala on tehty.
Täällä kun lukee muiden juttuja, niin moni väittää yhden jos toisenkin ruoan olevan vauvalle vaarallista, mutta se ei siis neuvolan mukaan pidä paikkaansa!
Toinen asia on sitten se, pystyykö syömään kaikkea sen takia, että moni ruoka ällöttää jo hajultaan...
T:hookatti 8+3
... mitä vaarallista muuten voi olla herne-maissi-paprikassa?
Luin jostain, että pakastevihannekset pitäis kuumentaa, ennen syömistä, tais niissäkin olla se listeria-vaara. Ilmeisesti tämä koskee ulkomaisia tuotteita.
Minjallona: Join ennen kahvia litratolkulla (tiedän, että se on epäterveellistä..) mutta jostain syystä se jäi kokonaan pois, ei vaan maistunut. Sitten putosi verenpaineet ja alkoi päänsäryt. Neuvolantäti kehottikin juomaan kaffetta ja käskystä sitä tässä olen lipitellyt huikan silloin, toisen tällöin. Eikä nappuuttele tikka ohimoita :) On se uskottava viisaampia.
Niihin alhaisiin verenpaineisiin olen napostellut lakritsia ja salmikkia. Ensin mainitusta tuli vedettyä överit (kiitos ihanan Snörenin joka vain 'katosi' jäljettömiin pussista hetkessä) ja siitä seurasi vessassa juoksut. Eipä ollut ummetusta sinä päivänä :/
Viime yö meni valvoessa. Koko yön vihloi julmetusti vatsaa. Ihan kuin joku olisi nipistellyt pyykkipoikia kiinni sisuskaluihin. Onneksi maanantaina pääsee ultraan ja saa tietää josko onkin kohdunulkoinen :( Nyt maha on jo rauhottunut, mutta kauhukuvat mielestä ei.
Sitten kysymys kaikille. Mun vatsa on todellakin kuin olisin jo 6lla kuulla raskaana ja olen siis rv5+6. Onko muilla näin rajua turvotusta ja onko se mennyt ohi?? En saa mitenkään pidettyä vatsaa piilossa ja muutenkin tuntuu että kylkiluiden kohdilta ratkeaa kohta iho!! Olen normaalisti hoikka 164/50, ja tämä on ollut kyllä aikamoinen shokki. Kärsin tästä syystä myös ymmärtämättömästä aviomiehestä, koska hänkään ei käsitä miten minusta on viikossa tullut tälläinen pallokala??!!Lisäys, siis miehestäni se on ihanaa että näytän odottavalta äidiltä, muttei ymmärrä miten voin tässä vaiheessa näyttää siltä :D Onko tähän jotain vippaskonsteja, vai mikä ihme tähän nyt olisi avuksi?
Ja jos jollain olisi vinkkejä rasvoittuvaan naamaan.. Se on koko päivän kuin rypsiöljyllä sivelty. Kaunista. Ihan tosi. APUA!!!
pitää keittää, sulatettuna ei saa käyttää eikä mikrossa kuumennus riitä. Pakastevadelmia ei suositella ollenkaan käytettäväksi. Ja tässä taannoinhan oli just kotimaisessa graavilohessa listeriaa ja vetivät koko erän pois myynnistä. Näin tietoa mulla...
Varhaisultrassa käyty, kaikki näyttäis olevan hyvin. Sydän löi vahvasti. Viikot eivät kovin muuttuneet, mutta lääkärin laskeman mukaan la olisi 11.4. Ts. nyt mennään päivässä 7+5. Juup, piti vähän pillittää onnesta :)
ei saa pakastevattuja syödä? Edellisen raskauden aikana (joka meni kesken) söin yksi ilta pakastettuja vattuja, en juuri edes sulattanu niitä kun teki mieli jäisenä vetää naamaan. Hetken päästä alkoi armoton oksentaminen ja kaikki tuli ulos. En oo sen päivän jälkeen voinu sietää vattuja, pelkkä hajukin etoo...Ei tämä tarina nyt just ihan liittyny asiaan mitenkään mut tuli vaa mieleen(: Mut ihmetyttää, että muita pakastemarjojako saa sit syödä, paitsi vattuja? Jäiset mansikat on namia!(:
Itse jouduin käsittelemään näitä aiheita, kun kävin edellisen raskauden (meni kesken) aikana etelässä. Onko seuraavasta teksistä enemmän haittaa vai hyötyä? Poimittu sieltä jos täältä, eviran yms sivuilta.
