Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi etävanhempi joutuu maksamaan lähivanhemmalle, jos lapsi viikko+viikko systeemillä?

Vierailija
24.08.2010 |

Ihan mielenkiinnosta kyselen, kun tuttu puhui uusperheensä arjesta. Miten toinen vanhempi voi saada sekä lapsilisän, että etävanhemmalta vielä elatusmaksuja? Lapsi kumminkin molemmilla vanhemmilla saman verran.

Kommentit (92)

Vierailija
41/92 |
20.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 19:32"]

[quote author="Vierailija" time="24.08.2010 klo 12:34"]

Ei vanhempi niitä rahoja saa, vaan lapsi, toki vanhemman tilille. Niillä turvataan lapsen elintaso puuttuvan toisen lähivanhemman osalta.

Mutta miksi muka näin, jos lapsi molemmilla saman verran. Miten se elintaso turvataan sitten toisella ns. etävanhemmalla joka maksaa elatusmaksut eikä saa lapsilisiä??

Jos perhe olisi yhdessä lapsi sais varmaan elatusta siten, että enemmän tienaava maksaisi enemmän. Miksi tämän pitäis muuttua erossa. Kyse on siitä lapsesta.

Jos kyse olisi lapsesta niin se lapsi annettaisiin sille varakkaammalle osapuolelle.

Nyt joudun maksamaan hemmetisti lapsista mutta lapsien elintaso ei ole noussut pätkääkään. 

Mutta muija ei kyllä tee töitä vaan kuluttaa rahaa. 

Joten älä tule selittämään että se on lapsien hyväksi. 

Vierailija
42/92 |
20.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lasten kuluihin yhteinen tili, jonne molemmat maksavat nettotulojen suhteessa (isällä puolet isommat tulot). Lain mukaan vanhemmat osallistuvat kykyjensä mukaan lapsen elatukseen. Tililtä sitten maksetaan sovitut hankinnat ja harrastukset. Minusta tämä on ihan oileudenmukaista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/92 |
20.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei joudu, jos lapsesta aiheutuneet kulut maksetaan puoliksi esim. harrastukset, vaatteet, matkakulut perheiden välillä  jne. Ja myös lapsilisä huomioidaan. 

Vierailija
44/92 |
20.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 19:42"]

[quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 19:32"]

[quote author="Vierailija" time="24.08.2010 klo 12:30"]

Ihan mielenkiinnosta kyselen, kun tuttu puhui uusperheensä arjesta. Miten toinen vanhempi voi saada sekä lapsilisän, että etävanhemmalta vielä elatusmaksuja? Lapsi kumminkin molemmilla vanhemmilla saman verran.

Ei vanhempi niitä rahoja saa, vaan lapsi, toki vanhemman tilille. Niillä turvataan lapsen elintaso puuttuvan toisen lähivanhemman osalta.

Ne rahat menee aina sille toiselle vanhemmalle. Ei se lapsi niitä rahoja koskaa näe tai niistä hyödy. Ainoastaan idiootti luulee niin. 

Sitä paitsi jos on viikko + viikko systeemi niin eikö se toinen vanhempi voi antaa niitä rahoja lapselle suoraan? Tai amksaa hänen kulunsa suoraan? Eikä maksaa toisen vanhemman tilille? 

Joten kyllä ne rahat menevät sille vanhemmalle eikä lapselle

No paras oliskin, että rahat menis jotenkin suoraan lapselle. Järkevät vanhemmat voivat varmaan jotenkin näin asian järjestää. Mutta ei lapsen elintaso saa laskea siksi, että vanhemmat haluaa toisilleen mahdollisimmsn kurjat olot.

Lähivanhempi yleensä ottaa rahat itselleen eikä lapsi ikinä hyödy mitenkään niistä elatustuista mitä toinen vanhempi maksaa. 

