Tytöllä alkoi kuukautiset eikä kertonut
ennenkuin löysin pyykistä likaisia housuja.
Kysyin onko hänen kuukautisensa alkaneet ja pyrskähti itkuun ja sanoi, että on. Kysyin miksei ole kertonut ja koska alkoi. Kuulemma viikko sitten eikä uskaltanut kertoa! Sanoin, että kyllähän tällainen asia täytyy kertoa ja tarvithan terveyssiteitäkin.. pärjäsi kuulemma paperilla ja ei halunnut heti kertoa... :(
Kommentit (169)
Lapsena muistan leikkineeni aikuista naista ja laittaneeni pienen nuken peiton ikään kuin kuukautissuojaksi :)
Äiti itse huomasi. Mulla on aina ollut äitiin todella läheiset ja hyvät suhtet. Kuukautisten alkaminen on vaan tytölle sellainen vähän arkakin asia, eikä ole helppo ottaa puheeksi. Se voi tuntua jotenkin nololta, kun on intiimimpi asia.
Minä olin sen verran hoopo ja nuori kun kuukautisen alkoivat, etten olisi osannut käyttää siteitä jos niistä ei oltaisi puhuttu. Kun kuukautiseni alkoivat, luulin esimerkiksi että side laitetaan sillä tarrapuolella kiinni ihoon, en ymmärtänyt että ne tulee kiinni pikkuhousuihin. :) Olin juuri täyttänyt 11. Sen lisäksi olisin tarvinnut neuvoja ihan perushygieniassa, peseytymisessä ja siteiden vaihtamistiheydessä, mutta sitä ei äiti keksinyt sanoa. Piti kai itsestäänselvänä. Minä olin niin lapsi ja lapsen maailmassa vielä, että en ollut ollenkaan kiinnostunut koko jutusta.
Tosiaan sisareni ei kertonut vuoteen äidille ja äidin ja siskon välit on ihan tosi lämpimät nykyään. Teininä sisko oli varmaan vähän vetäytynyt perheestä, ja on aina ollut tavallista tarkempi omista rajoistaan. Mutta ehkä kertoo jotain oman äitini "hirviöydestä" kun minä kerroin heti, toiset siskoni myös joko hetit ai pian, ja tuo pienin sisareni ainoastaan salasi pitkään. Hyvä äiti meillä on, niin olet varmasti sinäkin. :)
äidilleni ikinä. yritin kyllä, mutta en vain uskaltanut millään. piilotin likaiset alushousut ja pesin käsin myöhemmin. aluksi käytin talouspaperia, myöhemmin uskaltauduin ostamaan siteitä. olin silloin 11v. äiti sai tietää kuukautisista kun olin 14v. oltiin lääkärissä ihan muun asian takia, ja lääkäri kysyi asiaa. äiti ei ikinä kommentoinut sitä mitenkään.
ja meillä on ihan hyvät välit, perheessämme vain oli lievä "vaikenemisen kulttuuri".
Ikää on 30v ja 2 lastakin on.
Minulla myös meni parit ekat menkat paperilinjalla, sitten ostin siteitä.
Hävetti aivan hervottomasti mennä ekaa kertaa kassalle rättien kanssa.
Piti ostaa muutakin, etteivät "ne" loistaneet siinä hihnalla yksinään.
Alkoi vasta 15-vuotiaana ja siihen mennessä oli kertynyt koulusta ja postista saatuja näytepakkauksia niin paljon, että niillä menin aluksi. Kerran sitten tuli niin kivuliaat menkat, että jäin "mahataudin" takia kotiin ja sen jälkeen sitten kerroin äidille. Ja siis erittäin hyvät välit ollut aina äitiin...
Ymmärrän vielä että meidän ja vanhempiemme sukupolvi ei kuukautisista puhunut, mutta että vielä nykyaikana tyttö on niin häpeissään ettei voi kertoa.
Ja en muuten kertonut minäkään äidilleni, kun en tietänyt kuukautisista mitään ja meillä aina lapsille rähähdettiin jos joku vaikka rapsutti alapäätään saunassa. Alue navan ja polvien välissä oli niin tabu ettei olisi tullut mieleenkään kertoa. Myös oma äitini ihmetteli kuinka en ollut kertonut hänelle.
Omat lapseni 4 ja 5 v tietävät jo pääperiaatteittain kuukautisista ja siteet ovat näkösällä vessassa.
kuukauden jälkeen. Jotenkin asia nolotti. Mulla oli hyvät välit äitiini ja äiti oli kertonut asiasta asialisesti jo ajoissa. En tiedä näin jälkeenpäin mitään kunnon syytä miksen kertonut heti.
Se oli vain jotenkin tosi noloa enkä keksinyt tapaa miten olisin kertonut äitille niistä. Piti vain ensin itse totutella asiaan.
kannattanut keskustella asioista etukäteen, ja näyttää tytölle mistä kotoa löytyy sidetarpeet, kun asia tulee ajankohtaiseksi.
