Mua todella hämmästyttää kaupassa
miten vähän ihmiset edelleen kiinnittävät huomiota ostosten mukana tulevan roskan määrään. Ostetaan pikkujugurttipurkkeja, jotka laitetaan vielä erikseen pikkupussiin. Pakataan ananas pieneen pussiin, tai yksittäinen valkosipuli. Sukat, kengät, dvd:t jne. kaikki tarvitsevat jostain syystä oman pikkupussin. Puhumattakaan siitä, että mietittäisiin tuotevalintoja pakkausmateriaalien tai valmistusmateriaalien kannalta. Ja lopuksi kaikki tietysti laitetaan muovipusseihin.
Näinkö vähän ihmiset tosiaan välittää vai eikö vaan tulla ajatelleeksi?
Kommentit (83)
Koska tosi monilla naisilla olen (jonottaessa heidän takanaan/vieressään) huomannut olevan käsilaukun, niin miksi silti pitää ottaa jollekin, jo omassa pahvilaatikossaan olevalle lääke-/meikkipakkaukselle otta vielä muovipussi ja laittaa se sitten sinne käsilaukkuun? En tajua, pussia ei tarvitse kantamiseen ja se ostos on jo hyvässä paketissa (yleensä sekä muovissa että pahvissa joten ei voi vuotaa). Ja apteekin yms. pikkupussit on yleensä vielä huonosti solmittavia eli ei sovellu koirankakkapusseiksi tms. käyttöön.
Joko pussi annetaan kysymättä, tai sitten kysytään, haluaako asiakas pussin. Mun mielestä se pitäis olla niin, että asiakas pyytää pussin jos tarvitsee.
pakasteet ymmärrän (kaikki ei ole muovipakkauksissa ja voi vuotaa, tai ainakin hikoilla), mutta tekstiilejä en ellei laukkusi ole ihan tosi likainen. Itse käyttöönottopesen kuitenkin kaikki joten en ole nähnyt mitään syytä laittaa esim. sukkia pikkupussiin. Saati jtoain sukkahousuja jotka on kuitenkin vähintään pahvipakkauksessa.
ja samoin kuin pikkutekstiilitkin.
Minusta tämä käytäntö on hyvää asiakaspalvelua ja asiakasystävällisyyttä. Tykkään kovasti.En ymmärrä teitä valittajia, voittehan ihan vapaasti kieltäytyä. Jotenkin niin tyypillisen suomalaista, kaikista hyvistä uudistuksista valitetaan. Eikä ymmärretä mitään asiakaspalvelun päälle.
ja vaikka miten ostaisit ison kassin laukkuliikkeestä niin aina joskus täytyy se muovipussikin ostaa :D toisilla nääs isommat perheet ja toiset käyvät kerran viikossa ostamassa viikon ruoat...toiset juoksee kaupoissa joka päivä ja ostavat pieniä määriä. mä säästän sit luontoa kun en hurista sinne kauppaan joka päivä.
Kyllä se paljon mukavampaa on kun pakasteet on eri pussissa ja samoin kuin pikkutekstiilitkin.
Minusta tämä käytäntö on hyvää asiakaspalvelua ja asiakasystävällisyyttä. Tykkään kovasti.En ymmärrä teitä valittajia, voittehan ihan vapaasti kieltäytyä. Jotenkin niin tyypillisen suomalaista, kaikista hyvistä uudistuksista valitetaan. Eikä ymmärretä mitään asiakaspalvelun päälle.
Onko sun mielestä sitten niin, että ympäristöä ei tarvitse ajatella ollenkaan?Mä ainakin laitan kys. tuotteet eri kasseihin, jotka tuon itse mukanani. Ei siihen mitään "pieniä pusseja" tarvita.[/i
Miksi en olisi? Minusta tuo on ASIAKASPALVELUA. On ihan hyvä, että nykyisillä hinnoilla saa edes jotakin luksusta.
Monessa kaupassahan ei enää edes lahjoja paketoida vaan asiakas saa palan paperia mukaansa. :-/
pakasteet ymmärrän (kaikki ei ole muovipakkauksissa ja voi vuotaa, tai ainakin hikoilla), mutta tekstiilejä en ellei laukkusi ole ihan tosi likainen. Itse käyttöönottopesen kuitenkin kaikki joten en ole nähnyt mitään syytä laittaa esim. sukkia pikkupussiin. Saati jtoain sukkahousuja jotka on kuitenkin vähintään pahvipakkauksessa.
ettei ne heti ole ihan mullassa esim.
Kyllä se paljon mukavampaa on kun pakasteet on eri pussissa ja samoin kuin pikkutekstiilitkin.
Onko sun mielestä sitten niin, että ympäristöä ei tarvitse ajatella ollenkaan?Mä ainakin laitan kys. tuotteet eri kasseihin, jotka tuon itse mukanani. Ei siihen mitään "pieniä pusseja" tarvita.
Miksi en olisi? Minusta tuo on ASIAKASPALVELUA. On ihan hyvä, että nykyisillä hinnoilla saa edes jotakin luksusta.
Monessa kaupassahan ei enää edes lahjoja paketoida vaan asiakas saa palan paperia mukaansa. :-/
onko susta asiakaspalvelu tärkeämpi kuin ympäristö? Siitähän tässä ketjussa on kyse, ymmärrätkö!
vaan ihmeteltiin, eikö roskan määrä yhtään kiinnosta. Sinua ilmeisesti ei?
vaan pikkupussit hyötykäytetään edelleen.
