Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinkas monta virikelasta tunnette?

Vierailija
02.08.2010 |

Eli virikelapsi = lapsi joka on päivähoidossa (osa/kokopäivä), vaikka toinen vanhemmista on kotona.

Ja onko aiheuttanut haittaa teille esim. siten että ette ole itse päässeet siksi päiväkotiin mihin olette hakeneet?

Itse tunnen monta sellaista joka vie isomman terveen lapsen kun hoitaa pienempää tervettä lasta. Kerhoja ja muuta on yllin kyllin tarjolla eli kyse pelkästä laiskuudesta. Ja haittaa on näistä. SUUTUTTAA. Miksi ihmeessä niitä virikelapsia ei pistetä niihin epäsuositumpiin ISOIHIN hoitopaikkoihin, miksi oi miksi. Ja vielä joudun selkänahastani maksamaan näiden päivähoidon, ja elämä on hankalaa kun kuljettelen omia sitten hevonkuuseen.

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
02.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vie isomman täysin terveen lapsensa päivähoitoon, kun itse hoitaa tervettä pienempää (jopa 2v) lastaan kotona.

Vierailija
2/43 |
02.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin heti tuli mieleen ystäväperheistä, lasten kavereissa enemmänkin.

Ei vaikuta meidän perheeseen millään lailla. Kun olen kotona, lapset kotona. Hoitopaikka saatu haluamastamme päiväkodista työssä ollessani. Hyvä tuuri kai. Viimeksi auttoi kun eskarilainen meni lähieskariin pikkusisarus sai paikan samasta pk.sta tuolla perusteella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
02.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverin lapsi, joka on hoidossa (muistaakseni) 3 päivää viikossa, tai jotain sinne päin. Äiti on kotona vauvan kanssa, mutta tekee vähän töitäkin. Ainoa järkevä vaihtoehto lapselle, koska he asuvat korvessa, eikä lähistöllä asu yhtä ainutta lasta.

Mielestäni erittäin hyvä ratkaisu.

Vierailija
4/43 |
02.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

täällä Espoossa. En ole kokenut ongelmaksi, tässä perheessä tuo järjestely on tarpeellinen.

Vierailija
5/43 |
02.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja hän todella tarvitsee sitä virikepaikkaa ..ja toiminta- ym. terapiaa, jota hän päiväkodin ansiosta saa.

Kyseessä on erityistä tukea tarvitseva lapsi.

Vierailija
6/43 |
02.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverin lapsi, joka on hoidossa (muistaakseni) 3 päivää viikossa, tai jotain sinne päin. Äiti on kotona vauvan kanssa, mutta tekee vähän töitäkin. Ainoa järkevä vaihtoehto lapselle, koska he asuvat korvessa, eikä lähistöllä asu yhtä ainutta lasta. Mielestäni erittäin hyvä ratkaisu.

Mitä ihmettä se vaikuttaa, asuuko lähellä muita lapsia? Monesti asuu, mutta ei pienet lapset leiki keskinään ilman että vanhemmat ole vahtimassa. ELi joka tap. tarvitaan vanhemman aktiivisuutta. Kyllä niitä lapsia kerhoista ym. löytää.

Vierailija
7/43 |
02.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin äkkiseltään tulee mieleen neljä. Pienessä (alle 25 lasta eskarit mukaan luettuna)todella pidetyssä päiväkodissa jonne on vaikea lapsia saada. Kukaan ei halua paikasta luopua jäädessään äitiyslomalle, työttömäksi..jne

Vierailija
8/43 |
02.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverin lapsi, joka on hoidossa (muistaakseni) 3 päivää viikossa, tai jotain sinne päin. Äiti on kotona vauvan kanssa, mutta tekee vähän töitäkin. Ainoa järkevä vaihtoehto lapselle, koska he asuvat korvessa, eikä lähistöllä asu yhtä ainutta lasta. Mielestäni erittäin hyvä ratkaisu.

Mitä ihmettä se vaikuttaa, asuuko lähellä muita lapsia? Monesti asuu, mutta ei pienet lapset leiki keskinään ilman että vanhemmat ole vahtimassa. ELi joka tap. tarvitaan vanhemman aktiivisuutta. Kyllä niitä lapsia kerhoista ym. löytää.

kun et heidän tilannetta tiedä. Ja vaikka sanoisit mitä, asia ei tule muuttumaan! Tämä perhe tekee niin, kuin heille ja ennen kaikkea lapsille on parasta. Vanhempi lapsi viihtyy hoidossa todella hyvin, kaverit on siellä. Vaihtoehtona olis sitten paljolti se, että vanhempi katsoo videoita kun äiti hoitaa vauvaa. Ei sitä kaikkien ole niin helppo vauvan kanssa liesuta pitkin kyliä kyyditsemässä vanhempia lapsia edestakaisin.

