Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi etävanhempi joutuu maksamaan lähivanhemmalle, jos lapsi viikko+viikko systeemillä?

Vierailija
24.08.2010 |

Ihan mielenkiinnosta kyselen, kun tuttu puhui uusperheensä arjesta. Miten toinen vanhempi voi saada sekä lapsilisän, että etävanhemmalta vielä elatusmaksuja? Lapsi kumminkin molemmilla vanhemmilla saman verran.

Kommentit (92)

Vierailija
61/92 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähivanhempi maksaa mm. päivähoitomaksut yksin.

Vierailija
62/92 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vesimaksu menee kulutuksen mukaan eli etä maksaa kyllä viikko-viikkosysteemissä ne vesimaksutkin. Ja teinillä vettä tunnetusti kuluu, kun suihkussa seisotaan tuntikaupalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/92 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisella pienet tulot ja kaksi alaikäistä ja lapsen isällä nk hyvät tulot niin maksaa elareita paljon enemmän mitä sais kaupungilta. Viikko ja viikko systeemi ja lapsilisät tietenkin äidille.

Vierailija
64/92 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää olko kitsaita. Lapsen hyväksi se raha menee. Kulut kasvaa kun lapsi kasvaa.

Vierailija
65/92 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä maksoin autokoulun ja oon lähivanhempi. Lukiokirjat uutena.puhelin.läppäri.tietokone.i pod sun muut härvelit.

Vierailija
66/92 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 02:12"]

[quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 21:06"]

[quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 20:53"]

Esim. koska lähivanhempi maksaa:

- vakuutukset

- harrastukset ja harrastusvälineet sekä harrastuksista koituvat kulut ja rahankeräykset + harrastusmatkat (+kuskaamisesta tulevat kulut)

- urheiluvälineet (pyörät, kypärät, sukset, monot, luistimet, rullaluistimet, suojat, urheiluvaatteet, tossut, jne.) (+kuskaamisesta tulevat kulut)

- lääkärikulut, lääkkeet (+kuskaamisesta tulevat kulut)

- pääosa vaatteista (etävanhemmallakin on käyttövaatteita, mutta valtaosa on lähivanhemman ostamia ja esim. juhlavaatteita, toppapukuja, kenkiä jne. etä ei osta lainkaan)

- synttärilahjat ja muut lastenjuhliin liittyvä (+kuskaamisesta tulevat kulut)

- koulutavarat (reput, kynät, kirjat yms.)

- lasten viikko-/kuukausirahat

- lasten muut menot (elokuvat, teatteri, konsertit, näyttelyt jne.) (+kuskaamisesta tulevat kulut)

Tässä nyt jotain esimerkkejä, mahdotonta listata aivan kaikkea mitä lähivanhempi joutuu maksamaan/järjestämään. On todella harvinaista, että kulut menevät tasan eikä elatusmaksulle ole tarvetta. Useammin lähivanhempi maksaa suuremman osan omasta pussistaan huomaamatta.

[/quote]

Maksamme vakuutukset puoliksi. Maksamme harrastuskulut puoliksi. Hoidamme harrastuskuskaamiset puoliksi, omilla viikoillamme. Minä hoidan kisamatkoja enemmän, koska mulla on auto. Ostamme urheilivälineet puoliksi. Se, kumman viikolle lääkärikäynnit osuvat, maksaa ne, menneet nekin vuosien saatossa varmasti puoliksi. Mä ostan paljon enemmän vaatteita (miten niin etänä luona olisi vain "käyttövaatteita", jos lapset asuvat vuoroviikoin?). Kumpikin ostaa lapsilleen synttäri- ja joululahjat, minä paremman toimeentuloni vuoksi ne toivelistojen kalleimmat (ja kyllä, lapset saavat viedä kalliit lelunsa, pelinsä ja harrastusvälineensä ihan vapaasti lähin luo, vaikka olen ne ostanut, nehän ovat lapsen omaisuutta). Olen ostanut viime vuosina kaikki koulureput. Kumpikin maksaa lapsille kuukausirahaa, minä parempituloisena enemmän. Kumpikin maksaa lasten muita menoja. 

Niin että mitä ne lähin maksut ovat, joita etän ei tarvitse maksaa? T. 52.

[/quote]

Hienoa, jos teillä tämä toimii. En vaan ihan ymmärrä miten tämä käytännössä toimii. Kuskaako lähivanhempi siis kaikki laskut ja kuitit (vakuutus, päivähoito, kerhot, harrastukset, jne.) sinulle ja maksat sitten hänelle niistä osan? Miten tuo silloin eroaa elatusmaksuista?

