Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinkas monta virikelasta tunnette?

Vierailija
02.08.2010 |

Eli virikelapsi = lapsi joka on päivähoidossa (osa/kokopäivä), vaikka toinen vanhemmista on kotona.

Ja onko aiheuttanut haittaa teille esim. siten että ette ole itse päässeet siksi päiväkotiin mihin olette hakeneet?

Itse tunnen monta sellaista joka vie isomman terveen lapsen kun hoitaa pienempää tervettä lasta. Kerhoja ja muuta on yllin kyllin tarjolla eli kyse pelkästä laiskuudesta. Ja haittaa on näistä. SUUTUTTAA. Miksi ihmeessä niitä virikelapsia ei pistetä niihin epäsuositumpiin ISOIHIN hoitopaikkoihin, miksi oi miksi. Ja vielä joudun selkänahastani maksamaan näiden päivähoidon, ja elämä on hankalaa kun kuljettelen omia sitten hevonkuuseen.

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
02.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli siis asuu jossain ihan maalla kaukana kaupungeista, niin silloin on toki perusteltua.

Mutta kun suurimmalla osalla suomalaisista on mahdollisuus viedä ne lapset myös kerhoihin, mikä on muutoin suurempi työ kuin viedä hoitoon. Kerhoja ja muita aktiviteetteja löytyy suurimmilla paikkakunnilla joka sormelle. ,

Kerhoissahan ei saa ruokaa ja ne on yleensä hoitopäiviä lyhyempiä, joten kuljetusta tulee enemmän. Hoitopäivä on äidille helpompi, mutta lapselle ikävämpi. Kuitenkin sitä virikettä tulee kerhossa yhtä paljon ellei enemmän kuin hoidossa. Aika monessa hoitopaikassa askarrellaan noin kerta viikkoon esimerkiksi. Kerhossa joka kerta.

Ja vielä kerran, virikelapsi ei ole opiskelijan/kotona työtä tekevän lapsi tietenkään. Keskustelu koski virikelapsia.

Ja edelleen minua suututtaa se että virikelapsilla on sama hoitomaksu kuin työssäkäyvillä. ja ne pääsevät myös niihin parhaimpiin päiväkoteihin, jotka tarvittaisiin hoitorumbassa oleville lapsille. Siinä se vääryys. Koska todellakin on virikelapsia, jotka ovat sitä äidin saamattomuuden vuoksi. Kaikki virikelapset eivät tällaisia ole, mutta aika suuri osa.

Vierailija
22/43 |
02.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tarttis kuljetella hevonkuuseen. lisäksi niinku esim.meillä on erittäin haastava isompi lapsi, vauva ei nukkunut öisin ekaan 2v. ei mitään tukiverkkoja. mä oisin joutunut hullujen huoneelle jos en ois saanut nukkua päivisin. että älä narise ei ne lapset siellä huvikseen ole

Hoitopaikka on haettu ajoissa, niin ajoissa kuin mahdollista. Ei auta se.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
02.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ei olisi siihen että laittaisin lapseni hoitoon, vaikka ole toisten lasteni kanssa kotona. -- se on laiskuutta, saamattomuutta sekä myös toisille kanssaeläjille haitallista. -- Tällaisia ajatuksia minulla asiasta. Mutta oikeudentaju ei ole kaikilla sama.

Meillä tosiaan 5-v. esikoinen "virikehoidossa" ja 1-v. toistaiseksi kotona. Siksi koska minä teen kotona töitä ja viimeistelen yliopisto-opintoja. Ei siinä ole mahdollista hoitaa vielä esikoistakin, mutta LAISKUUTTAHAN se on :P Tavallaan vedän kolme työpäivää sinä aikana kun esikoinen on hoidossa, minä hirveä vetelys.. Joo ja jos nyt on tarve urputtaa että älä-tee-töitä-olisit-opiskellut-ennen-lapsia niin olepa hetki hiljaa ja mieti meneekö elämä aina niin kuin suunnittelee ja kaikilla samalla tavalla? Sitäpaitsi minä opiskelin ennen kuin tein lapset ja teen töitä koska on pakko.

