Millainen käytös sallitaan ennenkuin 1-luokkalainen siirretään ns erityisluokalle?? *ARGH*!
Lapsi aloitti 1-luokan ja nyt 8-päivää sitä käytyään on luokan "häirikkö" mm aiheuttanut nyrkkitappelun, käynyt siis syyttäsuotta toisen lapsen kimppuun hakaten häntä, paukuttanut pulpetin kantta niin että opettajan piti lopulta ottaa pulpetti kokonaan kys lapselta pois jne.
Mietityttää vain kuinka turvataan työrauha ja keskittymisrauha mulle lapsille, onko heillä oikeuksia? tuon kys lapsen avustaja ei luokassa joka päivä ole ja lähes kaikki häiriökäyttäytyminen osunut juuri niille päiville kun avustajaa siellä ei ole.
Vituttaa ja harmittaa, sanon sen suoraan!
Kommentit (92)
koska tämä on tuhma ja huonosti kasvatettu. Tuolla lapsella on ongelmia, joiden kanssa hän tarvitsee erityisapua. Tämä "muiden käyttäminen nyrkkeilysäkkinä" voi johtua sosiaalisesta kehittymättömyydestä, impullssikontrollin ongelmista tai vaikkapa aistiherkkyydestä. Se nyrkkeilysäkki on myös voinut tehdä jotain, mikä olisi normaalilapsessa saanut aikaan vain pientä ärsytystä, mutta sai tämän erityislapsen aivan raivoihinsa. Oikea toimenpide on vaatia lapselle enemmän apua eli kokoaikaista avustajaa. Jotkut tarvitsevat apua lukemaan oppimisessa, toiset muiden taitojen kanssa. Yritetään suhtautua molempiin tapauksiin empatialla eikä haukuta lapsia tyhmiksi tai tuhmiksi.
Toisia ei lyödä eikä toisten työrauhaa häiritä vaikka olisi kuinka lässynlässyn muotidiagnooseja taustalla. Häirikön tulee oppia sietämään muita ja pitämään turpansa kiinni ja hillitsemään hermonsa, ei niin että muut hyssyttelevät ja varovat yhtä terroristia.
ongelmia, ei rankaisemaan, lässynlässyn muoti-idiootti. Se sinun rankaisemisesi ja eristämisesi tulee sitten vasta myöhemmin, ja sellaisen tuomion voi saada omakin herrantuttelisi.
Kun lapsi joutuu vuodesta toiseen olemaan tuollaisessa ympäristössä, saattaa käydä niinkuin mun lapselle, joka on nykyään koulukammoinen. Ennakoluulot olivat huipussaan kun muutimme toiseen maahan ja lapsi pantiin tavalliseen kouluun. Mutta täälläpä on jyrkät säännöt kaikenlaisen häiriköinnin ja kiusaamisen suhteen. Joka ei tuohon sopeudu, joutuu tekemisiin viranomaisten kanssa (sosiaalitoimi ja poliisilaitos). Lapsella on ollut tukihenkilö joka on auttanut häntä kaikessa ja hän on koulussa saanut uusia ystäviä, jotka ovat hyvin käyttäytyviä.
ongelmia, ei rankaisemaan, lässynlässyn muoti-idiootti. Se sinun rankaisemisesi ja eristämisesi tulee sitten vasta myöhemmin, ja sellaisen tuomion voi saada omakin herrantuttelisi.
Eihän siinä eristetä eikä rangaista että vaaditaan samoja sääntöjä kaikille ja niiden noudattamista. Sinun ajattelutapasi siitä että joku lapsi on muita niin paljon tärkeämpi että saa määrätä mitä muut tekevät ja milloin tärkeä lapsi tämän sallii on erittäin vastenmielinen.
Ei voida vedota siihen että tämä yksi nyt saa riehua koska hänellä tulee olla vapaus siihen, mutta muiden pitää nöyristellä ja ymmärtää häntä koska hän on muita parempi.
