Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rikosasiaa, osaako joku sanoa.

Vierailija
09.08.2010 |

Tänään olin kuulusteluissa. Olin väärentänyt eksän nimen muuttoilmoitukseen.

Nyt musta otettiin sormenjäljet ja kuvat, kuin pahimmasta rikoksesta. Vaikka tuo oli vasta kuulustelu ja mua ei ole vielä ees syytetty mistään taikka tuomittu.

Paska olo ja ihmettelen, onko tuo oikeasti tapa.

Kaduttaa hömöily, ja ihan karsee olo. :(

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
09.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suppealla turvallisuusselvityksellä tarkistetaan vain kyseisen henkilön tausta, ei muiden ihmisten.

Lähinnähän tarkoitus on turvata tiettyjen alojen työpaikat, ettei kyseisiin tiloihin päästetä työskentelemään ihmisiä, joilla rikostausta ym.

Esim. poliisilaitokset ym. korkeamman turvallisuusluokituksen omaavat tilat... Ei ne tutki, onko joku sukulainen rikollinen vai ei, vaan se henkilö, kenen pitää tällaisissa tiloissa työkseen liikkua..

Vierailija
2/42 |
09.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

menee tälläsessä asiassa ennen kuin se menee syyttäjän pöydälle ja siis syyteharkintaan. Sehän tässä taitaa nyt ratkasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
09.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hähähähä eikö olekin mahtavaa olla rosmo ja hämärähemmo. Seuraaavalla kerralla lupaa ettet jää kiinni!

Vierailija
4/42 |
09.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeesti.

Mutta miksi siis väärensit sen nimen?

Vierailija
5/42 |
09.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin sieltä löytyy nuo säilytysajat. Ei niitä ikuisuuksia kuitenkaan pidetä, jollei ole suurta syytä.

Vierailija
6/42 |
09.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap on osoittanut olevansa luonteeltaan epärehellinen, joten ihan aiheellistahan se silloin on, että ei tietynlaisiin töihin pääse. Ei niihin turhaan vaadita nuhteetonta taustaa.

Vierailija
7/42 |
09.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko varma et duuni menee, ainakaan heti? Jos olet vaikka ydinvoimalassa töissä, niin ei kai sun tietojas Supolta joka pvä tarkasteta, täh? Ehkä vaan sillon ku aloitat työt ja sitte jotain tsekkauksia myöhemmin. Ja olisikohan tuossa neuvotteluvaraa työnantajan kanssa, kun rikos ei ole pahimmasta päästä...En tiä. Mut voihan olla et olet jossain muualla töissä kuin ydinvoimalassa tai lentokentällä...

Vierailija
8/42 |
09.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en osaa sinua valitettavasti neuvoa, mutta parempi olisi, että kävisit tilanteen läpi jonkun ammattilaisen kanssa. Säästyisit pilkalta ja turhilta heitoilta.

Harmi, että tilanteesi on nyt tukala. Ota opiksesi - kyllä elämä vielä lutviutuu.

Vierailija
9/42 |
09.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poliisi sanoi, ettei tiiä, saanko rangaistusta tai en. Asia ei ole ihan näin yksiselkoinen.

Olen rangaistuksen ansainnut. Ja kyllä miettinyt, joskos työnantajalle tästä puhuisin, kuiteskin ovat perillä tästä kuviosta muutenkin.

Meille tehdään loka-marraskuussa se juttu taas, ja mietin, ehtiikö siihen mennessä mennä syyteharkintaan.

Vierailija
10/42 |
09.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

etkö ole joka tapauksessa saamassa jossain vaiheessa potkut, jos työpaikallasi nuo tiedot tarkastetaan ja ne automaattisesti aiheuttavat potkut? Onko sillä väliä tapahtuuko se nyt vai vähän myöhemmin?

Vierailija
11/42 |
09.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

syyteharkinnan jälkeen, koska rangaistukseni tulee olemaan tod.näköisesti sakkoja. Ja tuo merkintä säilyy n. vuoden maksimissaan. Ainakin tällästä tietoa sain lakimieheltä (ystävä).

Ihan kaikkien kannalta oisi parasta, että kärsin rangaistuksen, joka mulle langetetaan ja opin läksyni. Mutta jos tässä menee vielä työ alta, niin ketä se palvelee??

Vierailija
12/42 |
09.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sympatiat täältä. Olen minäkin hairahtanut joskus väärälle polulle - asiat eivät ole aina niin pirun yksinkertaisia kuten jotkut kirkasotsaiset äitijumalattaret täällä väittävät. Suosittelen, että otat yhteyttä asianajajaan ja selvität asian hänen kanssaan. Maksaa hieman mutta mielenrauhasi kannalta varmaan parasta. Suomalaiset poliisit eivät ole mitään jumalia vaan voivat tehdä myös laittomia temppuja (tyyliin tiedot eivät SAISI näkyä mutta silti näkyvät).