Eihän tuossa edellisessä viestissä puhuttu mitään kotona töitä tekevistä tai opiskelevista!!! Niin että mistä sait sen käsityksen että juuri sinua haukuttiin laiskaksi?! Luitko kenties jostain rivien välistä!? Mutta jos kotona ei opiskella tai tehdä töitä niin en minä kyllä ymmärrä miksi ihmeessä lapsi pitäisi viedä hoitoon! Se on kuule laiskuutta se!!!

Vierailija
24/43 |
02.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä kestojankkausta täältä saa lukea viikosta ja kuukaudesta toiseen.

Ei kiinnosta pätkääkään, mitä sinä tai joku muu av:n vouhottajaäiti virikehoidosta ajattelee.

Ehköhän minä yli 10 hyväpalkkaisissa töissä käyneenä ole verorahoillani maksanut osa-aika- virikelapseni hoidon.

Vierailija
25/43 |
02.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli siis asuu jossain ihan maalla kaukana kaupungeista, niin silloin on toki perusteltua. Mutta kun suurimmalla osalla suomalaisista on mahdollisuus viedä ne lapset myös kerhoihin, mikä on muutoin suurempi työ kuin viedä hoitoon. Kerhoja ja muita aktiviteetteja löytyy suurimmilla paikkakunnilla joka sormelle. , Kerhoissahan ei saa ruokaa ja ne on yleensä hoitopäiviä lyhyempiä, joten kuljetusta tulee enemmän. Hoitopäivä on äidille helpompi, mutta lapselle ikävämpi. Kuitenkin sitä virikettä tulee kerhossa yhtä paljon ellei enemmän kuin hoidossa. Aika monessa hoitopaikassa askarrellaan noin kerta viikkoon esimerkiksi. Kerhossa joka kerta. Ja vielä kerran, virikelapsi ei ole opiskelijan/kotona työtä tekevän lapsi tietenkään. Keskustelu koski virikelapsia. Ja edelleen minua suututtaa se että virikelapsilla on sama hoitomaksu kuin työssäkäyvillä. ja ne pääsevät myös niihin parhaimpiin päiväkoteihin, jotka tarvittaisiin hoitorumbassa oleville lapsille. Siinä se vääryys. Koska todellakin on virikelapsia, jotka ovat sitä äidin saamattomuuden vuoksi. Kaikki virikelapset eivät tällaisia ole, mutta aika suuri osa.

Asutaan stadissa ja ainakin täällä on koettu ongelmaksi tuo.

Kerhoja on, mutta aika vähän 4-5 -vuotiaille sopivia sellaisia kerhoja, joissa oltaisiin pidempään kuin tunti ja johon sisältyisi vapaata leikkiä. Joku ohjattu tunti urheilukerhoa tms. ei ole nimittäin likipitäenkään sama asia, sillä juuri sen vapaan leikin aikanahan lapsi oppii sosiaalisia taitoja ja ryhmässäoloa - taitoja, jotka ovat olennaisen tärkeitä koulussa.

Seurakunnan päiväkerhoon ei ateisti/kirkkoon kuulumaton perhe lastaan vie, emme ainakaan me vieneet.

Täällä on onneksi joillain asuinalueilla päivähoitotoimen järjestämää päiväkerhoa, siis aamupäivät 2-3 päivänä viikossa, yht. 6-9 h viikossa. Valitettavasti sitä ei ole likipitäenkään kaikissa kunnissa, itse pitäisin loistavana asiana sitä, että kehitettäisiin tuollaista välimuotoa!

Mutta senkin kohdalla ISOIN ONGELMA ON OTTAA ISO LAPSI POIS TUTUSTA, HYVÄSTÄ HOITOPAIKASTA - varsinkin jos äiti on kuopuksen kanssa kotona vain lyhyehkön ajan.

Esim. juuri täällä stadissa on hiton vaikea saada kahdelle lapselle yhtä aikaa hoitopaikkaa lähipäiväkodista sitten, kun sitä taas tarvitaan äidin töihinpaluun takia. Paljon helpompaa on saada sisarpaikka kuopukselle kun esikoinen jo ON siellä tarhassa!

