Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mua todella hämmästyttää kaupassa

Vierailija
30.07.2010 |

miten vähän ihmiset edelleen kiinnittävät huomiota ostosten mukana tulevan roskan määrään. Ostetaan pikkujugurttipurkkeja, jotka laitetaan vielä erikseen pikkupussiin. Pakataan ananas pieneen pussiin, tai yksittäinen valkosipuli. Sukat, kengät, dvd:t jne. kaikki tarvitsevat jostain syystä oman pikkupussin. Puhumattakaan siitä, että mietittäisiin tuotevalintoja pakkausmateriaalien tai valmistusmateriaalien kannalta. Ja lopuksi kaikki tietysti laitetaan muovipusseihin.

Näinkö vähän ihmiset tosiaan välittää vai eikö vaan tulla ajatelleeksi?

Kommentit (83)

Vierailija
61/83 |
30.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikenkokoisille.

Ihan hyvä asiakaspalveluhenkinen uudistus. Mä tykkään.

Ja ihan varmaan siitä syystä niitä pikkupusseja on ruvettu tarjoamaan, koska ihmiset ovat niitä kyselleet. Joten kyllä niille ihan tarve on. Ainakin joillakin muilla kuin tietyillä palstamammoilla.

ne pussit otettua itse siitä, jos sellaisen haluaa. Eihän kaupan kassa muutenkaan pakkaa SUomessa ostoksia kasseihin.

Vierailija
62/83 |
30.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

miettiä omia kulutustottumuksiaan ihan muutenkin eikä vain jymähtää ongelmaan muutamasta muovipussista silloin tällöin :D meillä ostetaan isoja muovipusseja myös siksi että tarvin niitä kotona moneen eri asiaan. Niitä on hyvä olla aina kaapissa varalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/83 |
30.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ärsyttävimmät asiakkaat ovat juuri noita pikkupusseihin pakkaajia. Jos en jonkun tuotteen kohdalla kysy että laitanko pussiin,niin johan tulee tylysti et laita pussiin toi.

Enkä ymmärrä muutenkaan sitä pussin tyrkyttämistä asiakkaalle koska mainostetaan olevamme ympäristökauppa ja plaa plaa plaa,olis sit biopusseja..

Joskus tekis mieli sanoo jollekin vinkujalle suoraan et opettele pakkaamaan niin ei vuoda/hajoo tms. :P

Vierailija
64/83 |
30.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun eivät todella yhtään jousta eli riippuen pakkausten mallista ja koosta saattaa olla kassi täynnä eikä sisällä yhtään mitään.

Vierailija
65/83 |
30.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ihmiset jotka kiinnittävät huomiota (turhaan) pakkausjätteeseen, kiinnittävät huomiota myös muihin ympäristöasioihin.

Näin ainakin opmasas tuttavapiirissä :) Ne jotka kuskaavat aina mukana kangaskassia, tai paria (mitähän mahtavat painaa, 20 g ja viikattuna ei tilaakaan vie kuin hitusen) karttaa yksityisautoilua, kierrättävät tunnollisesti, säästävät sähkö yms. Ne jotka aina ottavat kaikenlaiset pussukat ovat (edelleen omassa tuttavapiirissä) paljon huolettomampia ympäristöasioissa, energianssätölamppuja ei osteta, julkisia ei käytetä kun on vaivalloista jne.

Vierailija
66/83 |
30.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

etteivät osaa edes ajatella vaihtoehtoja. Olevinaan "kuuluu" pakata banaanit pikkupussiin, ei sitä edes mietitä että kuuluuko tosiaankin. Sama homma kaikissa tuotepakkauksissakin,ihmiset on vaan tottuneet ostamaan tavaroita miettimättä pakkausmateriaaleja. Ja pakkaushan on yleensä juuri se, millä tuotetta myydään. Kimalteleva ja luksukselta näyttävä pakkaus houkuttelee paljon enemmän kuin järkevämpi, mutta samalla vaatimattomampi pakkaus. Tuotteen laadusta sinänsä se ei kerro.

Jossain vaiheessahan oli jopa lähes junttia mennä kauppakassin kanssa kauppaan :D Onneksi tämä on muuttumassa, itse ainakin kuljen mieluummin vaatekaupoissakin tyylikkään laukun kuin mainospussin kanssa. Tein n. 10 vuotta sitten itselleni kankaiset hedelmäpussit. Lähikaupan kassa ei selvästi oikein osannut edes päättää, onko se luvallista. Parin kauppareissun jälkeen myyjä itse otti ne pussit puheeksi ja totesi, että aika kätevää kun ei tarvi niitä muovipusseja kantaa roskiin.

