Miksi yh-äitiä ei voi kutsua...
minnekään vaan pariskuntia ? Argghhh.
On alkanut tuo pikku hiljaa nyppimään. Tilanne siis se että olen koko ikäni ollut yh; lapsen isä häipyi odotusaikana ja lapsi nyt 8v. Tämän reilu 8v olen ollut täysin yh; ei edes seurustelusuhteita eikä edes yhden illan. Tiedä sitten missä vika; en ole mistään enemmän miestä hakenutkaan; on tullakseen vastaan jos tulee...
Jo odotusaikana kun jäin yksin, moni tuttavista lakkasi käymästä, kutsumasta kylään, puhelimessa kelpaa jutella kyllä. Kaupungille kelpaan kahville kun mies on työreissussa tmv. Aloin tässä oikein miettiä että oikeesti: on yhden käden sormissa laskettavissa kerrat kun olen /ollaan lapsen kanssa kyläilty muutoin kuin jossakin että mies on poissa. Oli vaan tässä muutama tilanne, kun otti korvaan painotus "oli kylässä muutama pariskunta"... Ja sitten katsotaan päivää kun mies työmatkalla että voit tulla... Ko miehet on ihan ok, vaihdetaan kuulumiset kun kaupungilla näen. Pojan harrastuksessa muutama äiti aina jutteli ja kerran sitten kysäisi jos tulisin perheen kanssa heille. Kun ilmeni että ei olekaan miestä, tulikin estettä ja sen jälkeen kyläily ei onnistukaan, mutta meillepäin voisi tulla kyllä (ilman miestä). Argggh. Olenko vain tullut herkkänahkaiseksi kun töissäkin yh.stä jutellaan tyyliin: asuvat vuokralla, antavat kaljapullosta jo, eivät käy töissä, elävät tuilla jne. Matalaa profiilia on töissä pidettävä, enkä kotiasioista juttele, moni taitaa luulla että mulla on miesystävä.
En nyt luulisi olevani mikään ihan hävettävä: asutaan ok-talossa, olen akateeminen ja käyn töissä, eli ihan perustyyppi.
Onko muilla vastaavia kokemuksia ??
Kommentit (69)
ajattelussaan, että pitää tehdä niin kuin kuuluu tehdä. Mikään muu tapa ei ole mahdollinen.
Omassa ystäväpiirissä on ihmisiä monenlaisissa elämäntilanteissa, eikä tulisi mieleenkään karsia joitakin pois sinkkuuden (tai yksinhuoltajuuden)takia! Ydinporukkaan kuuluu miehiä ja naisia ja joillakin puolisoita, joiden kanssa voimme tehdä asioita monella eri kokoonpanolla.
Villi veikkaus: nämä pariskuntakeskeiset ystäväpiirit ovat niitä, joissa miehet grillaa patiolla ja naiset tekee salaattia keittiössä? Ja toisen miehelle puhuminen aiheuttaa suunnilleen perheriidan?
Mutta toisaalta, minäkin teen tuota, että kutsun läheisimpiä ystäviä käymään silloin kun mies ei ole paikalla. Ihan sen takia, että silloin voimme jutella rauhassa omia kaverijuttujamme. :)
minä ainakin ymmärrän hyvin että kun on 2 pariskuntaa niin ok, mutta jos on illanvietto niin ei kai ole tarkoitus omaa puolisoa vahdata ja jutella vain hänen kanssaan ?
Lisäksi, ymmärrän nämä naisten illat! Hitto vie, ei niihin miehiä otetakaan. Mutta ne onkin eri asia!!
Mulla taas on ihan päinvastainen asenne ja tunnen lähes järjestään suurempaa kunnioitusta yksinhuoltajia kohtaan, koska he kantavat vastuun perheestä ja taloudesta yksin.
Parhaillaan ystäväpiirimme kuuluu neljä yksinhuoltajaa: leskeksi jäänyt anoppini (jäi yksin aikoinaan 3 lapsen kanssa), hänen ystävänsä (jäi yksin 3 lapsen kanssa, kun mies katosi; tämä tämä tapahtui ulkomailla ja perhe kirjaimellisti putosi köyhyyteen), sekä ystävä, joka jäi hiljattain yksin 2 lapsen kanssa, kun kolmekymppinen miehensä kuoli syöpään, sekä sukulaiseni, joka jäi 3 lapsen kanssa yksin erottuaan väkivaltaisesta miehestä.
