Millainen käytös sallitaan ennenkuin 1-luokkalainen siirretään ns erityisluokalle?? *ARGH*!
Lapsi aloitti 1-luokan ja nyt 8-päivää sitä käytyään on luokan "häirikkö" mm aiheuttanut nyrkkitappelun, käynyt siis syyttäsuotta toisen lapsen kimppuun hakaten häntä, paukuttanut pulpetin kantta niin että opettajan piti lopulta ottaa pulpetti kokonaan kys lapselta pois jne.
Mietityttää vain kuinka turvataan työrauha ja keskittymisrauha mulle lapsille, onko heillä oikeuksia? tuon kys lapsen avustaja ei luokassa joka päivä ole ja lähes kaikki häiriökäyttäytyminen osunut juuri niille päiville kun avustajaa siellä ei ole.
Vituttaa ja harmittaa, sanon sen suoraan!
Kommentit (92)
rooli tulee mieleen minullakin. Opettaja on kuitenkin luokassa se aikuinen, jolla pitäisi olla auktoriteettia ja pedagogista kykyä monenluonteisiin ja tempperamenttisiin lapsiin.
Koulu on vasta alussa. Katsoisin miten opettaja lähtee tilannetta hoitamaan, sehän on hänen työtään. Rehtori sitten hänen esimiehensä. Koulu on aika hukassa jos jokainen vanhempi hampaat irvessä tivaa oman lapsensa oikeuksien perään ja kulkee toisia syyttelemässä varsin lapsia,jotka tuossa iässä ovat vielä viattomia...
Oudoksun aloittajan kärkkäyttä laittaa vilkas poika erityisluokalle 8 päivän jälkeen toisenkäden tietojen perusteella. Aikamoiselta kuulostaa.
kylässä ns erityislapsen kotona missä perheen äiti vierailuni aikana LÖI perheen pienempää lasta. Perheen isä istui paikallaan sanomata tai tekemättä yhtään mitään vaikka hänen kätensä tärisivät. Ei liene epäilystäään mistä tuo erityislapsi (naispuolinen) oli hakenut mallia käyttäytymiselleen. Tämän keskustelun sävy on ainakin minulle paljastanut sen että olisi syytä tutkia myös ns "erityisperheitä", ei pelkästään lapsia.
IHAN tosi sun kanssasi... vetää ihan sanattomaksi tuo, miten olet valmis yleistämään yhden perheen kuritustavat koskemaan kaikkia erityislasten perheitä. (Tiesitkö muuten, että Lastensuojelun keskusliiton kolmen vuoden takaisen tutkimuksen mukaan 50% suomalaisista tukistaa lastaan, 16% läimäyttää jne.) Melkein sanoisin, että SINULLA on niin tuomitseva, yleistävä ja empatiakyvytön asenne, että mitenkähän teillä mahtaa lapset kotona...
Miksi meidän lapsen luokalta siirrettiin se VILLI mutta hyvätapainen 8-keskiarvon omaava poika erikoisluokalle (kun häiritsi tuntia kun kyseli ja vastaili koko ajan)
Mutta se ekasta luokasta saakka kauhua herättänyt kiusaaja ja hakkaaja ja muiden tavaroiden hajottaja - oikeasti ilkeä ja tyhmä sai jäädä luokalle. Kysseesä tällä hetkellä 6-luokka
pelkän vilkkauden vuoksi ei palkata hlökohtaista avustajaa kellekään lapselle!!
Vilkkaiden lasten kanssa toimin päivittäin, mutta eivät he pura vilkkauttaan käyttämällä muita lapsia nyrkkeilysäkkinä tai paukuttamalla pulpetin kantta niin moneen kertaan täysillä auki-kiinni-auki-kiinni että pulpetti pitää ottaa lapselta pois.
Sinulla taitaa olla hieman hukassa tuo "vilkas"-käsite...
Ap
että 7-vuotiaalla (ja vielä vanhemmallakin lapsella) aggressiivisuus ei yleensä johdu siitä, että lapsi tykkää hakata muita? Se kertoo siitä, että lapsella on ongelmia, joita hän ei osaa ratkaista. Sekä sen lapsen että pitkällä tähtäimellä meidän kaikkien etu, on pureutua niihin ongelmiin eikä viskata lasta saman tien kelpaamattomien kaatopaikalle.