Lapset hiljaa, kuriin ja tekemään sitä mitä koulussa on tarkoitus tehdä. Jos pitkästyy niin annetaan sitten enemmän koulutehtäviä.
mun esikoinen oli ekaluokalla tuollainen voimakasluonteinen häirikkökäyttäytyjä. kasvatusneuvolassa käytiin pari vuotta. ekaluokan opettaja ja rehtori väänsivät parkua, kun tyttö pyöritti niitä miten tahtoi. tokaluokalle meni toiseen kouluun. kasvatusneuvolassa suositeltiin kouluavustajaa. uuden koulun rehtori päätti, ettei oteta vielä avustajaa, vaan hän laittoi tytön hyvän auktoriteetin omaavan opettajan luokalle. kolme viikkoja käytiin tahtojen taistelua ja opettaja voitti. sen jälkeen kaikki menikin hyvin. kolmannella luokalla tyttö oli jo luokkansa suosituimpia oppilaita, vaikka ekalla ei olisi sitä edes voinut kuvitella. odottele vielä jonkin aikaa ja katso, mitä opettaja saa aikaiseksi. voihan olla, että tuokin päättyy hyvin. mua harmittaa vaan, kun en itse osannut jo
ekalla luokalla vaatia luokanvaihtoa, kun huomasin, että opettaja oli kykenevä opettamaan vain hiljaisia ja rauhallisia lapsia. lisättäköön vielä, että kotona ei ollut pahemmin auktoriteettiongelmia.
ja muillekin luokan lasten vanhemmille, koska kyseessä on työ-ja keskittymisrauhan suominen ja oikeus siihen ns normaaleille lapsille.
Ja turvallisuudentunteen ja se ei kyllä toteudu kun kerta kyseessä lapsi joka käy tuosta noin vain hilirimpsis toisen lapsen kimppuun kera nyrkkien.
Minulla sellainen käsitys lapseni opettajasta että hällä kokemusta myös ns erityisluokan opettajana olosta, mutta tuo lapsi tarvitsisi selkeästi oman täysiaikaisen ja päiväisen avustajan vierellensä jos meinaa ns normiluokassa kuten nyt koulua käydä.Ap
Häiriköiden pillin mukaan mennään kouluissa ja kunnolliset oppilaat saa kärsiä. Opettajat palaa loppuun, kun muutamaa häirikköä ei saa siirrettyä mihinkään vaan niitä on vaan siedettävä luokassa muiden kustannuksella.
Oikeasti ap on NIIN oikealla asialla! Tähän ei tule muutosta jos vaan opettajat yrittää sanoa, ettei tämä inkluusio suuntaus voi jatkua/lisääntyä. Nimenomaan vanhempien kuuluisi älähtää ja kovaa ja vaatia omille lapsilleen OIKEUTTA opiskella rauhassa!
Itse opettajani ehdotti minulle käytöshäiriöisille lapsille tarkoitettuun sairaalakouluun siirtämistä ekaluokalla koska hakkasin muita oppilaita niin että veri lensi ja kävin usein opettajankin kimppuun. Äitini oli häipynyt kun olin 3 v. Isäni kävi nauramassa opettajalle, että minunhan poikaa ei mihinkään siirretä. Sitäpaitsi olin kouluaineissa luokan priimus ja kirjoitinkin Laudaturin ylppäreissä. Minun opettajani sattui olemaan vaan kusipää ja syytti minua mm. koulurakennuksen tuhoamisyrityksestä. Nykyään on perhe ja lapsia.
luokalle tulee kaltaisesi turpaan vetäjä. SIttenhän tiedät miten kivaa se on muille. Paitsi tietty se apinahan on sun jälkeläisesi. Hitto. No ehkä joku teilaa sen vielä kunnolla, ja sitten pappa ihmettelee mikä meni pieleen.
uudessa koulussaan se erityislapsi?
Kun lapsi joutuu vuodesta toiseen olemaan tuollaisessa ympäristössä, saattaa käydä niinkuin mun lapselle, joka on nykyään koulukammoinen. Ennakoluulot olivat huipussaan kun muutimme toiseen maahan ja lapsi pantiin tavalliseen kouluun. Mutta täälläpä on jyrkät säännöt kaikenlaisen häiriköinnin ja kiusaamisen suhteen. Joka ei tuohon sopeudu, joutuu tekemisiin viranomaisten kanssa (sosiaalitoimi ja poliisilaitos). Lapsella on ollut tukihenkilö joka on auttanut häntä kaikessa ja hän on koulussa saanut uusia ystäviä, jotka ovat hyvin käyttäytyviä.
edelleenkin ME.
ja muillekin luokan lasten vanhemmille, koska kyseessä on työ-ja keskittymisrauhan suominen ja oikeus siihen ns normaaleille lapsille.
