Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tytöllä alkoi kuukautiset eikä kertonut

Vierailija
20.08.2010 |

ennenkuin löysin pyykistä likaisia housuja.

Kysyin onko hänen kuukautisensa alkaneet ja pyrskähti itkuun ja sanoi, että on. Kysyin miksei ole kertonut ja koska alkoi. Kuulemma viikko sitten eikä uskaltanut kertoa! Sanoin, että kyllähän tällainen asia täytyy kertoa ja tarvithan terveyssiteitäkin.. pärjäsi kuulemma paperilla ja ei halunnut heti kertoa... :(

Kommentit (169)

Vierailija
41/169 |
14.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en muista myöskään kertoneeni äidilleni tai edes sisarilleni menkkojeni alkamisesta. Tosin meillä ei perheessä keskusteluyhteydet pelanneet mihinkään suuntaan ja vihasin asua heidän kanssaan.

Oma tyttäreni on nyt 7v ja tietää menkoista varmasti jo jotain kuten myös 4v poikani koska meillä käydään vessanovi auki pissalla ja jos minulla on menkat niin vaihdan siteenkin niin, ei siis ole mikään salaisuus. Kummatkin lapset ovat joskus nähneet verisen siteeni ja kysyneet mitä tuo on ja sitten olen kertonut että äitillä on kuukautiset ja jos on tullut lisäkysymyksiä (mikä se on) niin olen kertonut lisää. Ei siinä sen kummempaa.

Luultavasti otan ihan tarkoituksella puheeksi vielä tytön kanssa parin vuoden päästä ja kerron noista kuukautissuojista ja niiden käytöstä. Ja että sitten kun hänellä alkaa niin kertoo minulle niin mennään ostamaan suklaata ja hyvää teetä ja saa maata sohvalla ja valittaa kipujaan koko päivän :D

Vierailija
42/169 |
14.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla alkoi kuukautiset 11-vuotiaana, ja se oli todella noloa! Murrosikäni oli alkanut varhain, olin luokan varhaiten kehittyneimpiä. Ja tästä syystä asia oli arka ja häpeällinen. En olisi toivonut silloin mitään muuta niin paljon, kun että menkat olisivat alkaneet esim. 13-vuotiaana.

Käytin paperia ja pikkuhousunsuojia ekat menkat.

Äitini kyllä arvasi tuolloin, että kuukautiseni olivat alkaneet, mutta puhui vasta niiden jälkeen mitä se tarkoittaa. Ja kuuntelin "opastusta" korvat punaisena ja häpesin!

Joku kysyi, millaiset välit olivat äitiin, jolle ei uskaltanut asiasta kertoa. Meillä ne ovat aina olleet vähän etäiset. En ole koskaan, en lapsenakaan puhunut kaikista asioista vanhemmilleni. Joten en tästäkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/169 |
14.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

[ikoska meillä käydään vessanovi auki pissalla ja jos minulla on menkat niin vaihdan siteenkin niin, ei siis ole mikään salaisuus.

[/quote]

mitä? varmaan erittäin miellyttävää tuo lapsista kun kasvavat muutaman vuoden

Vierailija
44/169 |
14.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mäkään kertonut asiasta koskaan. Kai mulla oli sen verran omaa rahaa, että sain siteet ostettua.

En kertonut myöskään rintsikoiden ostosta, vaan senkin hankinnan tein ihan omin päin.

Meillä ei koskaan puhuttu mistään tuollaisista asioista. Oman tyttären kanssa teen kyllä toisin!

Vierailija
45/169 |
15.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka ei aikuiset ihmiset osaa suomen kieltä? Löytyy pientä alkukirjainta sekä muita kirjoitusvirheitä. Välimerkitkään eivät ole hallussa.

Japanin lippu

Vierailija
46/169 |
15.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

alkoi menkat niin ensimmäisen kerran luulin kun oli ruskeaa tuhrua pikkareissa että kakkaan epähuomiossa housuun. Ihmettelin kun tätä jatkui 2-3 päivää kunnes tajusin mistä on kyse. Ja menin paniikkiin, mietin miten KEHTAAN kertoa asiasta äidille, se oli musta niin supernoloa.

