Tytöllä alkoi kuukautiset eikä kertonut
ennenkuin löysin pyykistä likaisia housuja.
Kysyin onko hänen kuukautisensa alkaneet ja pyrskähti itkuun ja sanoi, että on. Kysyin miksei ole kertonut ja koska alkoi. Kuulemma viikko sitten eikä uskaltanut kertoa! Sanoin, että kyllähän tällainen asia täytyy kertoa ja tarvithan terveyssiteitäkin.. pärjäsi kuulemma paperilla ja ei halunnut heti kertoa... :(
Kommentit (169)
Kiva lukea näitä, oon ajatellut olleeni outo kun nolostelin kuukautisia niin. En kehdannut kertoa ja toisaalta se oli mielestäni mun yksityisasiani. Äiti sai sitten selville monen kuukauden päästä. Kaverien kanssa kyllä juttelin. Meidän perheessä ei vaan koskaan puhuttu näistä asioista luontevasti, vaikka äitini kyllä yrittikin olla asiallinen ja selitti, ettei ole oikein tottunut juttelemaan niistä. Varmaan hänen oma kasvatus ollut sen tyyppinen.
En minäkään kertonut, kyllä se sillo 13 vuotiaana nolotti, jostain syystä olla murrosikäinen. Muistan sen ku kiusaannuin aina kun sanottiin murrosikäiseksi, en tosiaan tiedä miksi.
Ja nyt on koko kämppä veressä? Voi jumalauta noita tyttöjä! Kertokaa heti tällaisista asioista niin kaikilla on helpompaa.
mä kerroin äidille, kun kuukautiset alkoi. se on kaduttanut tosi paljon, vaikka hyvin hän suhtautui asiaan. minua hävettää yhä ostaa siteitä tai tamponeja. olen 37v. en tiedä miksi tuo on niin arka asia.
Öh siis miksi ei voisi kertoa? Itsekin kerroin mun vanhemmille, koska ollaan totuttu olemaan avoimia. Ainoastaan hämmennyin, kun minulla alkoi aikaisemmin kuin muilla. Kuukautiset on ihan luonnollinen asia ja niistä puhuminen on ainakin meillä ollut ihan fine. Siis ei me tietenkään niillä mässäillä toisillemme, mutta olen aina sanonut suoraan, että nyt tarviin siteitä, vatsa on kipeä yms.
Mutta ap:n tapauksessa luultavasti tyttö häpeili asiaa ja tuskin johtuu sinusta ollenkaan. On tärkeää, että korostat nyt tytöllesi sen olevan normaali asia ja siinä ei ole mitään hävettävää! :-)
Asun lastenkodissa ja siteet eivät ole näkyvillä vaan lukitussa hygieniakaapissa on vaikeaa pyytää siteitä kun ei ole oma äiti jolle kertoo . :/
kun tytärparka ei tuollaista uskalla kertoa!!!
kannattanut keskustella asioista etukäteen, ja näyttää tytölle mistä kotoa löytyy sidetarpeet, kun asia tulee ajankohtaiseksi.
En minäkään kertonut. Kai se äiti tajusi, kun alkoi siteissä olla suurempi menekki.
toivottavasti en kuitenkaan. Toivottavasti tyttö vaan oli niin hämmentynyt... en tiiä. Ehkä sitten olen hirviö.
juttele tytön kanssa ja kaikki on okei. Onhan se iso juttu, hämilläänhän tuo varmasti oli.
kuukauden jälkeen. Jotenkin asia nolotti. Mulla oli hyvät välit äitiini ja äiti oli kertonut asiasta asialisesti jo ajoissa. En tiedä näin jälkeenpäin mitään kunnon syytä miksen kertonut heti.
joskus aikoinani uskaltanut heti kertoa vaan vedin ainakin parit menkat paperin kanssa. Koko ajan mietin, miten kertoa asiasta äitille. Meillä kun ei kyseisistä asioista koskaan puhuttu (äiti sai raivarin kun löysi huoneestani kortsun, joka oli kaiken lisäksi saatu koulusta. Ikää tuolloin 13v.). Lopulta kuitenkin jätin veriset kalsarit niin, että äitini näki ne. Ei siinä mitään, tokaisi vain, että tuolta löytyy siteitä.
