Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ekaluokkalaisen mummola on koulun vieressä. Lähes kaikki tuttavani

Vierailija
18.08.2010 |

ovat kommentoineet, että "Maijan ei sitten tarvitsekaan mennä iltapäiväkerhoon, kun mummo voi hoitaa! Onpa kiva juttu!"

Olen sitten joutunut sanomaan kaikille, että kyllä Maija kuulkaa menee iltapäiväkerhoon. Mummolla kun sattuu olemaan muutakin elämää kuin yksityiskerhon pitäminen lapselleni. Toki lapsi voi JOSKUS mennä mummolaan (käytännössä noin 1 krt/viikko), mutta ei tulisi mieleenkään pyytää moista palvelusta mummolta joka päivä.

Puhuvatko ihmiset ennen kuin ajattelevat, vai olenko minä tässä se outo osapuoli, kun en "hyödynnä" mummoa? Vai onko vika mummossa, joka haluaa myös hoitaa omaa vanhaa äitiään ja harrastaa?

Kommentit (70)

Vierailija
61/70 |
18.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun ei itse viitsi lastaan hoitaa???!!!????

Käsittämättömiä tuollaiset ajatukset!

Ja tosiaan, joku jo kirjoittikin, kuinka nykyäitit lykkäävät lapsensa päivähoitoon, kun on PAKKO mennä töihin... todellisuuden tietää jokainen äiti sisimmässään: todellinen syy lapsen hoitoon viemiseen ja töihin menemiseen on se, ettei itse jaksa olla kotona lapsensa kanssa. Pienimmät hoitolaiset ovat 10kk ikäisiä.

Ja sitten mummon pitäisi ehdoitta jaksaa aina lapsenlapsiaan hoitaa ja on huono mummu ja omat menot ovat huonolle mummulle tärkeämpiä kuin lapsenlapsen hoitaminen!

Omat menot ovat tärkeitä niin äideille ja mummoille. Se oma aika on tärkeää kaikille! Miksi me nykyvanhemmat niin helposti tämä unohdetaan ja odotetaan, että mummu on valmis uhrautumaan lastenlastensa edestä. Ja jos ei näin, niin sitä ei ymmärretä. Silti meidän äitien on päästävä töihin, hierojalle, kuntosalille, jumppaan, tyttöjen iltaan, parisuhdetta hoitamaan hotellilomille kaksistaan miehen kanssa jne. Miksi ne ovat tärkeämpiä, kuin meidän äitiemme eli mummojen omat menot?

Vierailija
62/70 |
18.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tms.

Ei voi kun joka iltapäivä tulee lapsenlapsi hoitoon. Eli mummo tekisi taas täyttä työviikkoa.

Miksi ette kukaan mieti, haluaako pappa lapsenlapsen hoitoon joka ilta? Miehille sallitaan eläkkeelle jäännin jälkeen omaa aikaa, mutta ei mummoille.

Ja jos haluaa vain käyttää mummoja hyväkseen niin ei taatusti käy siellä vanhainkodillakaan.

Eihän siinä ole muuta kuin että katsoo vähän sen perään. Meidän ekaluokkalainen käväs koulun jälkeen tekemässä läksyt, söi ja lähti ulos. Samoin se vois tehdä jos olisi mummillaan. Se siitä hoitamisesta.

joka arkipäivä siihen asti, että vanhemmat tulevat kotiin. Hassua, että nykyajan mammat ei itse halua ja jaksa hoitaa lapsiaan vaan vievät virikehoitoon ja silti odotetaan, että mummo jaksaa hoitaa niitä joka päivä monta tuntia. Äidit itse vinkuvat jos joutuvat olemaan omien lapsien kanssa muutaman tunnin päivässä kun se on niin raskasta. Kuitenkin odotetaan sairaalta vanhukselta voimia tehdä se sama. Että semmosta.

Missä kivikaudella sä oikein elät? Ei nykyajan mummot ole tänäpäivänä mitään väsyneitä raihnaisia vanhuksia. Useimmat mummot ajelevat autoillaan ja viettävät aktiisista elämää vielä eläkeikäisinäkin.

Voihan se ekaluokkalainen lähteä vaikka mummin apulaiseksi kauppareissulle, ei mummon tarvitse olla sidottuna kotiinsa siksi ajaksi kun lapsi siellä vierailee! Hyvähän tällainen järjestely olisi esim. lapsen ja isoäidin väliselle suhteellekin: saa mummo mahdollisuuden kertoa lapsenlapselleen omasta lapsuudestaan ja samalla siirtää eteenpäin sukupolvensa arvoja ja kokemuksia.