Ehdottomasti pitäisi lasta ei ikinä pitäisi antaa vanhemmalle joka ei kykene kantamaan korteaan kekoon lasten elatuksessa. On älytöntä että lapsen huoltajuuden saa äiti silloinkin kun äiti ei koskaan edes tee mitään töitä ja isä painaa niskalimassa ja yrittää elättää perheensä. Kun isä haluaisi lapsen huoltajuuden niin se ei sitä saa vaan se menee äidille. Sitten äiti elää elatustuilla ja istuu perseellään kun toinen vanhempi raataa niska limassa ja näkee lasta kun näkee. 

Vierailija
45/92 |
20.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 50-50-systeemi ja lapsi kirjoilla isällään. Kumpikaan ei maksa elatusapua. Elatus-, huoltajuus- ja tapaamissopimuksesta laaditaan juuri sellainen, kuin vanhemmat haluavat. Laissa ei käsketä maksamaan elatusapua vaan ainoastaan huolehtimaan lapsen elatuksesta. Tulonsiirtojen lisäksi tämä toteutuu ihan osallistumalla muulla tavoin kustannuksiin, kuten maksamalla lapsen harrastusmaksuja. Te, jotka elatustuen lisäksi maksatte näitä muita maksuja, miksi? Jos on sovittu, että nimellinen etävanhempi maksaa lähivanhemmalle suoraan, ei tällöin tarvitse muita kuluja maksella.

Vierailija
46/92 |
20.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 19:44"]

[quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 19:40"]

[quote author="Vierailija" time="24.08.2010 klo 12:38"]

jos vaikka äiti ostaa aina lapselle kaikki vaatteet tms tavarat. Eihän se silloin tasan mene vaikka molemmat elämisestä yhtä paljon maksaisikin.

Se on yleistä että etävanhempi maksaa enemmän kuluja kuin lähivanhempi ja kuitenkin joutuu maksamaan elatusmaksuja. Ei mitään järkeä

Tuloerot varmaan selittää. Ihan loogista. Miksi sen lapsen tulisi kärsiä vanhempien itsekkäästä erosta?

Sitten lapsi sille varakkaammalle. Sen köyhemmän vanhemman ei kuulu hyötyä euroakaan sen toinen rahoista. 

Sitä paitsi minkä eron? Ei elatustuki tarkoita että lasten vanhemmat on koskaan ollut yhdessä. Ne on voinut kerran nussia. 

Kuka korvaa niille lapsille äidin sairaan itsekkyyden kun äiti menee nussimaan tuntematonta miestä, tulee raskaaksi eikä lapsi saa koskaan tietää isäänsä?

Sellaiset lapset saavat vaan Kelan tuet. Miksi? Miksi raha on suhteessa siihen ketä äiti nussii ja suostuuko äiti kertomaan kuka on lapsen isä?

Onko äiti joku Jumala?

Vierailija
47/92 |
20.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 19:39"][quote author="Vierailija" time="24.08.2010 klo 12:35"]

Esimerkiksi vesimaksu on tällainen. Lapsi on kirjoilla aina vain lähivanhemmalla, joten etävanhemman luona lapsi käy ikään kuin "kylässä" eikä etävanhempi joudu maksamaan vesimaksuja, koska lapsi ei ole siellä kirjoilla.

Yleensä myös lähivanhempi huolehtii enemmän vaatekuluista jne.

Viikko-viikko-systeemi EI tarkoita lainkaan mukaan sitä, että elatusapua ei joutuisi maksamaan. Se pienentää toki elatusavun määrää, mutta ei koskaan poista sitä kokonaan jollei sitten lähivanhempi ole selvästi varakkaampi kuin etävanhempi.

[/quote]

Vesimaksu on muutaman kympin. Jo pelkkä lapsilisä on PALJON isompi kuin vesimaksu ikänä.

Kyllä minäkin etävanhempana ostan 90% lapsen vaatteista, leluista ja kaikesta muustakin ja maksan kaikki harraste kulut. Lapsi on viikko/viikko systeemillä. Kuitenkin joudun maksamaan elatusmaksuja. 