"Ruokamyrkytysten välttämiseksi Evira kehottaa käyttämään ulkomaisia pakastevadelmia vain kunnolla kuumennettuina. Vasta vähintään 2 minuutin kuumennus 90 asteessa tuhoaa viruksen.
Myös muiden ulkomaisten pakastemarjojen kuumennusta suositellaan, jos niitä tarjoillaan riskiryhmiin kuuluville kuten vanhuksille, lapsille tai henkilöille, joiden vastuskyky on heikentynyt.
Virukset pääsevät marjoihin esimerkiksi saastuneen kasteluveden mukana. Pakastaminen säilyttää virukset hengissä ja tartuntakykyisinä.
Norovirus aiheuttaa vatsataudin, jonka oireina ovat pahoinvointi, oksentelu ja ripuli. Myös kuume ja erilaiset pää- ja lihassäryt ovat mahdollisia. Oireet voivat olla hyvin äkillisiä ja voimakkaita mutta kestävät yleensä vain 1 - 2 päivää."
"Kyllä raskauden aikana kannattaa syödä marjoja. Itse poimittuja ja pakastettuja marjoja on turvallista syödä. Ulkolaiset pakasteena ostetut marjat kannattaa kiehauttaa ennen käyttöä listeriavaaran takia. Itsepoimituissa marjoissa ei tätä vaaraa ole.
Kangas, Jaana, Kätilö-terveydenhoitaja
Aihealueet: Raskaudenseuranta, imetys ja lastenhoito"
-----
Tarttuu yleensä elintarvikkeiden välityksellä. Tauti harvinainen, mutta kuolleisuus korkea, 20 – 40 %. Alttiita listeriatartunnoille ovat henkilöt, jotka ovat vastustuskyvyltään heikentyneet henkilöt, raskaana olevat, vastasyntyneet ja vanhukset (riskiryhmät). Suomessa listerioositapauksia raportoidaan vuosittain 20-45. Tautitapausten ilmaantuvuus Suomessa on EU-maiden korkeimpia.
Listerioosi ilmenee aivokalvontulehduksena tai verenmyrkytyksenä tai molempina. Raskaana oleville listeria aiheuttaa yleensä flunssan kaltaisia oireita. Vakavimmat seuraukset ovat keskenmeno tai vastasyntyneellä aivokalvontulehdus. Riskiryhmillä taudin itämisaika tartunnasta sairastumiseen voi olla pitkä, jopa useita viikkoja, jolloin tartuntalähdettä on vaikea jäljittää. Riskiryhmien osuus on jo yli 20 % väestöstämme ja kasvaa jatkuvasti.
Listeria on elintarviketuotannon kannalta ongelmallinen, koska se on yleinen ympäristössä. Se pystyy kasvamaan ainakin 20 % suolapitoisuudessa ja säilyy pakastetuissa ja kuivatuissa elintarvikkeissa pitkiä aikoja, jopa useita vuosia. Elintarviketuotannon ja elintarvikkeiden säilytyksen kannalta erityisen ongelmallista on, että listeria pystyy lisääntymään jääkaappilämpötiloissa. Listeria tuhoutuu pastörointilämpötilassa (72 oC).
Listeriaa voi esiintyä maidossa, lihassa, kalassa, vihanneksissa sekä niistä valmistetuissa tuotteissa. Myös kuumennetuista tuotteista, jos tuotantoympäristöstä peräisin oleva listeria on jälkisaastuttanut valmiin tuotteen. Jälkisaastumisen riski on sitä suurempi, mitä enemmän valmiita tuotteita käsitellään valmistuksen jälkeen (esim. siivutus). Sama listeriakanta voi tehokkaasta pesusta huolimatta säilyä tuotantolaitoksessa monia vuosia saastuttaen aika ajoin tuotteita.