Vierailija
9/43 |
02.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tällaisissa tapauksissa pitäisi pyytää kaksinkertainen hoitomaksu, jottei menisi niin paljon verorahoja hukkaan. Yhden lapsen hoito päivähoidossa on nimittäin kallista ja verorahoja siinä kuluu. Hoitomaksu kattaa sellaisenaan vain murto-osan. Ja tuohan ruokkii sitä että päivähoitopaikat suurenee, koska pieniä väärinkäytetään.

Näin äkkiseltään tulee mieleen neljä. Pienessä (alle 25 lasta eskarit mukaan luettuna)todella pidetyssä päiväkodissa jonne on vaikea lapsia saada. Kukaan ei halua paikasta luopua jäädessään äitiyslomalle, työttömäksi..jne

Vierailija
10/43 |
02.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Ei sitä kaikkien ole niin helppo vauvan kanssa liesuta pitkin kyliä kyyditsemässä vanhempia lapsia edestakaisin.

[/quote]

No kannattaisko sitten jättää lapset tekemättä jos ei yksinkertaisista asioista niiden kanssa selviä?.

Vierailija
11/43 |
02.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä kaikkien ole niin helppo vauvan kanssa liesuta pitkin kyliä kyyditsemässä vanhempia lapsia edestakaisin.

No kannattaisko sitten jättää lapset tekemättä jos ei yksinkertaisista asioista niiden kanssa selviä?.

Kuule, huutele sinä vaan. Tämä kyseinen äiti on kyllä harvinaisen fiksu, aikaansaapa ja muutenkin kaikin puolin tolkun ihminen. Sinähän voit olla siellä aivan mitä mieltä lystäät, tähän kyseiseen perheeseen sinun sanomisesi eivät vaikuta mitenkään. Aika hassu olet! Kai he nyt tekevät niin kuin lapsille on parasta.

Vierailija
12/43 |
02.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olivat sen jälkeen puolipäiväisinä entisessä hoitopaikassaan.

Minusta se oli kyseisille perheille ja lapsille oikein hyvä ratkaisu.

Enkä osaa syyttää mahdollisesta päiväkotien ahtaudesta noita perheitä, vaan ensisijaisesti kuntaa.

Plus että minusta subjektiiviseen päivähoito-oikeuteen ei pitäisi mitenkään puuttua, muistan hyvin sen ajan, jolloin ko. oikeutta ei ollut ja kuntien säästöinnon iskiessä homma kolahti myös työssäkäyvien perheiden lapsiin!

Valtaosa perheistä toimii lapsensa parhaaksi, ja tietää lapsensa parhaan paremmin kuin joku byrokraatti!

Vierailija
13/43 |
02.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

taitaa olla 4-5 kpl, en ihan varmasti kaikista tiedä joten voi olla enemmänkin. Yksi näistä on meidän lapsi, 5-vuotias ja ei onnistu kotihoito kun olen työelämässä ja opiskelen samalla kun on tuo pikkusisarus vielä vähän aikaa kotona.

Tuttavapiirissä on lisäksi yksi. Mutta suurimalla osalla onkin vain yksi lapsi toistaiseksi.

Vierailija
14/43 |
02.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin eri tilanne jos lapsi tarvitsisi kuntoutusta jollain tapaa. Mutta muutoin se on mielestäni vaan väärin, se on laiskuutta, saamattomuutta sekä myös toisille kanssaeläjille haitallista. Tärkeimpänä kaikista se EI olisi lapseni paras.

Oma koti ja omat vanhemmat pääasiallisena hoitajana on paras ja tasapainoisin vaihtoehto alle kouluikäiselle terveelle ja hyvin kehittyneelle lapselle.

Jos lapsi on erittäin hyvässä hoitopaikassa, jossain suorastaan helmessä, niin sen paikan ansaitsisi sitten jonkun työssäkäyvän lapsi, joka tarvitsee sitä voidakseen paremmin siinä hoitorumbassa.. Ei todellakaan minun, jotka saavat vielä jonkun aikaa nauttia kiireettömästä arjesta ja käydä kerhoissa ja muissa harrastuksissaan. Tällaisia ajatuksia minulla asiasta. Mutta oikeudentaju ei ole kaikilla sama.

Vierailija
15/43 |
02.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja molemmat vanhemmat kotona, en tiedä sit tekeekö töitä kotona :o

Vierailija
16/43 |
02.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ei olisi siihen että laittaisin lapseni hoitoon, vaikka ole toisten lasteni kanssa kotona. -- se on laiskuutta, saamattomuutta sekä myös toisille kanssaeläjille haitallista. -- Tällaisia ajatuksia minulla asiasta. Mutta oikeudentaju ei ole kaikilla sama.