Joten kyllä tässä on perheiden pakko käytännön syistä usein pitää esikoinen puolipäivähoidossa. Eikä se sille 4-6-vuotiaalle mikään kärsimyskään ole, käydä leikkimässä kaverien kanssa!

Vierailija
26/43 |
02.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin on luuserikaveri, joka itse makaa perse homeessa kotona, virikehoidattaa lapsensa ilmaiseksi tietysti, koska on raukka yh ( tukihuijari, uusi mies on, mutta pitävät eri osoitteita).

Sitten kehtaa valittaa, kun on niin raskasta VIEDÄ lapset hoitoon.

Ei ressukka tajua, että minäkin vien lapset joka aamu hoitoon, ja sen jälkeen teen koko päivän töitä. Ja maksan siitä ilosta saatana 500e/kk. JA vielä tuon luuserinkin päivähoidot veroissa.

Vittu sentään.

Vierailija
27/43 |
02.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin on luuserikaveri, joka itse makaa perse homeessa kotona, virikehoidattaa lapsensa ilmaiseksi tietysti, koska on raukka yh ( tukihuijari, uusi mies on, mutta pitävät eri osoitteita). Sitten kehtaa valittaa, kun on niin raskasta VIEDÄ lapset hoitoon. Ei ressukka tajua, että minäkin vien lapset joka aamu hoitoon, ja sen jälkeen teen koko päivän töitä. Ja maksan siitä ilosta saatana 500e/kk. JA vielä tuon luuserinkin päivähoidot veroissa. Vittu sentään.

ja ennen kaikkea lojaali ystävä.

Vierailija
28/43 |
02.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huijareita ja luusereita on aina.

Olennainen kysymys on kuitenkin se, että koituuko palvelun rajoittamisesta enemmän ja laajempaa haittaa kuin siitä, että etuus säilytetään ja kärsitään pienen marginaaliryhmän väärinkäytökset.

Kun ottaa huomioon, että ns. virikehoidettuja on vain muutama prosentti päivähoidon asiakkaista ja subjektiivisen päivähoito-oikeuden purkaminen loisi rutkasti jäykkää ja kallista byrokratiaa, sanoisin, että haukutte väärää puuta.

Haukkukaa kuntanne päättäjiä liian tiukoiksi mitoitetuista päivähoitopalveluista. Ja vaatikaa päivähoidon kerhotoiminnan laajentamista!

Vierailija
29/43 |
02.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän oli päiväkodissa osapäiväisenä, vaikka olin terveen vauvan kanssa kotona. Häntä ei otettu pois tutusta päiväkodista ja viety vieraaseen kerhoon vain siksi, että joku av-mamma kitisee.

Vierailija
30/43 |
02.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kyllä veroa on maksettu meilläkin paljon. Mikä siitä palkkana? Laiskat mammat raahaa virikelapsia hoitoon lähimpään hoitopaikkaan täyttäen hoitopaikat. Itse sitten shoppaa päivisin yhtä lasta hoidellen, ja valittaa kun on niin raskasta kuljettaa vanhempaa. Mutta kun hän on niin HYVÄ ja lasta ajatteleva äiti, ja siksi hän kuljettaa. Kerhoja ja leikkimahdollisuuksia sekä ohjattua liikuntaakin siis on täällä tarjolla PALJON ja niillä pystyy täyttämään jokaisen päivän,jos halua löytyy.

MItäs me. Ajellaan hiki hatussa töistä kotiin ja töihin, koska hoitopaikka ihan eri suunnassa kuin työpaikkamme. Jotta ehditään. Ja sitten pitäisi viedä sympatiseerata näitä ihania HYVIÄ äitejä.

Vierailija
31/43 |
02.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä vie ihan vaan virikkeen ja huvituksen takia (vaikka joku niin voi luullakin). Vaan siksi, että jaksaisin. Sillä nämä 4-vuotiaat herättävät minua edelleen useamman kerran yössä ja vauva vähän väliä. Mies töissä iltaseitsemään, joten pitkä päivä pitäisi jaksaa 3-4 lapsen kanssa (esikoisen koulupäivät 4h). Ja päivisin nuo muksut lähinnä vain tappelevat keskenään.

