Tytöllä alkoi kuukautiset eikä kertonut
ennenkuin löysin pyykistä likaisia housuja.
Kysyin onko hänen kuukautisensa alkaneet ja pyrskähti itkuun ja sanoi, että on. Kysyin miksei ole kertonut ja koska alkoi. Kuulemma viikko sitten eikä uskaltanut kertoa! Sanoin, että kyllähän tällainen asia täytyy kertoa ja tarvithan terveyssiteitäkin.. pärjäsi kuulemma paperilla ja ei halunnut heti kertoa... :(
Kommentit (169)
Minulla alkoi joskus 11-vuotiaana ja tiesin heti, mistä oli kyse. Onneksi ei pikkarit tahriintunut, vaan aamupissan väri paljasti asian laidan ja nykyäänkin menkat alkavat usein noin. Odotin sopivaa hetkeä kertoa äidille ja hänen mennessä yksin pesuhuoneeseen pesemään pyykkiä menin ilmoittamaan hänelle asiasta. Olihan se tavallaan vähän outoa ilmoittaa tuollaisesta, mutta koin asian tärkeäksi ja halusin äitini tietävän. Tämä taisi ollakin hyvä ratkaisu, sillä menkkani olivat alusta alkaen erittäin runsaita, pelkällä paperilla olisin ollut ihan yltä päältä veressä alta aikayksikön...
En mäkään kertonut, olin kai 11-vuotias kun alkoi ja mun äiti ryyppäs joten sille oli ihan turha kertoa mitään ja iskälle en kehdannut :D Viikkorahoista sit aina ostin siteitä ja sit 12-vuotiaana uudelle äitipuolelle kehtasin asiasta sanoa..
Menkat alkoivat 13-vuotiaana. Olin ujo, olisin jättänyt kertomatta ellei äiti olisi kuukautisista kertoessaan pyytänyt ilmoittamaan, jotta voisi ostaa siteitä. No, kerroin naama punaisena ja äiti hymyili ja antoi sellaisen pussukan, jossa oli siteitä. Kävin seiskaluokkaa ja koulun vessassa muistan vaihtaneeni sidettä. Menkat eivät koskaan muuttuneet säännöllisiksi, mitäköhän äiti ajatteli kun näki pyykkikorissa joka kuukausi verisiä pikkuhousuja. :D
Onpas paljon draamaa kuukautisten alusta... Kun mulla alkoi kuukautiset, mä kyllä vaan otin siteen kaapista ja laitoin pöksyihin. Ei sen kummempaa. Ei ollut äiti koskaan puhunut mitään niistä, mutta ei siinä kovin paljon älyä tarvi ku laittaa siteen. En sitte kertonukaa. Tuli vaan selville myöhemmin. Ei äiti siitä loukkaantunut. En itkenyt.
Tuore aihe täällä :) Tyttö on 12 v ja puolisen vuotta sitten kun selkeitä murrosiän alun merkkejä alkoi näkyä juteltiin kuukautisista. Siitä huolimatta tyttö ei kehdannut sanoa kun ne sitten muutama kk sitten alkoivat, jätti housut pyykkikoriin sitten siten että minä näin ne siitä ja menin kysymään.
Selitti ettei ollut varma onko ne nyt ne vai onko vaan tuhrinut housut. Pienen itkunkin tirautti kun oli niin jännittänyt. Ei siinä muuta kun mentiin vessaan ja katseltiin erilaiset siteet läpi ja näytin kerran miten ne housuihin laitetaan.
Tytöllä kuten minullakin on kuukautiskipuja ja on pyytänyt särkylääkettä niihin, ei salaile asiaa tai nolostele enempää mutta ei kyllä varsinaisesti halua niistä jutellakaan.
Mä kerroin äidille heti seuraavana päivänä menkkojen alkamisesta. Mulla alkoi illalla pieninä vuotoina ja aamulla oli side täynnä verta, eli menkat oli alkanu. Mua ei hävettäny yhtään eikä ollu mitään ongelmaa kertoa äidille, koska Se on luonnollinen asia ja ollaan puhuttu äidin kans jo etukäteen.
Mä olin 14 ku mulla alko menkat eikä hävettäny ollenkaan kertoa äidille.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2010 klo 21:32"]
kuukauden jälkeen. Jotenkin asia nolotti. Mulla oli hyvät välit äitiini ja äiti oli kertonut asiasta asialisesti jo ajoissa. En tiedä näin jälkeenpäin mitään kunnon syytä miksen kertonut heti.
Se oli vain jotenkin tosi noloa enkä keksinyt tapaa miten olisin kertonut äitille niistä. Piti vain ensin itse totutella asiaan.
