Miten koulu voi vaatia vanhempia päällystämään kirjat?
Jo heti ekana päivänä tuli lappu kotiin, jossa vaaditaan päällystämään muksujen koulukirjat. Ei mulla ole mitään päällystysmuovia enkä todella aio sellasta ostaa. On tärkeempiäkin rahareikiä.
Kommentit (103)
Ei ole edes tullut mieleeni, että kiertokirjan päällystysvastuu olisi minulla. Viime vuonna ei ainakaan meille kiertona tullut lukukirja ollut päällystetty.
Minua suututtaa kirjojen kierrätys. Kyllä jokaisen pitäisi halutessaan saada pitää oppikirjat omanaan, kuten vanhaan hyvään aikaan.
Oma kirja edesauttaa lukemisen ymmärtämistä ja oppimista, sillä sitä voi alleviivata ja merkitä. Halua opettaa lapselleni hyvän alleviivaustekniikan oppimista helpottamaan. Kierrätyskirjassa näin ei voi tehdä.
lapsi oppii tässä, että tavaroista pidetään hyvä huoli ja ne pyritään säilyttämään hyväkuntoisina.
muuten niitä ei voi viedä paperinkeräykseen. Nehän ovat kertakäyttötavaraa. Tehtyjä kirjoja ei kai kukaan voi kaikkia säilöä (tai jos todella säilöö niin varmaan myös päällystää). Sen sijaan lukukirjat päällystetään tietysti.
Äiti kiittää edes pienestä helpotuksesta. Ja on opettajan kanssa samaa mieltä - ei muovia paperinkeräykseen.
Kyllä se on omistajan tehtävä huolehtia omaisuutensa kunnosta. Kustantaja sekä kirjakauppa myyvät myös päällystettyjä kirjoja, jos kunta ei halua investoida niin kunnantyöntekijöiden pitäisi päällystää ne. Jos ei kirjastotädit kelpaa, niin sitten vaikka opettajat. Itse vain ajattelin että kirjastontyöntekijöillä on parempi ammattitaito hommaaan, päällystävät ja 'pesevät' tuhansittain kirjoja muutenkin.
koska kunnan omaisuus on sinunkin omaisuuttasi! Jos kunnan varoilla päädytään päällystämään koulukirjoja, niin jossain vaiheessa se näkyy veroprosentissa. Varsinkin jos muut ryhmät alkavat vaatia vastaavanlaista palvelua.
Tiedätkö muuten miten korkea koulutus kirjastoihmisillä on? Ai etkö? No sitä vähän arvelinkin.
Kyllä se on omistajan tehtävä huolehtia omaisuutensa kunnosta. Kustantaja sekä kirjakauppa myyvät myös päällystettyjä kirjoja, jos kunta ei halua investoida niin kunnantyöntekijöiden pitäisi päällystää ne. Jos ei kirjastotädit kelpaa, niin sitten vaikka opettajat. Itse vain ajattelin että kirjastontyöntekijöillä on parempi ammattitaito hommaaan, päällystävät ja 'pesevät' tuhansittain kirjoja muutenkin.
koska kunnan omaisuus on sinunkin omaisuuttasi! Jos kunnan varoilla päädytään päällystämään koulukirjoja, niin jossain vaiheessa se näkyy veroprosentissa. Varsinkin jos muut ryhmät alkavat vaatia vastaavanlaista palvelua.
Tiedätkö muuten miten korkea koulutus kirjastoihmisillä on? Ai etkö? No sitä vähän arvelinkin.
muutamalla eurolla. Sillä saat päällystettyä ne kirjat.
Tosin taidat olla vaan laiska ja periaatteessa kaikkea vastaan ja kaikki on sulle vaikeaa.
Kumma kun nykyään kaikkeen pitää olla niin vastahankaan ja kyseenalaistaa, onko pakko ja voiko vaatia ja missä on yksilöllisyys. Ap, ajattele asiaa lapsesi kannalta, hän siellä koulussa joutuu kohtaamaan erilaisuutensa (= äitinsä periaatteet), et sinä.
ei pullamössösukupolvi jaksa, viitsi tai halua. Ei heiltä voi mitään vaatia, heitä pitää vaan paijata päähän.