Kuinka kukaan voisi halveksia näitä elämän sankareita. No, tämä keskustelu osoitti, että tunnevammaisia riittää.
Lippu pystyyn!
on vaikka kolme pariskuntaa ja yksi sinkku. Porukalla siinä kuitenkin seurustellaan... Mitä haittaa siitä sinkusta siinä on tai miksi se sinkku kokisi olonsa ikäväksi?
Mulla on kanssa yksi ystävä, jonka voi nähdä vain miehen ollessa pois kotoa. Ei mulla ainakaan mies ole este ystävien tapaamiselle. Juo meidän kanssa kahvit yleensä ja vaihtaa muutaman sanan, mutta muuten toimii kuten normaalistikin kotona. Voi mennä sohvalle makaan kaukosäädin kädessä tai mennä tietokoneelle tai tehdä kotitöitä tai olla lasten kanssa. Minä sitten juttelen ystäväni kanssa olkkarissa, keittiössä, takkahuoneessa tai vaikka takaterassilla. Jutellaan ihan normaaleja asioita, kun ei mun miestä kauheasti kiinnosta meidän jutut ja ei ne nyt niin isoja salaisuuksia ole, jos ruoditaan lasten tai naapureiden asioita. Hyvin vähän meillä on asioita, joita miehen ei tarvi kuulla ja ne kyllä pääsee sanomaan, kun mies ei ole samassa tilassa. Ja kaikki mun ystävät pitää mun miesta mukavana. Osaa jutella ohimennen ja olla ystävällinen, mutta ei haluakaan istua koko aikaa meidän perskärpäsenä.
pitkäaikaiset ystävät kyllä, ne joiden kanssa olin exäni kanssa ystävä pariskunatan, eivät enää kutsu.
Osa haluaa kutsua pariskuntia, jotta miehillä juteltavaa keskenään, jos vain minä, olisi ikäään kuin seuraa vain naiselle Aika rajoittunutta ajattelua minusta, sillä koulutettuna ja laaja-alaisena ihmisenä pystyn kyllä puhumaan ihan kenen kanssa vaan oli mies tai nainen ;-)
yh:han ei saisi olla niin fiksu että pystyy puhumaan miestenkin kanssa. Kun rajoittuneilla mammoilla ajatus kulkee niin että jos nainen juttelee miehelle (miehen kanssa) jotain niin salatreffejähän siinä muka aina sovitaan...
pitkäaikaiset ystävät kyllä, ne joiden kanssa olin exäni kanssa ystävä pariskunatan, eivät enää kutsu. Osa haluaa kutsua pariskuntia, jotta miehillä juteltavaa keskenään, jos vain minä, olisi ikäään kuin seuraa vain naiselle Aika rajoittunutta ajattelua minusta, sillä koulutettuna ja laaja-alaisena ihmisenä pystyn kyllä puhumaan ihan kenen kanssa vaan oli mies tai nainen ;-)
kun kävi ilmi että olin yh, niin pomon (nainen, 37 v) suhtautuminen muuttui negatiivisemmaksi ja kommentit tölväisi aina tyyliin "viikonloppu tulossa, vietkös mukulat äidilles et pääset metsästään"..eikä ollut huumorilla ! Työkaveri erosi (mies haki eroa kun löysi uuden) niin sama juttu, lisänä kommentit juomisesta (mulle ei ehkä voinut siitä kuitata kun tiesi että absolutisti). Toinen kun erosi niin oltiin kaikki hiljaa asiasta, mutta jostain pomo sai kuulla ja taas nälvintää. Mutta jännin juttu oli kun tuli uusi työtekijä; nainen, naimisissa, 2 lasta, 34 v; niin kommentoi että varo vaan kun täällä erotaan ja karataan, voi vielä tarttua toi huono elämäntyyli !! WTF ???!!!