Ja turvallisuudentunteen ja se ei kyllä toteudu kun kerta kyseessä lapsi joka käy tuosta noin vain hilirimpsis toisen lapsen kimppuun kera nyrkkien.
Minulla sellainen käsitys lapseni opettajasta että hällä kokemusta myös ns erityisluokan opettajana olosta, mutta tuo lapsi tarvitsisi selkeästi oman täysiaikaisen ja päiväisen avustajan vierellensä jos meinaa ns normiluokassa kuten nyt koulua käydä.Ap
Häiriköiden pillin mukaan mennään kouluissa ja kunnolliset oppilaat saa kärsiä. Opettajat palaa loppuun, kun muutamaa häirikköä ei saa siirrettyä mihinkään vaan niitä on vaan siedettävä luokassa muiden kustannuksella.
Oikeasti ap on NIIN oikealla asialla! Tähän ei tule muutosta jos vaan opettajat yrittää sanoa, ettei tämä inkluusio suuntaus voi jatkua/lisääntyä. Nimenomaan vanhempien kuuluisi älähtää ja kovaa ja vaatia omille lapsilleen OIKEUTTA opiskella rauhassa!
ja muillekin luokan lasten vanhemmille, koska kyseessä on työ-ja keskittymisrauhan suominen ja oikeus siihen ns normaaleille lapsille. Ja turvallisuudentunteen ja se ei kyllä toteudu kun kerta kyseessä lapsi joka käy tuosta noin vain hilirimpsis toisen lapsen kimppuun kera nyrkkien. Minulla sellainen käsitys lapseni opettajasta että hällä kokemusta myös ns erityisluokan opettajana olosta, mutta tuo lapsi tarvitsisi selkeästi oman täysiaikaisen ja päiväisen avustajan vierellensä jos meinaa ns normiluokassa kuten nyt koulua käydä. Ap
Häiriköiden pillin mukaan mennään kouluissa ja kunnolliset oppilaat saa kärsiä. Opettajat palaa loppuun, kun muutamaa häirikköä ei saa siirrettyä mihinkään vaan niitä on vaan siedettävä luokassa muiden kustannuksella. Oikeasti ap on NIIN oikealla asialla! Tähän ei tule muutosta jos vaan opettajat yrittää sanoa, ettei tämä inkluusio suuntaus voi jatkua/lisääntyä. Nimenomaan vanhempien kuuluisi älähtää ja kovaa ja vaatia omille lapsilleen OIKEUTTA opiskella rauhassa!
Toisten pitää vain ymmärtää ja jaksaa ja kestää kun häirikkö riehuu ja metelöi. Nyt voisi jonkun sellaisen lapsen äiti kertoa että miksi juuri hänen lapsellaan on oikeus olla hankala ja häiritsevä? Miksi joku on muita parempi ja ansaitsee enemmän huomiota?
lapsellani ei ole minkäänlaisia ongelmia älykkyyden taikka käyttäytymisen suhteen mutta nykyään saa käydä koulua rauhallisemmassa ympäristössä. Onko sulle erityislapsen vanhempana oleminen joku statussymbooli? Sehän selittäisi miksi noita diagnooseja tulee kokoajan lisää.
erityislastaan puolustamassa?
Puhuinko tuossa omasta puolestani? Puhuin niiden 90%:n puolesta jotka tuosta nykytilasta kärsii. Kun loput 10% saa mellastaa miten tahtoo ja koulun keinona on puhua ja lätistä ja meno saa jatkua :(
Anteeksi vaan, mutta eikö se YHTEISKUNTA pitäisi toimia ENEMMISTÖN edun mukaisesti?
Vaikka koko koulun henkilökunta ja jopa vanhemmat olisivat siirtopäätöksen takana, ei lasta voi mihinkään siirtää, jos vapaata paikkaa ei pienluokilta löydy. Tällaista tapausta olen seurannut sivusta kohta puoli vuotta. Ja ihan siis ammattini puolesta.
erityisluokka olisi hyvä olla "kaatopaikkana" jonne epäsosiaalinen aines joutuisi.
Roskaväestä näkee jo nuorina ettei heistä ole ikinä mihinkään -turha heillä on kunnon oppilaita kiusata.
Itse kun olin koulussa niin näitä hörhöjä aina sijoitettiin luokallemme häiriköimään, että se ärsytti!
