Mua todella hämmästyttää kaupassa
miten vähän ihmiset edelleen kiinnittävät huomiota ostosten mukana tulevan roskan määrään. Ostetaan pikkujugurttipurkkeja, jotka laitetaan vielä erikseen pikkupussiin. Pakataan ananas pieneen pussiin, tai yksittäinen valkosipuli. Sukat, kengät, dvd:t jne. kaikki tarvitsevat jostain syystä oman pikkupussin. Puhumattakaan siitä, että mietittäisiin tuotevalintoja pakkausmateriaalien tai valmistusmateriaalien kannalta. Ja lopuksi kaikki tietysti laitetaan muovipusseihin.
Näinkö vähän ihmiset tosiaan välittää vai eikö vaan tulla ajatelleeksi?
Kommentit (83)
Sekajätteen keräys maksaa saman verran kuin energiajakeenkin. Ainakin pk-seudulla, en tiedä sitten muista. Meidän taloyhtiöön vaihdettiin toinen sekäjäteastia energiajakeeksi, kun otin selvää miten se tapahtuu ja mitä maksaa - samanhan se maksoi kuin sekajätekin.
Vaatii jonkin verran vaivaa eritellä muovit, ne kun vie helposti aika paljon tilaa. Mutta melkein kaiken muovin saa energiajakeeseen laittaa, tulee kyllä hyvä mieli kun sekajätteeseen menee niin vähän!
Olen samaa mieltä sen kassakysymyksen suhteen, kieltäydyn aina pikkupusseista. Muutenkin koitan valita tuotteita joissa vähän pakkausta tai ainakin että sen voisi kierrättää. Mutta ostan kyllä muovipusseja, koska tarvitsen niitä kierrättäessä.
Jos on vaan sellainen taskumainen kuin monet halvemmat on, eikä oo muotoilua, niin ei oo niin hyvä pakata isoja tavaroita. Mut löytyy niitä laukkuosastoilta parempiakin. Tai ompelee itse, ei oo vaikeeta jos yhtään mitään osaa ommella ja saa just mieleisestä kankaasta.
Mä välillä ostan muovikassin jos unohtuu ottaa kassi mukaan, mut ne aina rikkoontuu rattaiden alle survottaessa ja sit ei niillä tee mitään.
koska Suomessa ei juuri kierrätetä muovia. Luulenpa, että tuokin muovojäte poltetaan, mutta parempi sekin kuin se, että se jää kaatopaikalle makaamaan.
Mun mielestä energiajae olis kaikkein paras. Sinnehän saa heittää kaiken sen muovin, joka menee muovinkeräykseen, ja sen lisäksi kaiken paperin (myös sellaisen, jota ei voi viedä paperinkeräykseen) ja joitain muitakin juttuja, esim. purkkaa (jota mulla tulee paljon).