En minäkään kertonut. Kai se äiti tajusi, kun alkoi siteissä olla suurempi menekki.
ollaan keskusteltu, mutta kas, esikoinen kertoi, toinen ei... Kun kysyin, tyttö kerto menkkojen alkaneen jo aikoja sitten. Oli käyttänyt veskipaperia, ei ollut siteitä käyttänyt, vaikka niitä on tarjolla. No, nyt asian selvittyä toivottavasti uskaltaa käyttää mieluummin siteitä.
Kysyin onko hänen kuukautisensa alkaneet ja pyrskähti itkuun ja sanoi, että on. Kysyin miksei ole kertonut ja koska alkoi. Kuulemma viikko sitten eikä uskaltanut kertoa! Sanoin, että kyllähän tällainen asia täytyy kertoa ja tarvithan terveyssiteitäkin.. pärjäsi kuulemma paperilla ja ei halunnut heti kertoa... :(
13-vuotias tyttäreni oli käymässä isällään ja menkat alkoivat. Hän kyseli Isältä, että pitäisi lähteä kauppaan ostamaan terveyssiteitä. Isä tuhahti, että Hän on tunkenut niin paljon vuosien aikana tämän perheen akkojen p.........een rahaa, että saat nyt olla ilman. Noukin itkevän lapsen talouspaperit housuissa rautatieasemalta.
Minun äitini ei koskaan kertonut minulle mitään kuukautisista, ja hyvä kun itse uskalsin edes kertoa niiden alkamisesta. Äitini ei myöskään koskaan suostunut kirjoittamaan uintiviikolla lappua kouluun, etten voi uida, joten jouduin aina selittelemään.
Isä sitten kertoi äidille eikä äiti koskaan ostanut siteitä kun en pyytänyt. Eli paperilla pärjäiltiin koko teini-ikä. vm-72
Minä, 12v., soitin polleana äidille töihin, että "nyt ne taisivat alkaa". Äiti kysyi, että mitkä, ja kun piti sanoa ääneen että menkat, niin vähän kakistelin. Äiti kuitenkin onnitteli pokkana ja muistutti mistä kaapista siteitä löytää.
Isälle ei kyllä tullut kerrottua, vaikkei sinänsä asia hävettänyt.
Isä sitten kertoi äidille eikä äiti koskaan ostanut siteitä kun en pyytänyt. Eli paperilla pärjäiltiin koko teini-ikä. vm-72
en minäkään muuten kertonut äidille, isosiskolle (5 v vanhempi) kerroin ja se nyt hoiti mun äidin tarpeen muutoinkin.. sisko kai sit kertoi äidille kun äiti kauhisteli ettenhän minä voi tamponeita käyttää. Siteitä en ole käyttänyt käytännössä ikinä.
Hänellä alkoi kuukautiset, kun olimme lomamatkalla vieraalla paikkakunnalla. Laittoi minulle tekstarin ravintolan vessasta. Häntä nolotti kovasti ja sattuikin, mutta ei auttanut muu kuin mennä heti porukalla kauppaan ostamaan siteitä. Itselläni ei niitä ollut, kun ehkäisyni on sellainen, etten saa kuukautisia ja silloin, kun ne vielä tulivat, olivat hyvin niukat.
En osannut ollenkaan odottaa, että tytön vuoto olikin runsas. Vaikka hänellä oli yöside, yöpaikan vuode aivan lainehti verestä aamulla. Se oli kauhean näköistä ja to-del-la noloa sekä tytölle että meille. Yritimme ensin pestä sijauspatjaa, mutta ei auttanut muu kuin etsiä vieraasta pikkukaupungista huonekaluliike ja ostaa uusi patja.
Ei takuulla jäänyt hyvät muistot tytölle. Olen tästä todella pahoillani hänen puolestaan.
Itsellä alkoi kuukautiset about 12 vuotiaana. EN kertonu asiasta äidille, tai kellekään muullekaan. Eikä meillä ollut kotona niistä puhuttu yhtikäs mitään. Koulussa oli asioita käyty läpi viidennellä luokalla. Kuukautisten alettua turvauduin tietosanakirjaan :D
Äidin sidetarpeet kyllä tiesin, ja vaivihkaa niitä käytin. Veriset alkkarini piilotin vaatekaapin perälle tai roskiin. Meni useampi kuukausi ennenkuin äitini asiasta minulle mainitsi, ja yritti väkipakolla opettaa käyttämään oikeanlaisia siteitö (mm. kamalan paksuja yösiteitä, joille ei kohdallani ollut tarvetta). Edelleenkään kuukautisista ei kotona koskaan puhuttu avoimesti. Ensimmäiset siteet ostin itse vasta 17 vuotiaana, ja se tuntui jotenkin häpeälliseltä.
