Tytöllä alkoi kuukautiset eikä kertonut
ennenkuin löysin pyykistä likaisia housuja.
Kysyin onko hänen kuukautisensa alkaneet ja pyrskähti itkuun ja sanoi, että on. Kysyin miksei ole kertonut ja koska alkoi. Kuulemma viikko sitten eikä uskaltanut kertoa! Sanoin, että kyllähän tällainen asia täytyy kertoa ja tarvithan terveyssiteitäkin.. pärjäsi kuulemma paperilla ja ei halunnut heti kertoa... :(
Kommentit (169)
Vierailija kirjoitti:
Minulla sama juttu. Aina on hävettänyt, ja edelleen hävettää yli kolmikymppisenä. Mä en ikinä kertonut äidilleni, ja heitin veriset pikkarit aina piiloon puru-ullakolle. Mutta äsken oma tytär kertoi, ja en osaa sanoa, kumpaa mahtoi hävettää enemmän. Oikeastihan kyse on ihan normaalista biologisesta asiasta, jota ennemmin pitäisi juhlia, kuten esim monessa afrikkalaisessa kulttuurissa. Ei pysty selttimään, mikä siinä niin hävettää. Vähän niin kuin kehon kasvu ja hormonaaliset muutoksetkin ovat jotenkin ainakin minulle nolo asia puhua, aina ollut.
Voi että... Sun pitäisi nyt oikeasti tehdä töitä itsesi kanssa, ettet siirrä tuota häpeää eteenpäin tyttärellesi 🙁
Vierailija kirjoitti:
Minulla sama juttu. Aina on hävettänyt, ja edelleen hävettää yli kolmikymppisenä. Mä en ikinä kertonut äidilleni, ja heitin veriset pikkarit aina piiloon puru-ullakolle. Mutta äsken oma tytär kertoi, ja en osaa sanoa, kumpaa mahtoi hävettää enemmän. Oikeastihan kyse on ihan normaalista biologisesta asiasta, jota ennemmin pitäisi juhlia, kuten esim monessa afrikkalaisessa kulttuurissa. Ei pysty selttimään, mikä siinä niin hävettää. Vähän niin kuin kehon kasvu ja hormonaaliset muutoksetkin ovat jotenkin ainakin minulle nolo asia puhua, aina ollut.
Sama juttu! Tosin hävettää myöskin pierut tai ns. isommalla hädällä käyminen, vaikka olenkin pitkässä parisuhteessa....jopa asiasta kirjoittaminen anonyymistikin vähän hävettää.
En koskaan kertonut äidilleni tai edes vanhemmille siskoilleni kun menkat alkoi, kavereiden kesken asiasta oli jonkin verran luontevampaa puhua, mutta äidille en kokenut asiasta voivani puhua. Alushousuja pesin sitten itse vessassa tai suihkussa salaa. En kyllä vieläkään kerro mitään henkilökohtaisia asioita vanhemmilleni vaikka välit ovat hyvät, niin silti koen että olemme etäisiä.
Noloksi koin myöskin senkin että äiti oli joskus vain käynyt tuomassa huoneeseeni siteitä ja jotkut ikivanhat ns. ensiiivit ja myöhemmin jotkut rintsikat sai tilata jostain postimyynnistä, mutta eihän niitä osannut itsekseen valita sopivia, niin olivat sitten väärän kokoiset.
Naiseksi kasvamisesta jäi ehkä jonkinlaiset traumat näin jälkikäteen ajatellen.
Kertoisitko itse miehellesi, että hei nyt kävin paskalla. Varmasti tyttörukkaa vain hävetti
En minäkään aikanaan kertonut. Mulla ne alkoivat verrattain myöhään: 14-vuotiaana. Viikkorahoilla ostin itse siteitä ja tamponeita. Tiesin toki, mistä ne kaupassa löytyvät.
Omista tyttäristäni toinen kertoi ja pyysi siteitä. Hänelle ei ole ollut mikään ongelma puhua asiasta suoraan. Toinen on ujompi ja kertoi jotenkin kiertokautta. Hänelle olenkin vain kyselemättä ostanut siteitä kylpyhuoneen kaappiin jo pari vuotta: täydennän varastoa aina samaan koriin.
Minäkään en kertonut. Ei tuntunut luontevalta ja minua hävetti. Tunsin itseni vielä niin lapseksi ja leikin silloin vielä leluilla. Koulusta oltiin saatu terveyskasvatustunneilla siteitä joten käytin niitä muutamat ekat menkat. Sitten aloin ottamaan siteitä äidin kaapista. Tässä vaiheessa äiti ehkä huomasi että siteitä kuluu enemmän. Käytetyt siteet vein oman huoneen roskikseen tai suoraan ulkoroskikseen ja sotkeituneet alushousut pesin käsin salaa.
En mäkään kertonut, ei meillä puhuttu asioista ollenkaan. Kun verta tuli en tiennyt et on kuukautiset. Paperia käytin varmaan täysikäiseksi kun uskallusta siteiden ostamiseen ei ollut. Kuulin että aikoinaan naiset osti siteet kempparista tiskin alta ja laitettiin paperipussiin. Kai se kertoo siitä hävettävyydestä. Nyt itsellä löytyy wc-kaapista näkyvillä ja lapset kuulleet kyl mitä se on.
Ihan tavallinen tyttö. Itselle se oli jotenkin niin hämmentävä tilanne silloin nuorena, että en kertonut. Valehtelin muistaakseni kolmansien kuukautisten kohdalla, että ne oli ekat. Silloin olin itse sisäistänyt asian.