Vierailija
67/83 |
30.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

miettiä omia kulutustottumuksiaan ihan muutenkin eikä vain jymähtää ongelmaan muutamasta muovipussista silloin tällöin :D meillä ostetaan isoja muovipusseja myös siksi että tarvin niitä kotona moneen eri asiaan. Niitä on hyvä olla aina kaapissa varalla.

että kannattaa miettiä kulutustottumuksia kokonaisuutena, mutta hänen tottumuksistamme emme tiedä, koska ap ei niistä meille kertonut.

Omasta puolestani yritän ainakin miettiä ympäristöä kulutuksessani niin paljon kuin voin. Esim. olen kasvissyöjä, pyrin välttämään turhaa tavaraa, ostan mieluummin sesonkituotteita ja kotimaista (esim. en juuri herkuttele talvisaikaan salaateilla), pyrimme käymään ruokakaupassa kerran viikossa, jotta ei tarvitsisi autoilla, pyritään menemään polkupyörällä pienemmille asioille, kierrätämme, lajittelemme jätteet, ostamme mielellämme käytettyä (esim. melkein koko kodin sisustus on vanhaa), emme lentomatkaile jne.

MUTTA. Mun mielestä on hyvä keskustella myös tästä muovipussiasiasta. Miksei tämä ole ihan yhtä hyvä keskustelunaihe muiden joukossa? Musta ainakin tuntuu tämän ketjun perusteella, että moni ei todellakaan ajattele muovipussien vaikutusta ympäristöön.

Vierailija
68/83 |
30.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkaan ne aina oikein päin.

terv. kangaskassien käyttäjä

vuoda sinne kassiin!

Vierailija
69/83 |
30.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän mene pikemminkin niin päinettä ihmiset jotka kiinnittävät huomiota (turhaan) pakkausjätteeseen, kiinnittävät huomiota myös muihin ympäristöasioihin.

Ja myös näin:

Minä luulen, että moni on niin tottunut muovipussitettuun elämää etteivät osaa edes ajatella vaihtoehtoja. Olevinaan "kuuluu" pakata banaanit pikkupussiin, ei sitä edes mietitä että kuuluuko tosiaankin.

Vierailija
70/83 |
30.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja on lisäksi hygieenisempää. Ei kaikkea voi ilman pakkausta myydä. Pakkaukset nyt vaan on oltava ja sillä hyvä. Lopettakaa lentäminen ja oman auton käyttö jos tahdotte todella ekologisia olla.

Vierailija
71/83 |
30.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siihen kauppakassiin päällimmäiseksi vaakasuoraan niin ei varmaan vuoda,mulla ainakaan vuotanut ikinä. Samaten jugurttipurkit pakataan päälle sopiviin koloihin,ei kertaakaan mennyt rikki,vaikka polkupyörällä kuljetan kassit. Taitaa olla taitolaji sekin mihin ei joka mamma kykene xD

Vierailija
72/83 |
30.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että kun meidänkin kaupassa on suht usein Chiquitat ja reilun kaupan banaanit ihan samalla kilohinnalla, niin kuka ja miksi ostaa niitä Chiquitoja? Edes siinä tapauksessa että ne olisi laadullisesti yhtä hyviä, mutta kun oikeati reilun kaupan banaanit on paljon parempia maultaan ja koostumukseltaan, niiden hyvä syömisaika kestää paljon pidempään jne.

Kertokaas joku, joka valitsee Chiquitat, että miksi?

Vierailija
73/83 |
30.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja on lisäksi hygieenisempää. Ei kaikkea voi ilman pakkausta myydä. Pakkaukset nyt vaan on oltava ja sillä hyvä. Lopettakaa lentäminen ja oman auton käyttö jos tahdotte todella ekologisia olla.

että samat ihmiset, jotka välttelee turhia pakkauksia, ei jo tee näin? En mä ainakaan lentomatkaile, mutta autoa on valitettavasti pakko käyttää jonkin verran. Käytetään sitä kyllä niin vähän kuin mahdollista.