Laissa ei ole mitään järkeä. Pelkkä rahastus järjestelmä. 

Kyllä tämä Suomen laki tarvitsisi päivittämistä ja kovasti. 
[/quote]

Miksi suostut maksamaan näitä harraste- ym. kuluja, jos kerran olet jo sopinut lapsen toisen vanhemman kanssa elatustuesta? Laki ei tähän pakota, itse olet järjestelyyn suostunut. Sen kun ilmoitat lähivanhemmalle, että joko muiden kulujen tai suoran elatusavun maksaminen loppuu.

Vierailija
48/92 |
20.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 20:05"]

Meillä on 50-50-systeemi ja lapsi kirjoilla isällään. Kumpikaan ei maksa elatusapua. Elatus-, huoltajuus- ja tapaamissopimuksesta laaditaan juuri sellainen, kuin vanhemmat haluavat. Laissa ei käsketä maksamaan elatusapua vaan ainoastaan huolehtimaan lapsen elatuksesta. Tulonsiirtojen lisäksi tämä toteutuu ihan osallistumalla muulla tavoin kustannuksiin, kuten maksamalla lapsen harrastusmaksuja. Te, jotka elatustuen lisäksi maksatte näitä muita maksuja, miksi? Jos on sovittu, että nimellinen etävanhempi maksaa lähivanhemmalle suoraan, ei tällöin tarvitse muita kuluja maksella.

[/quote]

Oikeus on määrännyt. Jos minä en maksaisi lapsen harrastuksia niin sillä ei niitä olsii koska äiti tuhlaa rahansa itseensä. Olen asiasta yrittänyt valittaa niin oikeuteen kuin lastenvalvojalle mutta vastaus on sama: lähivanhempi voi itse päättää mihin elatusmaksut käyttää.

Joten se siitä lapsen edusta!

Vierailija
49/92 |
20.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 20:09"]

[quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 19:39"][quote author="Vierailija" time="24.08.2010 klo 12:35"] Esimerkiksi vesimaksu on tällainen. Lapsi on kirjoilla aina vain lähivanhemmalla, joten etävanhemman luona lapsi käy ikään kuin "kylässä" eikä etävanhempi joudu maksamaan vesimaksuja, koska lapsi ei ole siellä kirjoilla.

Yleensä myös lähivanhempi huolehtii enemmän vaatekuluista jne.

Viikko-viikko-systeemi EI tarkoita lainkaan mukaan sitä, että elatusapua ei joutuisi maksamaan. Se pienentää toki elatusavun määrää, mutta ei koskaan poista sitä kokonaan jollei sitten lähivanhempi ole selvästi varakkaampi kuin etävanhempi. [/quote]   Vesimaksu on muutaman kympin. Jo pelkkä lapsilisä on PALJON isompi kuin vesimaksu ikänä. Kyllä minäkin etävanhempana ostan 90% lapsen vaatteista, leluista ja kaikesta muustakin ja maksan kaikki harraste kulut. Lapsi on viikko/viikko systeemillä. Kuitenkin joudun maksamaan elatusmaksuja.  Laissa ei ole mitään järkeä. Pelkkä rahastus järjestelmä.  Kyllä tämä Suomen laki tarvitsisi päivittämistä ja kovasti.  [/quote] Miksi suostut maksamaan näitä harraste- ym. kuluja, jos kerran olet jo sopinut lapsen toisen vanhemman kanssa elatustuesta? Laki ei tähän pakota, itse olet järjestelyyn suostunut. Sen kun ilmoitat lähivanhemmalle, että joko muiden kulujen tai suoran elatusavun maksaminen loppuu.

[/quote]

No sitten lapsella ei ole vaatteita eikä harrastuksia. Koska äiti niitä ei maksa. 

Hänen mielestään lapsi voi käyttää vaatteita niin pitkään kunnes ne ei enää pysy päällä eikä harrastuksista kannata maksaa. 