Ja meidän tapauksessamme tosiaan etävanhemman luona on vaihtovaatteiksi muutamat housut ja paidat + alusvaatteet, ulkovaatteet, juhlavaatteet, urheiluvaatteet jne. viedään aina mukana. Laskut tulevat minulle, ja minä maksan ne lapsilisillä, omilla rahoillani ja elatusmaksuilla.

[/quote]

Hyvä kysymys!

Vierailija
67/92 |
15.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä näin:

Olemme sopineet 50/50 systeemistä, jossa kaikki hoitovastuu ja kulut laskettu tasan ja KAIKKI kulut tosiaan huomioitu. Mutta pikku häikkä tässä olisi, jos lain mukaan mentäisiin.

Äiti on työtön lähivanhempi, isä työssä käyvä etävanhempi.

Äiti saa 600 euroa asumistukea, 320 euroa elatusapua, yksinhuoltajakorotuksen kanssa kahdesta lapsesta reilut 300 euroa, työmarkkinatukea lapsikorotusten kanssa puhtaana liki 700 euroa ja lisäksi 90 euroa vammaistukea toisesta lapsesta. Eli NETTOTULOT parin tonnin kantturoilla.

Isä tienaa nettona 1770 euroa, eikä saa etävanhempana asumistukea, vaikka yhtä suuren asunnon tarvitseekin, kuin äiti. Lapsilisiä ei tietenkään saa ja työnsä vuoksi on pakko pitää autoa, jonka kulut on muuten aivan perkeleesti joka vuosi, vaikka kuinka yrittäisi nuukailla. Lisäksi maksaa elatusavun. Hoitovastuu ja kulut jaetaan TASAN. Silti työttömällä lähivanhemmalla jää käteen pakollisten menojen jälkeen reilut 600 euroa, etävanhemmalla tasan 0 euroa. Etävanhemmalla menee työhön matkoineen 50 tuntia viikossa ja hoitaa päälle lapsia SAMAN VERRAN, kuin lähivanhempi ja rahaa jää siis omaan käyttöön (tai lapsille jotain ekstraa) nolla euroa. Ei matkustella ei.

Lähivanhempi hoitaa lapsia joka toinen viikko ja joka toinen lojuu kotona. Rahaa jää huvitteluun reilut 600 euroa kuussa. Eli useampikin etelänmatka vuodessa onnistuisi TYÖTTÖMÄNÄ.

No onneksi ei ole pakko mennä pilkulleen lain kirjaimen mukaan, vaan tämän hetkisen suullisen sopimuksemme mukaan ns. ylimääräistä rahaa jää molemmilla käyttöön 300 euroa/kk. Ei ole tasapuolista tämäkään, mutta pitää jonkinlainen sopu yrittää säilyttää äidin kanssa, etteivät lapset kärsi. Ja voihan äiti lähivanhempana aina ruveta luistamaan tästäkin rahan jaosta.

Vierailija
68/92 |
15.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 19:32"]

[quote author="Vierailija" time="24.08.2010 klo 12:30"]

Ihan mielenkiinnosta kyselen, kun tuttu puhui uusperheensä arjesta. Miten toinen vanhempi voi saada sekä lapsilisän, että etävanhemmalta vielä elatusmaksuja? Lapsi kumminkin molemmilla vanhemmilla saman verran.

Ei vanhempi niitä rahoja saa, vaan lapsi, toki vanhemman tilille. Niillä turvataan lapsen elintaso puuttuvan toisen lähivanhemman osalta.

Ne rahat menee aina sille toiselle vanhemmalle. Ei se lapsi niitä rahoja koskaa näe tai niistä hyödy. Ainoastaan idiootti luulee niin. 

Sitä paitsi jos on viikko + viikko systeemi niin eikö se toinen vanhempi voi antaa niitä rahoja lapselle suoraan? Tai amksaa hänen kulunsa suoraan? Eikä maksaa toisen vanhemman tilille? 

Joten kyllä ne rahat menevät sille vanhemmalle eikä lapselle

No paras oliskin, että rahat menis jotenkin suoraan lapselle. Järkevät vanhemmat voivat varmaan jotenkin näin asian järjestää. Mutta ei lapsen elintaso saa laskea siksi, että vanhemmat haluaa toisilleen mahdollisimmsn kurjat olot.