Suomessa on ILMAINEN peruskoulu ja sitten kehdataan valittaa jostain kirjan päällystämisestä. Hae sossusta se muoviraha jos ei budjetti muuten siihen taivu.
Todella monessa eu-maassa koulu maksaa maltaita. Ilmaista kouluruokailua ei ole kai kuin Suomessa ja Ruotsissa. Esim. täällä Tanskassa tehdään lapsille eväät joka päivä mukaan, koulu ei todellakaan ruokaa tarjoa.
Sääliksi käy kyllä opettajia, joiden oppilailla on tuollaisia vanhempia kuin ap. Käsittämätöntä lusmuilua. Open pitäisi varmaan pestä sun lastes pyykitkin, koska eihän sellaista nyt vanhemmilta voida vatia.
Muualla maailmassa vanhemmat ostavat kirjat itse. Maksoin juuri n. 500 euron laskun kolmen lapseni kirjoista. Joten olkaa iloisia, että lapsenne saavat kirjat koulusta, älkää valittako turhasta!
Voin kertoa, ettei opea kiinnosta paskan vertaa, missä kunnossa työkirjat on. Sun muksuhan niitä likaisia ja repaleisia kirjoja käyttää eikä ope.
kaikki omaksi saatavat kirjat ja myös päällystetään. Ei todellakaan laiteta paperinkeräykseen, millainen ope sitä edes kehtaa ehdottaa? Tulee mieleen ne 9-luokan juuri ja juuri luokaltaan päässeet luokkakaverit jotka kesäloman alkaessa polttivat koulukirjat.
Minkä ikäisiä äitejä täällä oikein pyörii kun viime lama on kokonaan unohtunu?? Itse olin ala-asteella viime laman aikaan 90-luvun alussa ja silloin kyllä päällystettiin IHAN KAIKKI. Kirjoissa oli leimat, joihin merkittiin kenellä ko kirja oli käytössä ja milloin. Myös tehtäväkirjat päällystettiin, koska myös ne kiersivät, niihin ei saanut tehdä tehtäviä tai mitään merkintöjä, vaan niistä katsottiin tehtävät ja ne tehtiin vihkoihin. Vihot saatiin koulusta, joten nekin piti päällystää että kestävät, ja niitä piti täyttää "järkevästi" ja siististi, kun meni pyytämään uutta vihkoa edellisen täytyttyä, ope tarkisti että vihon sivut on säästeliäästi käytetty. Kontaktimuovia ei koulu sponssannu. Mulle ainakin vanhemmat opetti päällystämisen ja ihan itse päällystin heti kun kykenin ja osasin. Tuntuu oudolta miten totaalisesti edellinen lama on unohtunut. Olihan se touhu todella köyhäilyä välillä niin koulussa, terveydenhuollossa, kotona jne., mutta voi pojat kyllä tekis vastaava hyvää nykyajan mammoillekin. Nyt hemmetti sentään päällystätte ne kirjat ja vihot ja katsotte peiliin josko löytyis jotain missä olis oikeesti valitettavaa ja korjattavaa!!
Voin kertoa, ettei opea kiinnosta paskan vertaa, missä kunnossa työkirjat on. Sun muksuhan niitä likaisia ja repaleisia kirjoja käyttää eikä ope.
Meidän lapset eivät ehdi tuhota kirjojaan vuodessa. Kirja kestää mainiosti vuoden päällystämättä. Sen jälkeen työkirjat kuuluvatkin paperinkeräykseen.
Ymmärrän, että ne kirjat, joita käyttävät useammat oppilaat. päällystetään. Sen sijaan työkirjojen päällystäminen on todella epäekologista ja turhaa. Miksi muovittaa jotakin kertakäyttöistä? Kirja kestää ilman ylimääräistä muoviakin tarvittavan vuoden tai puoli vuotta. Kunpa opettajatkin ymmärtäisivät tämän näkökulman.