Vierailija
32/43 |
02.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin mä teen nyt äitiyslomalla kauppakorkean kursseja kasaan ja myös etänä töitä koneella muutamia tunteja viikossa (vauvan päiväunien aikaan tarkoitus tehdä). Eli ei vissiin lasketa virikelapseksi?

Vaavi nyt reilu 1kk ja huomenna on esikoisen eka hoitopäivä tutussa yksityisessä päiväkodissa (jossa muuten runsaasti paikkoja auki ja tämä Turussa).

Vierailija
33/43 |
02.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja yksityinen päiväkoti vapain paikoin tuo myös synninpäästön

Tosin mä teen nyt äitiyslomalla kauppakorkean kursseja kasaan ja myös etänä töitä koneella muutamia tunteja viikossa (vauvan päiväunien aikaan tarkoitus tehdä). Eli ei vissiin lasketa virikelapseksi? Vaavi nyt reilu 1kk ja huomenna on esikoisen eka hoitopäivä tutussa yksityisessä päiväkodissa (jossa muuten runsaasti paikkoja auki ja tämä Turussa).

Vierailija
34/43 |
02.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja yksityinen päiväkoti vapain paikoin tuo myös synninpäästön

Tosin mä teen nyt äitiyslomalla kauppakorkean kursseja kasaan ja myös etänä töitä koneella muutamia tunteja viikossa (vauvan päiväunien aikaan tarkoitus tehdä). Eli ei vissiin lasketa virikelapseksi? Vaavi nyt reilu 1kk ja huomenna on esikoisen eka hoitopäivä tutussa yksityisessä päiväkodissa (jossa muuten runsaasti paikkoja auki ja tämä Turussa).

Vierailija
35/43 |
02.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja, nro 9 olet oikeassa.

Vierailija
36/43 |
02.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

päiväkotiryhmästä. Asumme Helsingissä.

Vierailija
37/43 |
02.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin on luuserikaveri, joka itse makaa perse homeessa kotona, virikehoidattaa lapsensa ilmaiseksi tietysti, koska on raukka yh ( tukihuijari, uusi mies on, mutta pitävät eri osoitteita). Sitten kehtaa valittaa, kun on niin raskasta VIEDÄ lapset hoitoon. Ei ressukka tajua, että minäkin vien lapset joka aamu hoitoon, ja sen jälkeen teen koko päivän töitä. Ja maksan siitä ilosta saatana 500e/kk. JA vielä tuon luuserinkin päivähoidot veroissa. Vittu sentään.

ja ennen kaikkea lojaali ystävä.

Luuletko että kiinnostaa tippaakaan sun kaltaisen luuserin huutelut? Tai edes tuon kaverin touhut enää pätkääkään? Mulla on ihan kunnon kavereitakin, ihmisiä, jotka eivät vain LOISI LOISIMISTAAN TOISTEN KUSTANNUKSELLA!

Vierailija
38/43 |
02.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaan, tuon numero 9 puolustama äiti taisi tehdä kotona töitä, eli hänen lapsensa ei siis ollut virikelapsi ollenkaan.

Vierailija
39/43 |
02.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun itse jään äitiyslomalle ja annan lapseni mennä eskariin? Odottaa jo kovasti, että näkee taas kavereita.

Vierailija
40/43 |
02.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En laita merkille milloin minkäkin perheen lapset viedään hoitoon ja meneekö äiti tai isä siltä seisomalta työpaikalle tai tekeekö todistetusti töitä kotitoimistossa.

Omat lapseni ovat kuntouttavassa päivähoidossa 08-14,30 ja sinä aikana minä olen kotona. Isä vaihtelevasti vuorotyönsä mukaan. Lapset ovat vaikeavammaisia ja saavat päiväkodissa terapiat, henkilökohtaiset avustajat ja lapsiryhmältä mallioppimisen mm. kommunikointiin.

Perheillä on taatusti syynsä viedä lapset hoitoon, en kritisoi. Pääasia, että lapsia hoitaa tasapainoinen ja huolehtiva aikuinen. En kadehtisi näiltä lapsilta pois sitä mitä he hoitopaikassa saavat, vaan toivoisin hoitopaikkoja lisää, jotta kaikille tarvitseville on tilaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kuusi