Meillä tosiaan 5-v. esikoinen "virikehoidossa" ja 1-v. toistaiseksi kotona. Siksi koska minä teen kotona töitä ja viimeistelen yliopisto-opintoja. Ei siinä ole mahdollista hoitaa vielä esikoistakin, mutta LAISKUUTTAHAN se on :P Tavallaan vedän kolme työpäivää sinä aikana kun esikoinen on hoidossa, minä hirveä vetelys..

Joo ja jos nyt on tarve urputtaa että älä-tee-töitä-olisit-opiskellut-ennen-lapsia niin olepa hetki hiljaa ja mieti meneekö elämä aina niin kuin suunnittelee ja kaikilla samalla tavalla? Sitäpaitsi minä opiskelin ennen kuin tein lapset ja teen töitä koska on pakko.

Vierailija
17/43 |
02.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin eri tilanne jos lapsi tarvitsisi kuntoutusta jollain tapaa. Mutta muutoin se on mielestäni vaan väärin, se on laiskuutta, saamattomuutta sekä myös toisille kanssaeläjille haitallista. Tärkeimpänä kaikista se EI olisi lapseni paras. Oma koti ja omat vanhemmat pääasiallisena hoitajana on paras ja tasapainoisin vaihtoehto alle kouluikäiselle terveelle ja hyvin kehittyneelle lapselle. Jos lapsi on erittäin hyvässä hoitopaikassa, jossain suorastaan helmessä, niin sen paikan ansaitsisi sitten jonkun työssäkäyvän lapsi, joka tarvitsee sitä voidakseen paremmin siinä hoitorumbassa.. Ei todellakaan minun, jotka saavat vielä jonkun aikaa nauttia kiireettömästä arjesta ja käydä kerhoissa ja muissa harrastuksissaan. Tällaisia ajatuksia minulla asiasta. Mutta oikeudentaju ei ole kaikilla sama.

Ei tässä nyt ole kyse oikeudentajusta.

Ei kaikkialla ole kerhoja tai harrastuksia tai perheessä sisaruksia leikkiseuraksi.

Jos noita muita vaihtoehtoja, joissa oppia sosiaalisia taitoja ei ole, niin ilman muuta puolipäivähoito tutussa tarhassa on isommalle lapselle hyvä vaihtoehto.

Ja tässä siis puhun nimenomaan isosta lapsesta, en jostain parivuotiaasta, joka minunkin mielestäni voi olla oikein hyvin kotosalla.

Kannattaa muistaa, että omat elinolosuhteet eivät välttämättä ole = kaikkien muidenkin perheiden olot!

PS: jos isompaa lasta kuskataan aamuin ja puolen päivän jälkeen päiväkotiin ja raahataan siinä mennen tullen vauvaa mukana, siitä on minusta ainakin rutosti enemmän työtä kuin siitä, että köllötellään koko kööri kotona. Sen vuoksi en itse edes harkinnut esikoisen virikehoitoa... mutta sen vuoksi en ymmärrä, mikä siinä virikehoidossa on erityistä LAISKUUTTA!

Vierailija
18/43 |
02.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tarttis kuljetella hevonkuuseen. lisäksi niinku esim.meillä on erittäin haastava isompi lapsi, vauva ei nukkunut öisin ekaan 2v. ei mitään tukiverkkoja. mä oisin joutunut hullujen huoneelle jos en ois saanut nukkua päivisin. että älä narise ei ne lapset siellä huvikseen ole

Vierailija
19/43 |
02.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai täällä ilmeisesti se luokiteltaisiin näin. Minä olen kotona, mutta sairauteni takia käyn hoidoissa ja siksi lapset ovat hoidossa, mies on töissä.

Muilla tutuilla on myös melko perustellut syyt pitää lapset hoidossa, vaikka itse on kotona.

Vierailija
20/43 |
02.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pidin täällä ulkomailla keskimmäisen "virikehoidossa", kun nuorin syntyi. Keskimmäinen silloin 2 ja 1/2 v ja halusi jo muiden kanssa "kerhoon" eli puolipäiväiseen montessorileikkikouluun. Täälläpäin ihan itsestäänselvää tehdä näin.

Noin 2-3 v lapsi laitetaan aina osa-aikaiseen leikkikouluun, oli sisaruksia tai ei. Ryhmät tosin ovat pienet ja lapset viihtyvät. Vähävaraisemmat saavat avustusta, muut maksavat täydet maksut.

Myös vanhin lapsi jatkoi puolipäiväisenä aikoinaan, kun keskimmäinen syntyi. Meilläpäin äidin tarve levätä, kun vauva valvottaa on ymmärretty, onneksi! Eihän herranjumala, koskaan, siis KOSKAAN koko ihmiskunnan historiassa ole kukaan äiti hoitanut lapsiaan yksin. En ymmärrä, mistä moinen käsittämätön ja epäluonnollinen ajatus on edes saanut alkunsa, ja miksi siihen Suomessa uskotaan niin? : O

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kaksi