Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tytöllä alkoi kuukautiset eikä kertonut

Vierailija
20.08.2010 |

ennenkuin löysin pyykistä likaisia housuja.

Kysyin onko hänen kuukautisensa alkaneet ja pyrskähti itkuun ja sanoi, että on. Kysyin miksei ole kertonut ja koska alkoi. Kuulemma viikko sitten eikä uskaltanut kertoa! Sanoin, että kyllähän tällainen asia täytyy kertoa ja tarvithan terveyssiteitäkin.. pärjäsi kuulemma paperilla ja ei halunnut heti kertoa... :(

Kommentit (169)

Vierailija
141/169 |
25.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä taida äitille kertoa enää mitään. Mulla alko just kun olin täyttäny 13. Sinä päivänä oli sauna, ja kerroin sitte että en voi tulla saunaan, koska kuukautiset alkoivat, ja siihen se sit sano että sen pitää nähdä mun alushousut et se voi olla varma.. kyllä nolotti :) ei ihme että kukaan ei vanhemmilleen uskalla mainita..

Vierailija
142/169 |
25.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tunsin olon tosi epämukavaksi kertoessani tästä äidilleni. Jos olisi ollut mahdollisuus olla kertomatta, niin olisin ollut, mutta tarvitsin häneltä siteitä... On kyllä tosi tosi hyvät välit äidin kanssa, mutta on vain asioita mistä en edelleenkään osaa keskustella vanhempieni kanssa (olen nyt melkein 30v).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/169 |
25.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pökräsin yhtenä aamuna huoneessani. Katselin itseäni peilistä, kun näkökenttä sumeni ja yhtäkkiä lattia alkoi lähestyä vastustamattomasti. Kerroin siitä äidille ja tämä totesi että jaaha, taidat tarvita kohta siteitä. Hän osti mulle niitä, mutta tarvitsin niitä sitten vasta kuukausien päästä.

En tiedä oliko hänellä itsellään nuorena samanlainen kokemus vai miten hän arvasi tulevan tarpeen. Ei sen enempää juuri juteltu asiasta.

Vierailija
144/169 |
25.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole ymmärtäväinen ja empaattinen. Ei kaikkea halua eikä uskalla kertoa. Ei sitä aina tiedä edes miksi. 

Nythän voi jutella. Tyttö tarvitsee tukea. Ehkä ehitysAiat eivät ole hänelle niin tuttuja tai luontevia. Herkkä ikä.

onko teillä muuten turvallista yhteistä aikaa olla vaan tai tehdä juttuja ja siinä samalla jutella?

voisi olla hyvä aika aloittaa jokin yhteinen suht säännöllinen tekeminen. Tulisi luonteva puheyhteys.

Vierailija
145/169 |
25.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun teini soitti töihin:"äiti nää menkat alko nyt, lainadin kaverin siteitä, osta mulle sitten omia"

Vierailija
146/169 |
25.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kyllä kerroin heti kun menkat alkoi. Halusin tukea ja turvaa äidistä. Olihan se järkyttävää, vaikka koulussakin niistä oli puhuttu.. Äiti osti sellaisia paksuja ja valtavia vuokkosia aluksi. Sanoin että tuntuvat ikävältö ja suostui ostamaan pienempää mallia.. Mulla on kaksi poikaa ja kolmas samaa sarjaa tulossa. En siis tule koskaan joutumaan näiden kysymysten äärelle. Ikävä kyllä..

Vierailija
147/169 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän tavatessa. Äitinsä kanssa läheinen ja varmaan oli naisten jutut hoidettu siellä. Isäkin läheinen, mutta mun tullessa kuvioihin, alkoi pyytää multa noita kuukautisjuttuja. Miehet ei tajua tuollaisia ja äitinsä ei antanut penniäkään ylimääräistä, joten huijasi aina isältä jollain verukkeella rahat noihin tarvikkeisiin... Oli kai helpotus, kun tulin kuvioihin ja mulle kehtasi sanoa suoraan tai pyytää tuomaan kaupasta.:)

Vierailija
148/169 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

30 v yhden äiti. Toivottavasti tuo 10 vuotiaani kertoo minulle sitten

Vierailija
149/169 |
04.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännää, oma äitini oli 45 v ja tavallaan hyvin vanhanaikainen, mutta kuukautisasiat oli ihan reilusti kerrottu. Kun ne alkoivat, kerroin ja sain ensiavuksi vanhanaikaisia mammasiteitä, äiti kysyi sit neuvoa kaverin isosiskolta teinille sopivammista siteistä. Ja tästä aikaa lähes 40 v, kiitos äiti hienosti hoidetusta tilanteesta... :D

Vierailija
150/169 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2010 klo 17:50"]jos lapselle pitää erikseen kertoa mistä ne löytyy? Mulla ainakin on vessankaapissa, samassa missä vessapaperia, eiköhän lapsi ole ne siellä nähnyt.