Listerian suhteen riskielintarvikkeita ovat sellaisenaan syötävät tuotteet, joilla on pitkä säilyvyysaika ja joissa listeria pystyy lisääntymään. Tähän ryhmään kuuluvat erityisesti tyhjiöpakatut, kylmäsavustetut ja graavisuolatut kalastustuotteet ja mäti. Näiden tuotteiden valmistusprosessit eivät tuhoa listeriaa. Riskielintarvikkeina pidetään myös pastöroimatonta maitoa ja siitä valmistettuja juustoja, muita pehmeitä juustoja, kuten home- ja tuorejuustot, sekä leikkeleitä ja pateita. Näistä ei Suomessa tehdyissä tutkimuksissa ole juurikaan todettu listeriaa.
Suomessa on tutkittu säännöllisin väliajoin riskielintarvikkeita, erityisesti tyhjiöpakattuja, kylmäsavustettuja ja graavisuolattuja kalajalosteita. Vuosien 2008-2009 kartoitustutkimuksessa listeriaa todettiin 32 %:ssa näytteitä.. Lakisääteinen raja-arvo (100 pmy (pesäkkeenmuodostavaa yksikköä)/g) ylittyi kuitenkin vain 2 %:ssa näytteitä. Listeriapitoisuudet olivat pienentyneet huomattavasti verrattuna edellisiin kartoituksiin.
Hei kaikille!
Laskurin mukaan mulla olis LA 18.4.
Varasin ajaan neuvolaan se olis muutaman viikon päästä. Ekaan ultraan pääsee vasta viikoll 10.
Minäkin jo melkein huolestuin kun ei ollu pahoinvointia mutta enköhän sit heti seuraavana aamuna yrjönnyt ihan senkin edestä ;).
Eilen nukahdin jo siinä puol kuuden aikaan ja tänään heräsin varttia vaille 7 eli väsymystäkin on ollut ilmassa.
Esikoista odotamme mieheni kanssa innolla.
Mies on 24v. ja minä 23v.
- Lindaliina + blueberry 6+5
Onpas aika paljon tekstiä siitä, mitä ei saa syödä ;) Noh, olen kuitenkin samaa mieltä siinä, että maalaisjärjellä pääsee jo aika pitkälle.. Mun äiti sanoi syöneensä koko raskausajan (minua odotti) hillittömästi valkohomejuustoa, oli kuulemma tullut siihen himo, eikä hän sairastunut..
Olen itse yrittänyt varoa noita "kiellettyjä" tuotteita, mutta en kuitenkaan hysteriaksi asti :)
Tänään on jo parempi olo flunssan kanssa, nuhaa enää melko paljon. Ja onneksi ainakin tämän aamun jälkeen pahoinvointi on loistanut poissaolollaan :D hyvä uutinen siten, että viikonlopuksi pitäisi mennä taas töihin ja pelkäsin jo tuota pahaa oloa ja työntekoa samaan aikaan :p
Tervetulotoivotukset uusille onnekkaille ja multa oikein hauskat viikonloput kaikille!!
Heikkulin rv 9+0
Minulle voi lisätä la:n 26.4.
Käyn harvakseltaan täällä, kun olen niin väsynyt ja jo vähän huonovointinen. Roikun kuitenkin mukana :)
Niin ja suosittelen Sea Band -rannekkeita pahoinvointiin!
Ja hui kun onkin keskustelu käynyt vilkkaana! Ja uusiakin ilmestyny mukaan, tervetuloa! =)
Täällä eka neuvolakäynti takana ja siitä jäi kyllä tosi hyvä mieli. Vaikka ei mitään ihmeitä nyt tapahtunukaan, pelkkää juttelua koko käynti. No, jos nyt ei lasketa painon ja hemoglobiinin mittausta. Maanantaina pitäisi varailla ultra-aikaa. Ei siihenkään enää kauaa kyllä ole kun sinne pääsee! Jännää!