Me yh:t yritämme iskeä kaikki miehet. Olivat varattuja tai vapaita, rumia tai komeita. Me kaikki yh:t olemme vain munan ja rahan perässä juoksevia tulevia pubiruusuja, emmekä välitä muiden tunteista. Näin ainakin eräs työkaverini avautui minulle. Me sanan kohdalla oli Te. Sanoi että arvostaa prostituoitujakin enemmän kuin yksinhuoltaja äitejä. Jännä kyllä, itse en ole miestä edes tässä etsinyt, enkä sellaista haluakaan tällä hetkellä. Ne harvat kerrat kun olen ystävä porukalla ollut baarissa (ehkä kerran vuodessa), olen torjunut kaikki iskuyritykset. Kun ei kiinnosta niin ei kiinnosta. Tajuaisivatpa kaikki sen. Lähimmät ystäväni tietävät kyllä tilanteeni, eivätkä ole jättäneet minua kutsumatta. Harvemmin vain pääsen mihinkään illanviettoon, johon ei lapsia voi ottaa mukaan, mutta ainakin minut kutsutaan. Työtoverit taas tuntuvat olevan mustasukkaisia ja epäluuloisia. En tiedä miksi, mutta minun syyni se ei ainakaan ole.. Lapseni isä kuoli kun olin raskaana, enkä ole sen jälkeen ketään huolinut. Emme olleet naimisissa, olimme vasta muuttamassa yhteen.. Tästä on aikaa kohta 7 vuotta, joten eiköhän ihmisten pitäisi uskoa että en miehiä metsästä..
Mutta nuo vanhemmat pirttihirmut on oikeasti todella ilkeitä.
Meillä oli nyt vähän aikaa sitten virkistäytymisilta ja ajattelin pitkästä aikaa mennä sellaiseen, lapsi kun oli mummolassa viikonlopun.
No porukka sai tuoda puolisonsa mukanaan ja juurikin se joka avautui minulle siitä millaisia me yh:t olemme, sanoi miehelleen hyvin kuuluvalle äänelle että tuon kanssa et sitten juttele sanaakaan. Osoitti vielä minua kohti.
Pomo onneksi kuuli tämän myös ja meni vaatimaan selitystä. Nainen sai lähtöpassit illanvietosta ja varoituksen..
En tiedä sitten että onko sen naisen mies pettänyt häntä jonkun yh:n kanssa ja jos onkin, en yhtään ihmettele miksi..
ja havaitsin saman asian. Mutta kyllä itsekkin miettisin kaks kertaa kutsuisinko kauniin ja seurallisen yh kaverini kylään muiden pariskuntien joukkoon, koska toki siinä on riski että vapaa nainen saa enemmän huomiota ja saattaa jopa hairahtaa ukkomiesten petiin. Naiset pelkäävät alitajuisesti että tuo yh olisi mahdollinen kilpailija(niinkuin onkin jos siis on kauniimpi/fiksumpi kuin varattu nainen).
jos se mies heti 'kauniimman' mukaan hyppäisi (taitaa hypätä vaikka roskapussinvientireissullakin...). Oikeesti hei ! Kaipa se kutsutun parinkunnankin kaunis vaimoke voi sitten sun miehen viedä... Kutsutko vain rumia kylään ?????
ja havaitsin saman asian. Mutta kyllä itsekkin miettisin kaks kertaa kutsuisinko kauniin ja seurallisen yh kaverini kylään muiden pariskuntien joukkoon, koska toki siinä on riski että vapaa nainen saa enemmän huomiota ja saattaa jopa hairahtaa ukkomiesten petiin. Naiset pelkäävät alitajuisesti että tuo yh olisi mahdollinen kilpailija(niinkuin onkin jos siis on kauniimpi/fiksumpi kuin varattu nainen).
Kun olimme ns. ydinperhe, kutsuja tuli perheellisiltä ystäviltä mutta kun erottiin, myös alunperin minun omat ystäväni lakkasivat kutsumasta minua mihinkään illanviettoihin tai muihin juttuihin missä oli miehet mukana. Jos kavereiden miehet eivät ole kotona niin silloin kyllä kutsutaan kylään ja meille tulevat aina ilman miestä vaikka kutsu koskisikin koko perhettä.
Haluan uskoa että kaverini kuitenkin tietävät etten koskisi heidän miehiinsä missään tapauksessa. Mutta mikä ihme voi muuten olla tällaisen syynä?
pariton nainen (yh, sinkku, eronnut, karannut, leski...) on aina syötätär, uhka ja kaiken pahan alku ja juuri. ;-)
vaan hellan ja nyrkin välissä, miehisen vallan alistamana.
pariton nainen (yh, sinkku, eronnut, karannut, leski...) on aina syötätär, uhka ja kaiken pahan alku ja juuri. ;-)
Peräti raamatun opetuksia?
Nainen on vamppi joka hairahti perisyntiin..