Vierailija
50/92 |
20.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä viikko-viikko ja minä etävanhempi. Me ei olla koskaan maksettu mitään elatusmaksuja puolin eikä toisin, rahasta riitelemisen sijaan kumpikin meistä keskittyy lastemme hyvinvointiin. Exä maksaa oma-aloitteisesti mulle puolet lapsilisistä. Me maksetaan vaatteet, kengät, harrastukset, leirikoulut, vakuutukset jne. sopuisasti noin puoliksi, tosin aina se, jolla on sillä hetkellä parempi taloudellinen tilanne, maksaa enemmän. Nyt se on ollut jo pidempään minä, mutta ei haittaa mua ollenkaan.

Joku sanoi, että lähivanhemmalla olis poikkeuksetta kuluja, joita etävanhemmalla ei ole. Keksi esimerkiksi vesimaksun :) No, vuoroviikkovanhempia asuu myös ihan okt-taloissa, joissa vesimaksu menee kulutuksen eikä ilmoitetun asukasmäärän mukaan. Mä en ole näiden vuosien aikana keksinyt yhtäkään menoerää, jonka vain lähi joutuisi maksamaan. Silti laki takaa hänelle lapsilisät ja takaisi myös elatusmaksut. 

Vierailija
51/92 |
20.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 19:41"]

No meillä ei ole ihan viikko-viikko, mutta lapset kyllä paljon myös isällään. isä maksaa elatusmaksuja siksi, että minä hankin lapsille esim. kaikki vaatteet + maksan harrastukset + esim. pk-maksut ja iltapäiväkerhon jne. Lisäksi vien lapsia paljon enemmän esim. teattereihin, kesärientoihin ym. Isä tykkää enemmän rauhallisesta kotioleskelusta, kun minä olen taas aktiivsempi. 

[/quote]

Näin meilläkin, paitsi että etävanhempi ei maksa elareita. Lapsilisät kuulemma riittävät kaikkeen... Enkä ole jaksanut alkaa riidellä hänen kanssaan.

Exällä on myös eri standardit kuin minulla. Reikäiset vaatteet kelpaavat kotivaatteiksi, uusia ei tarvitse hänen mielestään ostaa (ja minäkin ostan paljon kirpputorilta, mutta sekin on pröystäilyä). Pyörät, sukset, luistimet ym. minä hankin kaikki, niihin kelpaisi exän mielestä aivan hirveät ja kuluneet välineet. Enkä minäkään edes uutta usein osta, mutta edes hyväkuntoista käytettyä. Jne. Ja sairaanhoitokulut tulevat luonnollisesti minulle, viime vuonnakin lasten polikäyntejä maksoin yli 600 euron edestä, lisäksi matkat yliopistosairaalaan ja palkattomat päivät töistä. Minä vien kaikkiin vapaa-ajan rientoihin, eli lomareissuille, elokuviin, teatteriin, uimahalliin/kylpylään jne. Elatus ei todellakaan mene 50/50, lapsilisistä huolimatta.

Vierailija
52/92 |
20.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähävaraiselle kela maksaa. Jos on kaksi lasta joista toinen on kirjoilla toisella ja toinen toisella, niin kela maksaa molemmille.

Vierailija
53/92 |
20.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 19:29"]Lopettakaa naiset se rahan nyhtäminen ex-miehiltänne. Helvetin noloa hommaa...
[/quote]

Niinpä. Koska ne lapsethan ovat pelkästään äidin ja äiti on ne yksinään saattanut alulle. Miehen ei siis tarvitse osallistua elatukseen.

Vierailija
54/92 |
20.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 20:34"]

[quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 19:29"]Lopettakaa naiset se rahan nyhtäminen ex-miehiltänne. Helvetin noloa hommaa... [/quote] Niinpä. Koska ne lapsethan ovat pelkästään äidin ja äiti on ne yksinään saattanut alulle. Miehen ei siis tarvitse osallistua elatukseen.

[/quote]

Oletko lapsi?

Lapsen kulut pitää maksaa 50/50. 

