Millaisessa tilanteessa on oikeasti TALOUDELLINEN PAKKO viedä lapsi hoitoon alle 3 vuotiaana?
Kommentit (134)
jossa ollaan omillaan toimeentulevia eikä saada sossua maksamaan kaikkea kotihoidontuen riittämättömyyden vuoksi!
Eikö teille ole muuta elämää kun miettiä mitä muut tekee ja miks????
Minä sairastuin vakavasti ja kävin hoidoissa ja vaikka olin kotona niin hoidot veivät voimat käytännössä kokonaan, etten olisi jaksanut hoitaa lapsia.
Ei tarvitse olla edes mitään ökytaloa, kahta autoa ja vuosittaisia Thaimaan matkoja ja laskettelureissuja, sillä ihan pelkän normaali perheasunto maksaa - ja paljon. Autoakaan ei välttämättä ole, korkeintaan yksi auto. Etenkin keskiluokkaiset ovat pääkaupunkiseudulla siinä tilanteessa, että on ihan oikeasti pakko mennä töihin, että voi edes asua jossain. Tämä ei tietenkään koske köyhiä sosiaalitapauksia, joille kaikki maksetaan eikä todella varakkaita ihmisiä, jotka pystyvät elämään yhden palkalla. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että toisen palkka on vähintään 5000 euroa brutto.
Siinäpä teille pullamössöille vähän elämän realiteetteja.
mutta onko valmis luopumaan omakotitalosta ja autosta, onko valmis viemaan lapsilta tutun ympäristön ja kodin sen vuoksi, että voi kituuttaa kotona 3v. Muuttaa vuokralle ja hakea asumislisää. Etkö oikeasti ymmärrä, että joillain aloilla palkka on käteen vain esim. 1500€/kk tai jopa alle.
Sinnitellään kotona kunnes lapsi 1,5v. Sitten alkaa rahat olla niin vähissä, että parempi mennä töihin takaisin ja ostaa lapsille vaikka joskus ihan uusiakin vaatteita.
Kuopus syntyi ylläriraskaudesta ja koska oli juuri tuolloin remppa kesken, ei ollut mahdollista yhtään säästää etukäteen.
Äippärahan loppuessa mies jää kotiin ja minä menen töihin. Hän saa kotona ollessaan suunnilleen 800€ tukiaisia. Mun nettotulot 2000€. Tosta rahasta on maksettava: lainoja 1700€ yht. Ruokaa ym talousmenoja 400€, sekalaisia laskuja 200€, auto (pakollinen työn takia) 150€. Meille jää käyttörahaa siis alle 300€/kk. Siitä sitten maksellaan kaikki yllärit :/ Tiukkaa tekee selvitä vuoden ajan näillä menoilla ja tuloilla.
Tulot on tasan 0. Ei saa mitään tukia. Mä haluaisin nähdä, kuinka moni Suomessa olisi kotona, jos ei saisi sitten senttiäkään rahaa. Tuskin olisi montaa perhettä, jossa olisi varaa moiseen.
.. kävin kampaajalla ko. aikana 2 kertaa...en pyöritellyt rättejä kaupoissa ja himoinnut uutta kamaa kotiin... näin se meni...
ilman mitää sosiaalitukia. Sillä mielestäni jokaisella on valvollisuus ennemmin mennä töihin ja ansaita elantonsa itse kuin elää tuilla. Eri asia nostaa tukia, jos ei ole paikkaa mihin mennä. Eli töihin jos työpaikka on, vaikka ennen kuin lapsi on 3 v, kuin nostaa mitään tukia, jos ei kotona voi olla ilman tukia. Se on jämpti niin. En voi halveksia ketään muuta enemmän tässä maassa, kuin näitä tukia nostavia kotiäitejä, kun työnteko ei kiinnosta ja kotona lorvitaan sillä verukkeella, että lapsi on alle 3 v. Jos kotona olo onnistuu ilman mitään tukia niin siitä vaan, olkaa kotona vaikka maailman tappiin, mutta omilla varoilla.
Tulot on tasan 0. Ei saa mitään tukia. Mä haluaisin nähdä, kuinka moni Suomessa olisi kotona, jos ei saisi sitten senttiäkään rahaa. Tuskin olisi montaa perhettä, jossa olisi varaa moiseen.
mua risoo, olen kyllä itse kotona kunnes nuorinkin 3v. En olisi jos siksi pitäisi esim. kituuttaa surkeassa vuokrakämpässä.