Turha mummon odottaa vanhainkotiin vierailulle, jos ei itsekään ole valmis ottamaan lapsenlastaan vierailulle kotiinsa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/70 |
18.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini oikein ihmetteli, kun aikoinaan kerroin, että avomieheni äiti ja isä eivät halua PARIA TUNTIA /pv hoitaa mieheni siskon tyttöjä (silloin 1- ja 3-luokkalaisia), vaikka tosiaan asuivat koulua vastapäätä. Ei heillä siihen aikaan päivästä kummoisia menoja/tekemistä ollut ja olivat silloin vielä todella hyväkuntoisia ja nuorekkaita.

Oma äitini sanoi, että hän vastaavassa tilanteessa ilman muuta haluaisi hoitaa meidän poikaa (mutta vanhempani asuvat toisessa kaupungissa). Ja aikuisten oikeesti, eihän tuollaisisssa kouluikäisissä (ainakaan ns. normaaleissa lapsissa) mitään raskasta hoitamista enää ole; annetaan välipalaa, valvotaan/neuvotaan tarvittaessa läksyjen teossa yms. ja lopun luppoajanhan lapset yleensä ovat ulkona pihalla, jossa tuonikäiset yleensä eivät tosiaankaan halua, että aikuinen könöttäisi siellä niiden niskassa kyttäämässä (kuten joku hysteerikko-av-mamma kohta sauhuaa..).

Ei luulisi ainakaan terveelle ihmiselle olevan raskasta tuollainen; luultavimmin itsekin aikanaan haluaisin mielelläni hoitaa poikani lapsia vastaavassa tilanteessa ja muutenkin.

Ja miksi tässäkin ketjussa vouhkataan vain mummojen osallistumisesta, mihinkäs ne ISOISÄT ovat unohtuneet (suurella osalla mummoista kuitenkin on apuna ne papatkin..)?? En jaksanut lukea tätä ketjua loppuun, mutta ainakaan tuohon puoleenväliin mennessä ei ollut mainittu sanallakaan isoisistä...

Vierailija
64/70 |
18.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

miehensä kanssa esim. pidennetylle kaupunkilomalle kun pitää olla perjantai-iltana hoitamassa lasta ja taas maanantaina.

Mummulla ei ole oikeutta lähteä mihinkään harrasteryhmään keskiviikkona klo 14-16, koska lapsenlapsi on hänellä joka arkipäivä hoidossa.

Mummu ei voi viikolla käydä kavereidensa kanssa kaupungilla kahvilla kuin vasta illalla kun lapsenlapsi on joka arkipäivä kylässä.

Mummi ei voi mennä vesijumpparyhmään kun lapsenlapsi on joka arkipäivä kylässä.

Mummu ei voi sopia mitään menoja kouluaikaan, eikä ottaa halvempaa matkaa ulkomaille lomien ulkopuolella, koska on huono mummo jos ei hoida lastenlastaan joka arkipäivä iltapäisin.

Mummu ei saa harrastaa villiä iltapäiväseksiä miehensä kanssa kun lapsenlapsi on joka iltapäivä hoidossa.

Tällainen mummin ja lapsenlapsen välinen iltapäivähetki olisi molemminpuolinen mahdollisuus, näissä tilanteissahan sitä läheisyyttä ja sukupolvien välistä arvostamista synnytetään!

Vai miten ja millaisena itse tahtoisit mummosi muistaa: lämpöisenä, avosylin vastaanottavana vanhempana ihmisenä vai vaihtoehtoisesti joka jouluisena vieraaksi jääneenä allekirjoituksena ruskean kirjekuoren sisällä?

Vierailija
65/70 |
18.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarjos välipalaa, käytiin kaupassa ja vaan touhuttiin jotain. Paljon mä leikin myös ulkona.

Mulle ei ikinä tullut sellaista tunnetta että olisin ollut taakka mummille.

Mummi sairastu dementtiaan ja joutui palvelukotiin tai mikä lie se nyt oli, ei kuitenkaan sairaala. Mä kävin siellä usein, mun äiti kävi joka päivä!

Äitini myös on ollut paljon mun lasten kanssa ja ihan omasta tahdosta. Mun äiti on kyllä niin päättäväinen että osaisi sanoa ja sanoisikin jos ei jaksaisi, haluaisi tai ehtisi. Mun esikoinen on 16-vuotias ja käy edelleen mummin luona, nyt on vaan osat vaihtuneet jo tavallaan. Nyt tyttö auttaa mummia, käy kaupassa, vie koiran jne.

Mun mielestä on kauhea lukea että jo nyt ihmiset tekee sellaisia päätöksiä että "minä en sitten niitä hoida, minä matkustelen"

Kyllä mun mummi ja ukki matkusteli vaikka olinkin heillä koulupäivien jälkeen, samoin on tehnyt mun vanhemmat. Joskut noille reissuille on päässeet lapsenlapsetkin ja aina on pyydetty mukaan, koskaan ei olla tuppauduttu.