Vierailija
55/92 |
20.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. koska lähivanhempi maksaa:

- vakuutukset

- harrastukset ja harrastusvälineet sekä harrastuksista koituvat kulut ja rahankeräykset + harrastusmatkat (+kuskaamisesta tulevat kulut)

- urheiluvälineet (pyörät, kypärät, sukset, monot, luistimet, rullaluistimet, suojat, urheiluvaatteet, tossut, jne.) (+kuskaamisesta tulevat kulut)

- lääkärikulut, lääkkeet (+kuskaamisesta tulevat kulut)

- pääosa vaatteista (etävanhemmallakin on käyttövaatteita, mutta valtaosa on lähivanhemman ostamia ja esim. juhlavaatteita, toppapukuja, kenkiä jne. etä ei osta lainkaan)

- synttärilahjat ja muut lastenjuhliin liittyvä (+kuskaamisesta tulevat kulut)

- koulutavarat (reput, kynät, kirjat yms.)

- lasten viikko-/kuukausirahat

- lasten muut menot (elokuvat, teatteri, konsertit, näyttelyt jne.) (+kuskaamisesta tulevat kulut)

Tässä nyt jotain esimerkkejä, mahdotonta listata aivan kaikkea mitä lähivanhempi joutuu maksamaan/järjestämään. On todella harvinaista, että kulut menevät tasan eikä elatusmaksulle ole tarvetta. Useammin lähivanhempi maksaa suuremman osan omasta pussistaan huomaamatta.

Vierailija
56/92 |
20.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ne yhtä paljon ln molemmilla, niin saat elareista vapautuksen. Haet vaan muutoksen sopimukseen. Nimim. Mulla on

Vierailija
57/92 |
20.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 20:53"]

- vakuutukset

- harrastukset ja harrastusvälineet sekä harrastuksista koituvat kulut ja rahankeräykset + harrastusmatkat (+kuskaamisesta tulevat kulut)

- urheiluvälineet (pyörät, kypärät, sukset, monot, luistimet, rullaluistimet, suojat, urheiluvaatteet, tossut, jne.) (+kuskaamisesta tulevat kulut)

- pääosa vaatteista (etävanhemmallakin on käyttövaatteita, mutta valtaosa on lähivanhemman ostamia ja esim. juhlavaatteita, toppapukuja, kenkiä jne. etä ei osta lainkaan)

- lasten muut menot (elokuvat, teatteri, konsertit, näyttelyt jne.) (+kuskaamisesta tulevat kulut)

Tässä nyt jotain esimerkkejä, mahdotonta listata aivan kaikkea mitä lähivanhempi joutuu maksamaan/järjestämään. On todella harvinaista, että kulut menevät tasan eikä elatusmaksulle ole tarvetta. Useammin lähivanhempi maksaa suuremman osan omasta pussistaan huomaamatta.

[/quote]

Maksamme vakuutukset puoliksi. Maksamme harrastuskulut puoliksi. Hoidamme harrastuskuskaamiset puoliksi, omilla viikoillamme. Minä hoidan kisamatkoja enemmän, koska mulla on auto. Ostamme urheilivälineet puoliksi. Se, kumman viikolle lääkärikäynnit osuvat, maksaa ne, menneet nekin vuosien saatossa varmasti puoliksi. Mä ostan paljon enemmän vaatteita (miten niin etänä luona olisi vain "käyttövaatteita", jos lapset asuvat vuoroviikoin?). Kumpikin ostaa lapsilleen synttäri- ja joululahjat, minä paremman toimeentuloni vuoksi ne toivelistojen kalleimmat (ja kyllä, lapset saavat viedä kalliit lelunsa, pelinsä ja harrastusvälineensä ihan vapaasti lähin luo, vaikka olen ne ostanut, nehän ovat lapsen omaisuutta). Olen ostanut viime vuosina kaikki koulureput. Kumpikin maksaa lapsille kuukausirahaa, minä parempituloisena enemmän. Kumpikin maksaa lasten muita menoja. 

