Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka monet EIVÄT halua kierrättää lapsensa vaatteita seuraavalle?

Vierailija
26.07.2010 |

Meillä on kaksi lasta, kaksi tyttöä. Olen ollut iloinen, että juniori on samaa sukupuolta esikoisen kanssa ja syntyivät kumpikin kesällä kuukauden erolla niin, että vaatekokokin menee juuri nappiin (esikoisen kesävaatteet menee juniorilla kesällä jne) Jemmaan siis kaikki kivat ja hyväkuntoiset vaatteet juniorille. Niitä on paljon. Sen lisäksi ostan juniorille uuttakin (uutta hänelle, vanhaa muuten, sillä ostan kirppiksiltä) vaatetta, ja tuleehan vaatetta lahjaksikin jne. Ostelen hänelle joskus vaatteita ihan vaan, että olisi jotain omaakin, eikä kaikki isosisaruksen vanhaa ja siksikin, että piristää minuakin, kun on jotain uuttakin välillä, eikä kaikki niitä samoja vanhoja vaatteita.

Ei ollut tullut mieleenkään, että tämä käytäntö (esikoisen vaatteet juniorille) olisi huono, kunnes toinen appivanhemista sanoi, kuinka hänen mielestään se ei ole mukavaa juniorille, kun hän joutuu olemaan isosisaruksen vanhoissa vaatteissa. Ja että kun ne samat vaatteet ovat sitten nähtävillä valokuvissa ja kotivideoissa jne. Ei hän meitä moittinut, mutta teki selväksi sen, että he eivät jemmanneet mitään esikoisensa vaatteita juniorille.

Aloin sitten asiaa miettimään. Minusta ei ole paha asia juniorille saada kivoja isosisaruksen vaatteita, varsinkin, kun kaikki hänen vaatteensa eivät ole niitä isosisaruksen vaatteita, vaan hän saa myös uusia omiakin vaatteita. Olen itse pitänyt paljon serkkujeni vaatteita, enkä muistaisi, että olisin koskaan ollut pahoillani siitä, päinvastoin muistan, kun oikein odotin vaatepakettia tulevan. Meillä ei ole paljoa rahaa, joten ihan jo taloudellisenkin puolen vuoksi kierrätys perheessä on hyvä juttu mielestäni. Toki eivät vaatteet kirppiksillä paljoa maksa, mutta mikä homma olisikaan ostaa aivan kaikki vaatteet uudestaan.

Minä nyt en vaan usko, että juniorimme saa pahoja traumoja siitä, että on "joutunut" käyttämään isosisaruksensa vaatteita.

Ajatuksia ja omia käytäntöjä?

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
26.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla on tosi paljon vaatteita, jotka olen saanut anopilta käytettyinä. Suurin osa jopa. Olen näin säästänyt varmaan satoja ja satoja euroja. Eivät kyllä ole mitään t-paidan rytkujä, vaan sellaisia työtä tekevän naisen vaatteita, joita muuten ostaisin itsekin. Olemme aika samankokoisia ja anopilla on nuorekas maku.

erityisesti nauti, nimimerkillä perheessä 5 tyttöä. Lapsuudessani oli luonnollista, että esikoinen sai vaatteita ja muut käyttivät sitten hänen vanhojaan, mutta ei se mitään riemua ollut.

Pukisitko itse päällesi vain sellaisia vaatteita, mitä siskosi sinulle antaa? Ja pari kertaa vuodessa saisit uuden T-paidan tai topin.

Vierailija
22/26 |
26.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikeasti tunne ketään niin hienoa ihmistä, ettäkö pitäisi lastenvaatteiden kierrättämistä pahana. Naapurissamme asunut äitikin, joka itse osti lapsilleen vain uusimman muodin mukaista, otti sukulaisiltaan vastaan myös käytettyjä, jopa meiltäkin ainakin varavaatteiksi. Itse pidän kierrätystä erittäin hyvänä, sekä vaatetta että tavaraa. Perheen sisällä se ei aina onnistu (kun on tyttö ja poika), mutta vaihdellaan ystävien, tuttujen ja naapureiden kesken ja säästetään tuleville. Ja annetaan lähetystyöhön todella tarvitseville.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
26.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen se, joka tekee viime päätöksen siitä mitä vaatteita lapset käyttävät. Päätös perustuu siihen, että vaatteen pitää olla iän- ja säänmukainen. Mutta minusta pitää lasta myös kuunnella. Toinen käyttää mielellään farkkuja ja huppareita, toinen tykkää mekoista ja tunikoista. Kummallakin oma selvä tyylinsä siis. En ymmärrä miksi minun pitäisi pakottaa lapsi käyttämään vaatetta, joka selvästi poikkeaa hänen omasta tyylistään ja maustaan. Minustakin osa vaatteista, jotka olivat ihanan näköisiä esikoisen päällä ja olisivat vielä hyväkuntoisia, eivät vain näytä hyvältä toisella.