Mutta tässähän on pointti että saatanakin kuvataan aina mieheksi, se käärme oli saatana joka vietteli naisen-> mies on se kaiken pahan alku ja juuri? ;)
Mutta eiköhän se että jos nainen ei kutsu toista naista johonkin, perustu siihen että nainen uskoo aina toisen naisen olevan susi. Oli se monien vuosien takainen ystävä tai 5min sitten tavattu.
Olettean tosiaan että ap tarkoitti naispuolisia tuttavia, jotka eivät häntä kutsu mihinkään.
Yleensä miehillä ei näissä asioissa ole ongelmia.
Pääosin silti tapaamme kaksin, saamme rauhassa höpöttää naisten juttuja. Jos mieheni on paikalla, on juttelukin erilaista, niin se vaan on. Lähinnä olemme koko porukalla lasten synttäreillä ja vastaavilla juhlilla. Illan viettoja harvemmin järjestämme, mutta silloin ystäväni on kutsuttu myös. Ei siis välttämättä ole tuollaista pelkoa että ystävä yh miehen veisi :)
Eikös tässä puhuttu naisista, jotka eivät kutsu yh:ta illanviettoihin?
Eikös tässä puhuttu naisista, jotka eivät kutsu yh:ta illanviettoihin?
naisiin kohdistuu suuremmat syyllistämiset eron jälkeen kuin miehiin vaikka syy eroon olisi ollut miehessä (esim. pettäminen). Tätä ihmettelen :). Puutuin siis kommentteihin joissa oletettiin yh:n / sinkun automaattisesti olevan "vamppi" ja ihmeteltiin että miksi niin....
Eikös tässä puhuttu naisista, jotka eivät kutsu yh:ta illanviettoihin?naisiin kohdistuu suuremmat syyllistämiset eron jälkeen kuin miehiin vaikka syy eroon olisi ollut miehessä (esim. pettäminen). Tätä ihmettelen :). Puutuin siis kommentteihin joissa oletettiin yh:n / sinkun automaattisesti olevan "vamppi" ja ihmeteltiin että miksi niin....
Harvoin miehet tuollaisia päästelee ja täällä pyörii muutama femakko, joiden viestit on samantyylisiä.
Mutta niinhän sitä sanotaan: nainen on naiselle susi.
Olen itsekin jättänyt joskus teininä jättänyt esittelemättä poikaystävääni muutamalle kaverille, koska he olivat mielestäni sellaisia jotka yrittävät iskeä kaikkea mikä liikkuu. =D
minutkin. Tutustuimme opiskeluaikana. 5 vuotta sinkkuna olleena minnekään muihin bileisiin, illanviettoihin tms mua ei ole kutsuttu. Tänään yksi mies kysyi mua baariin kaverikseen. Varattu mies.
Ja valitettavasti monet naiset, jopa koulutetut ja kauniit, ovat todella epävarmoja itsestään. Eli pelätään ihan oikeasti että 'joku vie mun miehen'....
Jos olette palstailleet vähänkin kauemmin, tiedätte kyllä, että täällä moni yh kehuskelee, kuinka tuli pokattua varattu mies taas sänkyyn tai on ollut toisena naisena jo vuosia.
Mä sanoisin, että joskus syy on ihan näissä "munahaukka" yh-naisissa (joita ei toivoakseni ole paljon, en ainakaan itse tunne), jotka pitää yllä tätä uskoa, että kaikki yh:t on vaan epätoivoisesti miesten perässä :(
Jos kyse on ennakkoluuloista, niin näin mä sen uskoisin olevan.
Todennäköisempi syy on varmaan se, että yh on vaikea ottaa mukaan esim. juhliin, grilli-iltaan tms. jos muut vieraat on pariskuntia.
PALJON sillon kun seurustelin entisen poikaystävän kanssa jolla oli lapsi jonka äidistä en tykännyt tai en siis voinu sitä sietää mut nyt jälkeenpäin tunnustan et syynä oli se että lapsi meni AIVAN kaikessa mun edelle. Olin aika nuori tuolloin. Haukuin yh:t täällä aika usein eli pyydän nyt epävirallisesti anteeksi, eli tosi noloa!!...nyt olen hyvässä suhteessa& itsekin äiti! :).
Itse ainakin ymmärsin viestin tarkoittavan sekä tilanteita että menisi yksin TAI lapsen kanssa. Voi itku tätä kapeakatseisuutta!