Niin että mitä ne lähin maksut ovat, joita etän ei tarvitse maksaa? T. 52.

Vierailija
58/92 |
20.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 21:06"]

Maksamme vakuutukset puoliksi. Maksamme harrastuskulut puoliksi. Hoidamme harrastuskuskaamiset puoliksi, omilla viikoillamme. Minä hoidan kisamatkoja enemmän, koska mulla on auto. Ostamme urheilivälineet puoliksi. Se, kumman viikolle lääkärikäynnit osuvat, maksaa ne, menneet nekin vuosien saatossa varmasti puoliksi. Mä ostan paljon enemmän vaatteita (miten niin etänä luona olisi vain "käyttövaatteita", jos lapset asuvat vuoroviikoin?). Kumpikin ostaa lapsilleen synttäri- ja joululahjat, minä paremman toimeentuloni vuoksi ne toivelistojen kalleimmat (ja kyllä, lapset saavat viedä kalliit lelunsa, pelinsä ja harrastusvälineensä ihan vapaasti lähin luo, vaikka olen ne ostanut, nehän ovat lapsen omaisuutta). Olen ostanut viime vuosina kaikki koulureput. Kumpikin maksaa lapsille kuukausirahaa, minä parempituloisena enemmän. Kumpikin maksaa lasten muita menoja. 

[/quote]

No, meillä ei ainakaan näin tapahdu. Minä ostan suurimman osan joululahjoista (ex ostaa yhden/lapsi, ja meillä ei sukulaisilta ja kummeilta juuri tule lahjoja). Reput hankin minä. Jos uudesta pyörästä tulee puhe, niin sellaista ei lasten isän mielestä tarvitse, vanhakin kelpaa. Harrastuksiin minä vien, samoin lääkäriin. Isä on yrittäjä, joka ei kuulemma koskaan ehdi viedä lapsia. Ex ei osta harrastusvälineitä, ulkovaatteita, juhlavaatteita. Ostaisikin. Eli on paljonkin maksuja, joita etä ei maksa mutta ne kaatuvat lähin kontolle.

t. 53

Vierailija
59/92 |
20.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopiahan saa miten haluaa. Meillä toimii parhaiten niin, että etä maksaa minulle, koska häntä ei kiinnosta esim. lasten harrastukset, leirit ym. Häntä kiinnostaa vain omat menonsa. Eli koska hankin sekä maksan kaikki lasten vaatteet, harrastukset, vapaa-ajanmenot, välineet, synttäriviemiset, viikkorahat, leirikoulukeräysmaksut, pk-maksut ja ties mitä, niin en kyllä näe kohtuuttomana, että etä maksaa elarit. Miten hän muuten elatukseen osallistuisi? Alussa vähän yritin kysellä häneltä harrastuksista ym, niin että yhdessä sovittaisiin asioista, kuten yhteishuoltajuudessa oletin tapahtuvan, mutta häntä ei kiinnostanut edes vastata. 

Pitää kuitenkin lapsia luonaan ihan kivasti: ovat sitten siellä kotona ja hakkaavat pelejä. Onhan sillä siihen pleikkariin tietty rahaa mennyt. :/

Vierailija
60/92 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 21:06"]

[quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 20:53"]

- vakuutukset

[/quote]

[/quote]

Hienoa, jos teillä tämä toimii. En vaan ihan ymmärrä miten tämä käytännössä toimii. Kuskaako lähivanhempi siis kaikki laskut ja kuitit (vakuutus, päivähoito, kerhot, harrastukset, jne.) sinulle ja maksat sitten hänelle niistä osan? Miten tuo silloin eroaa elatusmaksuista?

Ja meidän tapauksessamme tosiaan etävanhemman luona on vaihtovaatteiksi muutamat housut ja paidat + alusvaatteet, ulkovaatteet, juhlavaatteet, urheiluvaatteet jne. viedään aina mukana. Laskut tulevat minulle, ja minä maksan ne lapsilisillä, omilla rahoillani ja elatusmaksuilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kahdeksan