Turvotus viimeisillä viikoilla
Täällä nyt menossa 38+5 ja tämä turvotus vaan pahenee....siis alkoi ja pari kuukaustta sitten, mutta eilen olimme miehen kanssa ihan järkyttyneitä kun otin sukat pois. Varret sukissa ovat painaneet jäljet ennenkin nilkkoihin, mutta nyt jalat ovat niin turvoksissa, että varret olivat pureutuneen varmaan puolisenttiä nilkkojen sisään, teki ihan pahaa.
Aamuisin sattuu sormiin muutenkin, mutta tänään sattuu jalkoihin jo astuessa, enkä keksi muuta syytä kuin tuo nesteen kerääntyminen.
Mulle on tullut reilusti painoa, nestettä ilmeisesti suuri osa. Virtsa on ollut puhdas koko raskauden ajan ja verenpaine tosi hyvä, mutta onko oikeasti normaalia, että raskauden lopussa tämä turvotus pahenee näin paljon...? Mulle tulee edelleen YLI kilo vkossa, vaikka olen syönyt suhteessa aika vähän. Mietin että pitäsikö neuvolaan soittaa ja kysyä..
Onko muilla ollut näin loppuvaiheessa kova turvotus.....?
Kommentit (8)
Mulla oli kanssa aika pahaa turvotusta, painoa tuli hurjasti ja jalkapöydät oli pulleat. Muutaman viikon sitä kesti. 39. viikolla sain kuitenkin nesteet liikkeelle, painokin laski melkein 3 kg viikossa. Oikeestaan muuta muutosta en tehnyt kuin söin aika suolatonta ruokaa. Jätin voileivät (suolaisine päällyksineen) pois ja lämpimän ruuan korvasin usein pinaattilätyillä ja salaatilla. Turvotus lähti ihmeen nopeasti.
Terkkarikin sanoi että usein turvotus häipyy ennen synnytystä.
Mulla tuli myös loppuraskaudessa painoa pahimmillaan puoltoista kiloa viikossa. Jalkapöydät ja nilkat oli ihan karmeat. Sormuksiakaan en edes yrittänyt laittaa sormiin. Synnytyksen jälkeen meni noin viikko, että jalkaan mahtui normaalit kengät. Parin viikon päästä sormuksetkin alkoi tuntua löysältä. Eli mulla ei heti synnytyssaliin jääny nesteet mutta poistuivat kuitenkin kaikki. Taas luut törröttää. :)
nyt on rv 38+5 ja eilen huomasin et mun sormet on ihan tajuttoman paksut... jaloissa tai muualla en oo mitään noin pahaa turvotusta havainnut. Mittasin verenpaineen ja se oli ihanteellinen, valkuaista ei ei ainakaan edellisessä neuvolassa ollu (11.10). Mut ihmetyttää tosiaan toi sormien paksuus.. itellä oli esikoista odottessa raskausmyrkytys joka puhkesi tosin joskus rv 37 tienoilla... pitää kai nyt vähän seurailla tota verenpainetta sitten.. en tiiä miten nopeesti voi raskausmyrkytys pamahtaa...
mulla nimittäin turvotus on revennyt ihan käsistä ja painoa tuli kahdessa viikossa 6 kg! Oon kans harkinnut ylenpalttisen juomisen lopettamista, koska sunnuntain kylpyläreissun jälkeen nesteet lähti hetkeks liikkeelle, minkä seurauksena oli hirveä jano ja seuraavana aamuna turvotukset nätisti paikallaan.
Mullakaan ei muita raskausmyrkytysoireita ole, paineet on nousussa, mutta vielä ihan rajoissa. Saa nähdä, vieläkö tästä pahenee. Mutta olen koettanut ajatella just niin, että jos turvotus on pahinta, niin helpolla vielä pääsen.
Sukkavinkkinä - käytä joko polvisukkia tai pistokassukkia, siis sellaisia jotka eivät nilkan kohdalta yritäkään puristaa. Tulee vaan paha mieli, kun niitä painaumia joutuu katsomaan...
-Osse rv 36+6
Mulla on käytössä ollut jo varrettomat sukat, mutta jättää myös kauheat painaumat. Kyselin tuossa just mieheltä olisko sillä sukkia....polvisukat ei auta, nimittäin mulla on koko jalat ihan turvoksissa ;) Eli siis ei sukkia, mutta kuin ulos lähtiessä. Kengistä menee yhdet sandaalit mutta nekin on sukkien kanssa tosi tiukat eli ei varmaan mene jalkaan enää montaa päivää.
Mutta eikös runsaan nesteen juominen nimen omaan vähennä turvotusta? Mulle ainakin neuvoivat neuvolassa juomaan paljon vettä...
Pahinta tässä on se, että th sanoi että turvotus voi olla pahimmillaan vasta synnytyksen jälkeen :(
Ruuasta vielä, että meillä ei suolaa käytetä muutenkaan, makkaraa en leivän päällä syö. Oikeastaan ruuasta en voi nipistää suolaa enää mistään...paitsi ostaa suolatonta leipää, jos sellaista on :) Mutta jonkin verran suolaa elimistö kuitenkin tarvitsee.
Th sanoi, että turvotus on hyvä asia, se merkitsee sitä että istukka toimii hyvin.
Lohduttavaa kuulla, että turvotus on kuitenkin usealla lähtenyt nopeasti.
...tosin aina vain hetkellisesti. Se tunne, kun jalat tuntuvat kävellessä turvonneilta, on vain niin ikävä, että jotakin on pakko kokeilla... Ja juoda käskettiin aina paljon vettä, ihan loppuun asti! Minullekin tuo turvotus iski vasta parin viimeisen viikon aikana - ja todellakin; se näyttää aika dramaattiselta.
Eli mullakin oli kauheet turvotukset juuri loppuraskaudessa. Painoa kertyi pahimmillaan 2 kiloa viikossa. Mutta muuten kaikki ok! Eli verenpaine ei ollut koholla, eikä pissassakaan mitään. Nesteen turhan juonnin kätilö käski lopettamaan ja kaikki turhat toimet. Meillä oli just rv 36-38 muutto meneillää, joten vaikeeta oli, kun en ois saanu tehä mitään. Onneks sukulaiset auttoi muutopuuhissa.
Kai se normaalia on, kun ei mitää asialle alettu tekemään ja turvotuksetkin hävisi vauvan mukana synnytyssaliin.
Olo kyllä oli tukala, ja ainoot kengät jotka mulle meni jalkaan oli oman isän vanhat lenkkarit. Sormukset ei mahtunut sormiin 30 rv:n jälkeen.
Koita kestää ja ei se pahaa tee, jos turvotus on ainoa oire, josta kärsit. Kyllä se odotus kohta palkitaan.
lellu rv 15+0