t. se joka ihmetteli, miten osa lapsista laittaa mukisematta päällensä mitä tahansa.

Vierailija
24/26 |
26.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaatteet siis matsaavat hyvin koon puolesta. Minä käytän osaa vanhoja vaatteita, kuten housuja jos eivät ole jo kulahtaneita. Ulkovaatteet hankin uudet kummallekin.

Olen ostanut paljon uutta nuoremmalle lapsellekin kyllä. Vanhemmalta joka koululainen olen itseltään kysynyt voiko pikkuveli käytää tätä ja tätä vaatetta. Vanhemmalle lapselle tuntuu olevan tärkeää pitää huolta omista vaatteista ja että ne ovat hänen vaikkeivat sopisikaan, siksi minusta hyvä hänen itse saavan päättää voiko pikkuveli saada tietyn vaatteen.

Haluan antaa omille lapsilleni valinnan vapautta valita vaatteistaan esimerkiksi tavalla halutatko tämän punaisen vai sinisen tänään pukea päällesi? Tai jos lapsella on oma ehdotus joka on järkevä eli ei esimerkiksi hellevaate pakkaseen, niin toki onnistuu.

Vierailija
25/26 |
26.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monilla aikuisilla ja varsinkin 60+ vanhoilla on omia traumoja lapsuudestaan ja vanhoista vaatteista. Esim. isäni on nuorin viidestä veljeksestä ja käytti aina vain veljiensä vanhoja vaatteita, kenkiä ja urheiluvarusteita. Arvata saattaa kuinka hyvässä kunnossa ovat ne ainokaiset kengät neljän isoveljen käytön jäljiltä. Käytettyjä vaatteita saatiin vain köyhäinapuna ja se oli todella noloa.

Näin ollen esim. isälleni on tärkeää että lasten vaatteet ovat uusia, eikä minkäänlaista kierrätystä käytetä.

Meillä kyllä kierrätetään, tosin maltillisesti kun lapset ovat eri sukupuolta ja ikäeroakin löytyy.

Vierailija
26/26 |
26.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaatteista, joita ovat saaneet ja hauskinta tuntuu olevan, jos vaate on jonkun toisen vanha.

Mä tosin kierrtätän esikoisen vaatteet vain tiettyyn rajaan asti. Se raja on tällä hetkellä tuolla 100cm tienoilla. Tytöillä on ikäeroa 6 vuotta ja molemmat ovat ihan eri kaliiperia. Vanhempi on nyt 7v ja käyttää n. 134-140cm vaatteita, nuorempi on 1v3kk ja edelleen käyttää 68cm vaatetta. Ennenkun tuolle kuopukselle menee edes ne 100cm vaatteet tyttö on varmaan jo eskarissa tällä menolla, eikä meillä todellakaan ole tilaa säilyttää niin hirveitä määriä vaatteita. Pakko siis laittaa isommasta päästä pois. Säilytän toki ajattomimmat ja parhaimmat.

Keskimmäinen on poika, joka on osittain kulkenut siskonkin vanhoissa vaatteissa. Meillä esikoinen on aikalailla "poikatyttö", joka tykkäsi jo 4-5-vuotiaana kulkea maastohousuissa ja diggaili mm. dinosauruksia ja Spidermania, joten jonkunverran meillä on ihan "poikienvaatteita" vähän isommassakin koossa.

Tosin hommaan lapsille vaatteita mieluiten kirpparilta tai tuttavilta käytettynä, joten toisten vanhoissahan nuo melko pitkälle kulkevat kaikki ;) Vanhimmalle vaan alkaa olla vähän vaikeaa löytää enää mitään...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kahdeksan