Edelleenkin kaiken tämän seurauksena kuukautiset ovat minulle arka paikka, ja häpeän puhua niistä muiden kanssa. Vaikka ne kuuluvat jokaisen naisen elämään, niin silti asia tuntuu häveliäältä.
Olisi ollut ihan kiva jos niistä olisi aikoinaan kotona kerrottu ja juteltu avoimemmin.
Seksistäkään ei meillä äiti koskaan puhunut, tai seurusteluasioista. Karjui vaan, kun poikia alkoi ympärillä pyöriä, että "varo vaan ettet tule raskaaksi". Onneksi koulussa nämä asiat kerrottiin ja puhuttiin, ja olin hyvinkin tietoinen mitä kaikki kuukautis-, seksi-, seurustelu yms. jutut tarkoittavat, ja miten niiden kanssa eletään. Äidin varoittelut tuntuivat lähinnä typeriltä ja naurettavilta, kun ei ollut aiemminkaan niistä puhunut.
ps. sori sekava teksti... :D
Mulla alkoi kuukautiset 11 vuotiaana myös eräänä kauniina kesäaamuna. Luulin tosiaan, että jotain on pielessä tai muuta, koska huusin heti äidin vessaan. Siinä samalla sitten äiti opasti miten siteitä käytetään ja että täytyy alapäätä pestä vaihtojen yhteydessä.
Kiitollinen olen äidilleni ja avoimesti näistä asioista on puhuttu. Lisäksi runsaiden kuukautisten lisäksi olen ollut todella kipeä kuukautisten aikaan ja joutunut olemaan joskus pois koulustakin, koska särkylääkkeet eivät ole tehonneet.
Nykyisin on hormonikierukka, joten kivut ja vuodot pysyneet poissa.
tiesin kyllä kuukautisista, mutta kun ne alkoivat, luulin että olen sairas, jokin on rikki, kun valuu verta. en tajunnut mistä se valuu ja miksi.
menin aamulla vessaan ja kauhistuin kun pönttö oli aivan veressä. luulin kuolevani tai jotain (ei ollut kipuja). huusin äiti äiti tule käymään.
äiti heräsi ja tuli kärttyisnä, osoitin pönttöä (seisoin sen vieressä naama valkoisena kauhusta) sormella ja äiti kurkkasi sinne.
äiti sanoi "kuukautiset?" ja minä nyökkäsin ja tajusin samalla, että nehän nää on, ei mulla olekaan perse rikki :D
sitten äiti toi siteitä ja selitti niistä jotain ja kyseli olenko kipeä. no en ollut, enkä ole koskaan ollut kipeä.
olin 11-vuotias ja vieläkin naurattaa se silkka kauhu kun näin verisen pöntön. luulin oikeasti että jokin on rikki.
pillu kaikkine hajuineen ja vuotoineen on sitten vaikea asia joillekin.
Kysyin onko hänen kuukautisensa alkaneet ja pyrskähti itkuun ja sanoi, että on. Kysyin miksei ole kertonut ja koska alkoi. Kuulemma viikko sitten eikä uskaltanut kertoa! Sanoin, että kyllähän tällainen asia täytyy kertoa ja tarvithan terveyssiteitäkin.. pärjäsi kuulemma paperilla ja ei halunnut heti kertoa... :(13-vuotias tyttäreni oli käymässä isällään ja menkat alkoivat. Hän kyseli Isältä, että pitäisi lähteä kauppaan ostamaan terveyssiteitä. Isä tuhahti, että Hän on tunkenut niin paljon vuosien aikana tämän perheen akkojen p.........een rahaa, että saat nyt olla ilman. Noukin itkevän lapsen talouspaperit housuissa rautatieasemalta.
Tästä tulikin mieleen ihan oma kokemus. Muistan sen aina ja olin siitä hämmästynyt ja jotenkin omituisella tavalla iolinen tai ylpeä.
Olin vessassa ja huusin asiasta äidilleni joka oli yläkerrassa muun perheen kanssa. Huusin ja nauroin ja äiti ei meinennut uskoa, kunn piti mua liian nuorena ja luuli että mä vitsailen.
Uskoihan se sitten kuitenkin. Minulla on paljon vanhenpi sisko, joten asia oli jo tuttu ja kaikesta noin muutenkin perheessä aina puhuttu avoimesti. Myös minulla oli kolme vuotta vanhempi bestis jolla oli kuukautiset alkaneet juuri muutama kuukausi ennen minua ja hän olikin jo joutunut niitä odottelemaan ja ihmettelemään missä viipyvät, sitten hänelle järjestettiin oikein naisten juhlat kuukautisten alkamisesta.
Nyt kun minulla on pieniä poika lapsia, niin olen heillekkin jo asiasta lyhyesti kertonut, miehelleni oli murrosikäisenä järkytys saada selville kun kotana ei ollut kerrottu, eikä puhuttu, että naisilla on kuukautiset.