Mun siskon ex maksaa elarit, mutta joka kuukausi kun lapselle ei tarvi ostaa mitään uutta vaatetta, reppua tms. siirtää elarit kokonaisuudessaan tilille johon säästää lapselle rahaa. Aina kuun lopussa siirtää muutenkin sinne rahaa ja jos on tilillä elareiden verran ylimääräistä siirtää koko summan.

Vierailija
69/92 |
15.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpommalla pääsee, kun antaa äidin pitää lapset ja itse perustaa kokonaan uuden perheen. Menneet on menneitä.

Vierailija
70/92 |
15.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lain mukaanhan täytyy olla lähivanhempi, jonka pitäisi ostaa kaikki, MUTTA KUN EI SE LÄHIVANHEMPI OSTA. Rikkinäisiä vaatteita pakataan mukaan jne.

Itse voin "etävanhempana" (luonapito 50-50) vähentää lapsesta "elinkustannuksia" 27 euroa kuussa, kun se lähivanhempi kuittaa korotetun lapsilisän, asumistuen (koska lapset kirjoilla hänellä) jne. Lasten kustannukset esimerkiksi asumisen (vuokrat jne) osalta lasketaan täysimääräisinä lähivanhemman viikolta, mutta minun viikoltani ei.

Tämä on todellakin väärin, ja siihen tulee pian muutos, sillä tiedän monen etävanhemman valittaneen tästä ylempiin oikeusasteisiin.

Tämä tuttua tutun kautta. Äiti lähivanhempana saa 600e/kk asumistukea (80%) kun lapset hänellä kirjoilla, vaati 400e/kk elatusmaksua per lapsi - kahdesta 800e/kk (ei saanut kun ei perusteita - uhkailee toki joka viikko uusilla oikeusistunnoilla), käy pimeissä töissä joten on virallisesti varaton, lapsilisät yh-korotuksella 300e/kk. Toimeentuloa saa joka kk.

"Unohtaa" ostaa lapsille kaverisynttärilahjat ym mitä hänen kuuluisi hoitaa. Ei ottanut lapsille tapaturmavakuutuksia vaikka oli asiasta sovittu että vakuutukset siirtyvät hänen nimilleen - ei ollut hoitanut ja lapsi satutti itsensä pahasti. Esittää superäitiä ja haukkuu koko ajan isää. Lapset mukavia, säälittää vaan heidän puolestaan kun äiti ei hoida velvollisuuksiaan.

Vierailija
71/92 |
15.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helpommalla pääsee, kun antaa äidin pitää lapset ja itse perustaa kokonaan uuden perheen. Menneet on menneitä.

Tai antaa isän pitää lapset ja itse perustaa kokonaan uuden perheen.

Vierailija
72/92 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha ketju mutta vastaan. Laki laahaa todellakin jälkijunassa vuoroviikkperheiden osalta. Mutta jokainen eronnut parihan on vapaa tekemään omat ratkaisunsa elatusmaksujen suhteen. Me esim. emme kierrätä elareita ollenkaan ja lapsilisänkin laitamme puoliksi (minulle "lähivanhempana" se virallisesti maksetaan, mutta maksan isälle kuukausittain puolet summasta). Kaikki lasten kulut maksetaan puoliksi myös. Jos jompi kumpi ostaa vaatteen tai maksaa harrastusmaksun, toinen korvaa maksusta puolet. Raha-asiat hoidetaan jaetussa excel-taulukossa, johon kaikki kirjataan.

Minusta tämä systeemi toimii hyvin silloin, kun vanhempien tulotaso on suunnilleen samaa luokkaa. Jos taas jomman kumman tulot ovat selvästi isommat ja toisella on tiukkaa, on kulujen jakaminen muuten kuin puoliksi oikeudenmukaista. Tiedän perheitä, joissa kulut jaetaan vanhempien kesken esim. 70% / 30% tulotason mukaan.

Joku kommentoi tuossa että päivähoitomaksut jäävät lähivanhemmalle. Ainakaan tässä kaupungissa näin ei ole, vaan molemmille vanhemmille lasketaan oma päivähoitomaksunsa puolen kuukauden ajalta. 

Vierailija
73/92 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimeäisitkö kaupungin, missä päivähoitomaksut menevät myös etävanhemmalle (ei ainakaan Helsinki)? Eihän maksuihin vaikuta kuin lähivanhemman talouden tulot.

Meillä lapset ovat viikko-viikko-systeemillä, olen töissäkäyvä äiti, maksan lapsista täydet päivähoitomaksut, jotka ovat selvästi suuremmat kuin lapsilisät, maksan kaikki lasten suuremmat ostokset, en saa elareita penniäkään, ainoa lisätuki on tuo +50€ lapsilisään (joka kompensoi yhden aikuisen talouden selvästi kovempaa verotusta samalla kotitalouden tulotasolla verrattuna kahden työssäkäyvän talouteen).