Minäkin sairastelin alkuviikosta. Pientä flunssan poikasta oli ilmassa nuhan ja hieman koholla olleen lämmön muodossa. Ja voin myös monen muun kanssa olla samaa mieltä, että ei sovi flunssa ja alkuraskaus yhteen. Osasi olla aikas huono olo ajoittain! =/ Onneks meni pikaisesti ohi! Mutta tosiaan itellä edelleen painottuu tuo pahoinvointi ilta-aikaan. Ei oikei sovi tähän päivärytmiin kun teen iltavuoroa niin kiva sitten töitä tehdä ku etoo! =/ Tänään onneksi parempi olo ollut jo hieman. Eikä vieläkään ole tarvinnyt oksentaa, ja siitä olen niin onnellinen! Sympatiat kaikille joilla olo on pahempi!
Nyt sitten viikonlopun viettoon! Hauskaa sitä siis kaikille! =) Maanantaiaamuna olisikin sitten aika labraan verikokeisiin...
Ainiin! Ja neuvolan antama LASKETTUAIKA 1.4. =) Katsotaan sitten aikanaan mikä on ultran jälkeen.
Kiva kun uus ketju =) Minä 30, Mies 34, toinen.
Tai tuleva vauva meidän eka yhteinen. Mulla siis 9 vuotias tyttö ennestään, ja miehellä 2 tyttöä aikaisemmasta. LA ois ehkä 11.4.
Täällä aika moni tuntuu sairastaneen flunssaa, nyt minäkin yksi heistä.. Kurkku tulessa!
Ja niistä pahoinvoinneista, aiemmin hehkutin ettei mitään oirita, niin eiköhän ne sitten tulleet. Ei varsinaista oksentelua, mutta kuvotusta. Ei keksi mitään syötävää.. kaikki ällöttää. Kylmät juotavat jogurtit ja viili menee. Ja kirpeät syötävät. Joku kirjoitteli että makea ei uppoa, sama täällä. Koskaan ei kyllä herkkujen kanssa ole ongelmaa ollut! No mandariinit ajaa nyt sen asian.
Maanantaina eka neuvola, IHANAA. Ja sit eka ultra 16.9. Niin ne asiat konkretisoituu.
Voidaan hyvin ja paksusti,
Katmandoo, viikkoja 7 ja jotain.
Ilokseni ilmoittaudun teidän muiden huhtikuisten odottajien joukkoon!
LA 19.4/neljäs/34&36
Kiitos Santsuli ketjun avauksesta:) Reipas!
Ja tervetuloa taas uusille, meitä on ihan melkoinen porukka jo;)!
Ruoka-asioista, mä ainakin ajattelin ottaa asenteen että sopivasti kaikkea. Musta turhaan lietsotaan ja neuvolasta laitettu hirveä lista ihan kuin mitään ei sais syödä. Tottakai maalaisjärki mukana, mutta näin mä aattelen ja olen itekin terv huol. alalla:)Ja syömisista muuten, mulla on näköjään raskaudella sellainen positiivinen vaikutus, et mun ei tee mieli mitään roskaruokia, ei karkkia, ei sipsejä .. Nyt on lähteny jopa -2kg lähdöstä painoa, tosin oon kyllä lenkkeillytkin ym. mutta oon oikein mielissäni tästä. Tosin esikoisestakaan ei tehnyt mitään mielitekoja ja paino oli noussut rv 31 vasta 3kg, noh tosin siinä loppu vkoissa pamahtti sitten viel +8 päälle:) ja sitten tuli suklaata syötyä:) Toiv nyt samaan malliin, jos vaan kaikki menee hyvin..
Mulla on oireet nyt muka hävinny..:/ Pari pv ollu jo ihan oireetonta.. Noh kai niinkin sitten voi olla, vaikka pelko painaa persettä " koko ajan.. Ens vkolla vielä yksi uä ja sitten toivon, että saa jatkaa odotusta hetken ilman muretta?