Tekstiilit siksi, ettei ne kostu jos vaikka maito vuotaa tai perunapussi falskaa ettei ne heti ole ihan mullassa esim.
laita tekstiilejä ja perunaa samaan kassiin. Mulla on monta eri kassia mukana. Isoja ja pienempiä.
joka päivä autolla vaikka pyörällä tai kävellenkin pääsisi? Mittasuhteet vähän vinksallaan...ei niitä pikkupusseja nyt niin paljon käytetä :D en ainakan mä ole koskaan sellaista yltiömäistä käyttöä havainnut.
Onko sun mielestä sitten niin, että ympäristöä ei tarvitse ajatella ollenkaan?Mä ainakin laitan kys. tuotteet eri kasseihin, jotka tuon itse mukanani. Ei siihen mitään "pieniä pusseja" tarvita.
Monessa kaupassahan ei enää edes lahjoja paketoida vaan asiakas saa palan paperia mukaansa. :-/onko susta asiakaspalvelu tärkeämpi kuin ympäristö? Siitähän tässä ketjussa on kyse, ymmärrätkö!
Kyllä ihmisen arjen helpottaminen ja mielihyvän tuottaminen on ekoteko sekin. Se auttaa ihmistä jaksamaan. Ihminen, joka on rasitettu ja kaupassakin saa nyreaa palvelua, ei taatusti tee mitään hyvää lähimmäisilleen saati ympäristölleen.
joka päivä autolla vaikka pyörällä tai kävellenkin pääsisi? Mittasuhteet vähän vinksallaan...ei niitä pikkupusseja nyt niin paljon käytetä :D en ainakan mä ole koskaan sellaista yltiömäistä käyttöä havainnut.
Mä en lennä juuri koskaan, joten voin ihan vapaasti käyttää muutaman ylimääräisen pikkupussin arkeani helpottamaan.
perunapussista tulee multaa, joka sotkee sukat niin että ne menee piloille.
Itselläni on kolme kankaista (kunnollista!) kauppakassia, yhteen sellaiseen menee ihan sama määrä kuin muovipussiinkin, joten ei mekään käydä päivittäin kaupassa. Pakkaan ostokset sillä tavalla, että minimoin mahdollisuudet sotkuihin. Kertaakaan ei ole vielä mikään mennyt rikki. Muovipussithan ovat paljon löperömpiä kuin kunnon kangaskassit, niissä ne foliokantiset purtilot ehkä menevätkin rikki.
Huvittaa, että jonkun mielestä muovipussi on luksusta :D
Tekstiilit siksi, ettei ne kostu jos vaikka maito vuotaa tai perunapussi falskaa ettei ne heti ole ihan mullassa esim.laita tekstiilejä ja perunaa samaan kassiin. Mulla on monta eri kassia mukana. Isoja ja pienempiä.
En harrasta semmosta välineurheilua.
Lisäksi jokunen kangaskassi.
Normikokoisia muovikasseja ei meillä tarvita.
Käytämme roskapusseina hedelmäpusseja.
käytän kauppakassina sitä ikean sinistä kassia. On muuten vallan hemmetin tilava ja kestää painavammatkin ostokset.
ympäristösyistä.
Ja ihan oikeasti, muovipussit ovat iso ongelma. Ne eivät maadu koskaan ja ne tehdään öljystä eikä öljynporaus ole todellakaan ympäristöystävällistä hommaa. Suuressa (suurimmassa?) osassa Suomea ei muovipusseja viedä mihinkään jätteenpolttolaitoksene vaan kaatopaikalle ja kotiuunissa ei edes poltettava muovi pala puhtaasti kuin hyvin harvoin. Kotona muovia poltettaessa (käsittää myös muovitetut pahvit, esim. maitopurkit) pitäisi muovi polttaa vasta kun on poltettu ainakin 1 pesällinen puuta (tms) ja tuli on niin kuuma kun voi olla. Muutoin muovi palaa epäpuhtaasti ja tuottaa paljon (myrkyllisiä) päästöjä.
Tiesittekö muuten että ihmiset ovat saastuttaneet kirjaimellisesti koko planeetan muovilla? Mikroskooppisen pieniä muovipartikkeleita löytyy planeetan jokaiselta neliösentiltä, oli kyse sitten Etelämantereen jäästä tai merenpohjan syvänteistä.
vaan pikkupussit hyötykäytetään edelleen.
Mielestäni puhuit vain asiakaspalvelusta :) Siitäkin voi olla montaa mieltä. Minun mielestäni on hyvää asiakaspalvelua, ettei automaattisesti tungeta kaikkea rumiin muovipusseihin niin että shoppailukierroksen jälkeen olo on kuin kassialmalla.
Isot toimii roskapusseina keittiössä ja pienet vessoissa. Hedelmäpusseja käytän myös usein avattujen pakkausten suojana jääkaapissa (en kelmuta).
mitään pikkupusseihin, banaaneja, ananasta tai yksittäisiä muita hedelmiä en myöskään pakkaa pikkupusseihin.. Muovit kierrättäisin, jos täällä olisi edes melkein helposti muovinkeräyspiste.. Muovikassithan on liki 100%sesti kierrätettävää materiaalia, kun olis vaan se keräyspiste..