Sama mulla, eka piti makustella sanoi mitä sanois ja sit se vaan lipsahti eikä voini enää muuttaa..NOLOSTUIN! Sain kuitenki sanotuksi. Oon 12 v
Karvanaama osallistuu keskusteluun johon ei pitäisi olla mitään asiaa. Vaikkapa opetuksena miten tuota "isojen tyttöjen keskustelua" tyttären kanssa EI pidä hoitaa ==>
Kauan sitten ollessani kasin keväällä kulmille muutti kivanoloinen tyttö mutta todella ujo poikien seurassa, hersyvän iloinen käytös lakkasi kuin leikaten jos joku poika tuli viittä metriä lähemmäs. Huomasin että meillä oli sama kävelymatka bussille ja aloin tehdä tuttavuutta hänen kanssaan, ties vaikka hänestä olisi voinut tulla ensimmäinen "oikea" tyttöystäväni. Jonkin ajan kuluttua meistä tulikin oikein hyvät kaverit ja ehkä aavistuksen verran enemmänkin, vietimme paljon yhdessä aikaa ja kävelimme joskus jopa käsikkäin, muttei pettymykseksen edes pusuja yms.
Tuli kesälomat, kesän jälkeen minulla edessä viimeinen vuosi ja hänellä kasiluokka. Eräänä kuumana kesäpäivänä olimme olleet biitsillä ja sieltä menneet hänen kotiinsa. Ei ketään kotona, hänen huoneessa juttelimme ja katsoimme valokuvia, luimme suosikkia, kävimme takapihalla istumassa päivänvarjon alla juomassa mehua jne. Pian ovi kävi, hänen äitinsä tuli kotiin ja huusi "heiii, ketäs on kotona!?" ja tyttö vastasi "minääää!". Sitten alkoi kuulua kotihääräilyn ääniä, myös kodinhoitohuoneesta...askeleet lähenivät ja ilmaa leikkasi kovaääninen toteamus "...kun sulla on alkanut olemaan noita verisiä tahroja pikkuhousuissa, meidän varmaan olisi aika käydä keskustelu isojen tyttöjen kesken...". BZZZZZZT - äitinolomegamoka! Tyttö lehahti tomaatiksi sillä sekunnilla ja ovelle saavuttuaan äitee ja tytär punaisempia kuin paloautoja. Tyttö sai hirveet itkuraivokilarit noloudesta ja meikäläinen luikahti korvat luimussa tieheni etuoven kautta, hetkeä myöhemmin sniikatakseni takapihan kautta takaovelta hakemaan kengät (jos ne olisivat olleet etuovella, äitee olisi ehkä voinut tajuta olla huutelematta...) ja kuivumassa olleen pyyhkeeni...tuolloin huushollissa käytiin kaikkea muuta kuin järkevää keskustelua naisen intiimihygienista.
Näin jälkeenpäin tietenkin naurattaa tilanteen nolo koomisuus ja pääsipä tyttökin siitä yli aikoinaan, mutta useampi kuukausi meni niin ettei hän nolouttaan juossut minua karkuun koulumatkalla. Ei, eikä meistä tullut mitään teiniparia.
Tarinan opetus: Kun on aika jutella noista asioista, varmista että kämppä todellakin on tyhjä muista henkilöistä...
[quote author="Vierailija" time="20.08.2010 klo 18:14"]
äidilleni ikinä. yritin kyllä, mutta en vain uskaltanut millään. piilotin likaiset alushousut ja pesin käsin myöhemmin. aluksi käytin talouspaperia, myöhemmin uskaltauduin ostamaan siteitä. olin silloin 11v. äiti sai tietää kuukautisista kun olin 14v. oltiin lääkärissä ihan muun asian takia, ja lääkäri kysyi asiaa. äiti ei ikinä kommentoinut sitä mitenkään.
ja meillä on ihan hyvät välit, perheessämme vain oli lievä "vaikenemisen kulttuuri".
[/quote]
Minä en ole kertonut äidilleni vieläkään. Olen 51v, äiti 84.
Mutta kai se tietää kertomattakin, onhan mulla omiakin lapsia jo, joista vanhin 22v.
Mun tyttö kertoi heti mulle kun palasin kotiin, huudahdin ilmeisesti innoissani vähän kovaa että onnea ja kyselin kaikkea, tyttö hyssytteli että äiti hiljaa muut kuulee! :D
Määkään en kertonu äitille, parhaalle kaverille kyllä ja se antoki mulle siteitä :), äiti huomas sen sitte alkkareista ja kysy että onko menkat alkanu ja sitte puhuttiin. Ei mullakaan oo äitin kanssa huonot välit ollu
Miten niukka vuoto teillä on ollut, kun on pärjännyt vessapaperilla? Itse varmaan olisin turvautunut samaan, mutta olen alusta asti vuotanut runsaasti.
