Tytöllä alkoi kuukautiset eikä kertonut
ennenkuin löysin pyykistä likaisia housuja.
Kysyin onko hänen kuukautisensa alkaneet ja pyrskähti itkuun ja sanoi, että on. Kysyin miksei ole kertonut ja koska alkoi. Kuulemma viikko sitten eikä uskaltanut kertoa! Sanoin, että kyllähän tällainen asia täytyy kertoa ja tarvithan terveyssiteitäkin.. pärjäsi kuulemma paperilla ja ei halunnut heti kertoa... :(
Kommentit (169)
minä en ikinä kertonut äidilleni ja asiasta ei koskaan puhuttu kotona. Käytin vessapaperia vuosia siteenä. Hyvin toimi
Minä en kertonut, enkä uskaltanut edes siteitä laittaa vessan roskikseen :( Äiti on aina ollut vaikeana naiseksi kasvamiseen, seksuaalisuuteen ym. liittyvissä asioissa, myös ensimmäinen poikaystävä ja pillerit ym. jäivät kertomatta. Äiti tuomitsee jotenkin omituisella tavalla esimerkiksi e-pillerit, kun kerran niistä mainitsin "tulee veritulppa ja lihoat". Yleisesti ottaen ehkäisystä ei ole puhuttu, eikä kuukautisten alkamisen selvittyä kysynyt mitään kivuista tai vastaavasta. Itse myös olen ostanut siteet 12-vuotiaasta lähtien. Äiti laittaa myös vessassa käydessään joka kerta lavuaarin hanan valumaan :D Mikä lie ongelma? Nyt kun jäin miettimään niin ihan käsittämätön suhtautuminen, voi luoja.
Jostain kumman syystä suhtaudun kuitenkin kuukautisiin, seksiin, ehkäisyyn jne. luonnollisesti, kuukautiset ovat merkki, että keho toimii, seksi on kivaa eikä omaa itseä ja ruumintoimintojaan tarvitse hävetä.
Jos saan joskus tyttären, on aika helvetin varma, että käyttäydyn toisin kuin äitini!
minä en kertonut, mutta äitini arvasi. Meillä ei koskaan puhuttu mistään sellaisesta aikaisemmin eikä sen jälkeenkään.... Äitini vai tokaisi että "rättejä" on tuolla kaapissa....
Vedetäänkö teillä käytetyt siteet vessanpöntöstä alas? Näin ei käsittääkseni saisi tehdä. Siis jos olette salanneet kuukautisten alun, mihin olette laittaneet käytetyt siteet sillä tavalla, ettei äiti niitä huomaa? Oikea paikka niille on luultavasti vessan roskakori, joka tyhjennetään säännöllisesti, jolloin tyhjentäjä näkee, onko jollain ollut kuukautiset viime aikoina.
Olin 13v, kun mun menkat alko ja kerroin äitille heti.Olin menossa suihkuun ja siinä vaatteita riisuessa huomasin, että alushousuissa oli jotain punasta. Säikähin sitä tosi paljon ja huusin "äitiii, äitiii!". Äiti tuli kattomaan mikä oli hätänä ja näytin verisiä alushousuja :D Sit se vaan tuhahti: "No, nytkö ne alko!" ja anto pukuhuoneen kaapista pikkuhousunsuojia, jota se käytti virtsankarkailusuojina.Äitilläni oli vaihdevuodet, joten meillä ei ollu siteitä kotona.
Muistan vieläkin miten paniikissa olin, en tienny että se on oikeesti verta mitä sieltä alapäästä tulee :D Vaikka kuukautisista oli koulussakin jo puhuttu..semmonen muisto.
En minäkään kertonut heti, koska silloin nolotti.
Minä en parilla ekalla kerralla tunnistanut sitä ruskeaa tuhrua kuukautisvereksi. Oletin että veri olisi punaista!? Äiti sitten tunnisti pyykin perusteella. Mua hävetti itse asia ja vielä sekin, että en ollut tajunnut mistä on kyse, vaikka tietoa olikin.
