Voiko lihavasta tulla koskaan normaalipainoinen/hoikka? Miten hitaan painon pudotuksen
kestää?
Olen ollut uudella ruokavaliolla/elämäntavalla reilu 3kk. Painoa on pudonnut melkein 5kg mutta ei kuitankaan ihan. Pudotus tuntuu kamalan hitaalta, mutta mihinkäs tässä on kiire.
Peilistä alkaa näkymään vähän solakampi nainen ja pystyn jo näkemään itseni normaalipainoisena, mutta onko tuo vain haave? Pääsenkö joskus normaalipainoon tai tavoite painooni?
Kommentit (8)
uskon, että pääset normaaliin kokoon, jopa hoikaksi asti.
Tsemppiä kovasti!
ruutu paperille ja nään siitä kyllä, mutta silti tuntuu niin hitaalta.
Pohdin tässä näin yleisesti tätä asiaa ja mitä sitten jos pääsee johonkin tavoitepainoon niin saako sen yllä pidettyä vai onko mut tuomittu lihavuuteen loppu elämäkseni`?
ap
Totut aikaa myöten ruokavalioosi ja on todennäköisempää, ettet liho takaisin. Nopea pudotus voi taas tuntua kuurilta, jonka jälkeen voi palata takaisin vanhaan.
Tsemppiä! Itselläni on vastaava menossa. Hitaasti, mutta varmasti!
ja kilot eivät tulleet takaisin edes kahden perättäisen raskauden jälkeen. Nyt viimeisen vuoden aikana olen lihonut 12kg ja syynä on ilmeisesti kilpirauhasen vajaatoiminta, olen menossa huomenna tuomiolle.. Mutta jos muutat ruokavaliosi pysyvästi ja otat liikunan mukaan elämään, niin onnistuu varmasti.
Keho pyrkii luonnostaan siihen korkeimpaan painoon, josta itse yrittäis kovasti päästä pois. Eli normaalipainon ylläpitäminen on työteliäämpää kuin läskeissä lölliminen, mutta kyllä se kannattaa silti. Itse käyn joka maanantaiaamu ennen aamiaista vaa'alla, ja jos paino on kohonnut edellisviikon lukemasta, pidän tiukemman viikon. Olen laihtunut 16 kg, ja vielä olis tietysti varaa muutama (eli noin 10) kiloa pudottaa, mutta katsotaan nyt. Ei kolmevitonen kolmen lapsen äiti ole kakskymppinen enää =)
... painon vakiintuminen laihdutuksen jälkeen kestää noin kaksi vuotta. Vasta sen jälkeen helpottaa. Siihen asti elimistö pyrkii väkisin palaamaan entiseen, korkeampaan painoon.
Olen nyt vuoden kohdalla ja pakko tuohon on uskoa - sen verran vaikeaa on! Jokainen loma ja juhlapyhä nostaa painoa väistämättä, eikä se näköjään laske ilman, että palaa laihdutusrutiiniin. Laihduttaminen on helppoa painon ylläpitoon verrattuna. Aion kuitenkin onnistua, sillä koko projektilla on mittaa jo pian kolme vuotta. Siis laihduttamisen alusta mitattuna.
Pikkuhiljaa ja pitkän ajan kuluessa tapahtuva painonpudotus ei ehkä sittenkään ole tehokkain tien pysyvään solukkuuteen.
Australialaistutkimuksen mukaan laihdutetut kilot nimittäin kertyvät takaisin yhtä nopeasti, olipa niistä alun perin hankkiuduttu eroon kuinka pitkän tai lyhyen ajan sisällä hyvänsä.
Hollantilaistutkijat analysoivat tietoja yhteensä lähes tuhannesta ylipainoisesta, jotka olivat ottaneet osaa 12 erilaiseen painonpudotusohjelmaan. Kaikkiin ohjelmiin sisältyi ohjausta niin liikunnasta kuin ravitsemuksestakin, ja niiden kestot vaihtelivat ohjelmasta riippuen 10 viikosta puoleen vuoteen.
Painonpudotusohjelmiin osallistuneet punnittiin ohjelmien alussa ja lopussa sekä vielä kerran vuosi ohjelman päättymisen jälkeen. Tuloksia vertailtiin kahdessa erässä: erikseen niiden tuloksia, jotka olivat onnistuneet pudottamaan viidestä kymmeneen prosenttia painostaan ja erikseen niitä, jotka olivat pudottaneet enemmän kuin 10 prosenttia. Huolimatta siitä, kuinka paljon kukin osallistujista oli onnistunut laihduttamaan, vuosi painonpudotusohjelman päättymisen jälkeen oli kaikille kertynyt takaisin keskimäärin puolet pudotetusta painosta. Tämä tarkoittaa, että nopeasti ja eniten kiloja karistaneet olivat lopulta niitä, jotka pysyivät solakoina pisimpään.
Australialaistutkimuksen ns. nopea painonpudotuskin on silti hallittua, mikä tarkoittaa noin 1,5 kg:n painonpudotusta viikossa. Kyse ei siis suinkaan ollut terveydelle vaarallisista pikadieeteistä. Kaikkiin painonpudotusohjelmiin osallistuneet esimerkiksi söivät kohtuullisia annoksia terveellistä ruokaa.
Tutkijoiden mukaan on lisäksi tärkeää, että jatkossa saadaan tietoja myös myöhemmin kuin vuosi painonpudotuksen jälkeen. Vasta silloin voidaan todella ymmärtää erilaisten laihdutustapojen pitkän ajan vaikutuksia.
Lähteet: Reuters, Health News
Siellä näkee havainnollisesti käyrältä, kuinka paino laskee ja laskee ja laskee... hitaasti, mutta varmasti. Minua se ainakin motivoi kovasti!