Vaikka kerroin äidille että nyt kuukautiset on alkaneen, en todellakaan kehdannut pyytää äitiä ostamaan siteitä aina kun kuukautiset oli. Vessapaperilla ja äidiltä siteitä pihistämällä pärjäsin.

Hassua miten noin luonnollinen asia nolottaa silloin kun on nuori.

Vierailija
47/169 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meiän kaapista aina löyty ja siskon roskakori oli kaikkea täynnä ja äiti oli vihanen sille koska oli sanonu että laittaa vessan roskikseen eikä omaan koska koirat kävi kaivaa roskista oudon hajun takia

Vierailija
48/169 |
13.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vieläkään kertonut ja oon 27v. Nyt aikuisena Joskus mietin että onko tää lapsettomuuteni syy. "Padotut tunteet" En kerro muitakaan asioita. Äiti ei koskaan maininnut mitään asiasta mutta isä kertoi(kiitosisälle); että sitten kun alkaa tulla verta pyllystä nii se kuuluu naiseksi kasvamiseen eikä oo mitään vakavaa. eikä meillä koulussakaan ollut mitään valistusta aiheesta, tuli vasta myöhemmin. Äitiin välit on etäiset, mutta ihan hyvät(?). Musta tuntuu kaukaiselta kertoa äitille, ennemmin kerron siskolle tai kaverille, mutta silloin 11-12 v ku ne alko en tainnut kertoa kellekkään. Laitoin kangaspaloja housuun ku paperi ei riittäny ompelin itse imukykyisiä "vaippoja" jotka ei pysyny paikallaan liikkuessa. Myöhemmin ostin viikkorahoilla siteitä. Kai joskus "varastin" äitiltäkin, ku ne oli siellä vessan kaapissa näkösällä, mutta vain yhen tai kaks ettei se huomaa ja ala ihmetellä ku siteet katoaa.. itse asiassa nyt kerron tästä eka kertaa!!! Vieläki hävettää nuo kangaspalat ja kaikkee et vois vaikka itkeä, mitä kaikkee pieni tyttö joutuu tekeen häpeissään. Itse aion kertoa sitten kyllä omille lapsilleni ja hommata siteet niille.

Vierailija
49/169 |
13.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2010 klo 17:35"]

En minäkään kertonut. Kai se äiti tajusi, kun alkoi siteissä olla suurempi menekki.

[/quote]

Sama.

Vierailija
50/169 |
13.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 10 kun menkat alkoi. Mökillä.

Olin vanhempieni ja isäni sisarusten ja heidän puolisojen kanssa mökillä ainoana lapsena ja ihan julmetun tylsistynyt, kun menkat alkoi. Jälkikäteen ajateltuna ne oli kyllä alkaneet jo muutama kuukausi aiemmin, kun olin vuotanut epämääräisen ruskeaa mössöä parina päivänä, mutta olin silloin ihan vakuuttunut siitä, että kyse on ripulista ja olin niin pohjattoman nolostunut, etten ollut kehdannut kertoa edes äidille sotkeneeni pikkarit.

Kun sitten mökillä alkoi menkat, niin olin ihan paniikissa. Ulkovessa ja kaikkea. Sain sen kakisteltua ulos, mutta äidillä ei ollut siteitä mukana. Setäni vaimolla oli. Sen lisäksi, että puoli sukua sai välittömästi tietää tästä uudesta naisistumisestani, kummitätini päätti, että ruokailun yhteydessä olisi soveliasta kohottaa malja uuden ajan alun kunniaksi. Se oli ihan kauheaa!

Vierailija
51/169 |
13.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaalia, ettei joku kerro, mutta onko mielestänne normaalia, että Amerikan malliin niitä oikein juhlitaan ja joku taisi kertoa, että "itki ja nauroi ilosta"?!?

Ei menkoissa mun mielestä mitään juhlimista ole, ihan normaali juttu ja riesa enemmänkin kuin juhlan aihe.