Olen tänä vuonna sanonut kaikille oppilaille, ettei työkirjoja tarvitse päällystää. Ovat kuitenkin vain vuoden käytössä - tai ne voi päällystää paperilla. Uutena saatavat, kiertoon joutuvat tekstikirjat velvoitan päällystämään. Jos oppilas ei päällystä kotona, tarjoan muovit ja hän päällystää kirjan itse välitunnilla.
Itse en niitä rupea ostamaan, enkä kerjäämään julisteita, tai tilaamaan lehtiä sen takia, etttä saan kirjat päällystettyä.
Et varmaan ollut ihan tosissasi. Pikku vinkkinä: paperinkeräyslaatikoista löytyy materiaalia :) ja saat tarvittaessa luultavasti tuttavilta/sukulaisilta/naapureilta mainoksia/lehtiä/lehtisiä ym tarviketta. Tosin jos vaikka poltat yhden tupakan päivässä vähemmän, säästät jo kontaktimuovin hinnan viikossa. Tai jätät yhden siiderin kauppaan.
Mun mielestä kirjat kannattaa päällystää yhdessä lapsen kanssa. Muutaman vuoden päästä muksut osaa tehdä sen jo itsenäisesti.
vanhin lapsi on 16v. Mutta enimmäkseen ovat kierrätyskirjoja saaneet, harvemmin uusia edes.
Minkä ikäisiä äitejä täällä oikein pyörii kun viime lama on kokonaan unohtunu?? Itse olin ala-asteella viime laman aikaan 90-luvun alussa ja silloin kyllä päällystettiin IHAN KAIKKI. Kirjoissa oli leimat, joihin merkittiin kenellä ko kirja oli käytössä ja milloin. Myös tehtäväkirjat päällystettiin, koska myös ne kiersivät, niihin ei saanut tehdä tehtäviä tai mitään merkintöjä, vaan niistä katsottiin tehtävät ja ne tehtiin vihkoihin. Vihot saatiin koulusta, joten nekin piti päällystää että kestävät, ja niitä piti täyttää "järkevästi" ja siististi, kun meni pyytämään uutta vihkoa edellisen täytyttyä, ope tarkisti että vihon sivut on säästeliäästi käytetty. Kontaktimuovia ei koulu sponssannu. Mulle ainakin vanhemmat opetti päällystämisen ja ihan itse päällystin heti kun kykenin ja osasin. Tuntuu oudolta miten totaalisesti edellinen lama on unohtunut. Olihan se touhu todella köyhäilyä välillä niin koulussa, terveydenhuollossa, kotona jne., mutta voi pojat kyllä tekis vastaava hyvää nykyajan mammoillekin. Nyt hemmetti sentään päällystätte ne kirjat ja vihot ja katsotte peiliin josko löytyis jotain missä olis oikeesti valitettavaa ja korjattavaa!!
No juurikin näin! Itse kulutin kanssa koulunpenkkiä tuolloin lama-aikaan ja muistan kun lomautusten aikana oma isä oli opettamassa meidän luokalle pari viikkoa matikkaa ja muiden vanhemmat muita aineita! Että siitä vaan mammat valittamaan kun kirjatkin pitää päällystää, voi kyynel tätä rankkaa elämää!
Ota kaunis, kaupan muovipussi ja avaa se saksilla niin että saat kauniin suorakaiteen muotoisen muovin. Taita muovi kahtia. Aseta kirja niin että kirjan selkä ja taitos ovat päällekkäin. Leikkaa muovi n. 3 senttiä suuremmaksi kuin mitä kirja on. Merkkaa kirjan leveys ja leikkaa pienet kaitaleet muovista pois sen taitoksen kohdalta. Ota teipinpaloja valmiiksi pöydän reunalle.
Taita muovi ensin toisen kannen alle ja sitten toisen. Teippaile ja taittele. Katso miten kauniin kirjan saat. Kerro lapsellesi että tämä vanha muovikassi suojaa nyt kirjaasi, mutta ei kirja kestä kovaa käyttöä, siksi reppua ei saa heitellä eikä kirjaakaan. Ole iloinen ettei ole koulupukuja tai koulumaksuja ja muista sanoa lapsellesi että kouluruokailu on hieno juttu ja sitä ruokaa maksavat lapsettomatkin.