Vierailija
13/42 |
09.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tosiaan tiedän tehneeni väärin ja oli kova päivä kaikin puolin. Ja eniten mua ärsyttää oma typeryyteni, koska en ajatellut seurauksiani, kun käyttäydyin asiattomasti. Olin epätoivoinen, monestakin syystä.. Se nyt ei ole mikään puolustus, mutta enempi asiaa tietävät, että ei oo ihan yksinkertainen juttu..

Vierailija
14/42 |
09.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joitakin vuosia sitten minut kutsuttiin kuulusteluun rikoksesta epäiltynä. Olin syytön, enkä edes tiennyt mistä hitosta on kyse kun kuulustelukutsu postissa tuli. Onneksi minulta ei otettu mitään kuvia ja sormenjälkiä: olo oli tarpeeksi nöyryytetty muutenkin.

Olin ostanut pienestä atk-puljusta ihan normaalia tietokonekrääsää. Pulju sattui myymään myös laitteita, joilla pystyi katselemaan rikollisesti maksullisia satelliittikanavia (mistä en tiennyt mitään). Pahaksi onneksi puljun kirjanpito oli niin tuhannen solmussa, että kuittien perusteella minä (ja varmaan muutama muukin syytön) olin muka ostanut näitä salauksenpurkulaitteita.

Ja minuako olisi sitten pitänyt kohdella rikollisena ja ottaa sormenjäljet sun muut että ne on sitten "valmiina kun seuraavalla kerran syyllistyn isompaan rikokseen"?

Se on ihan sama onko rikos pieni vai iso, nykyään otetaan noi ihan senkin takia että ne jää sinne rekisteriin ja sitten jos vaikka seuraavan kerran syyllistyy isompaan rikokseen niin ne on siellä valmiina.

Ja P.S. Ihminen on syytön kunnes oikeudessa tuomitaan. Epäilty ei ole sama asia kuin rikollinen.

Vierailija
15/42 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun ap´ta ei ole vielä ees syytetty taikka tuomittu.

Vierailija
16/42 |
09.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

22 § Suppean turvallisuusselvityksen tekeminen Suppea turvallisuusselvitys voi perustua vain sellaisiin rekisteritietoihin, jotka sisältyvät poliisiasiain tietojärjestelmään, rikosrekisteriin, oikeushallinnon tietojärjestelmiin syyteharkinnassa olevista tai olleista rikosasioista, tuomiolauselmajärjestelmään taikka pääesikunnan pitämään rikostietorekisteriin tai turvallisuustietorekisteriin."

Tarkistetaanko suppeassa turvallisuusselvityksessä vain kyseinen henkilö vai myös perheenjäsenet/ asuinkumppanit?

Tietäiskö kukaan.

Vierailija
17/42 |
09.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet saanut suullisen luvan tehdä toisen allekirjoituksen silloin se ei ole rikos.

Vierailija
18/42 |
09.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys kuuluu, miksi oikeasti musta otettiin sormenjäljet ym.kuvat kuin jostain isostakin rosvosta. :( Oikeasti ihan kamala tilanne ja itkin siellä vaan.

Vierailija
19/42 |
09.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos väärentää toisen nimen. Syyllistyt väärennökseen sekä mahdolliseen viranomaisten tms. harhauttamiseen. Ja ihan varmasti saat syytteen.

Totta kai epäillystä otetaan sormenjäljet jemmaan, sekä muut tiedot, ethän sinä mikään todistaja tai asianomistaja ole. Ja saatat myöhemmin tehdä jotain samanlaista uudelleen, joten helpottaa jäljittämistä sitten myöhemmin.

Vierailija
20/42 |
09.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys kuuluu, miksi oikeasti musta otettiin sormenjäljet ym.kuvat kuin jostain isostakin rosvosta. :( Oikeasti ihan kamala tilanne ja itkin siellä vaan.

luuletko, että meillä on joku systeemi, jonka mukaan on isoja ja pieniä rosvoja... jos syyllistyy rikokseen, on rikollinen, ei siinä sen kummempaa. Ja sinä syyllistyit. Ei kait niitten poliisien kuulu siinä päätä silittää ja kyyneliä kuivata, herranen aika. Hoitavat työnsä, hoitaisit sinäkin vaan omat hommasi, etkä siinä sivussa vähän toistenkin, niin ei tulisi ongelmia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kolme