Vierailija
66/70 |
18.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ei meidänkään tarvitse olla tisurissa koko ajan. Ekavuoden oli melkein, joka päivä meillä muutaman tunnin niin ei tullut pitkäaika ip. Nyt toka luokalla olisi tarkoitus, että hoidettas joku päivä ja isoveli hoitas jokupäivä. Sitten sais opetella itsekin menemään kotiinsa ,joskus talvella.

Vierailija
67/70 |
18.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komppaan kyllä täysin AP:tä. Kyllä mummollakin saa olla oma elämänsä.

Meillä vastaavassa tilanteessa mummo on työelämässä! Vaikka pääsisikin töistä aiemmin, ei tulisi pieneen mieleenkään vaatia mummolta jatkuvaa lapsenkaitsemista.

Eikä kyllä eläkeläismummoltakaan. Mummo on omat lapsensa hoitanut ja hoito-osuus lapsenlapsista perustuu mielestäni TÄYSIN mummon vapaaehtoisuuteen.

Vierailija
68/70 |
18.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ei sitoudu koulun jälkeen iltapäivähoitopaikaksi, vaikka maksullinen IP kerho olisi olemassa.

Taitaa olla takana vain se, että vanhemmat ei halua maksaa hoidosta ip-kerhoon vaan haluaisivat maksattaa mummulle lapsen välipalat ja saada ilmaisen hoitopaikan.

Mun äiti on niin vanha, ettei ole pystynyt hoitamaan mun lapsia (kroonisia sairauksia myös ja hoisi isääni myös omaishoitajana). Silti meillä on erittäin läheiset välit ja lapsemme haluavat mummulaan kylään jatkuvasti ja soittelevat.

Mummu jopa tuli fb.n, että voi olla tekemisissä sitä kautta lastenlasten kanssa ja hänellä on sentäs ikää 80v.

Eli meidän mummi on saanut noukkia rusinat pullista ja viettää aikaa lastenlasten kanssa ilman hoitovastuuta ja heillä on todella läheiset välit.

Tarjos välipalaa, käytiin kaupassa ja vaan touhuttiin jotain. Paljon mä leikin myös ulkona.

Mulle ei ikinä tullut sellaista tunnetta että olisin ollut taakka mummille.

Mummi sairastu dementtiaan ja joutui palvelukotiin tai mikä lie se nyt oli, ei kuitenkaan sairaala. Mä kävin siellä usein, mun äiti kävi joka päivä!

Äitini myös on ollut paljon mun lasten kanssa ja ihan omasta tahdosta. Mun äiti on kyllä niin päättäväinen että osaisi sanoa ja sanoisikin jos ei jaksaisi, haluaisi tai ehtisi. Mun esikoinen on 16-vuotias ja käy edelleen mummin luona, nyt on vaan osat vaihtuneet jo tavallaan. Nyt tyttö auttaa mummia, käy kaupassa, vie koiran jne.

Mun mielestä on kauhea lukea että jo nyt ihmiset tekee sellaisia päätöksiä että "minä en sitten niitä hoida, minä matkustelen"

Kyllä mun mummi ja ukki matkusteli vaikka olinkin heillä koulupäivien jälkeen, samoin on tehnyt mun vanhemmat. Joskut noille reissuille on päässeet lapsenlapsetkin ja aina on pyydetty mukaan, koskaan ei olla tuppauduttu.

Vierailija
69/70 |
18.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se mun syy jos mutsis on niin sairas että ei voi hoitaa lapsia?

Ottaako sua jotenkin pattiin että toisilla on asiat paremmin tai erilailla? On se nyt kumma kun ei saa nykymaailmassa edes olla tyytyväinen siitä että on läheiset välit perheeseen.

Siinä sulle vähän lässytystä tissiposki!

Vierailija
70/70 |
18.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja säästä hoitopaikan rahat.

Jotkut on hommanneet sellaisen ammatin itselleen, että on varaa maksaa ip-hoitopaikka. Ymmärrän kyllä, että rahaton ja velallinen mielellään käyttää läheisiä hyväkseen kun on sössinyt itse omat asiansa.

Onko se mun syy jos mutsis on niin sairas että ei voi hoitaa lapsia?

Ottaako sua jotenkin pattiin että toisilla on asiat paremmin tai erilailla? On se nyt kumma kun ei saa nykymaailmassa edes olla tyytyväinen siitä että on läheiset välit perheeseen.

Siinä sulle vähän lässytystä tissiposki!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kaksi