Vierailija
52/169 |
13.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin 11v, kun kuukautiset alkoivat, enkä kertonut äitille. Olin tosi järkyttynyt, koska pidin itteäni ihan lapsena vielä (olin vanhin sisaruksista). Käytin paperia muutaman kuukauden, ja kun äiti tuli kysymään, niin sekin vielä ihmetteli, että miks en ollut kertonut. Kertoo varmaan aika paljon meidän perheestä, jos äiti ja isä antavat ennen töihin lähtöä pusun nurkan takana, unnuttamisesta meinasin 4-vuotiaana saada remmistä ja kuukautisista puhutaan sanalla "ne" (eli mulla alkoi "ne").
Ja kun äiti oli sellanen, että se lauleli mun henkilökohtaisia asioita koko suvulle ja sen jälkeen sain esim. äidin äidiltä kiusantekoa.

Nykyään tilanne ihan toinen. Äiti oppinut virheistään, kasvattanut pikkusiskoistani erilaisia ja olen äitini kanssa läheinen.

Vierailija
53/169 |
13.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.11.2011 klo 19:03"]

Hänellä alkoi kuukautiset, kun olimme lomamatkalla vieraalla paikkakunnalla. Laittoi minulle tekstarin ravintolan vessasta. Häntä nolotti kovasti ja sattuikin, mutta ei auttanut muu kuin mennä heti porukalla kauppaan ostamaan siteitä. Itselläni ei niitä ollut, kun ehkäisyni on sellainen, etten saa kuukautisia ja silloin, kun ne vielä tulivat, olivat hyvin niukat.

En osannut ollenkaan odottaa, että tytön vuoto olikin runsas. Vaikka hänellä oli yöside, yöpaikan vuode aivan lainehti verestä aamulla. Se oli kauhean näköistä ja to-del-la noloa sekä tytölle että meille. Yritimme ensin pestä sijauspatjaa, mutta ei auttanut muu kuin etsiä vieraasta pikkukaupungista huonekaluliike ja ostaa uusi patja.

Ei takuulla jäänyt hyvät muistot tytölle. Olen tästä todella pahoillani hänen puolestaan.

[/quote]

Tytölle jäi varmasti pahat traumat, kun oma äitikin häpeilee ja tekee asiassta numeron hänen puolestaan. Siihen sänkyyn olisi voinut laittaa vaikkapa pyyhkeen.

Vierailija
54/169 |
13.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkoi mökillä. Olin iskän ja nuorempien sisarusteni kanssa siellä. Soitin itkua tuhertaen ulkohuussista äidilleni. Äiti alkoi itkemään kun hänen pikkutytön menkat alkoi. Sitten ohjeisti että missä on siteitä ja pyysi minua antamaan puhelimen iskälle.

Hetken päästä iskä lähti käymään kaupassa hillittömän kauppalapun kanssa ja palatessaan antoi minulle 5 pakettia erilaisia siteitä, suklaalevyn ja ison halin. Myöhemmin kuulin vielä molempien vanhempieni versiot tuosta puhelusta ja iskän kaupassa käynnistä. Ihanat vanhemmat minulla :)

Vierailija
55/169 |
13.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään aikanaan uskaltanut kertoa. Äitiin oli ihan ok välit, mutta ei koskaan olla puhuttu tuollaisista "aremmista" aiheista. Olisin arvostanut sitä, että äiti olisi laittanut siteitä saataville eikä nostanut asiasta mitään haloota.

Mutta oma äitini ei taitanut tajuta koko tilannetta pitkään aikaan, enkä kehdannut ostaa siteitä itsekään. Niinpä kikkailin monta vuotta niin, että vuorasin pikkuhousuni kontaktimuovilla ja pidin pöksyssä vessapaperia. Minulla alkoi kuukautiset varhain, olisinko ollut 5. luokalla.

Ei olla itse asiassa äidin kanssa koskaan puhuttu ko. asiasta, mutta jossain vaiheessa niitä rättejä alkoi ilmestyä vessan kaappiin.

Oman tyttäreni kanssa en kyllä aio tehdä asiasta tuollaista tabua, vaan siitä tullaan puhumaan hyvissä ajoin etukäteen, ja sanon jo siinä vaiheessa mistä siteitä tarpeen tullen löytää.