Minun menkat alkoi, kun olin kaukana kotoa lomailemassa tuttavaperheen luona. Olin syönyt mansikoita ja vatsa oli kamalan kipeä. Luulin vatsakivun johtuvan liiasta mansikansyönnistä ja punaisen värin tulevan mansikoista, mutta tajusin kyllä varsin pian, mistä on kyse. Menin itkien sanomaan asiasta kaverin äidille, joka onneksi oli ymmärtäväinen. Kotona sanoin äidilleni, koska tarvitsin siteitä enkä olisi niitä uskaltanut ostaa ja tuolloinkin itkin eikä äidilläni edes ollut siteitä, kun menkkansa olivat jo loppuneet. Siskon varastosta sain sitten siteitä. Pitkään hävetti siteitä ostaa. Koskaan emme kotona puhuneet kuukautisista tai muustakaan vastaavasta ennen eikä jälkeen.
Miks siitä pitäis jotenkin erikseen tiedottaa? En itsekään kertonut äidilleni, koska en nähnyt siinä mitään mieltä. Välimme ovat läheiset, mutta menkat on mun mielestä yksityisasia, ei niistä tarvi mitään järjetöntä tiedotustilaisuutta ruveta erikseen pitämään. Ei sillä tiedolla kukaan muu mitään tee.
Mä en tajuu mitä noloo siinä on?? Ymmärrä silloi jos esim.isä on ainut huoltaja eikä muita ole että voi olla vähän noloa kertoa että tarvis siteiisiin raha mutta että oman äidin kanssa ei uskalleta keskustella!? Mä keroin heti ku alko tulla vuotoa tai oikeestaa varmistin että onhan se varmasti kuukautisvuotoa. =) ei hävettänyt,äiti kertoi missä on siteitä. Ja mullaalko 15v menkat. Tiesi onneks ite miten toimia.
T.19v
Mulla on todella hyvät välit äitiini, mutta en siltikään kehdannut kertoa. Käytin hänen sidepaketistaan viimeisen siteen, ja seuraavana päivänä vessan kaappiin oli ilmestynyt uusi sidepaketti ja äiti katsoi sillä ilmeellä, että tietää kyllä.
Koulussa kyllä kerrotaan näistä asioista ja netistä olen saanut tietoa, joten en katsonut tarpeelliseksi jutella äidille sen enempää.
-15 v tyttö
[quote author="Vierailija" time="14.11.2013 klo 11:10"]
Minä en kertonut, enkä uskaltanut edes siteitä laittaa vessan roskikseen :( Äiti on aina ollut vaikeana naiseksi kasvamiseen, seksuaalisuuteen ym. liittyvissä asioissa, myös ensimmäinen poikaystävä ja pillerit ym. jäivät kertomatta. Äiti tuomitsee jotenkin omituisella tavalla esimerkiksi e-pillerit, kun kerran niistä mainitsin "tulee veritulppa ja lihoat". Yleisesti ottaen ehkäisystä ei ole puhuttu, eikä kuukautisten alkamisen selvittyä kysynyt mitään kivuista tai vastaavasta. Itse myös olen ostanut siteet 12-vuotiaasta lähtien. Äiti laittaa myös vessassa käydessään joka kerta lavuaarin hanan valumaan :D Mikä lie ongelma? Nyt kun jäin miettimään niin ihan käsittämätön suhtautuminen, voi luoja.
[/quote]
Oma äitini oli vähän samanlainen, kaikki naiseuteen liittyvä oli hänelle noloa ja kamalaa. Syy selvisi pari vuotta sitten, kun hän viimein uskalsi kertoa joutuneensa hyväksikäytetyksi varhaisteini-ikäisenä.
Eniten ihmetyttää vaihdevuotinen äitini, joka antoi juuri niitä parin sentin paksuisia imukyvyttömiä vuokkosia alkuun, eikä myöhemmin ymmärtänyt, että menkat voivat olla runsaat ja helvetin kivuliaat. Voi saatana niitä ylivuotaneita siteitä ja mitä kaikkea alkuvuosina. Sitten löysin tamponit! Ja tietty äiti valitti niistä löydettyään ne kaapistani, mutta ymmärsi kun selitin tulvariskin.
Itellä menkat alko tyyliin ekana koulupäivänä yläasteella. Skippasin kai kirkon ja menin kotiin laittamaan kuiviketta pöksyihin. Tuo alle 12v. kuukautisten saanti tuntuu kyllä epäreilulta, varsinkin jos on runsaat ja/tai kivuliaat. Mutta onneksi täällä oli jo joku 4-vuotiaallekin opastanut, mistä löytyy siteitä tarpeen tullessa!
Itse kerroin äidille vasta vuoden jälkeen :)