Miksi ihmeessä naisten kuvitellaan jotenkin kuppaavan exiään ja lasten elävän pyhästä hengestä eron jälkeen?

Vierailija
74/92 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä myöskin voi tehdä molemmat huoltajat omat sopimukset päiväkodin kanssa. En nimeä kuntaa, mutta etelässä ollaan (ei pk-seudulla kuitenkaan). Molempien maksut määräytyvät sitten omien tulojen mukaan. Meillä sillä tavalla sama systeemi kuin viestissä 74 että viikko-viikko, kumpikaan ei maksa elareita ja lapsilisät puoliksi. Molemmat tekevät hankintoja, mutta ihan euron päälle ei lasketa. Toimii, ainakin toistaiseksi. Fiksataan tarvittaessa.

Vierailija
75/92 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä viikko-viikko, elareita ei makseta. Olen lähivanhempi joten lapsilisät tulee minulle. Maksan sillä lasten kuluja mm.hoitomaksu, puhelinlaskut,vakuutukset jne. Vaate, harraste ym. kulut, mihin lapsilisä ei riitä maksetaan puoliksi. Hyvin toimii! Tosin minä olen se, joka hoitaa kaikki asiat mm.laskujen maksut, vaatehankinnat, lääkärikäynnit jne... Helpompi niin....

Vierailija
76/92 |
15.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut lähi-äidit täällä ihmettelee että miksi isät ostaa lapsilleen vaatteita ja harrastusvälineitä kun pitää maksaa elareita. Ehkäpä isäkin haluaa olla vanhempi vielä eronkin jälkeen. Vai onko meidän pakko luovuttaa vanhemman vastuut äidille eron jälkeen? Äiti saa aina päättää mitä vaatteita hankitaan?

Vierailija
77/92 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut lähi-äidit täällä ihmettelee että miksi isät ostaa lapsilleen vaatteita ja harrastusvälineitä kun pitää maksaa elareita. Ehkäpä isäkin haluaa olla vanhempi vielä eronkin jälkeen. Vai onko meidän pakko luovuttaa vanhemman vastuut äidille eron jälkeen? Äiti saa aina päättää mitä vaatteita hankitaan?

Ikävä kyllä isien on usein pakko hyväksyä tämä tilanne eron jälkeen.

Vierailija
78/92 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, ei lapsia ole mikään pakko tehdä! Ei tarvitse riidellä etä-lähi-viikko-riikko-juttuja, jos ei ole, mistä riidellä! Jos teette lapsia, pysykää yhdessä. Lapsetkin tykkää, kun on ikiomat vanhemmat eikä tarvitse sumplia mielettömässä ihmissuhdeviidakossa, kun ei ole vielä tarpeeksi älliä ymmärtää, miksi toista vanhempaa jalkoväli vie ja vikisee. Ja miehet, ei uuden kanssa tarvitse tehdä lapsia, kun vanhan kanssa jo on. Eikö teillä ole lainkaan omaa tahtoa, vaan annatte naisen aina viedä???

Vierailija
79/92 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä maksan lapsen harrastukset,sekä varusteet. Maksan lapsesta vakuutukset.

Minä ostan lapselle vaatteet, sekä tänne että isän kotiin. Minä hankin lapselle repun, kouluta2rvikkeet. Minä hankin silmälasit, lahjat kavereiden synttäreille.

Isä ruokii lapsen ja majoittaa sen viikon kun siellä on.

Näin siksi että isä ei ole tarpeeksi vastuullinen hoitaakseen näitä asioita, ne aina unohtuivat tai oli joku muu syy. Lapsen takia minä hoidan nämä asiat. Ei tavitse surra ja stressaten miettiä sitten onko kaikki kunnossa.

Aluksi exä ei maksanut elareita, mutta koska kaikki näytti jäävän minun harteilleni, vaadin elatusmaksuja.

Ai miksi ei aluksi maksanut elatusmaksuja?

Vierailija
80/92 |
28.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomen laki ei tunne tälläistä tasavertaista vanhemmuutta. Eron jälkeen oletetaan, että lähivanhempi(yleensä äiti) hoitaa  suurimmat hankinnat. Vaikka etävanhempi haluaisikin osallistua lapsen kasvatukseen yhtä paljon, laki tavallaan pakottaa vanhemmat eriarvoiseen asemaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi viisi