Jos valittavanasi olisi eteläpohjalainen ja savolainen miesehdokas, niin
kumpaan todennäköisemmin päätyisit?
Ja kyseessä siis elämänkumppanin valinta, loppuelämäksi. Ja ne muut vaihtoehdot olisivat tosiaan jo loppu :(
Kommentit (155)
Syvällisiä kokemuksia ei ole kummastakaan, mutta savolaisesta viäntämisestä tulee ainakin hyvälle tuulelle, ja omat kokemukseni pohjalaismiehistä ovat juroja ja jäyhiä, suorastaan aggressiivisia.
Jos perusasiat ovat kunnossa, eli rehellisyys ja empatiakyky, ehkä valkkaisin savolaisen mieluummin.
ei voi puhua samana päivänäkään. Savolaiset on kieroja huijareita, joille on tärkeää oma itse. Kaikelle muulle voi venkoilla, mutta kun pilkka osuu omaan nilkkaan niin hymy hyytyy heti. Savolainen on niin vänkyrä, että kun kirnuun pistää, ei männällä osu. Eteläpohjalainen taas on rehellinen ja suora ja luotettava, jos on jotain sovittu, se pitää. Ja ahkerakin se on, talous pysyy kunnossa toisin kuin savolaisella, joka pistää herkästi kaiken menemään mutta tykkää olla mieluummin piällysmiehenä, tekemässä päätöksiä toisten puolesta ja toisten rahoilla... Katsokaas vaikka menestyneitä liikemiehiä ja poliitikkoja - ensimmäiset on useimmin lännestä, jälkimmäiset idästä.
Asun Pohjanmaalla ja tunnen mukaviakin Etelä-Pohjanmaalaisia. Valitettavasti stereotypinen kuva heistä on niin huono, että valitsisin savolaisen.
Mulla on etelä-pohjanmaalta oleva ystävä,hän on jäyhä ja pidättäytyvä,mutta pidän hänen reiluudestaan ei ole esim.pihi ja hänellä on huumorintajua. Pidin ystävääni pisteliäänä mutta tapasin hänen muita tyttökamujaan ja siskojaan niin etelä-pohjalaiset naiset ovat kyllä erittäin sanavalmiita niin hyvässä kuin pahassakin. Etelä-pohjalaisiin miehiin en ole tutustunut. Se on kyllä totta jos etelä-pohjalaista loukkaa,niin ikinä se ei anna anteeksi ja kyllä,kantaa kaunaa hautaan asti. Ovat siis todella pitkävihaista porukkaa.
:) :) kun veljeni alkoi seurustelmaan härmäläisen tytön kanssa oli se melkoinen kulttuurishokki vanhemmille ja minulle,mutta nykyään kälyn kanssa tullaan hyvin juttuun. Toiminnan nainen ja kun ilmotti viime käynnillää"sulla on komiat verhot" niin hän on taatusti sitä vielä olohuoneeni uudistuksesta eikä juttele lämpimikseen. Välillä on luovimista se tietynlaisen yksisilmäisyyden kanssa:"halki poikki ja pinoon". Luulin aluksi olevan yksittäisen ihmisen ominaisuus,mutta kun olen tavannut kälyni perhettä ja ystäviä niin nehän on kaikki hyvinkin suoraviivaisia :).
ja olisi PAKKO valita liitto jommankumman kanssa
vetäisin itseni kiikkuun jos valittavana olisi vain nuo ja olisi PAKKO valita liitto jommankumman kanssa
hyvin suuri osa suomalaisista ainakin pääkaupunkiseudulla on 1, 2 tai kolmannen polven takaa savolaisia, ettei kannata uhota ennen kuin suvun vaiheet on selvillä.
Etelä-pohjanmaalla käydessäni oli yllättynyt siitä miten paljon siellä on pienyrityksiä vrt itä-suomeen. Ovat siis sangen toimeliasta porukkaa. Ja pohjalaiset ovat hyvin omanarvontuntoisia.
Sanotahan jotta....mennähän....tullahan
eteäpohjalaisen ottaisin. Savolaisia tunnen ja ovat kieroja, itsekkäitä ja juntteja.
minäkään en kestä sitä pohjalaista itsenä kehumista. Ja jos aikuinen mies sanoo "äitee", niin voi luoja, kuka pystyy sellaista kuuntelemaan?
n tunne yhtään rehellistä savolaista, kieroja kaikki kuin korkkiruuvit.
