Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten koulu voi vaatia vanhempia päällystämään kirjat?

Vierailija
11.08.2010 |

Jo heti ekana päivänä tuli lappu kotiin, jossa vaaditaan päällystämään muksujen koulukirjat. Ei mulla ole mitään päällystysmuovia enkä todella aio sellasta ostaa. On tärkeempiäkin rahareikiä.

Kommentit (103)

Vierailija
41/103 |
11.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kontaktimuovi rullan ja maksoi 2€ eli ei voi kenenkään talous kaatua tohon ja tuolla rullalla päälystää monta kirjaa. Lapsellehan tulee lapsilisät joten seuraavista lisistä ostat muovia. Millaisen kuvan lapset oikein vanhemmistaan saa jos vanhempia ei kiinosta lapsen kouluvälineet tuon vertaa? Ja tosiaan jos ei sitä kahta euroa ole niin sitten vaikka ilmasilla mainoksilla päällystää.

Vierailija
42/103 |
11.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne surkeimmat ja kurjimmat kirjat niille lapsille, joiden perheissä ei kirjoja päällystetty. Sama ope koko alakoulun ajan, ja jos ei ekalla palauttanut kirjoja hyvässä kunnossa, sai seuraavana vuonna se irtolehtipainokset. Minusta reilua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/103 |
11.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän äiti päällysti mun kirjat aina naistenlehdillä.

Vierailija
44/103 |
11.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvälle vaikutti.

kontaktimuovi rullan ja maksoi 2€ eli ei voi kenenkään talous kaatua tohon ja tuolla rullalla päälystää monta kirjaa. Lapsellehan tulee lapsilisät joten seuraavista lisistä ostat muovia. Millaisen kuvan lapset oikein vanhemmistaan saa jos vanhempia ei kiinosta lapsen kouluvälineet tuon vertaa? Ja tosiaan jos ei sitä kahta euroa ole niin sitten vaikka ilmasilla mainoksilla päällystää.

Vierailija
45/103 |
11.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ope antaa ne surkeimmat ja kurjimmat kirjat niille lapsille, joiden perheissä ei kirjoja päällystetty. Sama ope koko alakoulun ajan, ja jos ei ekalla palauttanut kirjoja hyvässä kunnossa, sai seuraavana vuonna se irtolehtipainokset. Minusta reilua.

Mä muistan kun pari luokkakavereista sai rähjäiset kirjat, kun muu luokka sai uudet. Sivusta seuraaminenkin teki pahaa ja tästä on jo yli 20 vuotta aikaa.

Lapsen rankaiseminen perhetaustan perusteella on mielestäni sadismia.

Vierailija
46/103 |
11.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on omistajan tehtävä huolehtia omaisuutensa kunnosta. Kustantaja sekä kirjakauppa myyvät myös päällystettyjä kirjoja, jos kunta ei halua investoida niin kunnantyöntekijöiden pitäisi päällystää ne. Jos ei kirjastotädit kelpaa, niin sitten vaikka opettajat. Itse vain ajattelin että kirjastontyöntekijöillä on parempi ammattitaito hommaaan, päällystävät ja 'pesevät' tuhansittain kirjoja muutenkin.

Minustakin on omistajan tehtävä päällystää kirjat. Mutta koska omistajana on koulu, niin koulun työntekijät hommiin. On sielläkin työllistettyjä, vaikka kouluavustajia. Kirjastolaisilla on ihan riittävästi hommaa omissa kirjoissaan.

Vierailija
47/103 |
11.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä laiskapaskamammoja taas. Älkää ainakaan enempää lisääntykö jos on niin vaikeata

Vierailija
48/103 |
11.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä laiskapaskamammoja taas. Älkää ainakaan enempää lisääntykö jos on niin vaikeata

Vierailija
49/103 |
11.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tällä tasolla mennään, kaikesta sitä saa ongelman tehtyä

Vierailija
50/103 |
11.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lapsilta vielä vähemmän. Mammat, laittakaa lapsenne hommaan, jos onnistuisi paremmin.

Vierailija
51/103 |
11.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten jätän sen tekemättä. Yritin kerran mutta siitä tuli sellaista ruttua ja kirjan kansi hajosi kun yritin repiä irti sitä ruttaantunutta muovia.

