Ekaluokkalaisen mummola on koulun vieressä. Lähes kaikki tuttavani
ovat kommentoineet, että "Maijan ei sitten tarvitsekaan mennä iltapäiväkerhoon, kun mummo voi hoitaa! Onpa kiva juttu!"
Olen sitten joutunut sanomaan kaikille, että kyllä Maija kuulkaa menee iltapäiväkerhoon. Mummolla kun sattuu olemaan muutakin elämää kuin yksityiskerhon pitäminen lapselleni. Toki lapsi voi JOSKUS mennä mummolaan (käytännössä noin 1 krt/viikko), mutta ei tulisi mieleenkään pyytää moista palvelusta mummolta joka päivä.
Puhuvatko ihmiset ennen kuin ajattelevat, vai olenko minä tässä se outo osapuoli, kun en "hyödynnä" mummoa? Vai onko vika mummossa, joka haluaa myös hoitaa omaa vanhaa äitiään ja harrastaa?
Kommentit (70)
Ja lapsesta on varmaan kiva olla ip-kerhossa. Mun lapsi ainakin viihtyi. Jos mummo hoitaa jo omaa äitiään, on siinä jo paljon puuhaa. Kokemuksesta tiedän, itse omia vanhempiani hoitaneena (olin silloin vielä sinkku)
Nyt lapsi ja mummo voivat molemmat "noukkia rusinat pullasta" eli olla iltapäivän yhdessä, jos siltä tuntuu, mutta tehdä omia juttujaan (kerhoilua kavereiden kanssa ja vanhustenhoitoa tms.), kun on niiden aika.
Lähetän ison halauksen ymmärtäväisyydellesi! Ja saahan se mummo ensi vuonna olla joka vaikka iltapäivä lapsen kanssa, jos vain ekaluokkalaiset pääsevät IP-kerhoon :-).
yleensä 2-3 päivää kerralla. Pitäisikö minun nro 2:n mielestä vaatia häntä muuttamaan tätä käytäntöä, jotta lapseni pääsisi joka päivä mummolle hoitoon?
ap
Nykymummoilla taas on niin paljon omia juttuja, etteivät he niin halua välttämättä tehdä.
Itse kertoisin mummolle tilanteen ja jos mummo tarjoutuu hoitamaan, lapsi menisi sinne. Itse en pyytäisi.
Mummojakin on niin erilaisia, jotkut hoitavat vain pitkän anelun jälkeen, toiset haluaisivat pitää lapset luonaan vähän väliä.
hoitaminen ole aina mitään herkkua eikä lapsen paikka.
Niin paljon kuin iäkkäitä vanhempiani rakastinkin, niin suomeksi sanottuna heidän hoitamisensa oli jatkuvaa paskan pesua sekä raivoamisen ja vainoharhaisen syyttelyn kuuntelua. Itku kurkussa sieltä yleensä lähdin, sen verran koville otti.
paljon ja hoitaneet lapsiani paljon esim. kun ovat olleet kipeitä. Mutta en ikinä kehtaisi varata heidän joka ikistä iltapäivää oman lapseni viihdyttämiseen.
Onhan heilläkin aina jotakin menoa, esim. lääkärit ja muut, joten 100 % sitoutuminen olisi kaikille meistä vaikeaa, miksei sitten mummolle ?
minusta lapsen hoitaminen olisi kokopäivätyö, jos lapsella esim. päättyy kello 12 koulu ja vanhemmat hakevat kello 17, niin eipä mummo siinä ehdi paljon muuta. tosi sidottu olisi.
riippuu siitä mitä muita velvollisuuksia mummolla on. onko muita lapsenlapsia? tasapuolisuus? jaksaisiko antaa saman muille jos he kysyisivät.
jne.
Nykyään vaaditaan paljon lastenhoidolta. sitä kokoaikaista vahtimista. ennen mummot hoitivat, mutta kukaan ei tehnyt ls-ilmoitusta, jos se mummo ei olisikaan jonain päivänä ollut odottamassa, vaan mummo olisi saanut elää elämäänsä ja lapsi olsii myös pärjännyt itsenäisesti. nykyään monet lapset on kasvatettu niin että pitää viihdyttää koko ajan ja on tylsää jos ei joku viihdytä. ei ole totuttu olemaan ilman leikkikaveria. ja ollaan jotenkin ylilevottomai koko ajan.
ennen vanhaan lapset saattoivat vain istua ja ihmetellä ja jutella ja miettiä maailman menoa ja se oli sallittua. nyt pitä'ä' harrastaa tai olla kavereiden kansas.
hoitamatta, mutta ap. viestissä ei mitenkään ilmennytkään että mummo on poissa kotoa monta päivää viikosta. Tuohan on ihan eri asia, eikä silloin tietenkään voi hoitaa lasta kun on toisessa kaupungissa.
Lapset kasvaa niin nopeasti, että harrastaa voi sen jälkeenkin.
ehkä sitten jos mummo itse tarjoutuisi niin sitten voisi harkita.
jossa mummi jäi eläkkeelle ja VÄLITTÖMÄSTI tämän jälkeen poikansa ja miniänsä päättivät, että mummi hakee heidän lapsensa joka ikinen päivä tarhasta välipalan jälkeen ja hoitaa lasta viiteen tai kuuteen kunnes uraihmiset malttavat tulla töistä kotiin. Tämän lisäksi mummi hoitaa lasta satunnaisesti myös viikonloppuisin, jolloin vanhemmat hoitavat omia asioitaan.