En ymmärrä miksi lapsen pitäisi kertoa äidille, että kuukautiset ovat alkaneet. Se on lapsen yksityisasia, mitä se äidille kuuluu. Varsinkin kun tietää, että se on monelle aluksi nolo asia, vaikka syytä ei olekaan, niin eikö ole ihan ymmärrettävää, että lapsi ensin sulattelee asiaa itsekseen ja kertoo sit jos haluaa.
[/quote]

No minun mielestä kannattaa puhua ylipäätään lapselleen menkoista niin ei välttämättä tuntuisi edes nololta kertoa

Vierailija
151/169 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pelkäsin äitiäni niin paljon, etten uskaltanut kertoa. Myöhemmin "jäin kiinni" menkoista, ja äitini nolasi minut koko perheen edessä.

Vierailija
152/169 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkoi menkat 13-vuotiaana rosson vessassa. Samalla reissulla kävin ostamassa tamponipaketin, ja kotiin tultaessa läväytin sen äidille tietokoneen eteen ja kerroin että ostin tälläisiä, mulla alko kuukautiset. Asia oli ok, tästä lähtien hän osti minulle myös tamponeita kauppareissussa kun itse käytti siteitä. Jokainen ihminen on yksilö ja joistakin asia tuntuu hävettävältä ja nololtakin. Itse koin asian todella luonnollisena ja pystyin heti sanomaan siitä. :) -T 18v

Vierailija
153/169 |
04.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mutsien tarvi tietää kaikkee ja menkto on YKSITYISASIA, jos ootte kuulleet sellaisen sanan. 

Vaikka olisikin äiti, ei omista lastaa, jonai päivänä myös teidän "pikkuvauvat" muuttaa omaan kämppään!!

t:14v jolla on ihan idari mutsi.

Vierailija
154/169 |
21.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No yleensä lasten kuuluisi kertoo et äiti vois sit tukee ja auttaa.

Vierailija
155/169 |
21.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi, näistä tulee ihania muistoja. Meillä tyttö on pienestä pitäen nähnyt kuukautistouhujani ja muistan hänen jo joskus 5-6-vuotiaana miettineen, mistä tietää miltä Internet-sivulta saa tilattua niitä kuppeja <3 Hänellä alkoi kuukautiset joskus 10-vuotiaana ja hän tuli makuuhuoneeseen kertomaan minulle ja miehelle. Hän lainasi aluksi minun siteitäni mutta aika pian katsottiin sitten netistä hänelle omat siteet ja hän sai itse valita, minkälaisista kuoseista tykkää. Osa niistä söpöistä kissanpentusiteistä on vieläkin käytössä, vaikka hän on jo 15-vuotias. Kupin käyttäjä hänestä tuli jo 12-vuotiaana.

Vierailija
156/169 |
21.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ja isoäiti "paasattiin"menkoista kaiketi niin paljon, että tytär jo kyllästyi koko aiheeseen.

Tytär sitten soitti aamulla töihin, että alkoivat, minä laitoin viestejä mistä siteet löytyy jne, tytär viestitti,

että lopeta hössöttämästä, kyllä hän tietää ja side on jo pöksyissä.

Illalla sitten syötiin kakkua ja pöytää koristi kukkakimppu.

Vierailija
157/169 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siltä vaikuttaa.

Vierailija
158/169 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en nähnyt syytä kertoa äidille, hän sai tietää kuukautisten alkamisesta, kun siteitä meni ripeään tahtiin ja se oli fine mulle.

Kysy vaan et onko kuukautiset alkanut ja vastasin myöntävästi.

Olin jo alkavasta ajatellut etten nää syytä kertoa etukäteen, jos hän huomaa merkkejä niin sitte huomaa. Tietty jos ois siteet loppu niin tekstarilla vaa yhtäkkiä et voiks ostaa siteitä.

Vierailija
159/169 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi että

Vierailija
160/169 |
05.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla sama juttu. Aina on hävettänyt, ja edelleen hävettää yli kolmikymppisenä. Mä en ikinä kertonut äidilleni, ja heitin veriset pikkarit aina piiloon puru-ullakolle. Mutta äsken oma tytär kertoi, ja en osaa sanoa, kumpaa mahtoi hävettää enemmän. Oikeastihan kyse on ihan normaalista biologisesta asiasta, jota ennemmin pitäisi juhlia, kuten esim monessa afrikkalaisessa kulttuurissa. Ei pysty selttimään, mikä siinä niin hävettää. Vähän niin kuin kehon kasvu ja hormonaaliset muutoksetkin ovat jotenkin ainakin minulle nolo asia puhua, aina ollut. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi viisi