Tämä EI tarkoita, että kukaan saisi häiriköidä muita tai satuttaa ketään, mutta valitettavasti niin voi tapahtua ennen kuin kaikki saadaan kuntoon. Minä en puolustele erityislapseni tekosia, mutta puolustan hänen oikeuttaan oppia olemaan huutamatta hermostuessaan ja oppia olemaan heittelemättä kirjoja. Lyömisen hän on onneksi jo lopettanut (ja ei, kukaan ei saanut koskaan edes näkyviä jälkiä hänen aggressioistaan eikä hän käynyt syyttä ja yllättäen kenenkään kimppuun).
Kyllä erityisluokan oppilaallakin on oikeus rauhaan, joten eiköhän se ole ongelman siirtoa siirtää häirikkö erityisluokkaan. Erityisluokalla on monesta syystä opiskelevia lapsia.
siltä pitää ottaa pulpetti kokonaan pois kun ei usko sanomisia??
siellä on taas äänessä joku "nico-petterin" äiti joka puolustelee ja selittelee "nico-petterin" epänormaaliutta vilkkaudella :-/
ja sitten ihmetellään mistä niitä häirikkökakaroita oikein riittää.....
koska tämä on tuhma ja huonosti kasvatettu. Tuolla lapsella on ongelmia, joiden kanssa hän tarvitsee erityisapua. Tämä "muiden käyttäminen nyrkkeilysäkkinä" voi johtua sosiaalisesta kehittymättömyydestä, impullssikontrollin ongelmista tai vaikkapa aistiherkkyydestä. Se nyrkkeilysäkki on myös voinut tehdä jotain, mikä olisi normaalilapsessa saanut aikaan vain pientä ärsytystä, mutta sai tämän erityislapsen aivan raivoihinsa.
Oikea toimenpide on vaatia lapselle enemmän apua eli kokoaikaista avustajaa. Jotkut tarvitsevat apua lukemaan oppimisessa, toiset muiden taitojen kanssa. Yritetään suhtautua molempiin tapauksiin empatialla eikä haukuta lapsia tyhmiksi tai tuhmiksi.
Annetaas nyt aikaa luokalle ryhmäytyä, lapsille aikaa sopeutua/ tottua sääntöihin jne.
"Häirikkö" voi hyvinkin kokeilla opea sekä luokkakavereita, etsii omaa paikkaansa ja se voi hyvinkin löytyä.
En missään tapauksessa lähtisi heti hutkimaan ja siirtelemään erityisluokalle tai saati leimaamaan häiriköksi.
Ope voi hyvinkin saada häirikön kunnioituksen ja asiat alaa sujumaan.
Joka koulussa tosiaan noita pulpetin hakkaajia ja nujakoita myös.
Aina tietenkin yhteys opeen kun jotain tapahtunut. Selvittäminen tärkeää.
Annetaas kuitenkin koulun henkilökunnan päättää ihan itse tarkkiksille siirroista ja lopetetaan me aikuiset leimaamasta ADHD:ksi jne.
Ps. Minulla muuten on ADHD lapsi (ilman käytöshäiriöitä), luokansa kilteimpiä poikia jos ei jopa kiltein.
jos lapsi käy toisen kimppuun ilman näkyvää syytä tai häiriköi muuten tunnilla niin kuin ap kertoi.
Ihan sama tilanne se on niillä noin 20:llä muulla 1-luokkalaisella tuossakin tapauksessa ja eiväthän hekään käyttäydy kuten ap kuvaili tuota yhtä lasta.
Eli kyllä sitä nimenomaan sillä kys lapsella on ongelmia, oikeita ongelmia, ja siksi hällä on avustajakin palkattuna apuna.
Se että avustajan poissaollessa tapahtuu kaikkea kurjaa tuon lapsen toimesta ei ole oikein ei sitä lasta eikä luokan muitakaan lapsia kohtaan.
Ja siksi ja siihen seikkaan myös minä puuttuisin ja hyvissä ajoin.
Ei nimittäin ole vain ns häirikkötapausten oikeuksia!!
tässä maailmassa riittää helbetin sääntöjä ja rajoitteita muutenkin jotta minä äiti alkaisin niitä vielä viljelemään.
Se on ihan opettajan ammattitaidon puutetta jos ei yhtä paukuttelijaa tai väkivaltaista lasta saa kuosiin, kyllähän lapset muksii toisiaan ja aikaansaa meteliä!!
millainen vain, koska vanhemmat haluavat pitää lapsen normaalissa koulussa.