Vierailija
52/103 |
11.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaista on elämä, niin se vain on. Sen tarkoitus on opettaa ihmisille erinäisiä asioita. Itse lähetän ensi tiistaina oppilaiden koteihin tiedotteen, jossa pyydän päällystämään kirjat. Tämä opettaa vastuunkantoon, tavaroista huolehtimiseen ja vaikka siihen kirjojen päällystämiseen... Jos tämä vaatimus on jollekin liikaa, uskon että elämän monet muut vaatimukset ovat tälle henkilölle ylitsepääsemättömiä. terv. ope

Vierailija
53/103 |
11.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulu vaatii lapselta ja vanhemmilta kaikenlaista! Sellaista on elämä, niin se vain on. Sen tarkoitus on opettaa ihmisille erinäisiä asioita. Itse lähetän ensi tiistaina oppilaiden koteihin tiedotteen, jossa pyydän päällystämään kirjat. Tämä opettaa vastuunkantoon, tavaroista huolehtimiseen ja vaikka siihen kirjojen päällystämiseen... Jos tämä vaatimus on jollekin liikaa, uskon että elämän monet muut vaatimukset ovat tälle henkilölle ylitsepääsemättömiä. terv. ope

Jos kunnalla ei ole varaa ostaa päällystettyjä kirjoja, valtaosan koulukirjoista voisi jättää ostamatta kokonaan. Siitä oli muutama vuosi sitten tutkimuskin, että ilman kirjoja hyvä opettaja saa aikaan parempia tuloksia kuin laiska opettaja turhien työkirjojen kanssa.

Vierailija
54/103 |
11.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja en ole alkanut päällystämään kun kädet on sellaista peukalokeskelläkämmentä-tyyliä.

Hyvin ovat kestäneet ja ei ole maksuja ja kyselyjä perään tullut.

Ei sen puoleen, suurin osa kierrätetyistä kirjoista on ollut päällystämättä meille tullessaan jo ja hyvin ovat kestäneet.

Minulla on kolme jo teini-ikäistä lasta. Rahasta ei ole kiinni, olemme ihan vauras ja sivistynyt akateeminen perhe. En vaan satu olemaan mikään askartelija tai käsityöihminen, joten kaikki saksien ja muovien ja kuvien ja julisteiden ja lehtileikkeiden kanssa näprääminen on minulle kauhistus. Joten meillä kirjat ovat aina jääneet päällystämättä. Mitään ongelmia ei ole ollut. Kirjat ja vihot ovat kestäneet sen mitä niiden pitääkin.

Vierailija
55/103 |
11.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on omistajan tehtävä huolehtia omaisuutensa kunnosta. Kustantaja sekä kirjakauppa myyvät myös päällystettyjä kirjoja, jos kunta ei halua investoida niin kunnantyöntekijöiden pitäisi päällystää ne. Jos ei kirjastotädit kelpaa, niin sitten vaikka opettajat. Itse vain ajattelin että kirjastontyöntekijöillä on parempi ammattitaito hommaaan, päällystävät ja 'pesevät' tuhansittain kirjoja muutenkin.

Minustakin on omistajan tehtävä päällystää kirjat. Mutta koska omistajana on koulu, niin koulun työntekijät hommiin. On sielläkin työllistettyjä, vaikka kouluavustajia. Kirjastolaisilla on ihan riittävästi hommaa omissa kirjoissaan.

Mikä tämä paljon mainittu kunta tai yhteiskunta oikein on? Jokin mystinen rikas ja varakas työllistäjä, jossa operoi rikkaita ja vaikutusvaltaisia ihmisiä ja joille sietääkin laittaa tehtäväksi ylimääräiset ja tylsät tehtävät?

No ei, eipä ole. Kunta koostuu meistä veronmaksajista. Kaikki nuo koulukirjat on hankittu veronmaksajien maksamilla verorahoilla toisin sanoen me veronmaksajat omistamme nuo koulukirjat. Jos haluamme maksaa vähän lisää, voidaan varmasti kouluihin ostaa kontaktimuovit ja palkata päällystäjät. Opettajien, koulunkäyntiavustajien ja kirjastovirkailijoiden tehtävät kun on jo melko moninaiset eikä niihin kuulu oppilaiden kirjojen päällystäminen niin kuin ei varmaan esim. sairaanhoitajien tehtäviin kuulu vierailijoiden kenkien putsaus tai toimistovirkailijan tehtäviin pomojen vessan peseminen.