Mulla alkoi kuukautiset 11 vuotiaana enkä ole vieläkään sanonut äidilleni niistä koskaan mitään, oleen nyt yli 20. Tungin housut täyteen paperia ja myöhemmin ostin viikkorahoilla siteitä. Koin kuukautiset vain niin henkilökohtaisena asiana etten halunnut sanoa niistä mitään. Emme ole myöskään puhuneet rintaliiveista tai e-pillereistä sanallakaan.
Ei tuo susta hirviöäitiä tee...;) Itselläni oli lapsena hyvin läheiset ja lämpimät välit äitini kanssa, ja hänen kanssaan kyllä olis voinut keskustella mistä vaan. Itse vaan olen jo lapsesta asti ollut estyneempi, ja kun kuukautiset alkoivat oli se itselleni hirveän noloa. Jouduin lähtemään koulusta kotiin kesken päivän, ja vessan oven läpi kerroin äidille mikä oli (säikähti tietenkin että jotain vakavaa on tapahtunut kun kesken päivän kotiin tulen ja suoraan vessaan. Äiti siihen iloisena, että juodaan kakkukahvit tms. sen kunniaksi, ja minä tiuskin oven takaa niin, että jäi ne kahvit juomatta. Harmitti itseäni jo silloin se tiuskiminen, mutta joskus murkut vaan käyttäytyy vähän irrationaalisesti. :)
[quote author="Vierailija" time="20.08.2010 klo 17:50"]jos lapselle pitää erikseen kertoa mistä ne löytyy? Mulla ainakin on vessankaapissa, samassa missä vessapaperia, eiköhän lapsi ole ne siellä nähnyt.
En ymmärrä miksi lapsen pitäisi kertoa äidille, että kuukautiset ovat alkaneet. Se on lapsen yksityisasia, mitä se äidille kuuluu. Varsinkin kun tietää, että se on monelle aluksi nolo asia, vaikka syytä ei olekaan, niin eikö ole ihan ymmärrettävää, että lapsi ensin sulattelee asiaa itsekseen ja kertoo sit jos haluaa.
[/quote]
Kerrankin joku fiksu täällä. :) kyllähän lapsi kertoo jos haluaa, turha painostaa tai analysoida tytär-äiti suhdetta sen perusteella. Kaikki on yksilöitä. Vaik ois kuinka hyvät välit joillekin luontevampaa puhua kun toisille. Big deal. Antaa jokaisen huolehtia ihan itse omista intiimiasioista.
T äiti jonka 13 v tuli kertomaan mutta en mitenkään olisi loukkaantunut tai ihmetellyt jos ei olisi tullut heti. Siteet löytyy ja on etukäteen hommattu erilaisia.
Meilläei ollu mitään rajoja kotona. Ovia ei saanu sulkea eikä varsinkaan lukita koputtamatta tultiin huoneeseen.
Kuukautiset oli eka oma juttu ja niin hirveä järkytys minulle 12 vuotiaama että itkin vain itkin ja itkin tärisin hysteerisenä kun housut oli ekaa kertaa veressä. Nyt olin nainen paluuta ei ollut se oli kerta kaikkiaan kamalaa. En myöntänyt edes 15 vuotiaana niiden alkaneen.
Tiuskin jouluna ja äiti sanoi "ei ole minun vikani että sinulla on menkat jouluna" se oli ku puukko vatsaan rupesi oksettamaan ja sitte oliki koko perheen joulu ihan pilalla. Äitini tosin käytti aina henkilökohtaisia loukkauksia joiden tiesi sattuvan.. huokaus kylläpä on onni että pääsin 500 km päähän kouluun.
Siteitä ostin ensikerran 21 vuotiaana en kehdannu ennen. Jotku vaan on herkempiä
.118
Mä olen päälle 30-vuotias enkä ole vieläkään sanonut äidilleni, että kuukautiset ovat alkaneet. Pitäiskö? :D Ihan hyvät välit minulla on vanhempieni kanssa, mutta kuukautisten alkaminen ei ollut sellainen asia josta olisin halunnut heidän kanssaan puhua.