Minusta ihan käsittämätöntä, että mummi suostuu tähän joka ikinen päivä. Hän on juuri vapautunut 40 vuoden työorjuudesta ja samantien oma aikuinen lapsi nakittaa hänet seuraavaan orjuuteen. Ymmärrän kyllä, että 3-4 h päivässä ei ole sama kuin kokopäivätyö, mutta päivätyöstä saa sentään rahaa.......
Minusta mummot ovat ansainneet eläkepäivänsä ja tehkööt mitä lystäävät.
Meillä mummot hoitaa silloin kun heille sopii eikä silloin kun meille sopii.
Toki tähän mennessä äidilleni on aina sopinut kun olen apua pyytänyt enkä edes kehtaisi pyytää, että äiti hoitaisi minun lapset vielä iltapäivisin. Useamman viikon kesällä mummot oli meidän koululaisten seurana.
jossa mummi jäi eläkkeelle ja VÄLITTÖMÄSTI tämän jälkeen poikansa ja miniänsä päättivät, että mummi hakee heidän lapsensa joka ikinen päivä tarhasta välipalan jälkeen ja hoitaa lasta viiteen tai kuuteen kunnes uraihmiset malttavat tulla töistä kotiin. Tämän lisäksi mummi hoitaa lasta satunnaisesti myös viikonloppuisin, jolloin vanhemmat hoitavat omia asioitaan. Minusta ihan käsittämätöntä, että mummi suostuu tähän joka ikinen päivä. Hän on juuri vapautunut 40 vuoden työorjuudesta ja samantien oma aikuinen lapsi nakittaa hänet seuraavaan orjuuteen. Ymmärrän kyllä, että 3-4 h päivässä ei ole sama kuin kokopäivätyö, mutta päivätyöstä saa sentään rahaa.......
Onks mummi itse sitten joku tahdoton räsynukke?
ja koulu alkaa vuoden päästä. Ja isovanhemmat hoitavat mielellään. Silti ilman muuta haen iltapäiväkerhopaikan. En voi olettaa, että isovanhemmat sitoutuvat joka ikinen päivä olemaan paikalla iltapäivällä. Heillä on lääkäreitä ja muita menoja, mitä jos he sairastuvat jne. Ja he ovat myös sen verran iäkkäitä ja sairaita, etät en voi olettaa heidän jaksavan lapsenhoitoa ihan joka päivä. Isovanhemmilla on oikeus hoitaa lapsi asilloin kun jaksavat, heidän ei tarvitse sitoutua hoitoon samalla tavalla kuin vanhempien. Varmasti lapsi voi silloin tällöin mennä iltapiävällä isovanhemmille, mutta on ihan hyvä olla muitakin vaihtoehtoja.
Lapset kasvaa niin nopeasti, että harrastaa voi sen jälkeenkin.
Mummot on useimmiten jo sen ikäisiä, että elämää ei ole jäljellä jokaisella vuosikymmeniä vaan kyllä se pitää siitä eläkeiästä heti ottaa ilo irti jos jotakin meinaa tehdä, eikä jämähtää lapsenlapsen hoitajaksi moneksi vuodeksi!
Ja noin se on meilläkin, meillä mummola on kodin vieressä, ja kerran viikossa meidän lapset on siellä ( pienet vapaalla pk:sta ja ekaluokkalainen tulee suoraan koulusta). Muuten ovat pk:ssa ja ekaluokkalainen menee ip-kerhoon.
Kyllä niillä mummoilla ja vaareilla saa olla sitä omaakin elämää! Herran jestas miten itsekkäitä jotkut täällä ovat. Sanotaan, että eihän siinä mene kuin pari vuotta... niin, PER LAPSI!!! Entäs jos niitä lapsenlapsia on vaikka 6 kuten mun appivanhemmilla? Ja kaikki vielä tasaisesti 2-3v välein? Siinä olisivat hoitaneet lapsenlapsia kohta 16 vuotta, eikä loppua näkyisi...
enemmän kuin harrastuksiaan, ja haluavat olla lasten kanssa.
Sääli teitä joiden mummoille ilo irti elämästä tarkoittaa ettei omasta perheestä välitetä.
Ymmärrän, että ajatus mummosta, joille lastenlasten seura on ilo eikä taakka, on vieras sellaiselle, jonka isovanhemmat eivät välitä.
Mummot on useimmiten jo sen ikäisiä, että elämää ei ole jäljellä jokaisella vuosikymmeniä vaan kyllä se pitää siitä eläkeiästä heti ottaa ilo irti jos jotakin meinaa tehdä, eikä jämähtää lapsenlapsen hoitajaksi moneksi vuodeksi!
Koululainen on sitä paitsi jo niin iso ettei sitä tarvitse varsinaisesti hoitaa.
riittävän pari tuntia iltapäivästä omalle lapsenlapselleenkin. Meillä kumpikin mummo hoitaisi takuulla lasta koulun jälkeen jos olisi tarpeen.
Nykyajan mummot on kummallisia kun pitää koko ajan olla niin kauheasti menossa koko ajan. Pojan voisi hyvin ottaa mukaan sinne isomummon luoksekin.