Miksi se oletus on se, että jengi välttelee vain näitä turhia pakkauksia? Mistä sä olet tämän käsityksen saanut?

Ja mitä niihin pakkauksiin tulee, niin nykyään on kyllä niin paljon aivan turhia pakkauksia.

Sellaisen kysymyksen haluaisin myös kysyä, että miksi susta tästä asiasta ei olisi syytä huolehtia tai keskustella?

Vierailija
74/83 |
30.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja turhaan naristet muutenkin: pakkausjätteen osuus kotitalousjätteista on n 50 % eli ei mikään pikkuasia.

Lopettakaa lentäminen ja oman auton käyttö jos tahdotte todella ekologisia olla.

Vierailija
75/83 |
30.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

monesti ostaisin mieluummin niitä reiluja banskuja mutta kun ne ei ole laadullisesti niin hyvännäköisiä! Tykkään ostaa banaanit vähän raakoina eli sitä vihreää on vielä reilusti kuoressa, ainakin niissä kaupoissa joissa itse käyn eivät reilut banaanit ikinä ole sellaisia! Sitten päädyn niihin Chiquitoihin.

Kertokaas joku, joka valitsee Chiquitat, että miksi?

Vierailija
76/83 |
30.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja turhaan naristet muutenkin: pakkausjätteen osuus kotitalousjätteista on n 50 % eli ei mikään pikkuasia.

Lopettakaa lentäminen ja oman auton käyttö jos tahdotte todella ekologisia olla.

Meillä on muovinkeräys täällä, ja kun muovijätettä (jota yritään kyllä välttää mahdollisuuksien mukaan) ei tarvitse laittaa sekajätteeseen, saattaa mulla olla sekajäteroskis useamman kuukauden sama. Omaa roska-astiaammekaan emme tyhjennä kuin n. kerran vuodessa, niin vähän sekajätettä lajittelemalla ja jätteen syntymistä välttelemällä on mahdollista saada.

Vierailija
77/83 |
30.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kun ostaa kunnon kassit, joissa on suorakulmainen tukeva pohja, kokoa ja hyvät kahvat, niihin menee yhtä paljon kuin muovipusseihin, on helpompi kantaa ja tavarat pysyy kohdillaan.

Mulla on pari tuollaista isoa, pari pienempää tukevaa (esimerkiksi Prismasta sai Punaisen Ristin kasseja joku aika sitten) ja varalta aina laukussa pehmeä, nepparilla sul´jettava kassi. ja vieläpä pehmeä kylmälaukku, joka sopii hyvin ison kassin sisään. Kaikki mahtuu toiseen isoon kassiin.

Vaivaa ei ole muuta kuin siinä, että muistaa napata mukaan kotoa, kaupasta tullessa on ihan sama vaiva kuin muovipussien laittamisessa kaappiin/roskikseen.

Vierailija
78/83 |
30.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sellaiset reikäiset eräänlaista verkkomateriaalia olevat pikkupussukat joissa ainakin ennen myytiin esim. sipuleita? Ne ovat kestävää materiaalia, niistä näkyy sisältö hyvin läpi ja soveltuisivat erinomaisesti uudelleenkäytettäviksi hedelmäpusseiksi?

Vierailija
79/83 |
30.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun eivät todella yhtään jousta eli riippuen pakkausten mallista ja koosta saattaa olla kassi täynnä eikä sisällä yhtään mitään.

mä olen ommellut niitä paksusta puuvillasta joten saan just sen kokoiset ja väriset kun haluat. Ne kassit joita useimmiten myydään kassoilla ovat tosi pieniä ja viimeistään pesussa ne kutistuu niin pieniksi ettei niihin mahdu kun esim 3 x 1,5 l maitoa. Niitä käytän jollain siwareissulla ja markettiin sitten kunnon kassin kanssa.

Vierailija
80/83 |
30.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on muovinkeräys täällä, ja kun muovijätettä (jota yritään kyllä välttää mahdollisuuksien mukaan) ei tarvitse laittaa sekajätteeseen, saattaa mulla olla sekajäteroskis useamman kuukauden sama.

muuten kierrätetään kyllä tehokkaasti ja kerrostalon pihassa on 5 eri laatikkoa + sekajäte. Sekajätteeseen menevä on enimmäkseen pelkkää muovia, jotain leikkelepakkauksia ja muuta. Harmi kun tuota kierrätystä ei ole joka paikassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kuusi