Tai sitten voitaisiin maksaa vielä vähän lisää, niin jokaiselle lapselle voitaisiin hankkia ihan omat kirjat eikä niitä tarvitsisi kierrättää. Ai niin, mutta kaikki ei halua maksaa lisää. On aina niitä, jotka elävät työttömyyskorvauksilla tai toimeentulotuilla. Hei, miksi ei tehtäisi koko koulusta maksullista? Silloin sinne ei voisi tulla niitä, jotka ruikuttaa kontaktimuovin kalleudesta tai kirjojen päällystämisen vaikeudesta. Loppuisivat nämä vapaamatkalaiset, jotka kehtaavat kehua, kun eivät ole eläissään yhtäkään kirjaa päällystäneet ja hyvin ovat pärjänneet. Niin, jonkun toisen lapsi on sitten saanut tämän vapaamatkustajan lapsen lähes käyttökelvottoman kirjan. Ehkäpä jopa kesken lukuvuoden on jouduttu tekemään erillistilaus kirjoja (joka siis hyvin kallista) hajonneiden kirjojen tilalle. Kyllä taas veronmaksajien rahoilla juhlitaan. Ai niin, mutta nämä vapaamatkustajat eivät varmaan edes maksa veroja. Harrastavat vaan harmaata taloutta ja tukien nostamista. On sitten helppoa valittaa siitä, miten kaikkien muiden tässä yhteiskunnassa on tehtävä asiat heidän puolestaan. Varmaan kohta jo pitää tulla kotiinkin ihan pyllyä pyyhkimään. Ja sitten ihmetellään, kun nykyajan lapset eivät osaa mitään ja kuvittelevat maailman pyörivän heidän ympärillään...

Ja vapaamatkustajien ei tarvitse olla kiitollisia ilmaisesta peruskoulusta ja ilmaisista oppikirjoista. Se on heidän kansalaisoikeutensa. Velvollisuuksiahan heillä ei ole. Miten toivonkaan, että tällaiset pullamössövanhemmat joutuisivat elämään yhden vuoden ilman yhteiskunnan tukia. Ei siis ilmaista koulua eikä ilmaisia koulukirjoja, ei terveyskeskuksia, ei työttömyyskorvauksia, ei lapsilisiä, ei mitään muuta kuin se oma palkka tehdystä työstä ja kaikesta muusta pitäisi maksaa. Vuoden jälkeen kyllä varmaan tätä nykyistä järjestelmää älyttäisiin arvostaa.

Vierailija
56/103 |
11.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei sitten sulle tulisi mieleen etta teinit voisivat paallystaa itse omat kirjansa? Vai onko heillakin peukalo keskella kammenta? Eihan sita tuollaista ihan ylivoimaista asiaa voi millaan vaatia... tulee vaikka teineille traumoja.

Olisipa meidankin lapsilla koulukirjat! Englannissa kayvat koulua, eika taalla mitaan kirjoja jaeta. 15-vuotiaalla on 2 aineesta kirjat (joita ei saa omaksi). Muissa aineissa materiaali joko kirjoitetaan vihkoon tunnilla (jos kirjoitetaan) tai opettaja jakaa monisteita, jotka sitten esim. meidan koulua vieroksuvalla teinilla lainehtivat huoneen poydalla, lattialla ja sangyn alla kurttuisina kasoina. Lue siita sitten kokeisiin :(

Mun kouluaikoina paallystettiin kirjat hyllypaperilla, ihan itse. Ekoilla luokilla aapinen ja laskukirja taisivat olla kovakantiset enka muista paallystettiinko niita aidin kanssa. Mut osasin kylla jo viimeistaan 10-vuotiaana ostaa mieleiseni paperit ja paallystaa itse.

Vierailija
57/103 |
11.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä päällystän aina kaikki kirjat ja vihkot. Tykkään päällystämisestä ja kirjatkin jotenkin kivempia päällystettyinä :)

Tänään päällystin tytön kaksi kirjaa, harmi kun ei saanut vielä enempää.

Vierailija
58/103 |
11.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

käyttäkää 30 cm:n viivoitinta ja päällystäkää vain yksi kansi kerrallaan (joko etu- tai takakansi).

Meillä lapsen ope sanoi että kirjat kannattaa päällystää, mutta pakko ei ole.

Vierailija
59/103 |
11.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai itse asiassa niin olen tehnytkin kirjastossa työskennellessä..

Vierailija
60/103 |
22.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku päällystää naistenlehdillä niin eikö näin tasaarvon aikaan ne voisi päällystää miestenlehdillä