Itse savolaisena olen huomannut, että useimmat pohjalaiset joiden kanssa olen ollut tekemisissä ovat välillä ehkä vähän liiankin suoria ja tulisia kommenteissaan. Toisinaan se on siinä rajalla loukkaako se kuulijaa tai onko keskustelu hyvän maun rajoissa. Jos jokin v*tuttaa niin ei kai sitä nyt tarvitse koko kylälle huutaa mahdollisimman kovaa? Antaa minusta ihmisestä vain kuvan ettei ole mitään itsehillintää. Tähän olen törmännyt valitettavasti tahtomattakin, että sivullisena pitää kuulla toisten kiistat ja murheet vaikkei ne minulle mitenkään kuulu vain koska satut olemaan samassa huoneessa kyseisen henkilön kanssa.
Savolaiset myös heittävät aika paljon huulta ja eivät ole kommenteissa aina tosissaan, mitä pohjalainen ei aina huomaa ja suuttuu. Tästä syystä varmasti ainakin savolaisilla ja pohjalaisilla tuppaa menemään sukset ristiin. En syrji pohjalaisia ja on minulla heitä kavereinakin, mutta yleisesti olen huomannut tulevani toimeen huomattavasti paremmin hämäläisten ja etenkin oululaisten kanssa. Varsinkin viimeisimmät eivät ota asioita liian vakavasti ja ymmärtävät huumorin päälle, joten savolainenkin vapautuu heidän seurassaan.
t: savolainen nainen
Ottaisin eteläpohjalaisen. Maan seksikkäin murre, ja luonnekin sopii paremmin meikäläisen satakuntalaisiin juuriin.
Savolaiset ovat mukahauska ehe ehe -tyyppejä, huonoja sarkasmissa. Yrittävät ratsastaa jollain lupsakan maineella ja Suomen hauskimpana heimona, vaikka todellisuudessa ovat vaan niin hömelöitä, etteivät ymmärrä muiden vähemmän alleviivattua huumoria. ;)
JA NE EIVÄT OLE POHJALAISIA VAAN ETELÄ-POHJALAISIA. Ei varmaan käynyt tutuille epäselväksi, kuka täällä kirjoittelee.
T. Pohjalainen ja savolaisen ottaisin
JA NE EIVÄT OLE POHJALAISIA VAAN ETELÄ-POHJALAISIA. Ei varmaan käynyt tutuille epäselväksi, kuka täällä kirjoittelee.
T. Pohjalainen ja savolaisen ottaisin
Mutta se selittyy, kun sanot valitsevasi savolaisen.
ovatko kaikki muut vaihtoehdot tosiaan jo loppu?
Mun luenne ei oikein kestä pohjalaisia, ei etelä- eikä keski. Pohjoispohjalaiset saattais jo mennä. Miettimällä mietein kerran, että vaikka mulla on ystäviä niin Turusta, Tampereelta kuin Imatralta, Taivalkoskelta ja Pellosta, Jyväskylästä ja Kuopiosta jne, muttei yhtään pohjalaista. huumorintaju ei kohtaa ja mun mielestä ne täräyttälee liki loukkauksia. Ja ottaa asiat turhan vakavasti:-)
Mun luenne ei oikein kestä pohjalaisia, ei etelä- eikä keski. Pohjoispohjalaiset saattais jo mennä. Miettimällä mietein kerran, että vaikka mulla on ystäviä niin Turusta, Tampereelta kuin Imatralta, Taivalkoskelta ja Pellosta, Jyväskylästä ja Kuopiosta jne, muttei yhtään pohjalaista. huumorintaju ei kohtaa ja mun mielestä ne täräyttälee liki loukkauksia. Ja ottaa asiat turhan vakavasti:-)
Tuo murteesi viittaa siihen suuntaan? :)
(sori ohis)
14 jatkaa etta siis karkasivatko ne muut?
Tosin jos mää, savolainen ja eteläpohjalainen oltais ihmiskunnan viimeiset, niin pakkohan se olis lisääntyä molempien kanssa, että olis edes hiukan laajempi geenipohja tulevalla ihmiskunnalla.
Aika kammot eväät sais silti tuleva ihmiskunta.
perusteellisuus. Huonoja puolia on vanhanaikaisuus esim. sukupuolirooleissa, ja perinteisiin suhtaudutaan haudanvakavasti. Kulissit ovat tärkeitä, ja materiaa pitää olla mahdollisimman paljon. Erilaisuutta ei juuri siedetä.
t. Pohjalaisen kanssa naimisissa, savolaisista ei kokemusta
Geneettiset riskit perillisillä olisi valitsi kummin tahansa, oma "isälinjani" on savolais-karjalainen ja "äitilinja" e-pohjalainen.