Mutta tämä omasta navasta, onnea kaikille uä.ssa olleille iloisista uutisista!Halaus
Mutta mukavaa vkonloppua, mä taidan mennä ansaitusti sohvalle lukeen kirjaa, nimittäin 24h päivystys päättyi juuri;)
T Krisse ja papu 7+4 ( uä 6+4)
Nisar: kivoja uutisia ultrassa, go girl :)
mielialanvaihteluista: sain kyllä todeta, että mielialat vaihtelee. Räjähdin mun avokille vasta aivan täysin ja lähdin ovet paukkuen ulos. Sain tunnin ajaa ympäriinsä ennenkuin ajatukset tasaantui, vaikka vieläkin pidän mykkäkoulua! Mulla on oikeus ja kohtuus olla tällä päällä ja miehen pitäis olla suu tupussu ja halata kiukkuista vaimoa, eikä itse huutaa. eikö niin?
kristinamom83: sullako on oireet kadonneet välistä? mulle käy ihan samallatavalla ja sit pelottaa ihan sikana, että onko kaikki hyvin?
Jollain oli sama ultra aika kuin mulla, eli 16.9. sitä piti kysyä, että onko se np-ultra vai joku varhaisultra, kun sulla oli viikkoja 7 ja jotain niin laskin, että 16 päivä olisit rv 10, eikö se ole liian aikanen aika np-ultraan? korjaatkaa jos olen väärässä.
t. kärttyperse shellie
Täällä kans aika kiukkupersaus-olo vähä väliä. Ei tarvi paljo miehen sanoa,että voin pitää päivän mykkäkoulua. Ja muutenkin tosi herkillä kaiken suhteen. Nyt jo panikoin miehen tulevaa neljän päivän työreissua.... aarrgghh.
No mutta, mulla oli se ultra 16.9. Mä en kyllä nyt oikein tiedä mikä ultra se silloin on.. Ku varasin eka käynnin neuvolaan, niin sain siinä samalla sen eka ultra-ajan lekurille. No maanantaina voin sitä kysäistä samalla ku on se eka neuvola.
Mielenkiinnosta kyselen, että onkohan täällä muita selkäongelmaisia odottajia? Ois kiva tietää kuin teillä sujuu?
Hyvää yötä naiset, Katmandoo
Täältä vielä yksi uusi ilmoittautuu mukaan...
Mulla la 16.4., neljättä lasta odotetaan ja itse olen 32, mies 33.
Meillä lapset 12 v., 3 v. ja 2 v.
Pari viikkoa sitten plussasin ja nyt oireeetkin jo kertovat että raskaana oon... Väsymys on ihan käsittämätön, en tiedä miten sen oli jo autuaasti unohtanut että voikin olla näin täysin poikki nää ekat viikot- tai ainakin mä toivon ettei tää ihan loppuun saakka kestä :-) Myös pahoinvointia on, mutta en oo kovin montaa kertaa joutunut oksentamaan, sellaista jatkuvaa ällötystä ennemmin. Mulla on kokemusta kahden pojan ja yhden tytön odotuksesta ja täytyy kyllä sanoa että mun kohdalla piti paikkansa se että tytön raskausaika ve mehut kaikista pahiten. Pahoinvointi oli ihan 24/7, mikään ei pysynyt sisällä. Joten nyt kun tilanne ei oo pahoinvoinnin suhteen niin paha niin saa nähdä tuleeko meidän perheeseen yksi poika lisää :-)
Tietysti jos kaikki ylipäätään menee hyvin... Se on kummallista vuoristorataa näiden ajatustenkin kanssa, välillä miettii asioita jo vaikka kuinka pitkälle ja sitten taas havahtuu siihen että ihan matkan alussa ollaan vasta ja kaikkea voi sattua. Mutta toivotaan parasta kaikille ja yritetään jopa jossain välissä nauttiakin tästä harvinaisesta ajasta elämässä, kasvaahan meidän jokaisen sisällä uutta elämää :-)