Ärsyttää kun kaikkia kotonaolioita luullaan automaattisesti joiksikin kotihoito fanaatikoiksi sun kaltaistesi huutelijoiden takia.
on sitä mieltä että jo hankitusta omaisuudesta on hankkiuduttava eroon jotta lapset saa olla kotihoidettuina jossain vuokraluukussa jossa kukaan ei viihdy? Alueella jossa on niin levotonta ettei uskalla nokkaansa ulos laittaa????
Myykäämme siis kaikki kotimme, automme ja jääkäämme kotiin jotta saadaan hoitaa lapset kotona.
Ei, ei se aina ole tavara ja materia joka pakottaa laittamaan lapset hoitoon. Ihan oikeasti ääliöt: kaikilla ei ole miljoonia hankkivaa puolisoa joka voi maksaa kaikki pakolliset kulut useita vuosia kun emäntä haluaa hoitaa lapset kotona...
Onhan se omavalinta tietysti laittaa lapset taloudellisin syin hoitoon koska on idioottina mennyt ostamaan sen talon ja kouluttautumaan sellaiselle alalle josta ei nyt sitten käteen ole jäänyt niin paljoa että olisi voinut etukäteen säästää rahaa jemmaan hoitovapaan ajoiksi... aina ei voi voittaa!
Todellisuutta monelle pääkaupunkiseudulla asuvalle.
Voihan sitä muuttaa muualle halpaan vuokra-asuntoon.
jos kyseessä on esim. yllätysraskaus ja sitä ennen ollut isoja odottamattomia menoja sen verran että vararahat olisivat huvenneet. Olisiko reilua vanhempia lapsia kohtaan että he joutuisivat luopumaan kaikesta ja pistämään koko elämän uusiksi jotta nuorin olisi kotona 3-vuotiaaksi?
Itsellä ei siis ole tällaista tilannetta, mutta tuli vaan mieleen...
Eli tavara, tavara, tavara
mutta onko valmis luopumaan omakotitalosta ja autosta, onko valmis viemaan lapsilta tutun ympäristön ja kodin sen vuoksi, että voi kituuttaa kotona 3v. Muuttaa vuokralle ja hakea asumislisää. Etkö oikeasti ymmärrä, että joillain aloilla palkka on käteen vain esim. 1500€/kk tai jopa alle.
ilman mitää sosiaalitukia. Sillä mielestäni jokaisella on valvollisuus ennemmin mennä töihin ja ansaita elantonsa itse kuin elää tuilla. Eri asia nostaa tukia, jos ei ole paikkaa mihin mennä. Eli töihin jos työpaikka on, vaikka ennen kuin lapsi on 3 v, kuin nostaa mitään tukia, jos ei kotona voi olla ilman tukia. Se on jämpti niin. En voi halveksia ketään muuta enemmän tässä maassa, kuin näitä tukia nostavia kotiäitejä, kun työnteko ei kiinnosta ja kotona lorvitaan sillä verukkeella, että lapsi on alle 3 v. Jos kotona olo onnistuu ilman mitään tukia niin siitä vaan, olkaa kotona vaikka maailman tappiin, mutta omilla varoilla.
Lapselle myös hyvä ja ravitseva ruoka ja onnellisemmat vanhemmat (kun ei tarvi venyttää joka senttiä, niin säästyy aika monta riitaa).
Eli tavara, tavara, tavara
Ja rahaakaan ei välttämättä säästyisi kun Helsingin sisällä kulkeminen on sen verran halpaa verrattuna siihen että tulee muualta.
Eli nyt pitäisi koko perheen jättää koti ja molempien vanhempien työpaikat, muiden lasten koulut ja kaverit sen vuoksi, että nuorin ei "joutuisi" hoitoon alle 3 v? Siinä se perheonni kukoistaisi koko perhe työttömänä vieraalla paikkaunnalla vuokratalossa. Kyllä te olette lystikkäitä =DDDDDD
Esim. 7, 9 ja 11 vastaajilta sellaisia sain.
En tiedä paljonko maksavat vuokra-asunnot pääkaupunkiseudulla, joten siellä varmasti voi olla vaikeaa elää vuokralla ja olla kotona. Mutta jos kyseessä OMISTUSasunto, eikös se ole silloin oma valinta, paljonko on lainaa ottanut?
Sairaus myös hyvä syy.
ap
"Miksi pitää asua pääkaupunkiseudulla?
Voihan sitä muuttaa muualle halpaan vuokra-asuntoon."
Ja sitten nostaa niitä tukia jossain maaseudulla, kun ei ole työpaikkaa vai? Voi pyhäjysäys tätä yksinkertaisuuden määrää tällä palstalla. Ei ihme, että Suomessa menee huonosti.... ainakin joillakin.
ja syö metsän antimia muutaman vuoden!