Mä en kerro koskaan kenellekään mitään henkilökohtaisia tai intiimejä juttuja. Ne on mun, ei kuulu kellekään. No lääkärille on joskus pakko kertoa.
Mun tytöt on kertoneet, milloin menkat alkoi, mutta ei niistä mitään isoa numeroa tehty. Olin jo aikaisemmin kertonut, mistä siteitä löytyy, kun tarvetta tulee.
tais mennä useampi viikko... Kun en vaan keksinyt kuinka ottaa puheeksi. Meillä oli kyllä puhuttu asioista ennalta + tiesin missä äidin siteet oli niin ei tarvinnut paperilla pelata. Mua vaan hävetti koko homma (ja hävettää edelleen, neljän lapsen jälkeen)
jos lapselle pitää erikseen kertoa mistä ne löytyy? Mulla ainakin on vessankaapissa, samassa missä vessapaperia, eiköhän lapsi ole ne siellä nähnyt.
En ymmärrä miksi lapsen pitäisi kertoa äidille, että kuukautiset ovat alkaneet. Se on lapsen yksityisasia, mitä se äidille kuuluu. Varsinkin kun tietää, että se on monelle aluksi nolo asia, vaikka syytä ei olekaan, niin eikö ole ihan ymmärrettävää, että lapsi ensin sulattelee asiaa itsekseen ja kertoo sit jos haluaa.
Itsekään en muistaakseni kertonut äidille, tai ainakaan en muista. Siskot oli paikalla ja nille kyllä kerroin innoissani heti. Heillä oli jo alkanut paljon aikaisemmin. Ei muuta kuin side pöksyihin ja niin luonnollista se oli, ettei tullut mieleen höpötellä äitin kanssa sen enempää. Olin jo kauan niitä odotellutkin.
Toki tuossa ap:n tapauksessa tyttö kai on hävennyt menkkojaan kun on purskahtanut itkuunkin. Siksi olen jo nyt alkanut jutustelemaan tytön kanssa menkoista. Tyttö mielenkiinnolla kuuntelee ja kyselee milloin ne on alkanut minulla, tädillä ja mummolla.
Ja kuukautisista muutenkin puhutaan, eli voin sanoa, että nyt en viitsi lähteä uimaan kun on menkat. Tai sanoa, että pitääpä muistaa ostaa siteitä kun käydään kaupassa.
mun sisko ei kertonut vuoteen alkaneista kuukautisista. Valehteli isälle ostavansa kissanruokaa tai muuta vastaavaa saadakseen rahaa siteisiin. Tai pölli meidän isosiskojen varastoista. Ihan normaali tyyppi sekin on, vähän tavallista nolostelevampi teininä vain! Ole nyt kuin et oliskaan, että tulee normaaliksi koko homma taas!
Ei missään piilossa kuitenkaan, mutta ei niihin välttämättä törmää, jos niitä ei tarvi. Vessassa ne kuitenkin on. En mä nyt ymmärrä, miksei sitä saisi sanoa, mistä siteet löytyy, vaikka lapset olisivat niitä vessassa nähneetkin.
Kyllähän se jotain kertoo, jos lapsi on oppinut häpeämään täysin normaalia ruumiintoimintoa. Tällaiset asiat pitää selvittää jo ala-asteella, esim. neljännellä luokalla. Ja toistaa pari kertaa vitos-kutosluokkalaiselle. Ja puhua asioista ihan normaalisti esim. ruokapöydässä, eikä "nolostella" tai "hävetä" tai surkutella kuinka KAUHEAA on kun on menkat.
Menkkavarusteet sitten sinne kaappiin, mistä kuka tahansa ne voi ottaa. Lisäksi juttelua siitä, mitä tyttö haluaa käyttää - haluaako hän siteitä, tamponeja vai kuukautiskupin. Kaikkiin vaihtoehtoihin pitää suhtautua avoimesti ja opastaa esim. neuvoa tarjoaville nettisivuille.