Vierailija
56/169 |
13.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan vieläkin, kun itselläni kuukautiset alkoi. Olin tuolloin yökylässä ystävälläni n. 13-vuotiaana, menin vessaan ja jotenkin paniikkiin siitä, että ne oli alkaneet. Soitin sitten äidilleni itkien vessassa ja kerroin tästä, äitini puhelimen toisessa päässä oli oikein iloinen ja koitti lohdutaa ettei mitään hätää ole, lähinnä hävetti se, kun tulin pois vessasta ja koko kaverin perhe oli kuullut "salaa" soittamani paniikkipuhelun ja perheen äiti tuli näyttämään mistä löytäisin siteitä. 

Vierailija
57/169 |
13.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan vieläkin, kun itselläni kuukautiset alkoi. Olin tuolloin yökylässä ystävälläni n. 13-vuotiaana, menin vessaan ja jotenkin paniikkiin siitä, että ne oli alkaneet. Soitin sitten äidilleni itkien vessassa ja kerroin tästä, äitini puhelimen toisessa päässä oli oikein iloinen ja koitti lohdutaa ettei mitään hätää ole, lähinnä hävetti se, kun tulin pois vessasta ja koko kaverin perhe oli kuullut "salaa" soittamani paniikkipuhelun ja perheen äiti tuli näyttämään mistä löytäisin siteitä. 

Vierailija
58/169 |
13.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yhtään ihmettele, etteivät jotkut lapset uskalla/kehtaa kertoa. Asia on heille kuitenkin sen verran uusi, outo ja epämiellyttävä.

Vierailija
59/169 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alko menkat 12 vuotiaana mökillä ollessamme perheeni kanssa enkä uskaltanut kertoa kenellekkään. Huussihan siellä oli ja olin ihan paniikissa että miten mä voin kertoo tai selvitä ilman kertomista. Itkin vessassa pitkään ja tungin housuihin paperia kunnes ajattelin juosta mökin taakse miettimään asiaa tarkemmin. Tietysti juuri kun avasin vessan oven (onneksi todella läheinen) 15 vuotias siskoni oli oven takana ja näki itkuiset kasvoni. Hän arvasi mikä minulla oli joten mietimme yhdessä miten voisin kertoa. Mökillä ei ollut ainuttakaan sidettä joita olisin voinut käyttää. Sitten ihana siskoni ajoi mökin mopolla kaukana olevaan kauppaan ostamaan minulle siteitä :) hänen mielestä minun olisi pitänyt kertoa äitille mutta kunnioitti päätöstäni ja oli hiljaa. Seuraavana päivänä kyllä koko perheeni sai tietää koska vuotoni oli niin runsas että yöllä tulvin siteen yli ja patja lillui verestä (emme siskoni kanssa olleet huomanneet suojata sänkyä...) äiti sitten onnitteli minua ja isäkin oli iloinen vaikka en kyllä ymmärrä mitä hienoa siinä oli :D

Nykyään en kyllä ymmärrä mitä niin noloa kuukautisissa oli mutta ymmärrän silti miks se on nuin pelottavaa kertoa :)

Vierailija
60/169 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkoi hyvin nolosti koulussa kesken tunnin... Ei sitä kukaan muu vielä siinä huomannut kun minä, mut sitte ku tunti loppui ja kaikki lähtivät välitunnille, kolme kaveriani jäivät ympärilleni ja kyselivät miksi en tule niin sitten kerroin heille ja yritin nousta penkiltä mutta penkki oli ihan veressä. Sitten vielä luokassa oleva opettajamme (onneksi nainen) hääsi meitä pihalle. Kaverini kertoi miksi en voinut nousta ja opettaja ymmärsi ja haki minulle siteen :D pyyhimme kavereideni kanssa penkkini ja enää ongelmana oli veriset housuni! Lähdimme hakemaan kotoani minulle uudet housut ja myöhästyimme enkun tunnilta. Englannin opettaja määrasi meidät kaikki kirjoittamaan englanniksi miksi myöhästyimme tunnilta ja meidän piti lukea se koko luokan edessä! Se oli elämäni noloin kokemus... Vihaan edelleen naapurissamme asuvaa enkun opettajaamme! Hän kyllä pyysi anteeksi että pakkotti meidät lukemaan ne luokalle eikä kuunnellut meitä...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme viisi