Tuli mieleen esikoisen eka vuosi (ja 6 seuraavaa). Erityislapsi sai mellastaa miten vain.
karannut käsistä, kun tuntuu iso osa lapsista olevan ties mitä erityisoppilaita joko pienryhmissä tai integroituna normaaliin luokkaan. Oikeasti tämä on uusi ilmiö, joka on pikkuhiljaa ihan villiintynyt. Ei joskus 80-luvulla tai edes 90-luvun alkupuolella ollut kuin selkeästi vammaiset omassa luokassaan ja sitten muutama pahin häirikkö tarkkiksella. Nythän erityisopetustarve on melkein 10% lapsista... Mites asian kanssa tehdään työelämässä? Erityistyöntekijöitä? Työnantajan pitää huomioida nämä tarpeet? Mä väitän, että suurimmalle osalle tehdään vain karhunpalvelus antamalla kuva, että ovat jotenkin erityisiä ja vaatimukset sen mukaisia.
Mielenkiintoisinta olisi nähdä vihdoin tilasto, mitä tällä erityisopetus/integraatiohössötyksellä saavutetaan. Onko olemassa nyt jotain näyttöä, että tällä ehkäistään syrjäytymistä? Onko niin, että ennen vaikeat nuoret pimahti, joutui vankilaan tai mielisairaalaan ja tällä kaikella panostuksella nyt sitten tehdään näistä ongelmanuorista kunnollisia kansalaisia?
Erilaisia oppijoita on kuitenkin ollut aina. Ja jos mietit, että tämä on uusi ilmiö niin uusi ilmiö on myöskin se, että sellaisia aputyöntekijöitä ei nykymaailma oikein enää tarvitse vaan peräänkuulutetaan niitä akateemisia taitoja. Siinäpä nousee monelta tie pystyyn. Sillä varhaisella puuttumisella yritetään kuitenkin puuttua siihen, että näistä lapsista ei niin järin erityisiä aikuisia sitten tulisi.
Onko niin, että ennen vaikeat nuoret pimahti, joutui vankilaan tai mielisairaalaan ja tällä kaikella panostuksella nyt sitten tehdään näistä ongelmanuorista kunnollisia kansalaisia?
AP:ta ahdistaa, mutta viestinnästä päätellen hän ei olekaan penaalin paras tussi.
erityislapset tosiaan lopetetaan.
Meillä on asperger-lapsi, jonka käytös on välillä hyvin omintakeista. Mitä meidän pitäisi mielestänne hänen kanssaan tehdä?
Kaikkien ennusteiden mukaan hänestä tulee todennäköisesti selviytyvä aikuinen, mutta käytös on nyt hyvin haastavaa.
Erityisluokalle häntä ei laiteta, koska hän ei sinne kuulu - eikä sellaisia edes ole. Yksityisopetuksessa hän ei sosiaalistu, ja töitäkin pitäisi vanhempien tehdä.
Kouluvelvollisuus tulisi silti hoitaa lainkin mukaan.
Mitäs teemme, lopetammeko lapsen? No?
Itse opettajani ehdotti minulle käytöshäiriöisille lapsille tarkoitettuun sairaalakouluun siirtämistä ekaluokalla koska hakkasin muita oppilaita niin että veri lensi ja kävin usein opettajankin kimppuun. Äitini oli häipynyt kun olin 3 v. Isäni kävi nauramassa opettajalle, että minunhan poikaa ei mihinkään siirretä. Sitäpaitsi olin kouluaineissa luokan priimus ja kirjoitinkin Laudaturin ylppäreissä. Minun opettajani sattui olemaan vaan kusipää ja syytti minua mm. koulurakennuksen tuhoamisyrityksestä. Nykyään on perhe ja lapsia.
ei kai noilla geeneillä muuta voi syntyäkään kuin pikku asperger paskiainen lainatakseni mamman itsensä termejä...
Meillä on asperger-lapsi, jonka käytös on välillä hyvin omintakeista. Mitä meidän pitäisi mielestänne hänen kanssaan tehdä?
Kaikkien ennusteiden mukaan hänestä tulee todennäköisesti selviytyvä aikuinen, mutta käytös on nyt hyvin haastavaa.
Erityisluokalle häntä ei laiteta, koska hän ei sinne kuulu - eikä sellaisia edes ole. Yksityisopetuksessa hän ei sosiaalistu, ja töitäkin pitäisi vanhempien tehdä.
Kouluvelvollisuus tulisi silti hoitaa lainkin mukaan.
Mitäs teemme, lopetammeko lapsen? No?