Olivat sitten sossun asiakkaina jo hyvin nuorina, nyt huumeet ovat vieneet muutaman. Evvvk.
Lapsi on normaaliälykäs eikä ole mitenkään käytösongelmainen. Tukihenkilö on hänellä koska hän on kieliohjelmassa (tämä on projekti johon vierasta kieltä puhuvalla on oikeus kuulua) Tukihenkilö siis liittyy kielen opiskeluun, jos tuo sana Suomessa on yhdistetty erityislasten koulunkäyntiin, voisit ehkä yrittää ymmärtää että jokaisessa maassa on koulunkäynti järjestetty erilailla. Eri maat ja eri maiden koulut siis ovat erilaisia, eipä tuota pysty tuon yksinkertaisemmin selittämään niin että sinunlaisesikin sen ymmärtäisi.
Ja ikävä kyllä niin, että haukutaan niitä lapsia, eikä päättäjiä.
Ihan turhaan rakennetaan tässä vastakkainasettelua Normaalit lapset vs. Häiriköt.
Luuletteko tosissanne, ettei se häirikkö kärsi tilanteesta, samoin hänen perheensä?
Voin kertoa, että se on monasti hyvin vaikeaa saada erityislapselle riittäviä tukitoimia, vaikka kuinka vanhemmat ja opettajat ja rehtoritkin yrittäisivät. Esimerkiksi täällä Helsingissä ei saa omaa avustajaa kuin pahan liikunta/toimintaesteen omaavat vammaiset tai sellaiset, joilla on itsellään hengenvaara esim. vaikean epilepsian tai sydänvian vuoksi.
Vaihtoehdoiksi jää siten erityisluokka (jollaisella esim. oma assini on) tai integrointi normaaliluokkaan. Sinne erityislapsi saa "huikeat" NELJÄ tuntia viikossa kouluavustajan, siis laskennallisesti (voidaan järjestää hiukan pidemmäksikin aikaa, mutta se resurssi on sitten joltain toiselta e-lapselta pois) ja silloinkin avustaja on myös muiden apuna, ei pelkästään sen ertiyislapsen.
Jokainen voi varmaan miettiä, mitä apua tuosta on sellaiselle lapselle, joka tarvitsisi jatkuvaa apua oman toiminnan ohjauksessa ja impulssikontrollinsa kanssa...
MINKÄ lisäksi hallitus tosiaan kaavailee lisäävänsä inkluusiota (siis integrointia normaaliluokkiin) ja lupailee pienentää opetusryhmiä - mutta oikeasti en ole missään nähnyt sitoumusta, jossa tarkkaan määriteltäisiin alaluokkien maksimikoko sen jälkeen, kun erityisluokista valtaosa puretaan! Erityisluokilla on nyt 10 lasta, avustaja tai kaksi plus opettaja - koska tavallisille alaluokille saadaan sama luokkakoko....? Tuskinpa vaan saadaan ikuna!
Joten muistakaa hyvät mammat, me erityislasten vanhemmat ei olla hirviöitä, vaan meillä on yhtenevät edut teidän kanssanne. Myös meidän lapsemme kärsivät, jos homma luokassa luisuu kaaokseksi ja hirviön leimaa ei ole helppo kenenkään kantaa...
erityisluokka olisi hyvä olla "kaatopaikkana" jonne epäsosiaalinen aines joutuisi. Roskaväestä näkee jo nuorina ettei heistä ole ikinä mihinkään -turha heillä on kunnon oppilaita kiusata. Itse kun olin koulussa niin näitä hörhöjä aina sijoitettiin luokallemme häiriköimään, että se ärsytti! Olivat sitten sossun asiakkaina jo hyvin nuorina, nyt huumeet ovat vieneet muutaman. Evvvk.
Mistä epäsosiaalisesta aineksesta mahdat puhua ja mistä erityisluokasta?
Mistä ylipäänsä saat tuon moraalisen "oikeuden" tuomita erityislapset roskaväeksi ja huumeisiin päätyväksi ainekseksi? Kysehän on juuri siitä, että oikeanlainen opetus ja ryhmä voi nostaa vaikkapa nyt adhd- tai as-lapsista vaikka millaisia neroja esiin. Heillä kun ei ole ongelmana se äly...
laitettiin mukautettuun opetukseen vasta, kun kävi ruokalassa opettajan kimppuun haarukka aseenaan.