Alkoivat vasta 16-vuotiaana ja tiesin kyllä hyvin miten siteitä käytetään, koska koulussa oli jo monta vuotta sitten jaettu infopaketti ja kokeluun erilaisia siteitä ja tamponeja. Biologian tunneillakin oli puhuttu ihmisen kropan toiminnasta. Edellisenä iltana oli ollut alavatsa kipeä, joten arvasinkin että nyt ne kuukautiset taitaa lopulta alkaa. Äiti oli myös kasannut mun kaappiini paketit semmoisia jättisiteitä ja antanut ohjeen että käytetyt siteet pussiin ja pussi keskuslämmitysuuniin puitten joukossa palamaan. En ikinä käyttänyt niitä jättisiteitä. Mulla oli omaa rahaa ja ostin niukkoihin kuukautisiini ohuita siteitä. Pesin tuossa iässä tietenkin omat pyykkini, joten ei verisistä kalsareistakaan sanomista tullut.
En ole puhunut myöskään rintaliiveistä, seksiasioista, ehkäisystä tai seurusteluni sujumisesta vanhempieni kanssa. Vika ei ole äidissä, minulle vain tulee kiusallinen olo jos puhun yksityisasioistani. Jotkut ovat avoimempia.
Etkö itse muista millaista oli kertoa äidille? Mulle se oli ainakin kauhean ahdistavaa ja noloa mutta onneksi kaikki kääntyi parhain päin. Äiti tumppasi tupakan, näytti miten side laitetaan ja melkein purskahti itkuun että kun tytöstä on tullut melkeen aikunen :D
Kyllä on maailma mennyt sairaaksi kun ei vanhemmille kerrota tuollaista tärkeää asiaa, että ollaan tulossa hedelmälliseksi naiseksi. Oma tyttärenikin salamenkkaili monta kuukautta ennenkö tuli isälle kertomaan. Äidilleni sitten soitin samantien ja menivät tyttäreni kanssa heti seuraavana päivänä naistentarvikkeita ostamaan.
Mulla alkoi niin myöhään (omasta mielestäni siis, alkoi 14 vuotiaana eli ihan normaalissa iässä :D), että olin äitille ehtinyt jo useampaan otteeseen itkeä, miksei mulla kun kaikilla muilla jo. Sitten kun alkoi olin niin ilonen ja äitikin iloitsi mun puolesta. Ollaan tosi läheisiä, ja näin kaks vuotta myöhemmin en kyllä usko että oisin voinu jättää kertomatta.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2010 klo 17:33"]ennenkuin löysin pyykistä likaisia housuja.
Kysyin onko hänen kuukautisensa alkaneet ja pyrskähti itkuun ja sanoi, että on. Kysyin miksei ole kertonut ja koska alkoi. Kuulemma viikko sitten eikä uskaltanut kertoa! Sanoin, että kyllähän tällainen asia täytyy kertoa ja tarvithan terveyssiteitäkin.. pärjäsi kuulemma paperilla ja ei halunnut heti kertoa... :(
[/quote]
Minä en edes tiennyt että veren tulo tarkoitti kuukautisia...päivän jaksoin työntää paperia housuihin mutta illalla purskahdin itkuun ja kerroin äidille. Sitä ennen luulin että olen kuolemansairas.
Mulla oli yh-isä, joka hyvissä ajoin ennen menkkojen alkamista sanoi minulle ja siskolle, että te olette niin isoja tyttöjä, että teidän kanssa pitää puhua naisten asioista. Olimme 10 ja 11. Sitten isä jatkoi, että kysykää äidiltä kun tapaatte, minä en oikein osaa neuvoa. :)
En kysynyt äidiltä, enkä kertonut kenellekään kun menkat alkoivat. 13-vuotiaana minulla oli rahaa käytössä niin, etteivät sideostokset tuntuneet missään. Miten vähän rahaa te annatte niille teineille?
Mulla alko menkat 13-vuotiaana ja ku kerroin äidille ni se sano vaa et "Onneks olkoon, tarvitko siteitä?" :D
Voin kertoa heti muutamann esimerkin äideistä, joille teinit eivät uskalla kertoa:
"minun koti-minun säännöt" äidit, joille koti on MINUN eikä MEIDÄN. Joiden mielestä 18 v pitää muuttaa omilleen
"en osa teinille sen väristä puhelinta kuin haluaa" ostan oiekan merkin, mutta en jaksa vaivautua ostamaan toivomansa väristä, kun sitä ei siihä kaupaas ole mista haluaa osataa